Mijn zoon heeft tics

27-04-2015 18:57 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 5 1/2 jaar heeft sinds vorige zomer last van tics. Ze wisselen elkaar af, dus het zijn niet steeds dezelfde, maar het begint nu wel erg vervelend te worden.

De laatste 2 maanden heeft hij 3 tics:

met veel lawaai de neus ophalen

langs de lippen likken

mond wijd opensperren

De eerste is vervelend voor zijn omgeving (uit eten gaan of naar de film of zelfs op school is dat echt geen pretje om continu te horen), de 2e is vervelend voor hemzelf, omdat heel zijn mond rood wordt en pijn gaat doen, de 3e is vooral een raar gezicht, maar daar heeft verder niemand last van.

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips hoe hij dit af zou kunnen leren? Negeren helpt niet, er rustig iets van zeggen niet en boos worden al helemaal niet.

Ik ben benieuwd...
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
http://www.opvoedadvies.nl/tic.htm
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Opbouw van een therapie maar doe dit niet zelf:

http://www.apollopraktijk ... 27Tics%20de%20baas%27.pdf
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik denk niet dat je veel aan de tics kunt doen. Misschien kan je erachter komen wat er achter zit? Maakt hij zich ergens zorgen om, is er iets gebeurd etc. Verder zou ik het negeren, hij doet het onbewust, er iets van zeggen of zeggen dat hij moet stoppen bijvoorbeeld maakt het alleen maar erger.

Mijn zoon heeft ook regelmatig tics (gehad). Op het moment dat hij een tic heeft weet ik dat er iets aan de hand is, ook al zegt hij er niets over. Eigenlijk best handig want een prater is het niet.
Huisarts
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Deskundige opzoeken, kan een lichte vorm van Tourette zijn maar dat hoeft natuurlijk niet, volgens mij heeft bijna ieder kind weleens één of andere tic en die gaan meestal vanzelf weer over.
verba volant, scripta manent.
ja lijkt mij ook, de huisarts!

voor hetzelfde geldt is het een stoornis (gilles de la tourette) en moet hij medicijnen nemen
Ze gaan ook wel vanzelf over, maar na enige tijd komt er dan weer een nieuwe tic. Het begon vorige zomer met kuchen om de paar seconden. Ik kon toen wel de link leggen met de vakantie, hij wilde eigenlijk vooral naar huis de hele periode dat we weg waren.

Ik hoor ook vooral dat het meestal vanzelf over gaat, zijn juf bv kent het van vroeger van haarzelf en ziet in de klas dat het erger wordt als hij ontspannen is. Is hij druk aan het werk of spelen dan heeft hij er geen last van.

Daantje, ik kan me eerlijk gezegd niet bedenken wat er aan de hand zou kunnen zijn, die deze tics verklaren. Het is verder een heel open, vrolijk kind, doet het erg goed op school (groep 2), heeft veel vriendjes en vriendinnetjes.

Ik ben een keer voor een tic naar de huisarts geweest, omdat ik wilde weten of er iets lichamelijks mis was. Hij boerde toen enorm veel, gelukkig was er lichamelijk niets aan de hand, de huisarts gaf toen ook aan dat de tics meestal vanzelf over gaan.

Dit topic open ik omdat er 1 tic is waar hij zelf last van heeft en een die enorm storend is voor zijn omgeving. We waren laatst uit eten met de hele familie voor de verjaardag van mijn moeder en echt om de zoveel tijd hoorde je de hele tijd dat smerige geluid van een neus die grondig wordt opgehaald. Gelukkig was het in een aparte ruimte, dus niet in een restaurant en heb ik niet zo'n moeilijke familie, maar het voelde toch wel gênant.
Is het zo ernstig? Ik vraag het mij oprecht af vanwege de vorige opmerkingen. Je zou misschien wat zaken kunnen laten uitsluiten of eens een paar gesprekken met een psycholoog aan kunnen laten gaan om te kijken wat er aan te grondslag ligt. Maar zou je echt veel meer kunnen doen denk je? Ik heb zelf ook een tic maar ik kom er gewoon niet vanaf, zodra ik nerveus word begin ik (ik bijt aan de binnenkant van mijn wang, je zit mijn mondhoeken dan steeds van links naar rechts bewegen). Nooit gedacht om daar iets mee te doen eigenlijk, vandaar mijn vraag.
Jonge kinderen hebben vaak een periode van tics. Ze groeien er vanzelf over heen. Wanneer dat niet gebeurt kan er sprake zijn van Tourette. Tourette gaat niet over. Medicijnen werken bijna nooit. Er is een tictherapie, maar die is er op gericht op zichtbare tics te vervangen door minder zichtbare tics. Op de leeftijd van jouw kind zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Sowieso niets van zeggen, hij kan er niets aan doen. Ik heb 2 kinderen met Tourette. De oudste is zo'n beetje door de pubertijd heen en het gaat redelijk. Het is iets minder dan een aantal jaar geleden, maar hij moet er de rest van zijn leven mee leven.
Een tic is een uiting van spanning, en hoe meer jij die probeert te onderdrukken, hoe meer het eruit zal komen. Dus vooral er niets van zeggen, want dat geeft een negatieve lading en wordt zijn spanning erger. En wordt het te erg, dan kan je met je huisarts gaan praten voor een doorverwijzing.
Bedankt voor al jullie reacties.

We overwegen om naar de huisarts te gaan, misschien ook vooral voor onze geruststelling of hoe wij ermee om moeten gaan. Dat ophalen van zijn neus gaat echt door merg en been en we doen wel ons best ons er niet aan te ergeren, maar wij zijn ook maar mensen.... 20 keer tijdens een maaltijd is echt geen uitzondering. En dat likken is voor hem zelf gewoon erg vervelend.

Raindrop, hadden/hebben jouw kinderen ook tics die qua geluid erg vervelend waren voor anderen en hoe ging jij daar mee om?

Fleetfox, het is niet alleen als hij nerveus is, het is bijna de hele dag door. Als het af en toe was, bv als hij duidelijk ergens nerveus voor is, dan zouden we ons er niet druk om maken.
Het likken langs de mond dat doen echt heel veel kinderen en ja niet leuk voor hemzelf ik smeer dan, meestal is het in de winter meer dan in de zomer, de mond continue in met vette zalf waardoor de schade wat beperkt blijft. Verder geen tips, ik kan me voorstellen dat je ermee zit.. Ik ken ook een jongetje die zijn neus steeds ophaalt, ik zeg er wel wat van als hij bij ons is, misschien help dat, dat als er vreemden zijn die zeggen dat het geen prettig geluid is, dat het dan sneller binnenkomt, aan de andere kant jouw kind is nog wel erg jong, ik heb het over een jongen van bijna 14 jaar dat is wel anders....
quote:Juultje schreef op 28 april 2015 @ 11:59:

Bedankt voor al jullie reacties.

We overwegen om naar de huisarts te gaan, misschien ook vooral voor onze geruststelling of hoe wij ermee om moeten gaan. Dat ophalen van zijn neus gaat echt door merg en been en we doen wel ons best ons er niet aan te ergeren, maar wij zijn ook maar mensen.... 20 keer tijdens een maaltijd is echt geen uitzondering. En dat likken is voor hem zelf gewoon erg vervelend.

Raindrop, hadden/hebben jouw kinderen ook tics die qua geluid erg vervelend waren voor anderen en hoe ging jij daar mee om?

Fleetfox, het is niet alleen als hij nerveus is, het is bijna de hele dag door. Als het af en toe was, bv als hij duidelijk ergens nerveus voor is, dan zouden we ons er niet druk om maken.Jawel en eerlijk gezegd zei ik er wel wat van, maar dat hielp niets. Negeren was het enige wat hielp. Meestal verdween het na een tijd weer en kwam er een andere tic voor in de plaats.
"De laatste 2 maanden heeft hij 3 tics:

met veel lawaai de neus ophalen

langs de lippen likken

mond wijd opensperren"

Ik ben echt een leek op dit gebied maar is hier niet iets anders aan de hand dan een 'tic'?

En dan doel ik idd op (een vorm van) Tourette? Had jij of je man, als kind zijnde, ook (zulke) tics?

Met een zoon van nu bijna een jaar heb ik werkelijk geen idee of dit zaken kunnen zijn waarmee ik ook te maken krijg.
Nee, wij hadden niet zulke tics. Voor zover ik gelezen heb, kunnen tics wijzen op het ontwikkelen van Tourrette, maar hoeft dat niet het geval te zijn. Blijkbaar moet het dan ook langer dan een jaar aanhouden en dat is vooralsnog niet het geval.

Citaat van www.opvoedadvies.nl/tic.htm:

Ouders kunnen er erg van schrikken wanneer zij merken dat hun kind een tic heeft. Toch is dit over het algemeen niet nodig. Tics komen vrij regelmatig voor bij kinderen en verdwijnen gemiddeld weer binnen een jaar.

Van de kinderen tussen de vier en vijftien jaar heeft zo'n 12 tot 15% wel eens last van een tic. Tussen de zeven en elf jaar komen de meeste tics voor. Tics komen bij jongens en meisjes even veel voor. De meeste tics verdwijnen weer na enkele maanden tot een jaar.
Thanks voor de info :-).

Tussen zeven en elf jaar dus de grootste kans op (een) tic(s)... hebben we nog wat jaartjes te gaan.

Juultje: helaas dus geen advies voor je, maar wel de wens dat de 'nare' tics snel verdwijnen.
Mijn jongste heeft ook tics.

Van behoorlijk opvallende weer naar minder opvallende.

Ze zijn niet meer zo extreem. Zelf zie ik het eigenlijk niet meer.

Ik zeg er niets van, hoe meer aandacht hoe meer spanning denk ik. Echt onderdrukken is lastig, dat lukt even, maar komt later er toch erger weer uit.

Meestal groeien ze er wel overheen, zo niet dan kan het een ticstoornis zijn waar hij wellicht met therapie wat geholpen kan worden.
Ik zou niet zo bang zijn voor Tourette. Mijn jongere broer heeft vroeger ook tics gehad, samen met de buurjongen.

Ze roken om de zoveel seconden aan hun vingers. Die tic hebben ze weer overgenomen van een meisje die verderop woonde en dus ook die tic had.

En verder 100 keer op een dag het hoofd schudden, alsof er haar voor zijn ogen zat en dat met zijn hoofd naar achter gooien, Maar hij had kort haar. Na een flink aantal maanden (gok ik) is het over gegaan.
Nu je het zegt, Emma, hoofd schudden heeft hij ook gedaan en die is nu weer weg.

Ik ben ook niet echt bang voor Tourette hoor, ik ben alleen op zoek naar tips om hem en ons met zijn tics om te laten gaan.

Consuela, hoe oud is jouw jongste?
quote:Juultje schreef op 29 april 2015 @ 20:57:

Nu je het zegt, Emma, hoofd schudden heeft hij ook gedaan en die is nu weer weg.

Ik ben ook niet echt bang voor Tourette hoor, ik ben alleen op zoek naar tips om hem en ons met zijn tics om te laten gaan.

Consuela, hoe oud is jouw jongste?Hij is nu 10 juultje, ik hoop dat hij er met de puberteit overheen is gegroeid.
Ik had als kind tics bij stress (voornamelijk in het mondgebied). Na een tijdje (aantal maanden) gingen ze weer weg en bij een stressmoment kreeg ik er een nieuwe voor terug.

Dat heb ik nu nog steeds. Wel in mindere mate en niet meer zo opvallend, maar toch.

Zo heb ik fases gehad dat ik regelmatig op mijn wang 'beet', of op mijn haar of aan mijn vingers. Langs de lippen likken herken ik ook.

Ik was ook altijd druk met wrijven in mijn ogen en langs mijn neus en oren, achteraf bleek dat door een huisstofmijt allergie te komen.

Bij mij helpt het juist wel om het te 'negeren' en voor mijzelf om stress zoveel mogelijk te verminderen.

Als mensen er, goed bedoeld, iets van zeggen dan ervaar ik meer stress waardoor ik het eigenlijk nog meer ga doen, want ik wil het helemaal niet!
quote:Juultje schreef op 27 april 2015 @ 19:33:

Ik hoor ook vooral dat het meestal vanzelf over gaat, zijn juf bv kent het van vroeger van haarzelf en ziet in de klas dat het erger wordt als hij ontspannen is. Is hij druk aan het werk of spelen dan heeft hij er geen last van. Dit herken ik ook. Op school heb ik totaal geen last, maar zodra ik ontspannen thuis op de bank zit ga ik druk... nouja welke 'tic' er dan maar is... nagelbijten bijvoorbeeld.
mijn kinderen hebben ook allebei tics gehad en mijn zus vroeger ook. Is allemaal over gegaan.

Als je er iets van zegt wordt het alleen maar erger en de tics zijn uiteindelijk niet tegen te houden.Gaat in de meeste gevallen vanzelf over, negeren werkt het beste.

Ik had trouwens het idee toen ik naar Koningsdag keek dat prinses Alexia ook tics had. Ze deed steeds haar mond wijd open en draaide steeds op dezelfde manier met haar hoofd. Ook knipperde ze heel veel met haar ogen. Zij heeft ook precies de leeftijd er voor. Misschien werd het bij haar nog wel getriggerd doordat het zo'n grote dag is en ze op tv komt en zo. Of misschien was het alleen maar zenuwen, kan ook.

http://www.npo.nl/nos-kon ... t0427Koning?start_at=2450 o.a 41:41

en 48:18
Inderdaad jopee, dat viel mij ook al op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven