Motorolie

15-04-2015 21:43 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden heb ik een eigen auto. Een tweedehandsje, maar nog vrij nieuw en met amper kilometers op de teller. Desondanks blijkt hij olie te zuipen. Normaal controleert en vult mijn vriend dit, als hij ook de routinecheck bij zijn eigen auto doet. Nu had hij er echter geen tijd voor en moest ik het zelf doen. En ja hoor: veel te weinig olie. Ik heb echter geen idee welke olie er in mijn auto moet. Mijn vriend is een paar dagen met vrienden weg en ook niet te bereiken. Ik heb het hele boekje van voor tot achter gelezen maar ik kon er niks over vinden. Op internet heb ik zitten zoeken maar daar kom ik verschillende antwoorden tegen. Nou heb ik in de schuur nog een fles motorolie gevonden, maar geen idee of die voor mijn auto of die van mijn vriend is, of daar uberhaupt een verschil in zit, en of ik die er dus in kan gooien of niet. Normaal zou ik dan morgenochtend de garage bellen om het te vragen, maar ik moet morgenochtend vroeg weg, voor de garage open is. Als ik met het openbaar vervoer zou moeten zou ik veel eerder weg moeten en mijn afspraak daarna ook niet meer halen. Het zou dus toch wel heel fijn zijn om er nog voor morgenochtend achter te komen welke olie er in mijn auto moet.

Wie o wie kan me uitleggen hoe ik dit kan achterhalen?
Ik heb er geen verstand van, maar volgens deze site kun je dat opzoeken aan de hand van het kenteken. http://www.firezonesmeermiddelen.nl/kentekencheck.html

Misschien heb je daar iets aan?
Ligt eraan of je een diesel of benzine hebt
Staat zoiets ook niet op een sticker binnen op het benzineklepje? Daar staat de bandenspanning en andere benodigde informatie ook. Tenminste bij onze vorige en huidige auto wel.

Maar misschien zeg ik nu ook iets heel doms hoor, dat kan ook.
Ik zou er niet zo maar olie bij gooien. Die olie is ontwikkeld voor bepaald gebruik, het type staat gewoon op de fles, je kan de uitleg gewoon op google vinden (qua viscositeit etc). De ene olie is de andere niet (al kan er ook weer niet zo heel veel mis gaan bij gewoon gebruik en de zelfde type auto's (dus geen vrachtwagen of race auto).

verder snap ik niet zo dat je zo afhankelijk van je vriend bent wat betreft je auto, ik zou er toch snel zelf meer over leren.
Amper km op de teller is ook niet altijd een aanrader, dan zit er mayonaise in de motor van al dat langzame tuffen in lage versnelling.

Ik zou echt zo snel mogelijk een betrouwbare reparateur even laten kijken naar je motor, want dat lijkt me toch de oorzaak te zijn van het olie slurpen.
Wanneer je merk, type en motor even had genoemd dan had je misschien al geweten welke olie er in moet.
Niet geschoten is altijd mis
Hoeveel vind jij zuipen?

1 liter olie per 10.000km is niet raar, per 5.000km wel een beetje.

Voor je spoed, als je zeker weet dat het motorolie is wat je hebt gevonden er gewoon een halve liter bij gooien en morgen na je afspraak bij een garage langs gaan om de juiste olie kopen voor je auto.
Let's play Twister, let's play Risk yeah
quote:strikjemetstippels schreef op 15 april 2015 @ 21:54:

Ik zou er niet zo maar olie bij gooien. Die olie is ontwikkeld voor bepaald gebruik, het type staat gewoon op de fles, je kan de uitleg gewoon op google vinden (qua viscositeit etc). De ene olie is de andere niet (al kan er ook weer niet zo heel veel mis gaan bij gewoon gebruik en de zelfde type auto's (dus geen vrachtwagen of race auto).

verder snap ik niet zo dat je zo afhankelijk van je vriend bent wat betreft je auto, ik zou er toch snel zelf meer over leren.

Wat betreft dat laatste: hij doet standaard een check van alles om de week als hij zijn auto gewassen heeft, dan neemt hij gelijk die van mij mee, lekker makkelijk. Ik weet ook wel hoe alles moet, wist nu ook wel hoe ik het moest checken, maar bij alle andere auto's waar ik in gereden heb hoefde ik nooit iets bij te vullen, en ik dacht altijd dat het in het boekje hoorde te staan. Ik weet niet zo goed wat hier afhankelijk aan is. Ik kan het prima zelf, maar als hij het leuk vind om te doen ga ik het niet zelf doen, want ik heb er een hekel aan .

Wat betreft dat eerste: Ik heb me helemaal suf gegoogled, maar ik snap er niks van, het is echt chinees voor me. Waar het eigenlijk vooral op neer komt overal: gooi er in wat ze er in de garage ook in gooien. Maar dat weet ik dus niet. Of: gooi er in wat het prettigst rijd, maar dat weet ik dus ook niet.
quote:CaafDracula schreef op 15 april 2015 @ 21:53:

Staat zoiets ook niet op een sticker binnen op het benzineklepje? Daar staat de bandenspanning en andere benodigde informatie ook. Tenminste bij onze vorige en huidige auto wel.

Maar misschien zeg ik nu ook iets heel doms hoor, dat kan ook.Ja dat dacht ik ook, maar daar stond vrij weinig over motorolie...
quote:_blabla_ schreef op 15 april 2015 @ 21:50:

Ik heb er geen verstand van, maar volgens deze site kun je dat opzoeken aan de hand van het kenteken. http://www.firezonesmeermiddelen.nl/kentekencheck.html

Misschien heb je daar iets aan?Ja dat heb ik ook al gedaan, bij diverse sites. Maar bij de ene site komt er 5w30 uit en bij de andere 5w40. Als ik dan google op het verschil, kan ik maar weinig vinden. Alleen maar verschillen mbt prestaties van bepaalde automodellen, maar daar heb ik niet zoveel aan.
quote:not_me schreef op 15 april 2015 @ 22:00:

Hoeveel vind jij zuipen?

1 liter olie per 10.000km is niet raar, per 5.000km wel een beetje.

Voor je spoed, als je zeker weet dat het motorolie is wat je hebt gevonden er gewoon een halve liter bij gooien en morgen na je afspraak bij een garage langs gaan om de juiste olie kopen voor je auto.Ik heb er iets van 8000 km mee gereden en er zit al minstens 2 liter extra motorolie in.
Het is een benzine auto. Een seat ibiza.
Olie is niets anders dan smering, de ene houdt het filter langer vast dan de ander, de een kan tot -50 nog smeren,de ander wordt vreselijk dik bij -5, maar het ligt aan je motor wat er bij moet (en dus weersomstandigheden en gebruik, een motor die zich vreselijk moet in spannen heeft niet echt baat bij een olie die fluctueert in 'dikte' bij verschillende temperaturen of in de fik gaat bij een flink hete motor).

5W40, 10W40, zonder gekke toevoegingen, doen het meestal wel voor een doorsnee motor bij doorsnee gebruik, dus daar kan je kijken, of bel de garage.
5w40 is prima, en ook goedkoper dan w30.
wij slapen nooit.
De fles die ik heb gevonden is 5w40. Kan ik die er dus gewoon in mikken?
ALs de auto zoveel olie zuipt, waarom dan niet sowieso standaard een paar liter in de kofferbak?
Ja hoor. Maar ik zou je motor laten checken. Gaat veel te veel olie door heen en dat ligt toch meestal aan je motor.
quote:paresseuse schreef op 15 april 2015 @ 22:18:

ALs de auto zoveel olie zuipt, waarom dan niet sowieso standaard een paar liter in de kofferbak?Dan moet ze wel weten wat erin moet, anders schiet dat nog niet op.
die w40 kan erin.
wij slapen nooit.
Jahoor, gewoon wat bijvullen.

Als je toch 1 op 4000 aan olie gebruikt is het er ook zo weer uit.
Let's play Twister, let's play Risk yeah
quote:_blabla_ schreef op 15 april 2015 @ 22:21:

[...]Dan moet ze wel weten wat erin moet, anders schiet dat nog niet op.Eh, dat had er al in kunnen liggen? Want probleem is al langer bekend?
quote:not_me schreef op 15 april 2015 @ 22:23:

Jahoor, gewoon wat bijvullen.

Als je toch 1 op 4000 aan olie gebruikt is het er ook zo weer uit.

Haha ja dat is waar

Oke bedankt voor alle adviezen iedereen! Gooi dit er gewoon in, en dan bel ik morgen gelijk als het kan de garage. Had al veel eerder gemoeten inderdaad, maar ik vergat het steeds. Ga het nu even opschrijven voor morgen, en hopen dat het dan goed komt ;)
heb je die auto gekocht van iemand die alleen korte stukjes reed?
wij slapen nooit.
quote:paresseuse schreef op 15 april 2015 @ 22:25:

[...]

Eh, dat had er al in kunnen liggen? Want probleem is al langer bekend?Tja, dat is zo. Maar de meeste mensen ondernemen pas actie nadat iets fout is gegaan, dus dan is de avond van te voren nog redelijk op tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven