angst voor de dood

24-05-2015 22:05 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang om dood te gaan. Vroeger had ik daar niet zo veel last van, maar nu des te meer. Het ziet er niet naar uit dat ik binnenkort doodga, ik ben 36 jaar en naar mijn weten gezond. Toch ben ik veel met de dood bezig de laatste tijd. Op dit moment ben ik eigenlijk behoorlijk gelukkig. Ik vind het leven heel mooi en hecht me eraan. Dat maakt mijn angst voor de dood groter. Ik ben niet zo zeer bang voor het hiernamaals: ik geloof dat er wat is en dat dat, net als het aardse .leven, mooie en minder mooie kanten zal hebben. Tegelijk twijfel ik ook heel vaak over of er nog wat zou kunnen zijn, maar dan troost ik me met de gedachte dat als er niets is, ik ook geen nare dingen zal merken.

Ik ben eigenlijk vooral bang voor de lijdensweg die aan de dood vooraf kan gaan en voor bewust sterven (hoe zou dat voelen?) en bewust afscheid nemen van de mensen van wie ik houd en van het leven.

Op dit moment denk ik dat de enige manier om mijn doodsangst te verminderen, is door me juist veel te verdiepen in dit onderwerp. Ik lees en praat er dan ook veel over. Maar tot nu toe vermindert het niet echt.

Zijn er mensen die doodsangst herkennen? En zo ja, hoe gaan jullie ermee om?
Ja, wat zei die arts ervan eigenlijk?
De arts kon er niks zinnigs over zeggen.. Ze is 'genezen' verklaard en hoeft uiteraard niet meer terug te komen..
quote:madame-- schreef op 25 mei 2015 @ 15:03:

[...]

Doreia, ik heb nooit gezegd dat jouw wonderen Niet wonders genoeg zijn. Maar dit soort wonderen schrijven mensen snel toe aan geluk, of toeval. Dat snap jij ook wel.. iedereen heeft zulke wonderen meegemaakt. Maar om een vrouw met weggevreten weefsel te herstellen mag zeker een groot wonder genoemd worden. Wat zou de arts zeggen als jij binnen minder dan een maand terugkomt en alles is opeens zoals het zou moeten horen? Hij zou geshockeerd zijn want die dingen gebeuren Niet, normaal gesproken.En daarom zijn ze niet van God? Van wie zijn die dan wel? Ik zie liever echte wondertjes onder mijn handen gebeuren, dan moeten afgaan op iemand die zégt dat het weefsel weg was en nu weer terug is gekomen. Dat zou dan toch ook meteen in alle medische vakbladen komen te staan, als dat waar is? Zou die vrouw toch meteen binnenstebuiten worden gekeerd door de artsen om te zien hoe dit nu toch kan, wat ze hebben gemist, wat voor DNA ze heeft en al die zaken meer. En daarbij het toeval, of geluk, dat dit PRECIES gebeurt binnen een gemeenschap die gebrand is op wonderen, dat vind ik dan weer te toevallig en te gelukkig voor de dominee of prediker.
quote:madame-- schreef op 24 mei 2015 @ 23:41:

Succes in elk geval sabbaticalmeds...

Zonde dat je je niet durft te openen

Voor God die heel reëel is, als je hem oprecht zoekt..

Hoe zoek je God, en wat voor wonderen heeft hij voor jou al verricht?

ik ben afgelopen week in vaticaanstad en de st pieter geweest, maar mensen wat een ongepaste overdaad aan pracht en praal. Dat begrijp ik dan niet echt terwijl er in die tijd zoveel armoede was, waarom moest het aan een bronzen kunstwerk gespendeerd worden?
Ja en?
quote:Doreia schreef op 25 mei 2015 @ 15:12:

[...]

En daarom zijn ze niet van God? Van wie zijn die dan wel? Ik zie liever echte wondertjes onder mijn handen gebeuren, dan moeten afgaan op iemand die zégt dat het weefsel weg was en nu weer terug is gekomen. Dat zou dan toch ook meteen in alle medische vakbladen komen te staan, als dat waar is? Zou die vrouw toch meteen binnenstebuiten worden gekeerd door de artsen om te zien hoe dit nu toch kan, wat ze hebben gemist, wat voor DNA ze heeft en al die zaken meer. En daarbij het toeval, of geluk, dat dit PRECIES gebeurt binnen een gemeenschap die gebrand is op wonderen, dat vind ik dan weer te toevallig en te gelukkig voor de dominee of prediker.

Nogmaals ik heb nergens gezegd dat jouw wonderen niet van god zijn. Die zijn ook van god, maar mensen schrijven ze snel toe aan geluk.

Het gebeurt vaak dat artsen dit soort dingen Niet snappen en omdat ze het niet uit kunnen leggen, praten ze er niet over.

Er was ook.een.jongen die niet kon zien zonder bril. Na gebed las hij van ver kleine lettertjes, wat hij niet kon.

Hij gaat naar de opticien en deze schreef het af als `overheen gegroeid`. Wel na gebed maar dat kunnen ze dan niet handelen.

Ook artsen komen dit soort gevallen tegen. Het is alleen grijs gebied, want met logica is het niet te begrijpen..

Ze is ook onderzocht, maar ze weten niet wat ze er mee aan moeten
quote:snoopylynn schreef op 25 mei 2015 @ 15:22:

[...]

Hoe zoek je God, en wat voor wonderen heeft hij voor jou al verricht?

ik ben afgelopen week in vaticaanstad en de st pieter geweest, maar mensen wat een ongepaste overdaad aan pracht en praal. Dat begrijp ik dan niet echt terwijl er in die tijd zoveel armoede was, waarom moest het aan een bronzen kunstwerk gespendeerd worden?

Genezingen, financiële wonderen, mijn gedrag en bij mijn kinderen.

Ze zijn katholiek en daar heb ik nooit iets mee gehad. Het is allemaal inderdaad pracht en praal, maar het is `dood`.. de buitenkant is mooier dan de binnenkant. Er is hier ook helaas geen relatie te vinden en dan eordt het een geloof zonder daden.. God mag best vereerd worden met mooie dingen in zijn gebouw, maar dat is.niet waar hij voor staat.
quote:madame-- schreef op 25 mei 2015 @ 15:25:

[...]

Nogmaals ik heb nergens gezegd dat jouw wonderen niet van god zijn. Die zijn ook van god, maar mensen schrijven ze snel toe aan geluk. Zo jammer dat jij meteen weer een 'maar' moet toevoegen aan die zin!

Zodra jij tegen mij zegt: die kleine wondertjes zijn ook van God, en geluk en toeval zijn ook God, dan begin je meer zin te praten. Maar nog altijd zeg je: alleen mijn wonderen zijn wonderen. Die van jou kunnen ook toeval of geluk zijn geweest 'volgens de mensen'. Ergo: volgens jou en je kerk.
quote:Doreia schreef op 25 mei 2015 @ 15:30:

[...]

Zo jammer dat jij meteen weer een 'maar' moet toevoegen aan die zin!

Zodra jij tegen mij zegt: die kleine wondertjes zijn ook van God, en geluk en toeval zijn ook God, dan begin je meer zin te praten. Maar nog altijd zeg je: alleen mijn wonderen zijn wonderen. Die van jou kunnen ook toeval of geluk zijn geweest 'volgens de mensen'. Ergo: volgens jou en je kerk.Jij legt mij helaas woorden in de mond.. Dat maak jij ervan... Als jij geneest van iets waar jij jaren last en pijn van hebt, ben jij dan niet blijer met dat wonder dan de `kleinere` wonderen?
quote:madame-- schreef op 25 mei 2015 @ 15:33:

[...]

Jij legt mij helaas woorden in de mond.. Dat maak jij ervan... Als jij geneest van iets waar jij jaren last en pijn van hebt, ben jij dan niet blijer met dat wonder dan de `kleinere` wonderen?

Je bagatelliseert. En dat stuit mij tegen de borst. Jouw wonderen zijn mooier, beter, bijzonderder, dan mijn wonderen. Je voelt je verheven doordat jij die wonderen aanschouwt en ik de mijne. Jij doet mijn wonderen af als 'je kan het ook als toeval of geluk zien' en jou wonderen kúnnen dat niet zijn. Er overheen groeien (dus toeval of geluk) dat kan niet in jouw ogen.

Je bent al teveel geïndoctrineerd om nog objectief te kunnen praten.
Jammer dat je het zo aanneemt Doreia, je geeft ook helaas geen antwoord op mijn vraag aan jou.. sorry als je het zo voelt, mijn bedoeling was het zeker niet.
quote:madame-- schreef op 25 mei 2015 @ 15:40:

Jammer dat je het zo aanneemt Doreia, je geeft ook helaas geen antwoord op mijn vraag aan jou.. sorry als je het zo voelt, mijn bedoeling was het zeker niet.Je stelt een vraag dat eigenlijk geen vraag is he? Het antwoord is een open deur natuurlijk. Kun jij toegeven dat jij zelf gradaties aangeeft in wonderen en de plaats waar dit gebeurt? Want de wonderen die jij ziet, zijn niet meer of minder dan wonderen die in Afrika, Midden Amerika of in Nepal gebeuren en wij geen weet van hebben. Het is naïef en vooringenomen te denken dat de wonderen die JIJ hebt aanschouwt de wonderen zijn die het 'beste' zijn.
Ik ben katholiek opgevoed, gedoopt communie gedaan en ook mijn vormsel.

heb ik nu genoeg entreebewijzen voor de hemel?

verder moord ik niet, steel niet etc dan ben ik toch een donders goeie kandidaat. Heb zelfs een zwerver op een skateboard 5 euro gegeven.

halleluja
Ja en?
quote:Doreia schreef op 25 mei 2015 @ 15:43:

[...]

Je stelt een vraag dat eigenlijk geen vraag is he? Het antwoord is een open deur natuurlijk. Kun jij toegeven dat jij zelf gradaties aangeeft in wonderen en de plaats waar dit gebeurt? Want de wonderen die jij ziet, zijn niet meer of minder dan wonderen die in Afrika, Midden Amerika of in Nepal gebeuren en wij geen weet van hebben. Het is naïef en vooringenomen te denken dat de wonderen die JIJ hebt aanschouwt de wonderen zijn die het 'beste' zijn.

Ik geef gradaties aan in wonderen. Kleine wonderen zijn ook wonderen, maar grote wonderen zijn toch niet voor niets groter

. Door één groot iets een groot wonder te benoemen, verheerlijk ik God. Dus ik wil het toegeven hoor. Als mensen horen dat God een groot wonder voor iemand doet, dan is dat toch juist mooi. Dat betekent niet dat jouw wonderen minder zijn? Dat betekent dat mensen horen dat god ook grote levensveranderende wonderen kan en wil verrichten.

Dit soort dingen gebeuren overal in de wereld. Als er een mooi wonder in Amerika gebeurt, dan vertelt de pastoor dat en dan danken wij god. Het is niet zo dat god alleen in mijn kerk wonderen doet?

Dan heb ik iets niet goed verwoordt, als jij dat zo hebt begrepen?
Ik ben het niet eens met het verheerlijken van 1 groot wonder en de rest af te doen als onbeduidend. Door het wonder dat het vakantiegeld toch is uitbetaald ondanks uitkeringsbeslag, kon ik in een keer een betalingsregeling afbetalen. Daarmee maak ik onmiddellijk ruimte in de begroting voor andere regelingen en het verhogen van leefgeld. Dat vind ik een wonder, want op de specificatie stond toch echt: uitbetaald aan derden: vakantiegeld.

Ik zeg niet dat God hiermee te maken heeft, maar vrijdag is er minstens 1 persoon jubelend van geluk de Pinkster ingegaan. Zal vast onbeduidend zijn, maar mijn geluk was groot.
quote:snoopylynn schreef op 25 mei 2015 @ 15:49:

Ik ben katholiek opgevoed, gedoopt communie gedaan en ook mijn vormsel.

heb ik nu genoeg entreebewijzen voor de hemel?

verder moord ik niet, steel niet etc dan ben ik toch een donders goeie kandidaat. Heb zelfs een zwerver op een skateboard 5 euro gegeven.

hallelujaDat is niet aan mij om daar over te gaan.. ons wordt geleerd dat in de bijbel staat dat wij Jezus moeten aannemen. De rest volgt vanzelf (het goede doen etc)..
Het hele Oude Testament kunnen we dus overboord gooien?
quote:Doreia schreef op 25 mei 2015 @ 15:56:

Ik ben het niet eens met het verheerlijken van 1 groot wonder en de rest af te doen als onbeduidend. Door het wonder dat het vakantiegeld toch is uitbetaald ondanks uitkeringsbeslag, kon ik in een keer een betalingsregeling afbetalen. Daarmee maak ik onmiddellijk ruimte in de begroting voor andere regelingen en het verhogen van leefgeld. Dat vind ik een wonder, want op de specificatie stond toch echt: uitbetaald aan derden: vakantiegeld.

Ik zeg niet dat God hiermee te maken heeft, maar vrijdag is er minstens 1 persoon jubelend van geluk de Pinkster ingegaan. Zal vast onbeduidend zijn, maar mijn geluk was groot.

Dat is voor mij ook alle reden om god te danken. Ik heb in de wsnp gezeten, dus ik weet er alles van. En dit soort wonderen heb ik best vaak gehad. Daar ben ik nog steeds heel dankbaar voor.

Voor de mens is het belangrijk om gezond te zijn. Je bent toch blijer Als je van iets levensbedreigends geneest.. Dit zijn ook totaal verschillende richtingen. Maar uiteindelijk is gezondheid erg belangrijk.

En daarom geneest God nog steeds..
quote:Doreia schreef op 25 mei 2015 @ 15:57:

Het hele Oude Testament kunnen we dus overboord gooien?God laat ons met het oude testament zien hoe het toen ging. Dan zie je een groot verschil in het nieuwe testament. Dat probeert god ons te laten zien, dat we erg dankbaar mogen zijn met wat Jezus voor ons deed.
quote:madame-- schreef op 25 mei 2015 @ 16:00:

[...]

Dat is voor mij ook alle reden om god te danken. Ik heb in de wsnp gezeten, dus ik weet er alles van. En dit soort wonderen heb ik best vaak gehad. Daar ben ik nog steeds heel dankbaar voor.

Voor de mens is het belangrijk om gezond te zijn. Je bent toch blijer Als je van iets levensbedreigends geneest.. Dit zijn ook totaal verschillende richtingen. Maar uiteindelijk is gezondheid erg belangrijk.

En daarom geneest God nog steeds.. Vind jij......... die dove vrouw was niet levensbedreigend ziek, de bijziende jongen ook niet. Mijn cliënten ook niet. Dus die hebben niet zoveel met wonderen op medisch gebied.

Waarom zo specifiek medisch trouwens in jouw kerk? Omdat dit lastiger te ontmaskeren is?
Wat voor macht heeft die god als hij niet eens in staat is ons zelf zijn berichten te sturen.
quote:Doreia schreef op 25 mei 2015 @ 16:09:

[...]

Vind jij......... die dove vrouw was niet levensbedreigend ziek, de bijziende jongen ook niet. Mijn cliënten ook niet. Dus die hebben niet zoveel met wonderen op medisch gebied.

Waarom zo specifiek medisch trouwens in jouw kerk? Omdat dit lastiger te ontmaskeren is?

Er zijn mensen die levensbedreigend ziek waren. En het gebeurt echt niet specifiek in mijn kerk. Het gebeurt wel vaak in mijn type kerk, waarvan er meerdere zijn door heel Nederland. Die proberen mensen te bereiken, mensen weigeren het te geloven of zijn bang om het te geloven. Vooral omdat dit een heel ander niveau geloven is.

Dus het merendeel blijft sceptisch.

Maar het gebeurd steeds vaker en deze kerken worden steeds voller. Mensen zoeken hoop en vinden het ook..
quote:madame-- schreef op 25 mei 2015 @ 16:01:

[...]

God laat ons mij met het oude testament zien hoe het toen ging. Dan zie je ik een groot verschil in het nieuwe testament. Dat probeert god ons mij te laten zien, dat we ik erg dankbaar mogen mag zijn met wat Jezus voor ons mij deed.Als jij nu eerst eens begon met voor jezelf spreken, misschien heb je dan snel iets meer mensen over de streep.
quote:dubbeltje4 schreef op 25 mei 2015 @ 16:09:

Wat voor macht heeft die god als hij niet eens in staat is ons zelf zijn berichten te sturen.

Ik weet niet zo goed wat ik hier op kan zeggen... zou je het dan wel geloven?

Geef je hart aan hem, en God zal zelf tot je kunnen komen..
quote:Doreia schreef op 25 mei 2015 @ 16:15:

[...]

Als jij nu eerst eens begon met voor jezelf spreken, misschien heb je dan snel iets meer mensen over de streep.De bijbel is voor ons geschreven. Niet voor mij alleen..
quote:madame-- schreef op 25 mei 2015 @ 16:16:

[...]

De bijbel is voor ons geschreven. Niet voor mij alleen..Daarom mag je nog wel praten voor jezelf hoor. Nu vertegenwoordig je de kerk waar je bij zit en preek je wat je daar hoort. Je zal ook een eigen mening hebben, die je op eigen titel mag verkondigen. Dus zonder de we, ons, men, hen en dergelijke. Je hoeft net vanuit de gelovige persoon te spreken. Je mag zeggen wat jij wil, in de ik vorm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven