Geld & Recht alle pijlers

Aankoopservice makelaars en digitale makelaars, ervaring?

21-05-2015 06:59 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Update: op het huis dat wij op het oog hadden is een bod gedaan (door een andere partij). Wij krijgen de kans om een eenmalig bod uit te brengen en indien dat hoger is dan het openingsbod van de eerste partij krijgt deze eerste partij de eenmalige kans om hun bod aan te passen. Met het hoogste bod wordt akkoord gegaan.

Een makelaar ingeschakelen wordt er niet makkelijk op en ook de onderhandelingsruimte is drastisch geslonken. Wij gaan zeker bieden, hebben jullie nog tips?

Orginele vraag:

Ik en mijn vriend zijn al een tijdje op huizenjacht en nu hebben we een mooi huis gevonden wat we graag willen kopen. Door op internet informatie te zoeken zijn wij al tot de conclusie gekomen dat wij (broekjes op de huizenmarkt) het zelf aankopen, dus zonder makelaar of tussenpersoon, niet aandurven.

Op het internet zijn er veel aankoopmakelaars te vinden die ipv een courtage en vast bedrag rekenen en je helpen met: een tweede bezichtiging, vooronderzoek, de onderhandeling over de prijs en de voorwaarden, opstellen van, of controleren van de contracten en de verder begeleiding van de aankoop en afhandeling.

Deze vaste bedragen zijn tussen de 1000 en de 2500 euro, en indien je het huis niet koopt betaal je vaak rond de 300 euro voor de gemaakte kosten (bezichtiging en vooronderzoek).

Heeft iemand hier ervaring met zo'n makelaarsservice? Wat kan ik verwachten van zo'n service, is het waar voor me geld? Zijn er nog dingen waar we op moeten letten als we een makelaar kiezen? Ook andere tips hoor ik graag!
Toen ik mijn eerste huis kocht heb ik daar gebruik van gemaakt. Prima ervaring, voor 1250 euro werd exact gedaan wat was toegezegd: meegaan op tweede bezichtiging, advies mbt biedproces, aangaan van de onderhandelingen, opstellen koopcontract en afhandeling. Was er toen heel blij mee, omdat ik me erg onzeker voelde in mijn eentje.

Bij mijn tweede huis heb ik geen aankoopmakelaar genomen, dat vond ik toen niet nodig. Ik had toen het idee dat ik het ook wel zelf kon (met hulp van partner en familie) en dat klopte. Maar dus niet omdat het een slechte ervaring was.
Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het soort woning, een nieuwbouwplannen heeft minder haken en ogen als een oud huis met recht van overpad, bouwkundige gebreken, bestemmingsplan wijzigingen e,d.
@theia dank je wel voor je reactie. Dat geeft een goed gevoel.

@47084 op zich valt het mee het de haken en ogen. Het is een huis van ca. 10 jaar oud. Het gaat ons ook meer om het uit handen nemen van uitzoek werk dat ons weer een hoop stress en zorgen voorkomt. Makelaars zijn tenslotte dag in en dag uit bezig met het verkopen en kopen van huizen.

Onder voorbehoud van een bouwkundige keuring en financieen gaan wij sowieso doen.
Wij hebben het destijds zonder makelaar gedaan. Hadden wel goede ontbindende voorwaarden opgesteld, maar dat was allemaal vrij standaard.(het ging alleen om financiering en uitkomst BOR, die konden we zo van de site van vereniging eigen huis halen). De verkopend makelaar stelt meestal het contract op, dit hebben wij laten nakijken door de notaris. Dus dat is ook nog een optie.

Kleine tip, als je gaat bieden, zet er dan bij dat je binnen een bepaalde tiid (72u oid) een reactie wil. Vriendin van ons had dat pas niet gedaan en de verkopend partij wachtte daarna af of andere mensen die een aantal dagen erna een 2e bezichtiging hadden ook een bod zouden neerleggen.
Eigenlijk.... is het niet echt nodig vind ik zelf. Alles is toch onder voorbehoud van het bouwkundig rapport, die gemaakt wordt door een professional. Voor het nakijken van gebreken hoef je het dus niet echt te doen. Onderhandelen is echt heel simpel: je begint met een prijs die (bijv. 30.000 euro) lager ligt dan de vraagprijs en zo kom je elkaar na bod en tegenbod tegemoet. Ik heb het zelfs 20ers zelf zien doen. Het contract kun je zoals hierboven gezegd door iemand anders laten nakijken. Daarnaast lijkt het me frustrerend steeds een makelaar ertussen te hebben; ik wil snel antwoorden en weten hoe de zaken ervoor staan. Dus hou liever zelf de controle.

Vind een aankoopmakelaar zelf veel geld voor een dienst die eigenlijk niet echt supernodig is. Maarrrr als jij je er zekerder bij voelt, is het money well spent toch?
Live and let live ♧
Mijn eerste flat kocht ik in mijn eentje, en toen was ik heel blij met mijn aankoopmakelaar. Overigens kun je over het courtage ook onderhandelen. ik weet niet in welke prijsklasse jullie huis ligt, maar 2500 euro (kijk ook even of dit incl of excl BTW is) een courtage van 1,5% bij een huis van bijna 170.000 euro dus hoeft helemaal niet per se goedkoper te zijn.

Als dit huis afketst en je nog een of twee andere huizen bekijkt, wordt zo'n aankoopmakelaar als jij beschrijft dan niet ineens snel een heel stuk duurder? Bij een 'gewone' aankoopmakelaar waren er toen (8 jaar geleden) niet van die vastomlijnde afspraken over hoe vaak enzo. Dus als ik vijf huizen had willen bezichtigen, had hij dat gewoon gedaan.
Aankoopmakelaar heeft geen meerwaarde als je al weet welk huis je wilt gaan kopen. Kost alleen maar veel geld dat je maar beter aan je nieuwe huis kan besteden.

Enige wat nu belangrijk is, is een grondige bouwkundige keuring. En dan mede aan de hand daarvan zelf afdingen op de verkoopprijs.

Verder controleert de notaris controleert grondig of alles klopt en volgens de regels verloopt.
Bedankt voor de reacties tot zo ver. Ik heb mij ook goed ingelezen over hoe je een huis zelf koopt zonder tussenpersoon. Waar ik voornamelijk bang voor ben is dat wij onbewust benadeeld worden en het ons uiteindelijk veel meer geld kost.

Daarnaast heb ik vernomen dat wanneer je voor het eerst een hypotheek aanvraagd je tegenwoordig tot wel 10-12 weken op een akkoord (of afwijzing) soms moet wachten omdat men alle informatie zeer grondig door wilt nemen. Mochten ons dit overkomen en moet je om uitstel vragen bij de verkopende partij dan zal het geen gezellig gesprek worden en dan is een persoon met kennis van zaken wel erg prettig.

Vinden jullie dat ik wel erg overdrijf met mijn zekerheid en veiligheid of is het allemaal niet nodig?
quote:Boogschutter10 schreef op 21 mei 2015 @ 13:01:

Verder controleert de notaris controleert grondig of alles klopt en volgens de regels verloopt.

Maar ik las dat vaak de verkopende makelaar een voorlopig koopcontract opsteld, dat wordt vaak getekend voordat je naar een notaris gaat. Maar (naast je zelf en/ of familie) wordt het niet gecontroleerd voor onderteken door een notaris.

Ik ben juist wat huiverig dat er daar wat mis gaat, een voorlopig koopcontract is toch eigelijk best wel definitief als ik dat zo lees
ik hoor toevallig vanochtend van mijn makelaar dat de Rabobank 4 of 5 weken nodig heeft om een hypotheekaanvraag te behandelen. Naar mijn ervaring, en die is niet recent, varieert die benodigdetijd nog al. Snelste was 1 dag (ABN), gemiddeld 3 of 4 weken.
Ik gooi 'm er nog maar eens in, maar word lid van de vereniging eigen huis (ik werk er niet) en maak gebruik van hun services. Zo staat er o.a. een standaard aankoopcontract op hun site, kun je het huis via hen bouwkundig laten keuren en zoeken ze meest gunstige hypotheek voor je.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zou een aankoopmakelaar zeker aanraden. Wij hebben er ¤700,- voor betaald maar die man is het geld meer dan waard geweest. Tijdens de bezichtiging zag hij toch andere dingen dan wij (bijv wat beschadigingen hier en daar) en hij heeft de onderhandelingen gedaan. Wij dachten dat het huis veel meer waard was en zouden zonder makelaar zo 5.000-7.500 meer hebben betaald. Ook vond ik het heel prettig dat de contracten vooraf door hem werden doorgenomen. Het is niet dat we de inhoud niet zouden snappen maar toch is het fijn als bevestigd wordt dat alles klopt en dat de voorbehouden op de juiste manier opgenomen zijn.
Het voorlopig koopcontract is bindend, op de ontbindende (duh... ) voorwaarden na. Die gaan meestal over de hypotheek, maar er kan bijvoorbeeld (hoewel dat niet vaak meer gebeurt) ook in staan dat je bijvoorbeeld eerst je eigen huis (binnen een bepaalde tijd) verkocht wilt hebben.

Ik vond het koopcontract prima te doen, als je iets niet snapt, kun je ook gewoon de verkopend makelaar bellen om uitleg of in je omgeving, of googelen.

Wat ik wel zou aanraden: doe de onderhandelingen nooit zelf! Vraag een betrouwbare vader, vriendin, wie dan ook om dat voor je te doen. Door het directe contact eruit te halen, kun je geen reacties geven waar je later spijt van hebt.
quote:Kastanjez schreef op 21 mei 2015 @ 20:17:

Wat ik wel zou aanraden: doe de onderhandelingen nooit zelf! Vraag een betrouwbare vader, vriendin, wie dan ook om dat voor je te doen. Door het directe contact eruit te halen, kun je geen reacties geven waar je later spijt van hebt.

Helemaal eens! Ik heb mijn vader laten onderhandelen. Natuurlijk wel zelf bepaald hoe veel, maar het blijft net wat afstandelijker alsje niet zelf belt. En mijn vader vroeg heel weinig courtage .

Als de verkopende makelaar een NVM makelaar is, krijg je een soort standaard contract, hoeven ze alleen nog wat dingen in te vullen. En als je in Amsterdam koopt, teken je het voorlopige contract al bij de notaris (geen idee waarom dat anders is dan in de rest van Nederland, maar het is wel zo). Daarvoor heb je geen makelaar nodig.
Ik ben vooral blij met mijn aankoopmakelaar (zitten in het proces van het kopen van een eerste huis) omdat ze inzicht heeft in de verkoopregisters, en dus een goed idee heeft van de verkoopprijzen van vergelijkbare huizen de afgelopen jaren. Ik kan wel funda'en en vraagprijzen checken, maar dan weet ik nog niet wat een reëel bod is, en daar is zij echt een held in. Ze gaat met ons mee naar elk huis dat ons aanstaat, geeft dus dit soort overzichten en verwachtte opbrengst bij verkoop als we 't opknappen, en regelt alle andere dingen als we echt iets kopen. Voor 1000 euro wil ik dat niet zelf doen ik denk dat we haar er al 2 keer uit hebben doordat we zelf slechter zouden onderhandelen!
Voor 1,50 kun je de verkoopprijs van een huis opvragen bij het kadaster. Daar heb je niet echt een makelaar voor nodig....

(Tenzij het huis heel lang geleden voor het laatst verkocht is, maar dan is die prijs ook niet meer zo relevant).
quote:nausicaa schreef op 21 mei 2015 @ 22:23:

Voor 1,50 kun je de verkoopprijs van een huis opvragen bij het kadaster. Daar heb je niet echt een makelaar voor nodig....

(Tenzij het huis heel lang geleden voor het laatst verkocht is, maar dan is die prijs ook niet meer zo relevant).Het gaat niet om de directe verkoopprijs van het huis zelf, maar om vergelijkbare woningen in de buurt of straat. Dat zijn er vaak een stuk of 5-15, en om dat nu op te vragen voor ieder huis waar we serieus over nadenken..
Nou ja, voor de 2500 die een makelaar kost, kun je een hoop opvragen ja :-). Het kan per adres, maar bv ook per postcode(gebiedje). Ik heb daar tijdens de zoektocht naar mijn huis denk ik in totaal zo'n 40-50 euro aan uitgegeven. Daar doet een makelaar het niet voor.
Mocht je een makelaar nemen, onderhandel over de Courtage (ik zou geen % nemen (dan is een hogere koopprijs interesanter voor je makelaar)(dan dus eerder omgekeerd gestaffelde Courtage)
Dank jullie wel voor de reactie zo ver.

Inmiddels is de situatie veranderd: er is door, een ander, een bod gedaan op het huis en omdat wij aangaven zeer geintresseerd te zijn krijgen wij de kans om eenmalig een bod uit te brengen. Vervolgens krijgt de eerste partij (indien ons bod hoger zou zijn) de kans om eenmalig hun bod aan te passen. En met het hoogste bod wordt akkoord gegaan.

Dit betekend dus dat het inschakelen van een aankoopmakelaar dus niet meer zo gemakkelijk gaat. Wij gaan zeker een bod uitbrengen en met de hulp van familie (met juridische achtergrond) bepalen we de verdere voorwaarden. Inmiddels ook lid geworden van vereniging eigen huis, dank voor de tip!
quote:Hyperbole schreef op 22 mei 2015 @ 07:33:

Dank jullie wel voor de reactie zo ver.

Inmiddels is de situatie veranderd: er is door, een ander, een bod gedaan op het huis en omdat wij aangaven zeer geintresseerd te zijn krijgen wij de kans om eenmalig een bod uit te brengen. Vervolgens krijgt de eerste partij (indien ons bod hoger zou zijn) de kans om eenmalig hun bod aan te passen. En met het hoogste bod wordt akkoord gegaan.

Dit betekend dus dat het inschakelen van een aankoopmakelaar dus niet meer zo gemakkelijk gaat. Wij gaan zeker een bod uitbrengen en met de hulp van familie (met juridische achtergrond) bepalen we de verdere voorwaarden. Inmiddels ook lid geworden van vereniging eigen huis, dank voor de tip!Wat een verschrikkelijk lullige constructie. Ze willen dus van twee walletjes eten, terwijl de NVM-norm duidelijk aangeeft dat een makelaar in principe maar met 1 partij tegelijk in onderhandeling is. Wij hebben laatst een bod per inschrijving gedaan, waarbij iedereen een deadline heeft om het bod in te leveren en de verkoper dan kiest op basis van gunning, maar daar is in ieder geval duidelijk dat niemand van elkaar weet wat er geboden wordt. Bah! Dit is voor jullie supervervelend, want je wilt je maximale bedrag bieden omdat je anders misschien wel geen huis hebt, en voor de anderen ook, want zij zijn hierdoor waarschijnlijk veel duurder uit dan bij gewone onderhandelingen. Nare spelletjes!
@pampas de makelaar is nog niet op het bod van de eerste partij ingegaan dus zijn ze nog niet officieel in onderhandeling daarom is zoiets mogelijk.

Helaas hoor ik veel om mij heen dat het tegenwoordig bij gewilde huizen zo gaat..
Eens met Hyperbole. Het is lullig, maar het is volgens de richtlijnen.

Hypberbole, heb je zelf al bij het kadaster de laatste verkoopprijs van dit huis opgevraagd en de verkoopprijs van vergelijkbare huizen in de buurt? Dat kan je helpen bij het bepalen van je maximale bod.
Tja, de makelaar werkt voor de verkoper, en dient dus met name diens belang. Ik vind het geen nare spelletjes, er wordt toch duidelijk aangegeven wat er gaat gebeuren. Daar kun je in mee gaan (en gewoon bieden wat jij het waard vindt, heb je ook geen nadeel), of je bedankt ervoor.

Vrienden van mij hebben net een huis verkocht op een gewilde plek in Amsterdam. In een week 20 kijkers en vijf biedingen. Ze hebben toen inderdaad iedereen een laatste bod uit laten brengen, een een zei: het hoogste wat iemand anders biedt, plus 5000. Dat zal ook we niet helemaal volgens de richtlijnen zijn, maar mijn vrienden gingen echt geen 5000 euro minder accepteren door voor een ander te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven