angst voor de dood

24-05-2015 22:05 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang om dood te gaan. Vroeger had ik daar niet zo veel last van, maar nu des te meer. Het ziet er niet naar uit dat ik binnenkort doodga, ik ben 36 jaar en naar mijn weten gezond. Toch ben ik veel met de dood bezig de laatste tijd. Op dit moment ben ik eigenlijk behoorlijk gelukkig. Ik vind het leven heel mooi en hecht me eraan. Dat maakt mijn angst voor de dood groter. Ik ben niet zo zeer bang voor het hiernamaals: ik geloof dat er wat is en dat dat, net als het aardse .leven, mooie en minder mooie kanten zal hebben. Tegelijk twijfel ik ook heel vaak over of er nog wat zou kunnen zijn, maar dan troost ik me met de gedachte dat als er niets is, ik ook geen nare dingen zal merken.

Ik ben eigenlijk vooral bang voor de lijdensweg die aan de dood vooraf kan gaan en voor bewust sterven (hoe zou dat voelen?) en bewust afscheid nemen van de mensen van wie ik houd en van het leven.

Op dit moment denk ik dat de enige manier om mijn doodsangst te verminderen, is door me juist veel te verdiepen in dit onderwerp. Ik lees en praat er dan ook veel over. Maar tot nu toe vermindert het niet echt.

Zijn er mensen die doodsangst herkennen? En zo ja, hoe gaan jullie ermee om?
Je kan pas iets verwerken als het ook echt gebeurt. Het kan niet vooraf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:madame-- schreef op 24 mei 2015 @ 23:09:

Zo wordt dat genoemd: Jezus aannemen.

En ja, mensen die Jezus niet aannemen, komen niet in de hemel. Dat staat ook in de bijbel.

Daarom doen kerken hun best om toch zoveel mensen te bereiken. God wil dat niemand verloren gaat.

Helaas willen of kunnen meneen , in deze moderne tijd, niet in God geloven. En helaas kun je zonder hem niet in de hemel komen..waarom zou het waar zijn wat er in de bijbel staat? Wie heeft het geschreven? God zelf niet, want hij was niet op aarde toen. Bedoel je met kerk ook moskee of synagoge? Of mogen andersgelovigen er ook niet in? Wel gemeen van jezus.

En ja, mensen die Jezus niet aannemen, komen niet in de hemel. Dat staat ook in de bijbel.

Daarom doen kerken hun best om toch zoveel mensen te bereiken. God wil dat niemand verloren gaat.

Helaas willen of kunnen meneen , in deze moderne tijd, niet in God geloven. En helaas kun je zonder hem niet in de hemel komen..

Wel fijn dat jij een andere manier hebt om jezelf voor de gek te houden, daar moet ook een intense angst achter zitten madame, wel fijn dat je in de hemel kont enzo maar wat heeft to aan jouw gezever?

Of wil je haar nu gezellig proberen te bekeren? Moet ook van jouw geloof zeker? Zieltjes winnen, altijd mensen op hun zwakheden pakken enzo.

Helaas willen of kunnen meneen , in deze moderne tijd, niet in God geloven. En helaas kun je zonder hem niet in de hemel komen..

Wat moet je daar nou op zeggen?

Ik denk zelf dat áls hij bestaat, hij de mensheid met genade bekijkt, en voor iedereen wel een mooi wolkje heeft.

Ik denk dat het geloof ontstaan is in vreselijk harde, genadeloze tijden toen mensen een uitkomst zochten uit hun uitzichtloze bestaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:rocky2008 schreef op 24 mei 2015 @ 23:03:

[...]

Ik heb lekkere Duivelse mosterd voor je, bitterballetje erbij? Lekker kom maar op. eventueel heb ik ook nog een kroketje, en een glaasje wijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Gelukkig maar.

Helaas willen of kunnen meneen , in deze moderne tijd, niet in God geloven. En helaas kun je zonder hem niet in de hemel komen..Waarom zou je in de hemel willen komen dan?
quote:alinea schreef op 24 mei 2015 @ 23:03:

Zonde dat je er zo mee zit, daar gaat je energie naartoe onnodig eigenlijk, ik herken het totaal niet mij geeft het juist een rustig gevoel dat het leven niet voor eeuwig is.

En hoe ik ga..

tja dat gaat wel eens door me heen maar is niet storend aanwezig.

ik wil alleen liever niet eerder dan mijn kind vertrekken dat is niet natuurlijk maar ik lig er zeker niet wakker van.Ik denk dat je wel eerder dan je kind wilt vertrekken, maar de eerste 30-40 jaar nog niet. dat je kind voor jou gaat lijkt me het ergste wat je kan overkomen (en ik heb niet eens kinderen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:snoopylynn schreef op 24 mei 2015 @ 22:16:

Waarom zou je juist met een gezin over je sterfelijkheid nadenken? Alsof mensen zonder kinderen minder achter zouden laten. Als kindvrij persoon vind ik dit een irritante uitspraak.

.Mijn dreumes is 19 maanden. Als ik nu zou wegvallen, heeft hij geen moeder meer. Zijn vader zal erg verdrietig zijn, zijn grootouders, ooms en tantes. Hijzelf zal zich mij niet kunnen herinneren. Dat zou ik zelf heel erg vinden, dat die leuke lekkere lieverd, die vandaag zijn natte lijfje tegen me aandrukte na het spelen met water in de tuin, zich niets van mij zal herinneren mocht ik straks niet wakker worden. Dat stemt mij angstig, verdrietig, beklemd mij. Ook dat ik hem niet zal kunnen leren hoe de wereld werkt, mijn opvoeding aan hem niet kunnen voltooien en hij het zonder mij moet zien te rooien. Daarvoor heb ik hem niet op de wereld gezet. Maar goed, het is laat, ik ga te bedde. Net Ali B gezien met zijn liedje in de wereld draait door op facebook. Nu moet ik huilen
Misschien is het wel andersom.. Als je in onzin gelooft kom je in de hel. Nobody knows

Helaas willen of kunnen meneen , in deze moderne tijd, niet in God geloven. En helaas kun je zonder hem niet in de hemel komen..Als je aan de poort staat vraagt Petrus naar je gezindte. Dan mag je door de poort, maar de eerste 100 meter moet je heel zachtjes zijn en sluipen. Waarom? Daar zitten jullie, en jullie denken dat je daar alleen zit
quote:nlies schreef op 24 mei 2015 @ 23:19:

[...]

Ik denk dat je wel eerder dan je kind wilt vertrekken, maar de eerste 30-40 jaar nog niet. dat je kind voor jou gaat lijkt me het ergste wat je kan overkomen (en ik heb niet eens kinderen)Ja als het eerst maar op eigen benen staat, gelukkig is en zichzelf kan redden daarna kun je rustig gaan
Meid neem jezelf niet zo serieus, je overleeft het toch niet.
Ach ik ben wel ergere reacties gewend. Het is onbegrip.

Het is geen angst. Er gebeuren echte wonderen in de kerk en dan kom je vanzelf wel tot bekering. Jezus heeft juist iets heel moois voor ons gedaan, zodat wij veilig in de hemel kunnen en mogen komen.

Het is niet goed om daar spottend over te doen..

God gebruikte mensen trouwens om de bijbel te schrijven.

En op de vraag: wie zegt dat wat er in de bijbel staat echt is.. wie zegt van niet?

Ongelovigen kunnen het ook niet begrijpen en dat is normaal.

Een arts doet zijn best met studeren, om zijn vak te leren.

Als je God wilt leren kennen, zul je je daar ook voor moeten openen.
quote:alinea schreef op 24 mei 2015 @ 23:21:

Misschien is het wel andersom.. Als je in onzin gelooft kom je in de hel. Nobody knows

zeker want bobo's als God weten heus wel dat de bijbel een samenstelsel is van allerlei sagen en sprookjes uit verschillende religies en culturen. In principe hetzelfde samenraapsel dat je leest in de koran (hier en daar een andere naam en ander decor) of de talmoed. God zal ook heus wel weten dat al die dominee's en predikers, pauzen, priesters, imans, er ook maar wat op los verzinnen met als doel zo populair mogelijk te zijn. God zou, als hij bestond, zich gek lachen.

Maar waarom zou zo'n oppermachtig wezen zich druk maken om een onbeduidend planeetje aan de randen van een onbeduidend sterrenstelseltje als er miljoenen beschavingen zijn die ouder zijn en verder ontwikkeld
quote:Doreia schreef op 24 mei 2015 @ 23:23:

[...]

Als je aan de poort staat vraagt Petrus naar je gezindte. Dan mag je door de poort, maar de eerste 100 meter moet je heel zachtjes zijn en sluipen. Waarom? Daar zitten jullie, en jullie denken dat je daar alleen zit

Helaas snap ik niet goed wat je hiermee bedoelt.

Het staat duidelijk in de bijbel dat wie jezus asnneemt , eeuwig leven krijgt. Boven zit iedereen die hem.heeft aangenomen.

Het is ook.niet mijn bedoeling om een discussie te starten. God heeft iedereen een eigen wil gegeven en iedereen moet het helemaal zelf weten.

Het is erg dat je ziet dat het waar is, wanneer het te laat is. Daarom proberen gelovigen `zieltjes` te winnen. Zodat mensen gered en verlost worden..
@retrostar: jouw zin "je kan pas iets verwerken als het echt gebeurt, niet vooraf" komt binnen! Die sluit ook aan bij wat eerder gezegd is. Ergens mee dealen als het er daadwerkelijk is, is vaak beter te doen dan de angst van te voren. Ik geloof dat dat waar is. Wat jij verder schrijft is dat je ook steeds verandert als mens door je ervaringen. Dat helpt me ook wel! Ik ben nu duidelijk nog niet toe aan sterven (en ook niet aan mijn geliefden verliezen aan de dood), maar misschien gaat dat ooit veranderen en/of blijk ik er beter mee om te kunnen gaan dan ik dacht als ik er daadwerkelijk voor sta.

Ik realiseer me dat mijn angst volgens mij ook deels betrekking heeft op het nu: ik kan niet goed omgaan met het feit dat we allemaal sterfelijk zijn. Het gegeven dat het leven eindig is, speelt ook nu (ookal speelt het daadwerkelijke einde in de toekomst).

Ik weet dat het totaal zinloos is me tegen de dood te verzetten, omdat hij toch komt, maar ik vind het dus moeilijk om optimaal van het leven te genieten met het besef op de achtergrond dat alles eindig is.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 mei 2015 @ 23:29:

[...]

zeker want bobo's als God weten heus wel dat de bijbel een samenstelsel is van allerlei sagen en sprookjes uit verschillende religies en culturen. In principe hetzelfde samenraapsel dat je leest in de koran (hier en daar een andere naam en ander decor) of de talmoed. God zal ook heus wel weten dat al die dominee's en predikers, pauzen, priesters, imans, er ook maar wat op los verzinnen met als doel zo populair mogelijk te zijn. God zou, als hij bestond, zich gek lachen.

Maar waarom zou zo'n oppermachtig wezen zich druk maken om een onbeduidend planeetje aan de randen van een onbeduidend sterrenstelseltje als er miljoenen beschavingen zijn die ouder zijn en verder ontwikkeld

Jammer dat jij je zo hoog verheven voelt, om God zo te noemen.

Ik hoop dat je hem zal aannemen op een dag, en het mooie ie, dat hij je zak vergeven.
quote:madame-- schreef op 24 mei 2015 @ 23:34:

[...]

Ik hoop dat je hem zal aannemen op een dag, en het mooie ie, dat hij je zak vergeven.Fijn dat je namens hem mag spreken.
Hem? Waarom zou het geen vrouw kunnen zijn?
Wat ik ermee bedoel is dat ik niet denk dat God geen mensen binnenlaat die niet precies doen zoals jij het in jouw kerk te horen krijgt. Jij denkt van wel. En dus zal Petrus jouw kerkgenoten in de eerste 100 meter hemel zetten en de rest van de mensheid moet er even voorbij sluipen, uit respect voor jullie opvatting dat alleen jouw kerk in de hemel mag zijn

En ik zou het heel erg vinden als ik mezelf van alles had zitten voorstellen en er blijkt helemaal niets te zijn. Dat het gewoon ophoudt, zoals wanneer de koelkast het begeeft. Ik maak liever iets moois van mijn leven, leef volgens de 10 geboden, gewoon omdat die ergens op slaan en zal ervoor zorgen een zo goed mogelijk mens te zijn. En wie dan dood is, wie dan zorgt. Als God mij afwijst alleen maar omdat ik niet in de kerk kwam of heb gebeden of jezus niet heb aangenomen, maar verder wel gewoon netjes mijn leven heb geleid, dan is dat geen plek waar ik wil zijn.
quote:mooiedag schreef op 24 mei 2015 @ 23:34:

@retrostar: jouw zin "je kan pas iets verwerken als het echt gebeurt, niet vooraf" komt binnen! Die sluit ook aan bij wat eerder gezegd is. Ergens mee dealen als het er daadwerkelijk is, is vaak beter te doen dan de angst van te voren. Ik geloof dat dat waar is. Wat jij verder schrijft is dat je ook steeds verandert als mens door je ervaringen. Dat helpt me ook wel! Ik ben nu duidelijk nog niet toe aan sterven (en ook niet aan mijn geliefden verliezen aan de dood), maar misschien gaat dat ooit veranderen en/of blijk ik er beter mee om te kunnen gaan dan ik dacht als ik er daadwerkelijk voor sta.

Ik realiseer me dat mijn angst volgens mij ook deels betrekking heeft op het nu: ik kan niet goed omgaan met het feit dat we allemaal sterfelijk zijn. Het gegeven dat het leven eindig is, speelt ook nu (ookal speelt het daadwerkelijke einde in de toekomst).

Ik weet dat het totaal zinloos is me tegen de dood te verzetten, omdat hij toch komt, maar ik vind het dus moeilijk om optimaal van het leven te genieten met het besef op de achtergrond dat alles eindig is.niemand kan de toekomst voorspellen, je druk maken om wat mogelijk kan gebeuren is echt verspilde energie. Het is eindig en toch niet. Mensen gaan dood maar er worden ook mensen geboren. Een dag is voorbij maar een nieuwe breekt weer aan. Het is een cyclus. Doodgaan is dat jij stopt met die cyclus. Maar de rest gaat door. Kijk maar goed naar de natuur daar zie je goed de schoonheid van die cyclus.
quote:madame-- schreef op 24 mei 2015 @ 23:34:

[...]

Ik hoop dat je hem zal aannemen op een dag, en het mooie ie, dat hij je zak vergeven.En dus komt ook Meds gewoon in de hemel begrijp ik? Omdat ze is vergeven, hoeft ze niet af te dalen, maar mag ze doorlopen? Jeej Meds, goed nieuws!!
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 mei 2015 @ 23:37:

Hem? Waarom zou het geen vrouw kunnen zijn?

Dat vind ik een goeie vraag :-)!

Verder heb je ook gelijk met wat je aandacht geeft, groeit. Ik spreid de dood uit over mijn leven door er te veel over na te denken. Ik ga proberen mijn zinnen meer te verzetten.
quote:Doreia schreef op 24 mei 2015 @ 23:38:

Wat ik ermee bedoel is dat ik niet denk dat God geen mensen binnenlaat die niet precies doen zoals jij het in jouw kerk te horen krijgt. Jij denkt van wel. En dus zal Petrus jouw kerkgenoten in de eerste 100 meter hemel zetten en de rest van de mensheid moet er even voorbij sluipen, uit respect voor jullie opvatting dat alleen jouw kerk in de hemel mag zijn

En ik zou het heel erg vinden als ik mezelf van alles had zitten voorstellen en er blijkt helemaal niets te zijn. Dat het gewoon ophoudt, zoals wanneer de koelkast het begeeft. Ik maak liever iets moois van mijn leven, leef volgens de 10 geboden, gewoon omdat die ergens op slaan en zal ervoor zorgen een zo goed mogelijk mens te zijn. En wie dan dood is, wie dan zorgt. Als God mij afwijst alleen maar omdat ik niet in de kerk kwam of heb gebeden of jezus niet heb aangenomen, maar verder wel gewoon netjes mijn leven heb geleid, dan is dat geen plek waar ik wil zijn.nee precies dan is het helemaal geen leuke plek. want in de kerk zitten best enge mensen. onder het mom van religie worden mensen uitgemoord of uitgebuit of misbruikt. Brrr ik ga wel naar het vagevuur
quote:mooiedag schreef op 24 mei 2015 @ 23:40:

[...]

Dat vind ik een goeie vraag :-)!

Verder heb je ook gelijk met wat je aandacht geeft, groeit. Ik spreid de dood uit over mijn leven door er te veel over na te denken. Ik ga proberen mijn zinnen meer te verzetten.Leef!!!! Het is zo mooi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven