hardheid een struikelblok?

01-06-2015 13:48 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden moest ik voor mijn werk een assessment doen. Prima, geen probleem, doen we.

De uitslag van dit assessment kreeg ik via de mail van een onafhankelijke psycholoog. Het assessment was gericht op meerdere vlakken; deels kennis en niveau en de rest op persoonlijkheid.

Je kan een assessment uiteindelijk niet fout doen natuurlijk. Het is een weergave van wie je bent op een bepaald moment in je leven.

Het enige dat door mijn werkgever nogal als een struikelblok gezien wordt is mijn hardheid. Daar waar ik jaren geleden hoog scoorde op empathie, is dat nu tot een minimum beperkt en daarbij blijkt uit dat ik niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn omgeving keihard blijk te zijn. Naar mezelf toe wist ik dat natuurlijk wel, ik ben van het motto, niet piepen maar doorgaan, en als je valt moet je opstaan. Waar dit door komt kan ik ook nog wel thuis brengen, ik heb de afgelopen jaren een behoorlijke rugzak aan shit opgebouwd. Een miskraam, verlies van beide ouders op jonge leeftijd ( beiden 56 jaar), gezondheidsissues, maar ook zeer heftige dingen uit mijn verleden die mij dusdanig beschadigd hebben dat ik altijd bang ben om gekwetst te worden. Daardoor laat ik mensen dus niet dichterbij komen dan zakelijk gezien nodig is.

Voor mij is het een beschermingsfactor. Niet laten zien dat je breekbaar bent, dan neemt de buitenwereld wat afstand en kan je ook niet gekwetst worden ( uiteraard is dat ook een utopie, kwetsen doe je uiteindelijk jezelf aan).

Mijn hardheid naar anderen toe zou zich (volgens het assessment) voornamelijk manifesteren in directheid en scherpzinnig zijn op anderen. Ik schijn daar in voorbij te gaan aan het gevoel van anderen.

Ik zie bovengenoemde als een persoonlijke eigenschap. Het is wellicht niet de meest mooie eigenschap, maar gedurende de jaren ben ik blijkbaar door mijn leven zo gevormd.

Mijn werkgever wil echter dat ik er iets mee ga doen. De scherpe randjes "moeten" eraf. Dit in het kader van zelfontwikkeling.

Hierbij sturen ze dan ook aan op een coach die me daarin gaat begeleiden. Wel een professional, maar geen psycholoog.

Nu dan de concrete vraag ( sorry, nogal een lange inleiding): is een basis hardheid ( voornamelijk uit zelfbescherming) nou echt zo vervelend? En zijn er mensen die zichzelf hierin herkennen en ondervinden die daar dan ook hinder van?

Ik ben hier zeer benieuwd naar omdat ik ergens vind dat mijn werkgever van mij vraagt of ik mijn persoonlijkheid wil aanpassen. En anderzijds ben ik momenteel zelf ook wel aan het kijken naar mogelijkheden om mijn verleden te gaan verwerken, het verdriet om mijn ouders eens los te laten om weer wat lucht te krijgen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Het is voor je werkgever natuurlijk wel prettig dat hij een werknemer heeft die rekening houdt met gevoelens van andere mensen. Als jij daaraan voorbij gaat, dan kan ik me voorstellen dat hij daar een probleem mee heeft en dat hij graag wil dat dit verandert. Ik snap dus dat hij dit van je vraagt.

En of een basis hardheid echt zo vervelend is: Dat is natuurlijk niet zo maar even te zeggen.
Ik herken het wel, zelf ben ik ook zo. Daarnaast nog een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid en voila daar is Gravinnetje.

Ik weet dat ik soms mensen die mij nog niet kennen kan laten schrikken van mijn directheid cq botheid.

Daarentegen, belemmert ze dit niet om toch verder in contact met mij te treden. Want afgezien van direct ben ik namelijk ook geinteresseerd en aardig en spontaan en goedlachs en open en en en...... Je bent namelijk niet alleen maar hard, het is een klein onderdeel van je karakter.

Degene die mij goed kennen moeten vaak hard lachen om wat ik er allemaal uit kan flappen. En zo moet het ook opgepakt worden.
quote:lizzy75 schreef op 01 juni 2015 @ 13:53:

Het is voor je werkgever natuurlijk wel prettig dat hij een werknemer heeft die rekening houdt met gevoelens van andere mensen. Als jij daaraan voorbij gaat, dan kan ik me voorstellen dat hij daar een probleem mee heeft en dat hij graag wil dat dit verandert.

En of een basis hardheid echt zo vervelend is: Dat is natuurlijk niet zo maar even te zeggen.

Eens, als ik aan de gevoelens van andere mensen voorbij ga dan is dat niet ok. Echter dat is niet het geval. Ik zal alleen niet snel met iemand mee gaan huilen. Ik ben ook niet van het voeden van de dramatiek van een ander. Ik luister, hoor aan en denk daar soms het mijne van, maar zal dat nooit uiten.

Het is ook niet iets dat naar voor is gekomen in gesprekken, maar alleen blijkt uit mijn assessment. Mijn directe collega`s hebben dat nooit als negatief punt aangemerkt.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hardheid is niet je persoonlijkheid, maar meer aangeleerd gedrag. Dus het is niet echt hoe je bent.

En hardheid kan heel vervelend voor anderen zijn. Het klinkt zo leuk: zo ben ik, ik ben eerlijk en een ander moet dat maar accepteren, maar je krijgt al gauw dat mensen 'bang' voor je worden of je uit de weg gaan. Ik houd er niet zo van.
quote:biol schreef op 01 juni 2015 @ 13:57:

[...]

Eens, als ik aan de gevoelens van andere mensen voorbij ga dan is dat niet ok. Echter dat is niet het geval. Ik zal alleen niet snel met iemand mee gaan huilen. Ik ben ook niet van het voeden van de dramatiek van een ander. Ik luister, hoor aan en denk daar soms het mijne van, maar zal dat nooit uiten.

Het is ook niet iets dat naar voor is gekomen in gesprekken, maar alleen blijkt uit mijn assessment. Mijn directe collega`s hebben dat nooit als negatief punt aangemerkt.Maar zouden je collega's dat doen, denk je, als ze er wel last van hadden? Mensen zeggen zoiets niet zo gauw. En al helemaal niet bij de echte 'harden'. Men past wel op. Overigens vind ik je niet zo overkomen, hoor.
Rekening houden met andere gevoelens zoals Lizzy aangeeft.

Weet je, directheid is niet bedoeld om iemand te kwetsen. Ik ben gewoon niet van de fluwelen handschoentjes. Mijn collega is dat wel. Zij kan iets lulligs op zo'n positieve manier brengen. Zij doet er dan 10 zinnen over en ik heb het in 1 zin verteld. Tja..... Het ligt ook aan de ontvanger. De een heeft liever directheid en de ander die mutsenhandschoentjes.
quote:Gravinnetje schreef op 01 juni 2015 @ 13:56:

Ik herken het wel, zelf ben ik ook zo. Daarnaast nog een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid en voila daar is Gravinnetje.

Ik weet dat ik soms mensen die mij nog niet kennen kan laten schrikken van mijn directheid cq botheid.

Daarentegen, belemmert ze dit niet om toch verder in contact met mij te treden. Want afgezien van direct ben ik namelijk ook geinteresseerd en aardig en spontaan en goedlachs en open en en en...... Je bent namelijk niet alleen maar hard, het is een klein onderdeel van je karakter.

Degene die mij goed kennen moeten vaak hard lachen om wat ik er allemaal uit kan flappen. En zo moet het ook opgepakt worden.

en daar vind ik ineens mijn soulmate!!! Idd.. de rotterdamse nuchterheid speelt ook mee..

Dank je, jouw woorden doen me idd even de andere kant bekijken.

Mijn bekenden moeten inderdaad ook vaak om me lachen. Al die kenmerken zijn er idd wel, behalve het open zijn dan. Tenminste, mensen denken altijd dat ik een open boek ben. Dat ben ik echter niet echt, dat lijkt alleen zo.
Hoezo is dat niet het geval? Het is wel een constatering uit je assessment.
Daarentegen jank ik dus wel gewoon mee als een collega moet huilen.
Wanneer jouw hardheid en direct zijn het functioneren van je collega's beïnvloed en daardoor het functioneren van het team/bedrijf. Ja, dan moet je er wat aan doen. Net zoals je collega's daar ook wat aan moeten doen.

Je onzekerheid, verleden, is daar geen excuus voor.

Mocht je dit niet willen, dan is dit waarschijnlijk niet de beste werkplek voor je. En moet je opzoek naar een bedrijf waar hardheid, direct zijn gewaardeerd worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Hoezitdit schreef op 01 juni 2015 @ 13:57:

Hardheid is niet je persoonlijkheid, maar meer aangeleerd gedrag. Dus het is niet echt hoe je bent.

En hardheid kan heel vervelend voor anderen zijn. Het klinkt zo leuk: zo ben ik, ik ben eerlijk en een ander moet dat maar accepteren, maar je krijgt al gauw dat mensen 'bang' voor je worden of je uit de weg gaan. Ik houd er niet zo van.Ik denk dat je nu 2 dingen met elkaar verward. De hardheid is vanuit mezelf zeg maar, voornamelijk ook naar mezelf toe. Ik ben niet bot. Ik kan direct zijn, maar dan dat ik dingen bespreekbaar maak en het niet met de mantel der liefde bedek. Maar ik ben niet van het : ik ben eerlijk en een ander moet dat maar accepteren. Dat vind ik ronduit bot en dan wals je idd over de gevoelens van een ander heen.
Hangt er denk ik erg vanaf in wat voor branche je werkzaam bent. Hardheid kan zich vertalen in erg (te?) kritisch zijn, of snel oordelen.

Algemeen en vanuit mijn eigen ervaring: ja, hardheid beschermt je voor dingen die te dichtbij komen. Dat is soms nodig. Maar op het moment dat de emotionele 'crisis' (in jouw geval o.a. miskraam/overlijden ouders) voorbij is, kan dat harde schild ipv je te beschermen, je juist enorm isoleren. Dat laatste lijkt me niet wenselijk. In vond het iig nogal eenzaam.
Ik denk dat het simpel is.. Is het een probleem? Functioneer je bijvoorbeeld slecht in het team, of heb je veel conflicten, ben je onzeker door de hardheid tegen jezelf, functioneer jij daarom minder dan zou kunnen?

Zo ja: wat aan doen.

Zo nee: zie ik geen reden.

Ik denk dat het negatief kan werken, maar ook heel positief. Eén wat hardere nuchtere dame in het team tussen allerlei gevoelsmensen, kan er voor zorgen dat er soms negatieve spiralen doorbroken worden. Echter, je kan ook iedereen tegen je in het harnas jagen. Gaat ten koste van productiviteit. Weer een heel ander verhaal dan.
quote:lizzy75 schreef op 01 juni 2015 @ 14:00:

Hoezo is dat niet het geval? Het is wel een constatering uit je assessment.Een constatering dat ik dat als persoonlijkheidskenmerk heb ja. En dat onderken ik ook niet. Ik ben alleen niet bot. Ik zal iemand niet neersabelen. Sterker nog, ik heb onlangs nog tegen een collega gezegd dat ik zijn kwetsbaarheid zo waardeer.
Hardheid is geen persoonlijke eigenschap, je hebt dit jezelf aangeleerd om je te beschermen. Dit kun je ook weer afleren, en waarschijnlijk heb je daar hulp bij nodig.

Hardheid (en soms botheid) schrikt veel mensen af, dus ik snap wel dat je baas dat graag anders ziet.

Ik denk trouwens dat die hardheid alleen de buitenkant is, als je echt jezelf zou kunnen zijn, was je waarschijnlijk heel anders. Misschien is dat voor jou ook wel fijner als je je niet steeds anders voor moet doen dan je in werkelijkheid bent. Vaak kost dat veel energie.

Het zou dus voor jou zelf ook een opluchting kunnen zijn, als je dat masker van hardheid af kunt doen.
Als het gaat om de hardheid van een leidinggevende op het werk dan heb ik dat liever dan een meelevend persoon. Klinkt misschien gek maar daar zal ik dan wel beter mee om kunnen gaan . Als hij/zij naast dat harde ook maar te vertrouwen is en consequent optreed. Dat geeft mij duidelijkheid . Ik weet waar ik sta, en ik kan dan zo,n persoon goed op afstand houden. Wanneer een leiding gevende persoon namelijk warmhartig doet. d an heb ik de neiging persoonlijker te worden ipv oppervlakkig te blijven En als er iets is wat ik in de loop der jaren wel geleerd heb is om naar leiding gevende en collega s altijd oppervlakkig te blijven.

Het is prettig als de werksfeer goed is maar close worden met collega s vind ik not done. Daar heb ik mijn familie en vrienden voor.
quote:biol schreef op 01 juni 2015 @ 14:01:

[...]

Ik denk dat je nu 2 dingen met elkaar verward. De hardheid is vanuit mezelf zeg maar, voornamelijk ook naar mezelf toe. Ik ben niet bot. Ik kan direct zijn, maar dan dat ik dingen bespreekbaar maak en het niet met de mantel der liefde bedek. Maar ik ben niet van het : ik ben eerlijk en een ander moet dat maar accepteren. Dat vind ik ronduit bot en dan wals je idd over de gevoelens van een ander heen.Daarin heb je gelijk. Gelukkig maar dat je niet zo bent, en wat ik al aangaf, zo kom je eigenlijk niet op mij over.
quote:pocketsize schreef op 01 juni 2015 @ 14:06:

Ik denk dat het simpel is.. Is het een probleem? Functioneer je bijvoorbeeld slecht in het team, of heb je veel conflicten, ben je onzeker door de hardheid tegen jezelf, functioneer jij daarom minder dan zou kunnen?

Zo ja: wat aan doen.

Zo nee: zie ik geen reden.

Ik denk dat het negatief kan werken, maar ook heel positief. Eén wat hardere nuchtere dame in het team tussen allerlei gevoelsmensen, kan er voor zorgen dat er soms negatieve spiralen onderbroken worden. Echter, je kan ook iedereen tegen je in het harnas jagen. Weer een heel ander verhaal dan.

Dit is een goeie idd... mijn manager, die dagelijks met mij werkt, zegt: dat is juist de reden dat ik je heb binnengehaald een aantal jaar geleden. De hardere nuchtere dame tussen de soms wat zachtere mensen die graag iedereen altijd behagen.

Mijn directeur wil nu dat ik er mee aan de slag ga op basis van het assessment terwijl zij mij in al die jaren misschien 5 keer een halve dag heeft meegemaakt gebaseerd op de cijfers van het assessment.

Haar precieze woorden waren: Het persoonlijke ontwikkelpunt dat bij jou naar boven komt is je hardheid. Daarmee moet je wat om de randjes er af te halen. niet toegespitst op het werk of in het team, maar gewoon omdat ik ook ergens aan moet werken.
Ach hangt toch helemaal van je functie af of hardheid een probleem is...
quote:z-u-s schreef op 01 juni 2015 @ 14:05:

Hangt er denk ik erg vanaf in wat voor branche je werkzaam bent. Hardheid kan zich vertalen in erg (te?) kritisch zijn, of snel oordelen.

Algemeen en vanuit mijn eigen ervaring: ja, hardheid beschermt je voor dingen die te dichtbij komen. Dat is soms nodig. Maar op het moment dat de emotionele 'crisis' (in jouw geval o.a. miskraam/overlijden ouders) voorbij is, kan dat harde schild ipv je te beschermen, je juist enorm isoleren. Dat laatste lijkt me niet wenselijk. In vond het iig nogal eenzaam.

In mijn werk heb ik er geen last van.. maar wat je zegt over het isoleren, daar heb je wel een goed punt..

dank je, ik neem dit zeker even mee.
Komt dit nou aan de orde naar aanleiding van je assessment of uit feedback van je leidinggevende en/of collega's? Ik vind het wel bijzonder als alles gewoon goed verloopt en dit uit een assessment komt dat je opeens moet veranderen. Maar waarom heb je het idee dat je werkgever je vraagt om je persoonlijkheid te veranderen? Je geeft aan dat je een aantal jaar terug meer empathisch was, dus je bent al veranderd, toch?

Het lijkt mij sowieso niet erg om een beetje nuchter in het leven te staan. Echter is het ook een prettige eigenschap om je in te kunnen leven in anderen. Zoals met alles is een balans goed.

Het lijkt me het belangrijkst niet zo zeer wat je werkgever vindt of wat er op papier staat op basis van een assessment, maar hoe dit in de praktijk pakt. Loop je persoonlijk tegen dingen aan? Is dit van negatieve invloed op je werk? Dan lijkt het me goed om er wat mee te doen. Loopt alles op rolletjes en komt dit enkel aan de orde n.a.v. je assessment dan lijkt het me zonde van iedereen zijn tijd en typisch zo'n voorbeeld van 'iedereen moet een coach en aan zichzelf werken en gevoelig zijn en blalblabla' wat je ook wel eens tegenkomt tegenwoordig (blegh)
quote:mary57 schreef op 01 juni 2015 @ 14:06:

Hardheid is geen persoonlijke eigenschap, je hebt dit jezelf aangeleerd om je te beschermen. Dit kun je ook weer afleren, en waarschijnlijk heb je daar hulp bij nodig.

Hardheid (en soms botheid) schrikt veel mensen af, dus ik snap wel dat je baas dat graag anders ziet.

Ik denk trouwens dat die hardheid alleen de buitenkant is, als je echt jezelf zou kunnen zijn, was je waarschijnlijk heel anders. Misschien is dat voor jou ook wel fijner als je je niet steeds anders voor moet doen dan je in werkelijkheid bent. Vaak kost dat veel energie.

Het zou dus voor jou zelf ook een opluchting kunnen zijn, als je dat masker van hardheid af kunt doen.een aangeleerde bescherming.. hmm ok.. ook daar ga ik eens over nadenken. Wellicht klopt dat ook wel maar voelt het als een eigenschap omdat ik het al heel lang doe. De laatste jaren is het erger geworden. Dus misschien is dat wel zo ja.
quote:blijekip schreef op 01 juni 2015 @ 14:11:

Komt dit nou aan de orde naar aanleiding van je assessment of uit feedback van je leidinggevende en/of collega's? Ik vind het wel bijzonder als alles gewoon goed verloopt en dit uit een assessment komt dat je opeens moet veranderen. Maar waarom heb je het idee dat je werkgever je vraagt om je persoonlijkheid te veranderen? Je geeft aan dat je een aantal jaar terug meer empathisch was, dus je bent al veranderd, toch?

Het lijkt mij sowieso niet erg om een beetje nuchter in het leven te staan. Echter is het ook een prettige eigenschap om je in te kunnen leven in anderen. Zoals met alles is een balans goed.

Het lijkt me het belangrijkst niet zo zeer wat je werkgever vindt of wat er op papier staat op basis van een assessment, maar hoe dit in de praktijk pakt. Loop je persoonlijk tegen dingen aan? Is dit van negatieve invloed op je werk? Dan lijkt het me goed om er wat mee te doen. Loopt alles op rolletjes en komt dit enkel aan de orde n.a.v. je assessment dan lijkt het me zonde van iedereen zijn tijd en typisch zo'n voorbeeld van 'iedereen moet een coach en aan zichzelf werken en gevoelig zijn en blalblabla' wat je ook wel eens tegenkomt tegenwoordig (blegh)

Dit idd. het idee is gerezen dat de mensen zich moeten ontwikkelen. Als het niet meer op opleidingsniveau kan ( werkgerelateerd) dan maar op het coachingsvlak.
quote:biol schreef op 01 juni 2015 @ 14:09:

[...]

Dit is een goeie idd... mijn manager, die dagelijks met mij werkt, zegt: dat is juist de reden dat ik je heb binnengehaald een aantal jaar geleden. De hardere nuchtere dame tussen de soms wat zachtere mensen die graag iedereen altijd behagen.

Mijn directeur wil nu dat ik er mee aan de slag ga op basis van het assessment terwijl zij mij in al die jaren misschien 5 keer een halve dag heeft meegemaakt gebaseerd op de cijfers van het assessment.

Haar precieze woorden waren: Het persoonlijke ontwikkelpunt dat bij jou naar boven komt is je hardheid. Daarmee moet je wat om de randjes er af te halen. niet toegespitst op het werk of in het team, maar gewoon omdat ik ook ergens aan moet werken.Tja, hier zou ik het dus niet mee eens zijn soms ben je gewoon goed just the way you are..

Ik aangeven dat je ontzettend graag wilt werken wanneer zich problemen voordoen, maar dat jij en je leidinggevende je hardheid ook als een voordeel beschouwen. Dat je je bewust bent van deze hardheid, dat je daarom zorgt dat je jezelf geen botte houding aanmeet en regelmatig je collega's complimenten geeft. En dat wanneer je directeur nog een scherp kantje tegenkomt, je dit er persoonlijk af vijlt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven