Münchhausen by proxy

05-04-2015 21:30 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Brandpunt reporter vanavond om 22:15 gaat over deze ziekte, die vaker voor schijnt te komen dan bekend. Deskundigen schatten dat elk jaar een paar honderd kinderen ziek worden gemaakt door hun ouders/verzorgers volgens dit artikel. Ik ga ernaar kijken. Ik heb het vermoeden dat ik iemand heb gekend met dit bijzondere syndroom, al zal ik dat nooit zeker weten.

Heeft iemand er ervaring mee? Ik lees bij de reacties op het artikel al twee mensen die het herkennen. Het is wel zeldzaam maar zo zeldzaam als men dacht, misschien dus niet. Wie gaat ook kijken?
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Sorry! Munchhausen is met twee h's, zie ik nu. En puntjes op de u.
In Waskemeer (Friesland) heeft zo'n jaar of 15 geleden een moeder haar kind verdronken in een sloot achter haar huis. Niemand kon (of wilde) geloven dat zij dit gedaan had. Er werd volgens mij nog een poosje iemand anders verdacht. Is al een flinke poos geleden dus maar weet nog dat het veel opschudding veroorzaakte destijds.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Ik heb ooit eens een boek gelezen, geschreven door de dochter van een moeder met münchhausen by proxy. Zij werd dus inderdaad ziek gemaakt en naar de dokter en ziekenhuizen gesleept, door haar moeder. Het boek was zo geschreven dat ik er moeilijk doorheen kwam, maar het is een bizarre aandoening. Ik ga de reportage opnemen, lijkt me erg interessant.
Ik check zojuist de gids. Lijkt me interessant, ik ga kijken!

@Vera8, wat vreselijk zeg. Ik vraag me wel af, of oudermoord op een kind ook wordt gezien als Munchhausen by proxy. Ik denk dat er dan al eerder iets gebeurd moet zijn maar dat weet ik niet zeker. Het gaat ze om de aandacht die ze kunnen krijgen door het zieke kind.

In de film the Sixth Sense, zit een verhaal over een kind wat overleed omdat ze stelselmatig werd vergiftigd door haar moeder. Daarvan liepen ook de rillingen over mijn rug. De veiligste persoon in je leven die je zoiets aan doet. En in de film wist het meisje er zelfs van, het is natuurlijk ook wel een horrorfilm. Ik vraag me wel af, zouden die kinderen in het echt ook iets vermoeden?
Ik ga het terug kijken.

Ik snap niet hoe mensen zoiets kunnen doen. Dat je aandacht wilt, oke. Maar niet door je kind zoiets aan te doen.
Ik heb ooit een kinderarts gebeld om mijn vermoeden uit te spreken. Dat werd gewaardeerd. Op die manier komt er (nadat de doktoren onderzoek hebben gedaan) een rode vlag achter de naam zodat de "behandeling" zich niet alleen maar op het kind richt.
Ik vind het ook interessant. Het is een hele complexe stoornis waar weinig over bekend is. En het heeft ook wel wat overeenkomsten met de drama's die vaker voor lijken te komen tussen ouders en kinderen de laatste jaren. Ik hoop dat de kinderen die eronder moeten lijden, door meer bekendheid over de stoornis, sneller geholpen kunnen worden iig.
Echt een bizarre wereld waar we in leven. Ik ga wel kijken, maar als ik er te naar van word zap ik weg!

Dat je aandacht wilt of nodig wilt zijn begrijp ik best, maar waarom zo? Vreselijk.
Ik ga ook kijken! Heel bizar syndroom is het. Kenmerkend is het gemak waarmee de verzorger/ouder in kwestie toestemt met zeer belastende medische onderzoeken waar een normale verzorger/ouder eerst over na zou denken.
Goh, theQ, heftig. Hoe is dat afgelopen? En waardoor had jij het vermoeden dat er wel eens meer aan de hand kon zijn? Wat ik ervan weet verhuizen gezinnen ook vaak, zodra ze het gevoel hebben dat ze door de mand zouden kunnen vallen en dan bij een nieuwe huisarts en ziekenhuis weer van voor af aan kunnen beginnen.
En dan noemen we dat een ziekte, in plaats van sadisme. Want de daders hebben vast iets boe-hoe's meegemaakt.
Niemand met een gezond stel hersenen, die opgroeit in een stabiele en normale, situatie is sadistisch.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 05 april 2015 @ 21:54:

En dan noemen we dat een ziekte, in plaats van sadisme. Want de daders hebben vast iets boe-hoe's meegemaakt.Ja de long stay TBS zit er vol mee. Met geweldsdelinquenten is vrijwel altijd iets aan de hand.
quote:chirpy schreef op 05 april 2015 @ 21:50:

Ik ga het terug kijken.

Ik snap niet hoe mensen zoiets kunnen doen. Dat je aandacht wilt, oke. Maar niet door je kind zoiets aan te doen.Het is een psychiatrisch syndroom. De meeste daders hebben een psychische stoornis. Ik wil het absoluut niet goed praten, maar er is vaak meer met zo'n dader aan de hand..
quote:mendy schreef op 05 april 2015 @ 21:54:

Goh, theQ, heftig. Hoe is dat afgelopen? En waardoor had jij het vermoeden dat er wel eens meer aan de hand kon zijn? Wat ik ervan weet verhuizen gezinnen ook vaak, zodra ze het gevoel hebben dat ze door de mand zouden kunnen vallen en dan bij een nieuwe huisarts en ziekenhuis weer van voor af aan kunnen beginnen.Naast intuïtie was de druppel dat de oudste ineens klachtenvrij was toen de jongste 1 jaar oud werd.
quote:mendy schreef op 05 april 2015 @ 21:57:

Niemand met een gezond stel hersenen, die opgroeit in een stabiele en normale, situatie is sadistisch.

Toch kan het wel, bijv. bij een hersenbeschadiging

Volgens mij is MbP geen sadisme, de dader geniet niet van het leed van het slachtoffer, de bedoeling is om zoveel mogelijk aandacht te krijgen via het slachtoffer. Ook ziek, daar niet van
quote:Abbyscutio schreef op 05 april 2015 @ 22:00:

[...]

Het is een psychiatrisch syndroom. De meeste daders hebben een psychische stoornis. Ik wil het absoluut niet goed praten, maar er is vaak meer met zo'n dader aan de hand.. ja
quote:sabbaticalmeds schreef op 05 april 2015 @ 22:02:

[...]

Toch kan het wel, bijv. bij een hersenbeschadiging

Volgens mij is MbP geen sadisme, de dader geniet niet van het leed van het slachtoffer, de bedoeling is om zoveel mogelijk aandacht te krijgen via het slachtoffer. Ook ziek, daar niet vanMaar das dus geen gezond stel hersenen ..
Meds, maar na een hersenbeschadiging heb je geen gezond stel hersenen meer...
quote:TheQ schreef op 05 april 2015 @ 21:50:

Ik heb ooit een kinderarts gebeld om mijn vermoeden uit te spreken. Dat werd gewaardeerd. Op die manier komt er (nadat de doktoren onderzoek hebben gedaan) een rode vlag achter de naam zodat de "behandeling" zich niet alleen maar op het kind richt.Wauw, wel dapper van je. Dat doe je alleen als je echt vermoedens hebt, lijkt me, en als dat zo is, dan zou ik mezelf niet vergeven als ik het niet aangaf bij een arts oid. Ik heb dus ook iemand gekend waarbij ik achteraf het vermoeden pas kreeg. Dat kind is nu allang volwassen. Dus nu is het gevaar geweken, neem ik aan. Toch is het lastig, sommige aandoeningen geven hele wisselende klachten. Maar dan kunnen artsen iig rekening houden met de kans dat de ouder verantwoordelijk is voor de symptomen. Daar kom je niet op als normaal denkend mens.
Ik heb ooit eens filmpjes gezien van ouders waarbij er vermoedens waren.

Hun kind was opgenomen in het ziekenhuis, en de artsen hadden er een geheime camera opgezet. Die filmpjes waren heel erg heftig om te zien. Je zag het kind in bed liggen en de moeder er liefdevol naast. Zodra de verpleging uit het zicht was, ging de moeder het kind verstikken met een kussen. Net zolang tot het kind bijna niet meer bewoog, daarna kwam de verpleging snel terug (zij zaten op hete kolen, want ze keken mee). Zodra de verpleging binnen was, pakte de moeder het kind weer op of ging het troosten, waarbij ze heel bezorgd deed. Echt heel verknipt.

Ik vond het echt heftig om te zien...

Ik ga het ook opnemen, maar hoop dat ze die filmpjes miet weer laten zien.
Ik ga denk ik ook kijken.

Erg bizar dat mensen zoiets kunnen doen. Het gaat om de aandacht maar die kan toch op een leukere manier.

In mijn omgeving ken ik niemand die hiermee in aanraking is gekomen.
quote:mendy schreef op 05 april 2015 @ 22:03:

Meds, maar na een hersenbeschadiging heb je geen gezond stel hersenen meer...En wie zegt dat deze daders dat wel hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven