Flesvoeding, hoe ophogen?
woensdag 22 april 2015 om 13:21
Ik heb een dochter van 12 weken en zij krijgt 5 kunstvoedingen van 6 scheppen op 180 water. Tijden: 06.00, 10.00, 14.00, 18.00 en 22.00. Ze heeft vanaf het begin gewoon doorgeslapen en dat doet ze nog steeds. Alle flessen gaan zonder problemen leeg. Maar: sinds een paar dagen redt ze de 4 uur tussen de voedingen niet meer. Een half uur tot 3 kwartier eerder dan ‘gepland’ wil ze een fles en die krijgt ze dan ook.
Nu vind ik het lastig om te bepalen wat nu de volgende stap is. Ik kan de hoeveelheid per fles verhogen, waardoor het schema hetzelfde blijft, maar ze het langer op 1 fles volhoudt. Ze zou dan op 5 x 210/7 uitkomen. Een rondje google leert mij dat dit niet gebruikelijk is. Kind zou niet meer dan 1 liter per dag binnen mogen krijgen (dit lees ik alleen op fora, heb nog geen onderbouwd stuk gevonden). Maar ik lees ook verhalen van moeders die hun kind gewoon 5 x 210 geven.
Ik kan natuurlijk ook gewoon die 180 blijven geven, met kortere tussenpozen, waardoor de laatste fles een stuk eerder dan 22.00 uitkomt, en dan maar hopen dat ze de nacht redt.
Wie kan me verder helpen? Ik wordt niet zo goed wijs uit de verschillende meningen en ‘je mag nooit meer dan 1 liter geven!!’-dramas. Misschien van belang om te melden dat ze in de eerste paar weken licht ondergewicht heeft gehad, maar nu weer netjes midden op de curve zit.
Nu vind ik het lastig om te bepalen wat nu de volgende stap is. Ik kan de hoeveelheid per fles verhogen, waardoor het schema hetzelfde blijft, maar ze het langer op 1 fles volhoudt. Ze zou dan op 5 x 210/7 uitkomen. Een rondje google leert mij dat dit niet gebruikelijk is. Kind zou niet meer dan 1 liter per dag binnen mogen krijgen (dit lees ik alleen op fora, heb nog geen onderbouwd stuk gevonden). Maar ik lees ook verhalen van moeders die hun kind gewoon 5 x 210 geven.
Ik kan natuurlijk ook gewoon die 180 blijven geven, met kortere tussenpozen, waardoor de laatste fles een stuk eerder dan 22.00 uitkomt, en dan maar hopen dat ze de nacht redt.
Wie kan me verder helpen? Ik wordt niet zo goed wijs uit de verschillende meningen en ‘je mag nooit meer dan 1 liter geven!!’-dramas. Misschien van belang om te melden dat ze in de eerste paar weken licht ondergewicht heeft gehad, maar nu weer netjes midden op de curve zit.
vrijdag 24 april 2015 om 23:26
Onze zoon had dat ook, bleek te komen omdat hij eerder aan zn nacht dutje begon dus ik zou het toch nog even op die 5x180 houden en eens kijken wat er gebeurt als je de flessen eerder gaat geven. En anders inderdaad voor hongerige baby's, was hier een uitkomst! Als je nu al gaat ophogen, heb je straks daar geen mogelijkheid meer toe en dat is misschien ook niet echt handig. Wij durfden het eerst ook niet, omdat we dachten dat hij dan 's nachts zou komen, is geen een keer gebeurd.