Noorwegen
maandag 18 mei 2015 om 13:47
Noorwegen staat nog hoog op mijn bucketlist. In de zomer kan ik niet weg, dus het zou iets voor het najaar worden, eind september of oktober om precies te zijn. Lijkt me leuk er zelf (als duo) rond te reizen, maar weet niet of mijn auto het trekt. Iemand ervaringen met bijv. huren van auto of camper? En in die periode van het jaar, hoe is dat?
Er zijn hier vast wel mensen met ervaringen en tips hebben. Ik hoor ze heel graag!
Er zijn hier vast wel mensen met ervaringen en tips hebben. Ik hoor ze heel graag!
maandag 18 mei 2015 om 14:14
Noorwegen is groot, hoe het er is hangt o.a. van waar je verblijft. Het weer kan mooi zijn, maar ook minder. Ook in de regen is Noorwegen erg mooi. Maar elke dag regen gaat erg vervelen.
Waarom denk je er niet met eigen auto te kunnen rondtrekken?
Ik vind alle seizoenen mooi, in de zomermaanden is het overnachten meestal makkelijker dan in de andere maanden. Hotels zijn redelijk aan de prijs en veel campings (met hyttes) zijn dan gesloten. Wij trekken met de camper, dat bevalt ons erg goed. Met een camper ben je redelijk vrij om ergens te gaan staan, dit wordt ook in Noorwegen steeds meer aan regels gebonden.Hoewel op sommige wegen wij de voorkeur geven aan een personen auto, gewoon omdat de wegen zo mooi zijn. Wij houden dan ook van autorijden.
Wijzelf zijn de laatste jaren in mei geweest, dat is ons prime bevallen. Oktober ben ik nooit in Noorwegen geweest, wel in de winter.
Waarom denk je er niet met eigen auto te kunnen rondtrekken?
Ik vind alle seizoenen mooi, in de zomermaanden is het overnachten meestal makkelijker dan in de andere maanden. Hotels zijn redelijk aan de prijs en veel campings (met hyttes) zijn dan gesloten. Wij trekken met de camper, dat bevalt ons erg goed. Met een camper ben je redelijk vrij om ergens te gaan staan, dit wordt ook in Noorwegen steeds meer aan regels gebonden.Hoewel op sommige wegen wij de voorkeur geven aan een personen auto, gewoon omdat de wegen zo mooi zijn. Wij houden dan ook van autorijden.
Wijzelf zijn de laatste jaren in mei geweest, dat is ons prime bevallen. Oktober ben ik nooit in Noorwegen geweest, wel in de winter.
maandag 18 mei 2015 om 14:19
maandag 18 mei 2015 om 14:29
Ik zou dan eerder kiezen voor januari/februari. Dan heb je sneeuw!!!! Noorwegen in de winter is echt zo mooi. En dan langlaufen...
Mij lijkt kamperen in oktober best koud. Ook veel meer kans op regen. En ook al weer een stuk eerder donker.
Dan zou ik eerder in september gaan, dan is het nog licht tot een uur of 7-8 s avonds (afhankelijk van je locatie) en net wat meer kans op beter weer.
Mij lijkt kamperen in oktober best koud. Ook veel meer kans op regen. En ook al weer een stuk eerder donker.
Dan zou ik eerder in september gaan, dan is het nog licht tot een uur of 7-8 s avonds (afhankelijk van je locatie) en net wat meer kans op beter weer.
maandag 18 mei 2015 om 14:33
Zo'n pakketreis kun je natuurlijk ook prima zelf samenstellen. Zoek een aantal leuke huisjes en boek ze voor een aantal dagen. Vandaar uit kun je trektochten met de auto maken.
Hoelang wil je gaan en heb je enig idee naar welk deel je wilt? Zoals gezegd is Noorwegen is elk seizoen mooi. Wat heb jezelf in gedachte om te gaan doen?
Hoelang wil je gaan en heb je enig idee naar welk deel je wilt? Zoals gezegd is Noorwegen is elk seizoen mooi. Wat heb jezelf in gedachte om te gaan doen?
maandag 18 mei 2015 om 14:38
maandag 18 mei 2015 om 14:48
In oktober kan hier al op veel plaatsen sneeuw vallen, winterbanden zijn dan al verplicht dus houd daar rekening mee. Ook zijn de meeste campings vanaf eind augustus al weer dicht. en ook de musea. En veel attracties. Wandelen in de bergen vanwege de regen en sneeuw wordt dan ook afgeraden voor toeristen.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik in de zomer gaan, of zo vroeg mogelijk in spetember....
Een pakketreis is niet nodig, iedereen spreekt heel goed engels en internet is overal. Met een camper of auto maakt niet zoveel uit, een camper lijkt me al bijna te koud als je geen verwarmng hebt. Je kan ook op veel plaatsen in hutjes vernachten.
Je mag meestal maar 80 km per uur, veel plaatsen nog langzamer, dus je rijdt niet zomaar even een heel stuk! NOorwegen is errug groot. Je kan wel kijken op die pakketreizen wat de gangbare routes zijn. Ik denk Oslo, Bergen, Geiranger. Je zou ook kunnen vliegen en een deel treinen. Dan zie je veel van de schitterende natuur. Als je van te voren boekt kun je al vanaf 25 euro een hele dag met de trein.
Het is hier prachtig, maar plan je reis, zeker buiten het zomerseizoen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Wat wil je zien? Wat wil je doen? Hoeveel dagen heb je de tijd?
Als je de mogelijkheid hebt zou ik in de zomer gaan, of zo vroeg mogelijk in spetember....
Een pakketreis is niet nodig, iedereen spreekt heel goed engels en internet is overal. Met een camper of auto maakt niet zoveel uit, een camper lijkt me al bijna te koud als je geen verwarmng hebt. Je kan ook op veel plaatsen in hutjes vernachten.
Je mag meestal maar 80 km per uur, veel plaatsen nog langzamer, dus je rijdt niet zomaar even een heel stuk! NOorwegen is errug groot. Je kan wel kijken op die pakketreizen wat de gangbare routes zijn. Ik denk Oslo, Bergen, Geiranger. Je zou ook kunnen vliegen en een deel treinen. Dan zie je veel van de schitterende natuur. Als je van te voren boekt kun je al vanaf 25 euro een hele dag met de trein.
Het is hier prachtig, maar plan je reis, zeker buiten het zomerseizoen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Wat wil je zien? Wat wil je doen? Hoeveel dagen heb je de tijd?
maandag 18 mei 2015 om 15:00
Als je toch aan een pakketreis zit te denken, dan zou ik liever lekker wachten tot de winter, een pakketreis naar Noord Noorwegen met noorderlicht- en walvisspotten erbij
Wij gaan volgend jaar zomer 3 weken heel Noorwegen door in een (gehuurde) camper, aangezien dat geen goedkope trip is zou ik dat zeker niet in het najaar gaan doen, de kans op mooi weer is dan toch wel erg klein. Voorheen 2 weken mooi weer gehad in juli/augustus, en ook een week stralend weer in februari, het is dus sowieso wel geluk hebben denk ik. Altijd rekenen op non stop regen denk ik, kan het alleen maar meevallen
Wij gaan volgend jaar zomer 3 weken heel Noorwegen door in een (gehuurde) camper, aangezien dat geen goedkope trip is zou ik dat zeker niet in het najaar gaan doen, de kans op mooi weer is dan toch wel erg klein. Voorheen 2 weken mooi weer gehad in juli/augustus, en ook een week stralend weer in februari, het is dus sowieso wel geluk hebben denk ik. Altijd rekenen op non stop regen denk ik, kan het alleen maar meevallen
maandag 18 mei 2015 om 15:03
Zou op z'n laatst begin september gaan en vliegen en 'n auto huren. Voor lange afstanden rijdt een SUV het meest comfortabel. Je kunt er logcabins huren. Geen idee of je in september moet reserveren of je dan op de bonnefooi aan kan komen rijden. Dan ben je wel vrijer in je route.
Shoot first, ask questions later!
maandag 18 mei 2015 om 19:30
maandag 18 mei 2015 om 20:59
September in Bergen heb je kans op mooi weer maar in Oktober is het echt slecht weer hier. En idd auto huren in Noorwegen is gewoon heel erg duur. Wij verwachten zelf dat deze zomer (in Bergen) een slechte zomer word. Het is hierzo normaal redelijk mooi weer vanaf April tot eind September maar tot nu toe is het alleen maar regen regen en nog meer regen
(geen idee hoe het weer is in de rest van Noorwegen) Met de auto vanuit Nederland is prima te doen btw.
dinsdag 26 mei 2015 om 16:41
Een paar jaar geleden een reis naar Noorwegen geboekt.Vertrek op 13 augustus.Na boeking kwam ik er achter dat het seizoen tot half augustus loopt.In dit geval waren bepaalde attracties / openluchtzwembad / musea etc. gesloten of beperkt open.Het was nog een gepuzzel om uit te zoeken wanneer deze open waren.