Hoe dan?
vrijdag 1 mei 2015 om 18:25
Hallo allemaal,
Sinds kort woon ik ik een klein dorp.
En om een beetje meer contact te krijgen en me meer met mijn buurt bezig te houden, heb ik plaats genomen in de wijkraad.
Nou hebben we lopen bomen over hoe maak je mensen enthousiast voor een wijkraad maar meer nog. Hoe maak je mensen bewust van de leefomgeving. Er kunnen zoveel dingen beter en netter.
Hoe breng je de mensen samen? al is het maar 1x per jaar.
Er zijn hier vast mensen die ook iets voor hun buurt of gemeente doen. Hoe pakken jullie zoiets aan?
En tuurlijk is er maar een heel klein budget voor "reclame "maken.
Ik hoor het graag!!
Sinds kort woon ik ik een klein dorp.
En om een beetje meer contact te krijgen en me meer met mijn buurt bezig te houden, heb ik plaats genomen in de wijkraad.
Nou hebben we lopen bomen over hoe maak je mensen enthousiast voor een wijkraad maar meer nog. Hoe maak je mensen bewust van de leefomgeving. Er kunnen zoveel dingen beter en netter.
Hoe breng je de mensen samen? al is het maar 1x per jaar.
Er zijn hier vast mensen die ook iets voor hun buurt of gemeente doen. Hoe pakken jullie zoiets aan?
En tuurlijk is er maar een heel klein budget voor "reclame "maken.
Ik hoor het graag!!
vrijdag 1 mei 2015 om 18:33
Buurt BBQ of burendag organiseren.
Maar ik word ook niet zo enthousiast als ik 'wijkraad' hoor. Het gevoel dat ik erbij krijg is dat het een stel mensen zijn die zeuren over dat alles beter kan. Ik kan me voorstellen dat anderen dat zelfde gevoel hebben.
Maar ik word ook niet zo enthousiast als ik 'wijkraad' hoor. Het gevoel dat ik erbij krijg is dat het een stel mensen zijn die zeuren over dat alles beter kan. Ik kan me voorstellen dat anderen dat zelfde gevoel hebben.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
vrijdag 1 mei 2015 om 18:37
vrijdag 1 mei 2015 om 19:00
Wij krijgen eens in de zoveel tijd een wijkblaadje. In mijn vorige woonplaats en wijk idem. Van die ouderwetse gekopieerde, gevouwen en bij elkaar geniette boekjes
Daar staan dan mededelingen en initiatieven in. Vaak blader ik die snel even door, maar heel erg interesseert het me niet eerlijk gezegd. Maar mocht dat nou wel zo zijn, dan is het een handig boekje.
Daar staan dan mededelingen en initiatieven in. Vaak blader ik die snel even door, maar heel erg interesseert het me niet eerlijk gezegd. Maar mocht dat nou wel zo zijn, dan is het een handig boekje.
vrijdag 1 mei 2015 om 19:04
's Avonds met de hond wandelen en gezellig in gesprek raken.
Overdag met de kinderen in speeltuin zitten en het gesprek aangaan.
Op het dorpsplein bij de plaatselijk supermarkt op zaterdag flyeren (wel aanvragen) en uitleg geven en in gesprek komen.
De mensen die in het
wijkgebouw zaken organiseren en beheren vragen hoe zij de mensen uit de wijk bereiken.
Overdag met de kinderen in speeltuin zitten en het gesprek aangaan.
Op het dorpsplein bij de plaatselijk supermarkt op zaterdag flyeren (wel aanvragen) en uitleg geven en in gesprek komen.
De mensen die in het
wijkgebouw zaken organiseren en beheren vragen hoe zij de mensen uit de wijk bereiken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 1 mei 2015 om 19:07
zou aan mij niet besteed zijn... zo'n figuur uit een andere plaats die mij even gaat vertellen hoe het allemaal beter en mooier kan.
alsof ik en mijn buurtgenoten jaren lang hebben zitten slapen. ik zou het geloof ik niet zo fantastisch vinden
denk niet dat dit een goeie manier is om nader tot anderen te komen.
alsof ik en mijn buurtgenoten jaren lang hebben zitten slapen. ik zou het geloof ik niet zo fantastisch vinden
denk niet dat dit een goeie manier is om nader tot anderen te komen.
vrijdag 1 mei 2015 om 19:11
Ik woon sinds anderhalf jaar in een klein dorpje. Om meer contact te krijgen heb ik me aangesloten bij één van de commissies die het dorp rijk is (sinterklaascomissie, oranjecomissie, paascomissie, enz.). Deze organiseren activiteiten in het dorp.
Daarnaast hebben we een buurtvereniging. Deze organiseert oa jaarlijks op burendag een buurtfeest. Afgelopen jaar hebben we op burendag in groepjes de ouderen (en andere mensen die hulp konden gebruiken) van het dorp geholpen met oa tuinonderhoud. Zo leerde je elkaar beter kennen (de groepjes waren door de buurtvereniging ingedeeld, dus je werkte meestal samen met mensen die je niet heel goed kende), je leerde de ouderen in het dorp beter kennen en mensen waren er ook mee geholpen.
Er was trouwens een paar weken voor burendag bij iedereen in de buurt een briefje in de bus gedaan over dit buurtfeest met een e-mail adres waarop mensen zich op moesten geven, zodat de buurtvereniging wel wist hoeveel mensen er kwamen (en wie)
Daarnaast hebben we een buurtvereniging. Deze organiseert oa jaarlijks op burendag een buurtfeest. Afgelopen jaar hebben we op burendag in groepjes de ouderen (en andere mensen die hulp konden gebruiken) van het dorp geholpen met oa tuinonderhoud. Zo leerde je elkaar beter kennen (de groepjes waren door de buurtvereniging ingedeeld, dus je werkte meestal samen met mensen die je niet heel goed kende), je leerde de ouderen in het dorp beter kennen en mensen waren er ook mee geholpen.
Er was trouwens een paar weken voor burendag bij iedereen in de buurt een briefje in de bus gedaan over dit buurtfeest met een e-mail adres waarop mensen zich op moesten geven, zodat de buurtvereniging wel wist hoeveel mensen er kwamen (en wie)
vrijdag 1 mei 2015 om 19:33
Volgens mij zijn dat soort dingen niet af te dwingen. Het zijn altijd dezelfde mensen die wijkraden reuzeleuk en sociaal en gezellig vinden en weer een andere vaste groep mensen die daar nooit iets van zal moeten hebben.
Guerrilla gardening knitting anything lijkt me dan weer te gek maar hier is men meer van de voortuinen als een familiegraf en al het onkruid weg. Ik heb liever zomers egels in de tuin en ben toevallig dol op paardebloemen
Guerrilla gardening knitting anything lijkt me dan weer te gek maar hier is men meer van de voortuinen als een familiegraf en al het onkruid weg. Ik heb liever zomers egels in de tuin en ben toevallig dol op paardebloemen
life's a beach and then you die
vrijdag 1 mei 2015 om 19:39
vrijdag 1 mei 2015 om 19:47
quote:vivapimpelmees schreef op 01 mei 2015 @ 19:30:
Ik woon in een klein dorpje met een bloeiende oranjevereniging. Op Koningsdag loopt het hele dorp uit. Ik had maandag mijn huisarts aangeschoten om mijn nek hangen
O, geweldig!
Ik heb jarenlang in kleine dorpjes gewoond, dat zijn juist de leuke dingen, die dorpsfeesten.
@TO, ik heb ook in een dorp gewoond waar je als buitenstaander als 'import' werd gezien. Dat zal inderdaad zoals iemand al opmerkte misschien ook een rol spelen in de (non-)acceptatie. En wijkraad, tja, nogmaals, ik krijg er al kippenvel van als ik het typ. Ik vind het niet echt uitnodigend klinken.
Ik woon in een klein dorpje met een bloeiende oranjevereniging. Op Koningsdag loopt het hele dorp uit. Ik had maandag mijn huisarts aangeschoten om mijn nek hangen
O, geweldig!
Ik heb jarenlang in kleine dorpjes gewoond, dat zijn juist de leuke dingen, die dorpsfeesten.
@TO, ik heb ook in een dorp gewoond waar je als buitenstaander als 'import' werd gezien. Dat zal inderdaad zoals iemand al opmerkte misschien ook een rol spelen in de (non-)acceptatie. En wijkraad, tja, nogmaals, ik krijg er al kippenvel van als ik het typ. Ik vind het niet echt uitnodigend klinken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
vrijdag 1 mei 2015 om 20:41
Ik heb zelf ook in een soort wijkraad gezeten met hetzelfde idee, maar ook om dingen in de wijk aan te kunnen pakken. Wat mensen bijeen brengt is een buurtcentrum waar verschillende soorten activiteiten te doen zijn. Of een Johan cruijf court, een speeltuin enz.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 1 mei 2015 om 22:28
vrijdag 1 mei 2015 om 22:34
Ik werk ermee. Het "grappige" is dat niet één specifieke methode helpt, maar dat je het beste kunt kijken naar waar de wijk behoefte aan heeft. Het slag mensen, zetten zij zich van nature al meer in voor de medemens of niet? Zo zijn wij in een wijk bezig waar mensen zich verwonderden over ouderen die eenzaam zijn. Omdat hun partner overleden is. Omdat ze alleen gebleven zijn. Of uit elkaar zijn. Ouderen die zichzelf niet op elk vlak goed weten te redden. In dit geval voor zichzelf koken. Er is een succesvol culinair evenement in de wijk geweest en toen zijn juist ook die mensen uitgenodigd. Die zijn gevraagd of ze interesse hebben om met elkaar wekelijks te koken. Dat is vervolgens met een budget van de gemeente geregeld en nu nemen een paar van die mensen hier deel aan.
In een andere wijk werken ze met een buurtnetwerk waarbij per straat één enthousiasteling is die graag anderen aanspreekt. Die neemt deel in het netwerk en brengt de straat op de hoogte, of betrekt ze bij dingen. Dit begint te werken, want er zijn straten die al samen activiteiten organiseren.
Oftewel, voel aan wat er in een wijk al speelt en speel hier handig op in.
In een andere wijk werken ze met een buurtnetwerk waarbij per straat één enthousiasteling is die graag anderen aanspreekt. Die neemt deel in het netwerk en brengt de straat op de hoogte, of betrekt ze bij dingen. Dit begint te werken, want er zijn straten die al samen activiteiten organiseren.
Oftewel, voel aan wat er in een wijk al speelt en speel hier handig op in.