Zitten

13-05-2015 20:28 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons kleintje is 6,5 maand en kan al heel goed zitten. Prima, maar ze weigert dus nog om op buik of rug te gaan liggen. Kan dus ook nog niet echt rollen. Volgens mij is dit niet heel goed voor de motorische ontwikkeling. Ik heb als kind niet gekropen en ging altijd op mijn billen vooruit. Het ziet er naar uit daf mijn dochter hetzelfde gaat doen. Nu heb ik daar een coördinatiestoring aan over gehouden en (naar het schijnt) dyslexie. Ik wil dus heel graag dat zij wel kruipt, iemand enig idee om dit toch voor elkaar te krijgen zonder dat ze tranen met tuiten gaat huilen.?
Hmmm lastig, heb je misschien zo'n babygym? Dan bedoel ik zo'n kleed met van die bogen erboven waar je dingen aan kan hangen, misschien wordt het dan leuker om op de rug te liggen?
Bespreken bij cb/huisarts en je eventueel door laten verwijzen naar een kinderfysio. Niet zelf gaan experimenteren zou ik zeggen.
Dyslexie door niet kunnen kruipen? Kan dat?
Mijn oudste deed ook de kikker en heeft er niks aan over gehouden.
Eens met hmq
Gaat ze zelf zitten of zet jij haar op haar billen neer?

Wij hebben onze zoon nauwlijks zittend op de grond of in de box gezet totdat hij zelfstandig van lig naar zit kon (bij 9 maanden ongeveer). Tot die tijd zat hij alleen met veel ondersteuning in de kinderstoel om te eten, op schoot, en misschien een heel enkele keer naast ons op de bank of een paar minuutjes op de grond.

Hrt lijkt me sterk dat je dyslexie krijgt door niet te kruipen, maar daar heb ik verder geen enkel verstand van.
Babygym werkt ook niet en box is helemaal drama. Ze zit nu op de bank we hebben een soort uitschuifbank en daar kan ze niet vanaf rollen. Ja, lolily het schijnt dat een vorm van dyslexie komt door dat linker- en rechter hersenhelften niet goed met elkaar communiceren. Met kruipen leer je dat, of bevorder je in ieder geval die interactie.
Ik las zojuist dat laat kruipen en slechte coordinatie een symptoom kunnen zijn van dyslexie. Ik snap dat je dat niet hetzelfde wil voor je dochter, maar mocht dat wel zo zijn, tegenwoordig zijn ze zoveel beter en sneller met hulp bieden dan vroeger.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Eventueel je zorgen met het cb bespreken, maar ik zou me eigenlijk nog niet zo'n zorgen maken. Elk kind ontwikkelt zich op z'n eigen manier. Ik heb drie kinderen en allemaal volgden ze hun eigen plan. De eerste was heel snel met zitten en kruipen en liep met 13 maanden. De tweede deed tot een maand of 8/9 niet veel meer dan omrollen en zitten. Maar presteerde het om in 1.5 maand te leren kruipen, staan en lopen en ze liep dus voor haar eerste verjaardag. De derde is nu net 10 maanden. Kan al lang rollen en zitten, kan nu sinds een maand tijgeren en sjnds een aantal dagen staan, maar weigert het om vanuit zichzelf te gaan zitten. Ze vindt het allemaal wel best en draait zich vanaf buikloop naar een halve zit en tijgert dan als een malle het hele huis door.
6.5 maand is nog heel jong om te gaan kruipen he! De meest baby's zijn daar eens stukje later mee... En voor de rest zou ik tips vragen bij het CB.
Ja, schuldig madelief-24 we hebben haar veel zittend tegen kussens aan neer gezet. Nu probeer ik dat dus terug te draaien. Net uit bed wil ze nog wel even op de buik en in bed op haar rug. Verder wil ze dus zitten.
quote:DidiRidi schreef op 13 mei 2015 @ 20:38:

Ik las zojuist dat laat kruipen en slechte coordinatie een symptoom kunnen zijn van dyslexie. Ik snap dat je dat niet hetzelfde wil voor je dochter, maar mocht dat wel zo zijn, tegenwoordig zijn ze zoveel beter en sneller met hulp bieden dan vroeger.Precies. TO draait de zaken om. Van de dyslectische kinderen zijn er relatief veel die niet gekropen hebben. Maar niet kruipen veroorzaakt echt geen dyslexie.
ach. ik heb een kind dat eerst ging staan en nog niet kon zitten... feest. Jongste heeft de eerste twee jaar geen woord gezegd, helemaal niets. En met 2 jaar en 2 weken riep ie ineens "mama" en daar is ie nooooit mee opgehouden. Binnen de kortste keren rolden daar hele zinnen uit.

Beiden laat zindelijk maar wel gelijk dag en nacht en ongelukjes op één hand te tellen.

Maak er geen wedstrijdje van, elk kind ontwikkelt zich anders. En als het echt extreem dreigt te worden dan overleg je met huisarts of cb
Veel mensen met dyslexie hebben nooit gekropen. Dyslexie komt dus niet door het niet kruipen. Mocht je dochter niet kruipen wil dit ook niet persee betekenen dat zij dyslexie heeft.

Erfelijkheid kan wel een rol spelen.
.
Ik ga het zeker bespreken met het cb. Duurt nog 2 weken dus ik dacht probeer het hier 😄
Maar het is me niet helemaal duidelijk, gaat ze uit zichzelf zitten of zet jij haar neer?
Las het hier ook al maar 6 maanden is wel jong om te kruipen, ja. Dochter kroop pas met 9-10 maanden dus zou het voorlopig gewoon even aankijken en de volgende keer op het cb eventueel bespreken.
Ik deed de kikker ook, weigerde te kruipen want he dit was immers sneller.

Ik heb geen dyslexie hoor, mijn middelste dochter deed ook de kikker en snel dat ze was, is nog te jong om te bepalen of zij dyslexie zou hebben.

Oudste dochter die Rolde de kamer door en later werd dat tijgeren maar nooit echt gekropen. Ook geen dyslexie.

Je dochter heeft sterkere rugspieren omdat jullie dat zo getraind hebben. Ik zou ook veel liever zitten, want tja zo zie je natuurlijk wel veel en veel meer om je heen als dat je ligt.

Dus ik denk dat je je een beetje druk maakt om niets. En dyslexie zegt helemaal niets over de intelligentie van een persoon. Ze hebben alleen wat meer middelen nodig om ook echt te kunnen begrijpen of zien wat ze lezen.
We zetten haar zittend neer omdat ze anders de heleboel bij elkaar krijst 😁
Gewoon niet meer neerzetten, dus, en afleiding bieden als ze dat niet leuk vindt. Na een tijdje krijgt ze dan vanzelf wel door dat liggen ook zo gek niet is.
Dikkie, jouw kinderen zijn toch nog veel te jong om te weten of ze dyslexie hebben?
Nou mijn oudste dochter zit nu op school en door waarmee ze nu al thuis komt weet ik eigenlijk wel dat zij geen dyslexie heeft.

Maar je hebt gelijk met de middelste moet dat ook even aanpassen. Ik probeerde eigenlijk alleen maar aan te geven dat elk kind zich op zijn eigen manier ontwikkeld.
Aangepast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven