Welke computer?

01-04-2015 18:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Ik begin binnenkort mijn eigen bedrijf en heb daarvoor een nieuwe computer nodig. Punt is dat ik geen flauw idee heb waar ik op moet letten bij aanschaf van een nieuwe pc.

Ik gebruik veel zware programma's naast elkaar (Photoshop, Indesign, Illustrator) dus een snelle computer met veel (werk)geheugen is noodzaak. Wat zijn andere dingen om rekening mee te houden?
Voor zulke dingen vind ik de iMac altijd erg fijn. Het is maar net wat jouw budget toelaat.
Ik wil er zeker niet op bezuinigen, maar ik ben zelf niet zo'n fan van Apple computers
Als je geen Mac wil, maakt het merk op erkelijk weinig uit. Ik zou dan naar zo'n merkloze pc-knutselaar gaan en een pc exact op jouw wensen laten samenstellen.
Ik wou ook al een Macbook of iMac aanraden, maar geen Apple dus. Ok, dan wat tips over wat wel en niet.

Naast werkgeheugen toch een redelijke videokaart. Er zijn speciale kaarten voor tekenen en photoshop etc. maar dat is vooral marketing. Zeker tegenwoordig. Laat je daarom bijvoorbeeld geen quadro kaart of extreem zware game kaart laten aansmeren. Voor het spul wat jij gaat doen is bijna elke redelijke midrange kaart wel geschikt denk ik.

Hieronder wat handige links naar tweeakters mocht je toch voor zelfbouw gaan:

http://tweakers.net/reviews/3930/deskto ... -2015.html

http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/121

Al kan je daar natuurlijk ook zat vragen stellen over kant en klare systemen (DELL, HP etc.), want ook daar zijn zat goede van te vinden.

Al wordt op Tweakers wel verwacht dat je zelf het nodige aan research doet voordat je een topic opent etc.
Practice what you preach.
http://www.paradigit.nl/koopgids/computer
Gewoon bij HP of Dell een zakelijke computer bestellen. 8GB RAM, SSD disk erin en je bent klaar.

Deze is prima.
quote:Muloza schreef op 05 april 2015 @ 23:13:

Gewoon bij HP of Dell een zakelijke computer bestellen. 8GB RAM, SSD disk erin en je bent klaar.

Deze is prima.Niet zomaar wat roepen. Ik bedoel een intel HD kaart voor zwaardere fotobewerking en grafische toepassingen etc.? Dit is een leuke office bak meer niet. Harde schijf laat ook te wensen over etc. Zou toch ook voor 16 gb werkgeheugen gaan.
quote:Pumps_italiaans schreef op 05 april 2015 @ 22:03:

http://www.paradigit.nl/koopgids/computerParadigit zou ik niemand aanraden. Uit persoonlijke ervaring. Veredelde dozenschuivers.
Zelf vorig jaar een zware video editing computer op maat laten bouwen bij Norrod,Groningen.Er wel IRL langs geweest voor overleg en wat mijn specifieke wensen waren.Kreeg goed advies,hoewel ik zelf het meeste al wist.En ik kon soft-en hardware die ik nog thuis thuis had liggen maar wel nog wilde gebruiken,ook laten inbouwen/ installeren.Toen er vertraging was ivm met levering van onderdelen (ik wilde de nieuwste generatie Haswell-E, I7-5820K processor met bijbehorend ddr4 geheugen die toen net uitkwam),werd ik keurig gebeld hierover.

En alles functioneert tot nu toe prima,een snelle en stabiele computer met 2 jaar garantie.
Vraag blijft,why is the rum gone?
quote:Muloza schreef op 05 april 2015 @ 23:13:

Deze is prima.

i7 prima Office bak?

Harddisk ben ik met je eens. Vandaar dat ik ook zei dat er een SSD in moet.
quote:Obscure_buur schreef op 06 april 2015 @ 11:21:

[...]

Paradigit zou ik niemand aanraden. Uit persoonlijke ervaring. Veredelde dozenschuivers.

De informatie die er te vinden is. De koopgids waar op te letten voor de aanschaf is redelijk tot goed om zelf gericht te kunnen zoeken.

Dan hoef je nog niet daar te kopen. Als ze niet hebben wat je zoekt of nodig hebt dan zeggen ze dat ook. Maar, ..... is per filiaal verschillend. Is ook afhankelijk van het personeel.

HP en Dell is prima, maar aan de prijs. Het ligt ook aan je budget. Ook aan het gebruik. Ik heb meerdere goedkope HP gezien, maar die waren verouderd.
Goed, hangt van het budget af.

Laatst heb ik een gaming pc (midrange) zelf gebouwd, met in het achterhoofd dat ik ook video moet bewerken. Iets andere samenstelling dan mijn pc zou ik aanraden, maar een paar dingen is handig en om aan te raden:

I7 processor. Liever een low-range I7 dan een high-end I5.

Videokaart: ik was zelf op onderzoek uit, er is een Radeon R7 serie dacht ik van rond de 150 euro bij Norrod. Radeon is voor 1 ding goed: foto/videobewerking. Nvidia is beter voor gaming en all-round.

250 of 256 gig ssd schijf, voor windows, je programma's en de bestanden die je aan het verwerken bent. Neem een Seagate of Samsung Evo.

1tb hdd, voor andere bestanden.

8 gig ram, meer dan genoeg met die ssd schijf.

Moederbord: moet je afstemmen op processor.

Voor exacte specificatie zal ik later even eentje virtueel bouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven