Ervaringen met mindfullness training

28-05-2015 10:54 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik ben aan het denken om deze training te volgen. Het schijnt voor veel mensen echt te werken.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaringen mee hebben.

(Ik lees nu dat er al meedere topics zijn over dit onderwerp.. Dus ik zal die eerst eens doorspitten :-) )
Je kunt dat ook heel goed met een mindfulness app of met youtube filmpjes doen. En sochicken is ook een leuke site & app met oa mindfulness. Ik vond een cursus niet veel toevoegen aan wat ik al wist. Bovendien vond ik het meer ontspannen om het thuis op mijn eigen zachte bank/bed te doen op mijn eigen tijd ipv in zo'n klasje op een bepaald uur in de week.
Ik zeg Doen
Be happy, it drives people crazy ;)
quote:sanshiny schreef op 28 mei 2015 @ 11:35:

Ik zeg DoenHeb je er ervaring mee?
quote:oldschoolchic schreef op 28 mei 2015 @ 11:35:

Je kunt dat ook heel goed met een mindfulness app of met youtube filmpjes doen. En sochicken is ook een leuke site & app met oa mindfulness. Ik vond een cursus niet veel toevoegen aan wat ik al wist. Bovendien vond ik het meer ontspannen om het thuis op mijn eigen zachte bank/bed te doen op mijn eigen tijd ipv in zo'n klasje op een bepaald uur in de week.Maar als je het thuis deed, dan wist je al precies wat je wel en niet moet doen om "mindfull" te worden?
Ik heb een cursus bij een ggz instelling gedaan en heb er nu, 7 jaar later, nog steeds veel baat bij!
quote:Lieveling schreef op 28 mei 2015 @ 11:55:

Ik heb een cursus bij een ggz instelling gedaan en heb er nu, 7 jaar later, nog steeds veel baat bij!Jij vint het dus niet (zoals sommigen) te zweverig?
Ik ga eind september beginnen met een cursus/training. Overigens wel via een GGZ-instelling.

Ik zie er erg naar uit. Voor mij persoonlijk denk ik dat een cursus in groepsverband beter werkt dan een app of website. Ik heb momenteel 0,0 rust in mij om me er op mijn eigen houtje in te verdiepen; zo heb ik wel wat apps gedownload maar zodra ik die open ben ik de kluts al kwijt.

Ik hoop dat een groepstraining mij wél wat verder op weg zal brengen.

Had ik overigens ook met yoga. Ik vond zo'n yoga uurtje in groepsverband heerlijk ontspannen. Thuis gaat dat toch iets minder.

Maar natuurlijk hoop ik ná de cursus wel mijn leven wat mindfuller te leven. Dus niet alleen even tijdens de cursus-uren.
Ik kan je het boek mindfulness en de bevrijding van depressie aanraden. De omschrijving van het boek op de achterkant klinkt alsof het bedoeld is voor mensen die er een eind aan willen maken. Inhoud is anders, helpt je wat minder piekeren en bewuster in het nu leven. Ik gebruik het icm de app Headspace en heb er veel aan.

Is niets zweverigs aan verder en mindfulness blijkt wetenschappelijk bewezen tegen depressie.
Mindfulness is allesbehalve zweverig. Het brengt je juist met beide benen op de grond en je ervaart de realiteit van het moment in plaats van (zweverig) in gedachten verzonken te raken. Ik heb trainingen gevolgd waarin mindfulness een onderdeel was en vond de oefeningen juist zeer energiegevend.

Zoek wat bij je past (in een klasje of thuis) en experimenteer ermee. Succes en veel plezier!
quote:Angelaatje1970 schreef op 28 mei 2015 @ 11:41:

[...]

Maar als je het thuis deed, dan wist je al precies wat je wel en niet moet doen om "mindfull" te worden?Ik weet niet of je je vraag goed begrijp. Bedoel je te vragen of de begeleiding van een youtube filmpje of audiofragment via een app goed is? Ik vond van wel. Het voordeel is ook dat wanneer het ene filmpje je niet aanspreekt, je een andere aan kan klikken. In een klasje kan je niet even doorspoelen.
quote:oldschoolchic schreef op 28 mei 2015 @ 11:35:

Je kunt dat ook heel goed met een mindfulness app of met youtube filmpjes doen. En sochicken is ook een leuke site & app met oa mindfulness.Ik heb precies de tegenovergestelde ervaring. Ik had alleen niet genoeg rust om de oefeningen goed te doen. De cursus heeft me door de moeilijke momenten heen gesleept en echt verdieping gebracht.
quote:oldschoolchic schreef op 28 mei 2015 @ 12:42:

[...]

Ik weet niet of je je vraag goed begrijp. Bedoel je te vragen of de begeleiding van een youtube filmpje of audiofragment via een app goed is? Ik vond van wel. Het voordeel is ook dat wanneer het ene filmpje je niet aanspreekt, je een andere aan kan klikken. In een klasje kan je niet even doorspoelen.

Ja dat bedoelde ik inderdaad.. :-)

Beetje slecht verwoord.

Maar ik dacht ook meer van, als iets onduidelijk is, of tips, of vragen. Wat doe je dan?
Vriendin van mij doet het via haar persoonlijk budget van haar werk. En die is er best enthousiast over. Heeft ze meer baat dan bij de psycholoog die zo af en toe bezoekt
quote:Angelaatje1970 schreef op 28 mei 2015 @ 12:59:

[...]

Ja dat bedoelde ik inderdaad.. :-)

Beetje slecht verwoord.

Maar ik dacht ook meer van, als iets onduidelijk is, of tips, of vragen. Wat doe je dan?Erover lezen. Er is zoveel over geschreven tegenwoordig. Ik vind het fijner om van verschillende bronnen te leren dan 1 docent.
Ik hou mij er al een tijdje mee bezig op aanraden van de psycholoog, ik heb een boek gekocht met daarin een uitgebreide uitleg en allerlei oefeningen. Ik merk dat ik er echt veel baat bij heb, met name om te leren hoe ik even mijn gedachten "stil" krijg (i.p.v. continu denken, zorgen maken, analyseren, etc.). Ik heb verder geen cursus gevolgd o.i.d. maar ik denk dat ik zelf deze manier fijner vind, zodat ik ermee aan de slag kan wanneer en waar ik dat wil i.p.v. verplicht naar zo'n les gaan. Ik hoop dat je er wat aan zult hebben!
hmmmm dank voor alle reacties al..

Het is niet meer de vraag van wel of niet doen..

Zit nu een beetje te dubben tussen zelf lezen of met een groep..
Ik vond een cursus / groep heel fijn en een goede stok achter de deur, juist omdat ik de rust zelf niet zo goed kon vinden. Ook niet om zelf alles te lezen en in me op te laten nemen.

Hangt er denk ik ook heel erg van af met welk doel jij mindfulness wil gaan doen.
quote:Lieveling schreef op 28 mei 2015 @ 15:59:

Ik vond een cursus / groep heel fijn en een goede stok achter de deur, juist omdat ik de rust zelf niet zo goed kon vinden. Ook niet om zelf alles te lezen en in me op te laten nemen.

Hangt er denk ik ook heel erg van af met welk doel jij mindfulness wil gaan doen.

Denk inderdaad ook dat ik die stok nodig heb.

Ik zit er al lang tegen aan te hikken, maar komt er steeds niet van .. (ook een beetje de angst.. Maar wat als het niet werkt? raar maar ja.)
Je kunt toch een you tubefilmpje proberen?
Ik heb de 8 weken training gedaan, die uiteindelijk 10 weken duurde ;)

Zelf doe ik vaak yoga en andere oefeningen enzo liever thuis, dan in groepsverband. Dus deze training doen was best een uitdaging. Gelukkig kwam ik ik een klein groepje terecht, en het is me heel goed bevallen. Elke week ernaar toe gaan, en in de groep delen wat je tijdens thuisoefenen ervaren hebt, werkt wel motiverend vond ik.

Vooral inderdaad die stok achter de deur die je hebt, en je leert ook van elkaar.

Nu doe ik nog steeds regelmatig zelf de oefeningen uit die training zelf thuis, maar dat kan ik nu goed, doordat ik die training heb gedaan. Denk ik.

Ik zou je wel aanraden om een cursus of training ergens te volgen.

Ik heb nog niet vaak gehoord van mensen die zon training hebben gedaan, die er echt spijt van hadden.

Succes!
Ik heb net mijn eerste pindaatje helemaal onderzocht (Ik had geen rozijntje in de buurt) :-)

Het begin is er.. Dank sowieso voor de tips. Ik ga er zeker mee verder!
Succes Angela

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven