Ankeveen?

18-04-2015 22:39 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We zijn ons aan het orienteren op een nieuw huis in een dorp. We wonen nu in een grote stad maar willen dus naar een rustigere omgeving met natuur onder handbereik. Nu zagen we een mooi huis in Ankeveen. Ik ken het daar niet goed, misschien iemand hier op het forum? Wij hebben een kindje van 2, wonen er veel kinderen? Wat is de sfeer in het dorp? Is het lastig om te integreren als import?

Dank voor de reacties!
Ik zou dan zelf eerder voor Kortenhoef gaan.

Ook dorps en landelijke delen, maar meer voorzieningen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ankeveen is maar 9 minuten rijden van Kortenhoef (volgens google maps) dus die voorzieningen zijn vlak om de hoek.
Shoot first, ask questions later!
Ankeveen ligt heel centraal in Nederland, je bent zo in de grote stad. Verder liggen de belangrijkste voorzieningen op fietsafstand. Het dorp is best mooi en landelijk. De enige reden dat ik het niet zou kiezen: voor jongeren is het lastiger wonen. Als je naar de middelbare school gaat, wil stappen of een bijbaantje hebt, moet je een flink stuk fietsen of een scooter. Anders blijf jij ze steeds halen en brengen.

Ben benieuwd of je nog komt reageren.
Wat fijn zoveel reacties! Leuk ook om te lezen hoe jullie het dorp omschrijven.

Vorig weekend zijn we gaan kijken in het dorp en ik vond het een gezellige sfeer hebben! Maar ik vind het heel lastig om te bedenken hoe het is om voor bijna alles de auto te moeten pakken. Dat moet je toch ervaren denk ik.

Kortenhoef en nederhorst leken mij ook erg leuk, die dorpen ga ik zeker in de gaten houden.

Dank voor al jullie reacties!
Daar wen je snel aan hoor. Sneller dan voor alles de fiets moeten pakken bij weer en wind omdat je stad vast staat. Er is ook overal gratis parkeerruimte én plek, dus geen gedoe meer met plekje moeten zoeken.
Ja dat zou best wel eens kunnen inderdaad. @Spectral: jij vroeg je af wat ik overdag doe. Ik werk vier dagen en de overige dagen ben ik inderdaad veel thuis met de kleine. In de stad ga ik vaak naar speeltuintjes of koffietentjes met haar, maar ik hoop ergens een plek te vinden waar ik het heerlijk vind om gewoon lekker thuis te zijn. Lekker in de tuin! Misschien een wijntje met de buren aan het einde van de middag ofzo. Maar goed, het kan ook zijn dat de muren op me af komen. Gelukkig hebben we wel twee auto's en ik kan natuurlijk altijd lekker gaan fietsen.

Ik vind het maar lastig: hoe weet je nou of je zo'n ander leven fijn gaat vinden?!
In een natuurlijke omgeving is er veel meer te spelen dan in kleine stadsspeeltuintjes. Slootjes springen, bomen klimmen, hutten bouwen. Er kan nog op straat gerolschaatst worden, die dingen. Als je van dieren houdt en je hebt 'n grote tuin, kun je een paar geiten, kippen of 'n pony wegzetten.
Ja dat lijkt me ook heel leuk, zelf een paar dieren! Maar veel tuintjes zijn daar toch te klein voor.
Ik denk dat je je dan verkijkt op de huizenprijzen in en om Ankeveen, je zit midden in het land, randje Gooi en een huis met een tuin waar je pony's oid kwijt kan is hier stervensduur. Een beetje L andelijk wonen is het wel, maar echt landelijk wonen heeft hier een flink prijskaartje!!
Het lijkt mij alleen erg irritant om alles met de auto te moeten doen, zeker als de kinderen straks groter zijn en zelf ergens heen willen. Maar misschien heb ik gewoon last van dorpen allergie...
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ja Belle, ik denk ook dat dat irritant is. Hoewel er wel een tennis en voetbalclub in het dorp zijn. Aan de andere kant denk ik dat als je het gewend bent, het ook weer heel normaal is misschien?
quote:jelia schreef op 19 april 2015 @ 19:35:

Ja Belle, ik denk ook dat dat irritant is. Hoewel er wel een tennis en voetbalclub in het dorp zijn. Aan de andere kant denk ik dat als je het gewend bent, het ook weer heel normaal is misschien?

Wij hebben ook in al die plaatsen gekeken en wij zagen ons zelf uiteindelijk niet altijd de auto pakken... een eenvoudige koffie of ergens lunchen is daar al een onderneming. Fietsen of wandelend ergens naartoe doe je bijna niet, en ik zou het daar allemaal erg klein en benauwend gaan vinden.

We zijn dus uiteindelijk van Amsterdam naar Haarlem gegaan waar we ook landelijk en dorps zijn gaan wonen Maar wel met het centrum op 10min lopen.
quote:jelia schreef op 19 april 2015 @ 19:35:

Ja Belle, ik denk ook dat dat irritant is. Hoewel er wel een tennis en voetbalclub in het dorp zijn. Aan de andere kant denk ik dat als je het gewend bent, het ook weer heel normaal is misschien?Mwah, wij wonen in buitengebied zonder voorzieningen en het blijft gewoon soms best irritant. Mijn kinderen worden gewoon minder snel zelfstandig. Even een pak melk halen bij AH is 20 min fietsen. Hockey 30. En ze moeten voor alles een 80km weg over zonder stoplicht: Eng!
Ik vind het wel grappig dat het hier op het forum altijd óf dorp, ver weg van alle voorzieningen is, óf de Grote Anonieme Stad.

Bijna elke stad heeft ook leuke, bijna dorpse wijken waar je wèl de mensen uit de straat kent, op staat kan spelen en je kinderen veilig op de fiets of lopend naar school of naar een vriendje kunnen.

Ik woon aan de rand van een flinke stad, oude wijk dus geen Vinex, zit met 10 minuten in het centrum met alle voorzieningen en even snel in het bos of in de uiterwaarden. Ik ken alle mensen in de straat en veel in de wijk en ik stuur mijn kinderen met een gerust hart alleen naar school of andere plekken (nou ja oudste dan). Kortom, een dorp in de stad.

Het is niet zo zwart-wit dorp OF stad!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Wij wonen dus ook aan de rand van een stad, dus wel redelijk rustig, maar wel alles op de fiets. Dat is ook iets wat ik mijn kinderen mee wil geven; we fietsen, tenzij. En niet: we nemen de auto, tenzij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dorp met veel import = Bussum. En overal veel groen op loop/fietsafstand.
Nederland is zo volgebouwd dat je nergens ver van een stad zit. Raar trouwens dat mensen het moeilijk voor kunnen stellen overal de auto voor te pakken. Het is hetzelfde als overal de fiets voor moeten pakken, alleen een stuk comfortabeler.
Vooral sneller
Hier heb ik ook overal de auto voor nodig. En dat is idd comfortabeler, en sneller.

Maar persoonlijk vind ik het ook wel fijn als je gewoon op de fiets even een boodschap zou kunnen doen. Dat kan in theorie wel hier, maar je bent dan toch wel een poosje onderweg. En gek genoeg staat er ook altijd tegenwind op het lange stuk.
ja Redbulletje, dat is inderdaad mooi gezegd! ik begin toch wel enthousiast te worden over Ankeveen, mede ook door wat jullie zeggen. Maar ook door wat ik lees over de markt op zaterdag en alles wat ik online lees over wat Bruisend Ankeveen organiseert. Op koningsdag organiseren ze een 'kruipwedstrijd' voor 0-2 jarigen :-) dan heb je wel humor, dat bevalt me wel!

Morgen gaan we een huis bezichtigen en dan rijden we nog eens rond. En als dat bevalt dan wil ik zaterdag even naar de markt om sfeer te proeven.
quote:jelia schreef op 21 april 2015 @ 11:39:

ja Redbulletje, dat is inderdaad mooi gezegd! ik begin toch wel enthousiast te worden over Ankeveen, mede ook door wat jullie zeggen. Maar ook door wat ik lees over de markt op zaterdag en alles wat ik online lees over wat Bruisend Ankeveen organiseert. Op koningsdag organiseren ze een 'kruipwedstrijd' voor 0-2 jarigen :-) dan heb je wel humor, dat bevalt me wel!

Morgen gaan we een huis bezichtigen en dan rijden we nog eens rond. En als dat bevalt dan wil ik zaterdag even naar de markt om sfeer te proeven.

Loop ook eens doordeweeks een uurtje door de wijk.... ga bij een school staan als die uit komt.

Ik vond een dorp echt veel te rustig, dan ben je overdag (als je thuis bent) echt volledig op jezelf aangewezen met weinig mogelijkheden in de directe omgeving.

Overigens word ik niet heel warm van de huizen die daar te koop staan.... goedkoop en klein, in zo te zien in een zeer matige buurt... of duur (450+) en wat groter, maar nog steeds erg lelijk.
haha Spectral smaken verschillen blijkbaar, maar het is er in elk geval niet goedkoop!

ik denk inderdaad dat je dan overdag veel meer thuis bent, maar dat kan ook heel fijn zijn toch? Nu zit ik thuis in een klein appartement en komen de muren vaak op me af. Als je groot woont met een tuin lijkt me die kans een stuk kleiner!
quote:jelia schreef op 21 april 2015 @ 13:16:

haha Spectral smaken verschillen blijkbaar, maar het is er in elk geval niet goedkoop!

ik denk inderdaad dat je dan overdag veel meer thuis bent, maar dat kan ook heel fijn zijn toch? Nu zit ik thuis in een klein appartement en komen de muren vaak op me af. Als je groot woont met een tuin lijkt me die kans een stuk kleiner!

De rijtjeshuizen zijn niet overdreven duur... wel klein.

Tja ik ben overdag ook veel thuis, maar vind het een heel fijn idee dat alle faciliteiten binnen handbereik zijn, ik kan overal makkelijk heen wandelen of fietsen (horeca, sport, vriendinnen, winkels, supermarkt). Dat hebben wij in de overweging meegenomen toen wij bij dat soort dorpen ook zijn wezen kijken. Persoonlijk word ik heel zenuwachtig en benauwd als alles "ver" weg zou zijn.... dat beperkt mij.

Een tuin is overigens heerlijk, dat hebben wij nu ook sinds kort! Maar wij hebben dus gekozen voor een rustige groene wijk van een wat grotere plaats. Maar als je daar allemaal niet zo aan gehecht bent dan is een rustig dorp vast ideaal.
nog even een update: we zijn er gaan kijken, huis was heel leuk. maar na een uitgebreide wandeling door het dorp vinden we het toch echt te klein. Geeft ons geen fijn gevoel. Dank voor het meedenken en jullie beeld van het dorp. heeft geholpen!

nu weer verder zoeken....
quote:jelia schreef op 28 april 2015 @ 09:29:

nog even een update: we zijn er gaan kijken, huis was heel leuk. maar na een uitgebreide wandeling door het dorp vinden we het toch echt te klein. Geeft ons geen fijn gevoel. Dank voor het meedenken en jullie beeld van het dorp. heeft geholpen!

nu weer verder zoeken....Het bekende rondje wat iedereen maakt dus... en nagenoeg iedereen komt ook tot dezelfde conclusies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven