los lopen

01-06-2015 16:19 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje loopt al goed aan de hand. Misschien een belachelijke vraag. Wanneer weet ik dat ze er aan toe is om los te lopen? Geeft ze dat zelf aan? Laat ze zelf met tijd mijn handen los of moet ik haar los laten en zien wat er gebeurt? Bij dat laatste ben ik bang dat ze dan hard valt. Hoe ging dat bij jullie kindjes?
Als ze stopt als jij daarom vraagt dan kan ze los lopen. En anders aan het handje.
Ze lopen los wanneer ze dat willen en kunnen en in de regel gaat dat geheel vanzelf
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Een kleintje valt vaak niet ontzettend hard omdat de knietjes knikken, of omdat ze hun billen naar achteren doen. Ze vallen dus op die lekkere stevige (vaak spekkige) knietjes of op hun luierbillen. Plat voorover of achterover gebeurt minder vaak. En het klinkt hard: ze moet het toch gaan leren, dus ze kan maar beter goed haar evenwicht gaan oefenen door los te lopen

Succes, het komt zeker goed!!
Je dochertje aan de hand leren lopen was al helemaal geen goed idee dat in de eerste plaats. Ze moet dan haar arm in de lucht houden om jouw hand vat te houden en leert zo een verkeerde looptechniek aan.

Normaal gesproken gaan kinderen zich vanzelf optrekken aan de salontafel of bank of iets anders. Leren daarna los te staan en dan vanzelf lopen.

Stoppen dus met haar aan het handje te nemen en wachten tot ze uit zich zelf gaat lopen.
Ach ik begrijp de vraag helemaal verkeerd zie ik. Ik dacht dat het over meelopen buiten betrof.

Ze begint net met lopen. Nou ja niet dus want dat doet ze aan het handje.

Niet doen. Kind lekker zelf alles laten ontwikkelen.
Sugermiss, wat een onzin,dat kind leert gewoon lopen, ook as ze eerst bij iemand aan de hand liep.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Gaat vanzelf hoor. Laat je eigen hand maar eens weg, dan gaat ze op zoek naar iets anders om zich aan op te trekken en vast te houden.
Ik neem aan dat je dochter niet alleen aan jouw hand loopt, maar ook rondjes om de koffietafel of het bankstel? Op gegeven moment laten ze vanzelf de bank of tafel (soms onbewust) los en loopt zo (in het begin nog wiebelig en met veel vallen) verder. Dus wanneer ze daaraan toe is zal ze dat zelf uit gaan proberen, dat merk je vanzelf, hoef je eigenlijk niets aan te doen.
Zoon begon met optrekken tot staan, schuifelen langs tafel en bank, aan mijn beide handen lopen (had ik niet altijd zin in, en dan kroop hij), en op een dag liep hij zelf. Daar heb ik niks voor hoeven doen. Hard gevallen is hij nooit.
Je hoeft nergens over na te denken, ze gaat t allemaal zelf doen.
Mijn dochter kroop, schuifelde, liep aan de hand, gebruikte tafel en bank, maar los? Ho maar. Net toen ik dacht dat ze het nooit zou leren liet ze de bank los en liep. En meteen goed ook.
Dochter loopt inderdaad niet alleen aan de hand. Ze trekt zich ook zelf op. Ze loopt wel het liefst aan de hand.
Gewoon loslaten, wel eerst naar een grasveldje lopen.
verba volant, scripta manent.
quote:sugarmiss schreef op 01 juni 2015 @ 16:26:

Je dochertje aan de hand leren lopen was al helemaal geen goed idee dat in de eerste plaats. Ze moet dan haar arm in de lucht houden om jouw hand vat te houden en leert zo een verkeerde looptechniek aan.

Normaal gesproken gaan kinderen zich vanzelf optrekken aan de salontafel of bank of iets anders. Leren daarna los te staan en dan vanzelf lopen.

Stoppen dus met haar aan het handje te nemen en wachten tot ze uit zich zelf gaat lopen.Waar heb je dit vandaan? Want het is namelijk totale onzin!
quote:poezewoefje schreef op 01 juni 2015 @ 16:43:

Dochter loopt inderdaad niet alleen aan de hand. Ze trekt zich ook zelf op. Ze loopt wel het liefst aan de hand.Dan gaat ze op gegeven moment ook opeens vanzelf loslopen, hoef je zelf echt niets aan te doen, komt vanzelf.
Hier ging het ook vanzelf. Eerst rond de tafel en achter zijn loopkar (trok zichzelf op aan het karretje). Op een gegeven moment wilde hij heel de dag aan 1 hand lopen (en dat ging ook vlot) dus mocht hij bijv in de etos aan de hand mee. Of van voordeur tot auto. Deze periode heeft denk ik wel 2 maanden geduurd. Toen ging hij 'per ongeluk' oversteken van tafel naar bank. Als hij het door had, liet hij zich vallen haha. En toen op een dag liet hij de tafel los en liep naar de andere kant van de kamer. Het frappante is: hij ging toen nog niet uit zichzelf in een open ruimte staan, zocht altijd iets om zich aan op te trekken.

Het hoeft dus niet altijd volgens het boekje te gaan, en mijn zoon is niet verpest door hem aan de hand te laten lopen. Sterker nog ik denk dat dit vele oefenen er voor heeft gezorgd dat hij echt bijna nooit is gevallen. Hij liep gelijk stevig en 3 weken later "rende" hij zelfs. Gaat vanzelf als je kindje er klaar voor is, dat kun je niet sturen/pushen is mijn ervaring.
quote:sugarmiss schreef op 01 juni 2015 @ 16:26:

God, als ze nou de wandelvierdaagse zou gaan lopen met dochter aan de hand, zou je een punt hebben.

Nu zit je gewoon weer onzekere moeders op de kast te jagen.
Jongste kleindochter liep van de ene dag op de andere, ging zo nu en dan wel onderuit natuurlijk op die dikke luier en een keer tegen de hoek van de tafel maar dat had, op de schrik na, gelukkig geen gevolgen.
verba volant, scripta manent.
quote:vitamined schreef op 01 juni 2015 @ 17:54:

[...]

God, als ze nou de wandelvierdaagse zou gaan lopen met dochter aan de hand, zou je een punt hebben.

Nu zit je gewoon weer onzekere moeders op de kast te jagen.Alsof met je hand op de salontafel zo'n natuurlijk loopje hebt..
Dan heb je je armen nog altijd een stuk lager dan dat je 1 of beide handen boven je hoofd hebt.

Als je eenmaal kan lopen is het hetl vanzelfsprekend om je evenwicht te bewaren maar als je net begint moet je nog leren hoe je je evenwicht moet bewaren.

Als je kind eenmaal kan lopen dan kan je best met je kind aan de hand lopen. Maar als kind nog geen pogingen doet om los te lopen dan is geforceerd u e kind toch laten lopen niet goed.

Het gaat dan snelker op de tenen lopen en gast snelker de verkeerde spieren gebruiken.

Een kind wat langs de tafel loopt doet dit ook op eigen iniatief.. Dan is het er ook aan toe. Dat is anders dan dat een kind rechtop gehouden wordt door de ouders.

En waar ik dat vandaan heb, van een fysiotherapeut.
Eens met Sugermiss.

Dochter had fysiotherapie vanaf een half jaar oud ivm voorkeurshouding. En daarbij begeleidde die therapeut alle stapjes van haar motorische ontwikkeling. Lopen aan de hand(den) van anderen werd zeer streng afgeraden. Net als schoenen, en loopstoeltjes!
Ik wil de TO echt niet onzeker maken, het is gewoon handig om te weten, kan ze vanaf nu de koers bijstellen. Kind zal er heus geen onherstelbare schade aan over houden hoor.
Vriend en ik gingen soms beide op de grond zitten. En dan liep dochter van mij naar hem en weer terug. Aan de hand, aan de vinger, een stapje los, vijf stapjes los etc. Toen viel het kwartje, ergens met 22 maanden ofzo. Ze had geen haast
Hallo?!
Maar het is toch een soort natuurlijk proces dat kind handen naar je uitstrekt en jij die geeft?

Ik zit dan trouwens op kinderhoogte en mijn kind heeft vanaf het allereerste begin op eigen initiatief mijn hulp gevraagd. Ik ben degene die haar naar de bank leid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven