Bakfiets twijfels

31-03-2015 21:18 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, onze zoon is ondertussen bijna 1 jaar en gaat graag mee op de fiets. Heerlijk de buitenlucht in (meestal dan). Nu vind ik het fietsen ook heerlijk maar ook best eng. Zo'n stoeltje (yepp) wat bungelt aan je stuurstang. En zaten we te denken aan een bakfiets. (2 of 3 wielen zijn we nog niet uit, tips zijn welkom). Ook met oog op de toekomst dat we meer kinderen willen lijkt me dit fijn. Maar toch twijfel ik. Wonen in dorp, in Brabant dus vlak, wat we fietsen zijn kleine stukjes hooguit 15 km. Is een bakfiets een meerwaarde of een gruwelijke sta in de weg.
Als je er plek voor hebt, zal het in de wegstaan wel meevallen.
Ik heb een driewieler na allebei geprobeerd te hebben, maar volgens mij zijn hier meer tweewielerfans

Ik gebruik hem heel vaak, mijn zoontje is nu 8 maanden. Ik vind het fijn dat hij zo stevig is (de fiets, hè) en je kan er heel de tijd op blijven zitten. Je hoeft niet af te stappen bij stoplichten enzo. En er past nog veel in daarnaast, bijv. 2 tassen boodschappen of een tas en de buggy. Ik moest wel wennen aan het sturen, je kunt beter met één hand de bocht om, maar dat merk je vanzelf wel . Zwaar vind ik het niet, maar het is wel wat harder trappen dan alleen op m'n gewone fiets.
Ik heb een tweewieler. Fietst heerlijk. Ik vind persoonlijk een driewieler veel onhandiger en logger. Voelt in de bochten ook heel gewoon. Voor een tweewieler moet je wel een klein beetje kracht hebben. Je moet hem bijvoorbeeld wel even goed vast houden om 'm op de standaard te zetten.

Ik heb er een met een extra bankje, zodat er 4 kinderen in kunnen. Heb er zelf dan ook 3, dus ideaal als er ook nog eens een vriendje mee wil. Gebruik hem daarnaast ook steeds meer voor boodschappen e.d. Ga steeds minder met de auto, gewoon omdat het met de fiets vaak sneller gaat.
Ik heb een Gazelle Cabby en ben er heel blij mee. Licht, heel wendbaar en fietst absoluut niet zwaar.

Moet wel zeggen dat wij twee kinderen hebben en geen wens voor meer, dus dan is een tweewieler groot genoeg. Er kunnen makkelijk twee kinderen in en wat tassen. Of twee kinderen en een baby in maxi cosi. Daar geen ervaring mee, heb hem pas sinds jongste goed kon zitten. Als oudste een vriendinnetje mee heeft uit school, gaat jongste in een zitje achterop. Wij gebruiken hem ook alleen voor korte ritjes (naar school, speeltuin, boodschappen, park etc). Hier geen sta in de weg, hij past gewoon in de schuur en de andere fietsen passen er nog bij.

Je hoort dat ik fan ben van de Cabby... Ik zou gewoon wat uitproberen, ik vond een driewieler niks maar dat is zo persoonlijk. Als je drie of vier kinderen hebt is de Cabby niet echt een optie bijvoorbeeld.
hangt ervanaf waar je allemaal heen moet. Heb je oppas aan huis, of gaat kind 4 dagen naar kdv (brengen en halen met de bakfiets), die kinderen die je in de toekomst wil krijgen, die moeten ook mee het oudste kind naar school of evt clubjes brengen tegen die tijd, dus zit er een basisschool op fietsafstand?

Boodschappen doen lijkt me ook handig, buggy kan erin, en de boodschappen ook. maar als dat je enige fietsritjes worden wordt het wel een sta in de weg..

I
Elektrisch is wel een aanrader.
Ik heb een tweewieler met ondersteuning van bakfiets.nl

M'n beste aanschaf ooit!!!
quote:xxroosjexx schreef op 31 maart 2015 @ 22:10:

Ik heb een tweewieler met ondersteuning van bakfiets.nl

M'n beste aanschaf ooit!!!Oeh dat lijkt me heerlijk! Kom ook prima vooruit op eigen kracht, maar als het hard waait of ik heb haast ofzo..
Zet je kinderen wel vast. Ik heb wel eens kindjes gelanceerd zien worden bij een aanrijding. En een helm op, want als de bak de grond raakt, klappen zij met het hoofd op de straat.
met een kind vind ik een bakfiets onzin.
@Sushilala Hûh ? Is toch juist ideaal ? Echt de gezinsauto onder de fietsen.

Je kan er Aldi boodschappen voor een week en kids in kwijt, met maxi cossi of kinderwagen en al lees ik hier super toch.

Het geeft hier met paar kids (die het ook nog een attractie vinden erin te zitten) een hoop mogelijkheden binnen bereik die er eerst zonder auto niet waren.
Wij hebben echt zo'n ouderwetse 3 wiel medium slag houten bak. Prima ding en te doen hoor.

...Maar zag laatst een kleine aërodynamische polyester bolle schelp door de straat flitsen die was zo ontiegelijk licht en snel... Vraag me af wat dat voor merk was ? Zal wel duur zijn ?
Hier ook heel erg blij met mijn babboe city tweewieler. Ik vond de gewone fiets met een zitje aan het stuur ook doodeng. Vanwege het op en afstappen.

Bij stukjes van 15km enkele reis zou ik wel voor trapondersteuning gaan. Heb ik hier niet maar naar het strand - 12,5km op de bak vind ik best pittig...
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:Moiren_ schreef op 31 maart 2015 @ 22:26:

Zet je kinderen wel vast. Ik heb wel eens kindjes gelanceerd zien worden bij een aanrijding. En een helm op, want als de bak de grond raakt, klappen zij met het hoofd op de straat.

Zet jij je kind ook een helm op als hij/zij achterop een gewone fiets in een zitje zit?

Wij hebben een tweewieler van bakfiets.nl en ik ben er nog altijd heel erg blij mee. We hebben hem gekocht i.v.m. een enorm kind die met 1 jaar niet meer voor op de fiets mocht en ik nog heel jong vond voor achter en uit het zicht. Daarna nog een kind gekregen en die met de maxicosi in de bak vervoerd vanaf een maand of 3. Oudste paste er nog net bij, in theorie past een maxicosi en twee (jonge!) kinderen.

Ik kon niet overweg met een driewieler, had het idee door de bocht te vallen en het gevoel om om te kiepen. Op de tweewieler fietste ik zo weg. In de stad is een tweewieler ook handiger, meer wendbaar, makkelijker stallen.

Ik zou gewoon proefritjes gaan maken en uitproberen, dan merk je zelf wat je het fijnste vindt.
Tja, als je geen auto hebt dan kan ik me er iets bij voorstellen al heb je voor de prijs van een beetje goede bakfiets al bijna een klein tweedehands autootje.
Hoi, ik had zelf een bakfiets met 3 wielen. Het belangrijkste vond ik dat hij stabiel was. Ik moest er wel mee door wind en weer. Als het spekglad was hoefde ik niet bang te zijn om te vallen met de fiets. Verder zou ik voor die afstand wel een bakfiets met trapondersteuning adviseren. Bakfietsen zijn wel windvangers...
Open your eyes & live your dream
Zolang je niet in de binnenstad van amsterdam woont en 30 plaatsen op de stoep in neemt om dat ding te parkeren, lekker doen.
Wij hebben een 2 wieler van bakfiets.nl en we zijn er ontzettend blij mee. Ik denk inderdaad ook dat je het beste een proefrit kan gaan maken. Wij konden helemaal niet overweg met een 3 wieler. Uiteindelijk hebben we er 1 aangeschaft via MP en ik kan m iedereen aanraden. Al was het maar omdat de kids het geweldig vinden :-)
quote:sushilala schreef op 01 april 2015 @ 10:47:

Tja, als je geen auto hebt dan kan ik me er iets bij voorstellen al heb je voor de prijs van een beetje goede bakfiets al bijna een klein tweedehands autootje.Met dat nadeel dat je met een auto na aanschaf niet uit de kosten bent (benzine), dat je met een fiets niet vervuilt en dat je op een fiets aan je beweging toe komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven