De verhuizing: Amerika
maandag 23 februari 2015 om 17:24
Het is bijna rond: een contract in Amerika. Voor mij heel lang een droom geweest en nu lijkt die dan ook echt uit te komen! Eind dit jaar vertrek ik waarschijnlijk. Dat geeft nog wat tijd, maar tegelijkertijd weet ik dat die ook zo voorbij vliegt!
Zijn er nog andere forummers die naar Amerika geëmigreerd zijn en die praktische tips hebben? Via mijn werk ga ik in eerste instantie een H-1B visum aanvragen. Ik heb al op het AllesAmerika rondgekeken, maar wie weet vind ik hier nog wat meer informatie of ideeën.
Zijn er nog andere forummers die naar Amerika geëmigreerd zijn en die praktische tips hebben? Via mijn werk ga ik in eerste instantie een H-1B visum aanvragen. Ik heb al op het AllesAmerika rondgekeken, maar wie weet vind ik hier nog wat meer informatie of ideeën.
maandag 1 juni 2015 om 18:42
De "notice of receipt" van de visumaanvraag is eindelijk binnen... Naar de gemiddelde "processing time" kijkend wordt het nog spannend of ik de begindatum van mijn contract haal. Kan dus nog geen vlucht boeken en spullen versturen durf ik ook niet zo goed.
Duimen maar dat het in ieder geval niet langer dan gemiddeld gaat duren...
Duimen maar dat het in ieder geval niet langer dan gemiddeld gaat duren...
maandag 1 juni 2015 om 19:09
maandag 1 juni 2015 om 21:55
Heel frustrerend. Ik wil het liefste nú alles regelen. Zeker wat betreft het versturen van spullen, want dat duurt toch nog best wel een tijdje voordat die daar aankomen. En qua afspraken maken (en vakantie inplannen) is het ook best onhandig. Later beginnen betekent dat ik de oriëntatie mis (en die lijkt me als buitenlander eigenlijk best belangrijk). Maar wat niet is, is niet en er zijn uiteraard ergere dingen.
Aan een flexibel ticket had ik wel gedacht, maar zonder bevestiging dat het visum erdoor is, doe ik dat liever niet. En volgens mij betaal je bij omboeken alsnog de prijs dat het ticket op dat moment kost, niet? Dus dan kan ik beter wachten, denk ik. Wat me eraan doet herinneren: hebben jullie (als in: degenen die in Amerika wonen) destijds een retourtje geboekt en de terugreis laten vervallen? Als ik zoek naar tickets zie ik geen luchtvaartmaatschappij die relatief goedkope enkeltjes naar de VS heeft...
Aan een flexibel ticket had ik wel gedacht, maar zonder bevestiging dat het visum erdoor is, doe ik dat liever niet. En volgens mij betaal je bij omboeken alsnog de prijs dat het ticket op dat moment kost, niet? Dus dan kan ik beter wachten, denk ik. Wat me eraan doet herinneren: hebben jullie (als in: degenen die in Amerika wonen) destijds een retourtje geboekt en de terugreis laten vervallen? Als ik zoek naar tickets zie ik geen luchtvaartmaatschappij die relatief goedkope enkeltjes naar de VS heeft...
maandag 1 juni 2015 om 22:13
Deze mevrouw heeft dezelfde ervaring:quote:minnim schreef op 23 februari 2015 @ 19:00:
Verder was onverwacht hoe veel duurder een single ticket is dan een retour ticket (echt letterlijk duurder), maar bij Iceland Air was dat niet zo.
I
Verder was onverwacht hoe veel duurder een single ticket is dan een retour ticket (echt letterlijk duurder), maar bij Iceland Air was dat niet zo.
I
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
maandag 1 juni 2015 om 22:32
Dat is spannend EJ! En inderdaad ook wat frustrerend, wij konden destijds ook nog niet zoveel regelen. Wel van tevoren allerlei voorbereidingen gedaan zodat het uiteindelijk regelen een makkie was. Bijv. lijstjes maken met op-te-zeggen abonnementen met telefoonnr's etc erbij zodat het letterlijk een kwestie was van bellen toen het visum-nieuws eenmaal binnen was.
Toen de visum-uitslag binnen kwam waren we binnen 6 weken vertrokken. Dat ging ook in overleg met het nieuwe werk van LAman, we hadden zelf aangegeven dat we zoveel tijd nodig zouden hebben om dingen te regelen en af te ronden in NL. Eigenlijk wilden ze dat hij al een maand eerder zou beginnen (dus 2 weken na visum-uitslag binnen kwam) maar dat was niet haalbaar.
We hebben wel een retour ticket geboekt en de terugreis laten vervallen. We willen altijd het liefst de directe vlucht met KLM dus dit was de enige optie. En door mijn eigen werk had ik al ervaring met dit systeem, dat je dus eigenlijk de terugreis laat vervallen omdat een enkele reis te duur is.
Voor onze eigen tickets hebben we toen niet echt iets geregeld, niet afgezegd ofzo. We zijn gewoon nooit op komen dagen op het vliegveld
Toen de visum-uitslag binnen kwam waren we binnen 6 weken vertrokken. Dat ging ook in overleg met het nieuwe werk van LAman, we hadden zelf aangegeven dat we zoveel tijd nodig zouden hebben om dingen te regelen en af te ronden in NL. Eigenlijk wilden ze dat hij al een maand eerder zou beginnen (dus 2 weken na visum-uitslag binnen kwam) maar dat was niet haalbaar.
We hebben wel een retour ticket geboekt en de terugreis laten vervallen. We willen altijd het liefst de directe vlucht met KLM dus dit was de enige optie. En door mijn eigen werk had ik al ervaring met dit systeem, dat je dus eigenlijk de terugreis laat vervallen omdat een enkele reis te duur is.
Voor onze eigen tickets hebben we toen niet echt iets geregeld, niet afgezegd ofzo. We zijn gewoon nooit op komen dagen op het vliegveld
maandag 1 juni 2015 om 23:40
Ja, ik wist wel dat het vaak zo ging, maar de laatste twee keer dat ik van land veranderd ben, was er in ieder geval één maatschappij die aan (betaalbare) enkeltjes deed. Naar Amerika lijkt er helemaal geen maatschappij dat te doen. Nou ja, zo lang als ik het retourtje kan verantwoorden naar mijn toekomstige baas, zal het hopelijk loslopen.
Als alles op schema loopt wordt het bij mij ws trouwens eerder: visumaanvraag binnen, morgen vertrekken. Ik huur nu all-inclusive (maar dan ook echt alles inbegrepen), dus ik hoef alleen maar mijn telefoon op te zeggen en de verzekering aan te vragen.
Als alles op schema loopt wordt het bij mij ws trouwens eerder: visumaanvraag binnen, morgen vertrekken. Ik huur nu all-inclusive (maar dan ook echt alles inbegrepen), dus ik hoef alleen maar mijn telefoon op te zeggen en de verzekering aan te vragen.
maandag 1 juni 2015 om 23:45
maandag 1 juni 2015 om 23:45
dinsdag 2 juni 2015 om 01:49
dinsdag 2 juni 2015 om 02:01
Ik kan zien hoe lang het gemiddeld duurt. En dan zou ik op een paar dagen voor mijn gepland vertrek uitkomen. Maar dan moet je nog op afspraak op de ambassade (en een aantal dagen wachten eer je je paspoort terug hebt). Wat lastig wordt, want tegen die tijd heb ik hier geen woning (en dus geen postadres) meer. Terug naar NL kan ook niet, want het visum is ingediend om gestempeld te worden op de ambassade hier. Komt vast wel goed uiteindelijk, maar de versnelde procedure was toch wat relaxter geweest.
dinsdag 2 juni 2015 om 02:08
Ja, inderdaad lastig. Kun je misschien niet alvast een afspraak bij de ambassade maken? Want vaak gaat daar ook een tijdje overheen, volgens mij hebben wij dat ook gedaan, als het langer duurt kun je die afspraak aanpassen. En vaak als je eens bij de ambassade geweest bent gaat het snel, je hebt je paspoort snel thuis.
dinsdag 2 juni 2015 om 02:52
Wij konden pas bij de ambassade (in Amsterdam) terecht toen het visum erdoor was. LAman had daarna heel snel zijn paspoort thuis, ik die van mij helaas niet. Heb ze toen gemaild, en het leek alsof ze die van mij waren vergeten ofzo want ze mailden 'We encountered a slight computer delay with your application'. Vlak daarna kreeg ik 'm thuis gestuurd!
Ik hoop dat het bij jou allemaal voorspoedig gaat EJ!
Ik hoop dat het bij jou allemaal voorspoedig gaat EJ!
dinsdag 2 juni 2015 om 03:11
quote:LA_Woman schreef op 02 juni 2015 @ 02:52:
Wij konden pas bij de ambassade (in Amsterdam) terecht toen het visum erdoor was. LAman had daarna heel snel zijn paspoort thuis, ik die van mij helaas niet. Heb ze toen gemaild, en het leek alsof ze die van mij waren vergeten ofzo want ze mailden 'We encountered a slight computer delay with your application'.Vlak daarna kreeg ik 'm thuis gestuurd!
Ik hoop dat het bij jou allemaal voorspoedig gaat EJ!Waren dat hun woorden?
Wij konden pas bij de ambassade (in Amsterdam) terecht toen het visum erdoor was. LAman had daarna heel snel zijn paspoort thuis, ik die van mij helaas niet. Heb ze toen gemaild, en het leek alsof ze die van mij waren vergeten ofzo want ze mailden 'We encountered a slight computer delay with your application'.Vlak daarna kreeg ik 'm thuis gestuurd!
Ik hoop dat het bij jou allemaal voorspoedig gaat EJ!Waren dat hun woorden?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
dinsdag 2 juni 2015 om 03:31
[quote]ElizabethJennings schreef op 23 februari 2015 @ 18:17:
Ik val in de cap exempt category, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik ben trouwens al vaker van land veranderd, maar de VS verslaat alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt aan regels en papierwerk. En dan ben ik pas net begonnen te kijken.
Mijn dochter werkt in zuid afrika, door alle papier handel en regelgevingen kon ze pas na 5 maanden met haar baan beginnen. Hier in den haag werken ze niet echt mee.
Maar super dat je daar een baan hebt gevonden
Ik val in de cap exempt category, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik ben trouwens al vaker van land veranderd, maar de VS verslaat alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt aan regels en papierwerk. En dan ben ik pas net begonnen te kijken.
Mijn dochter werkt in zuid afrika, door alle papier handel en regelgevingen kon ze pas na 5 maanden met haar baan beginnen. Hier in den haag werken ze niet echt mee.
Maar super dat je daar een baan hebt gevonden
dinsdag 2 juni 2015 om 04:54
quote:ElizabethJennings schreef op 01 juni 2015 @ 23:58:
[...]
Ik zie nu pas dat dat ook gewoon in dit topic was. Lezen is niet mijn grootste kwaliteit blijkbaar.
Haha het was dan ook al even geleden, toen was je met andere zaken bezig
Ik hoop hard voor je dat alles vlot gaat met de aanvraag! Wanneer zou je daar uiterlijk willen zijn, als het aan jou lag?
[...]
Ik zie nu pas dat dat ook gewoon in dit topic was. Lezen is niet mijn grootste kwaliteit blijkbaar.
Haha het was dan ook al even geleden, toen was je met andere zaken bezig
Ik hoop hard voor je dat alles vlot gaat met de aanvraag! Wanneer zou je daar uiterlijk willen zijn, als het aan jou lag?
dinsdag 2 juni 2015 om 10:35
Het liefst morgen maar het doel was begin augustus.
Op mijn notice of receipt staat dat ik nog niks kan doen, trouwens. Als ik op de website van de ambassade kijk, is het inderdaad een paar weken wachttijd. Amsterdam was dan een stuk sneller geweest. Ik ga mijn toekomstige werk straks maar even mailen om te kijken wat zij ervan vinden.
Op mijn notice of receipt staat dat ik nog niks kan doen, trouwens. Als ik op de website van de ambassade kijk, is het inderdaad een paar weken wachttijd. Amsterdam was dan een stuk sneller geweest. Ik ga mijn toekomstige werk straks maar even mailen om te kijken wat zij ervan vinden.
dinsdag 2 juni 2015 om 23:49
maandag 13 juli 2015 om 00:13
Even snel een vraagje voor degenen onder jullie met een social security number: Hadden jullie daar een geboorteakte voor nodig? Ik ben de papieren die mee moeten aan het verzamelen. Ik dacht zelf aan een geboorteakte, maar begrijp dat ik die dan nog zou moeten laten vertalen, omdat die alleen in het Nederlands uitgegeven wordt. Een uittreksel zou eventueel wel in het Engels kunnen.
Volgens de informatie van mijn werkgever hoef ik alleen maar een paspoort mee ter identificatie, maar als ik online kijk staat er vaak toch die geboorteakte...
Volgens de informatie van mijn werkgever hoef ik alleen maar een paspoort mee ter identificatie, maar als ik online kijk staat er vaak toch die geboorteakte...