de postbode (en ander volk)

02-06-2015 22:28 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallloooooooooooooo allemaal.

Even een vraagje van mij, hoop op zinnig advies. De hondenschool helpt me niet verder. Nog 1 les, ben er inmiddels wel klaar mee!

Maar het is dus zo...mijn hond van net 3 jaar oud woont nu sinds 2 maanden in Nederland. Gaat verder allemaal prima, loopt los, luistert redelijk en is een genot om te hebben.

Vanwege haar zwerversverleden is zij onzeker, vooral naar mensen toe. Als ze je eenmaal kent gaat het allemaal wel, maar het moet wel even op haar tempo. Zeg een minuutje en dan kan je haar redelijk aanhalen. So far, so good.

Maar de postbode, of wie er zich ook voor het huis bevind.. het is grommen en aanslaan geblazen.

Advies hondenschool: alles afplakken, haar uit de situatie halen, vooraf al afleiden.

Mijn bezwaren: Ik kan in de algemene ruimte van de lift naar buiten niet alles afplakken, ze zien mij aankomen. Ook kan ik niet altijd alles voor zijn, want je ziet niet altijd iedereen gelijk aankomen.

Ben ik bij mijn ouders, is de postbode en ander langslopend volk de sjaak, aanslaan en grommen. Het onder raam heeft al een vitragegordijntje, waar ze doorheen ziet. Maar kan ook niet op de loer gaan liggen op al het langskomend volk.

24/7 haar aandacht opeisen is ook een onmogelijke taak.

Hoe ga ik dit ''probleem'' te lijf?

In mijn eigen woning kan ik haar vanuit lift naar buiten niet uit de situatie halen, er is 1 ruimte en daar moet ik het mee doen. Tot haar doordringen is bijna onmogelijk, ze is heel gefocust.

Bij mijn ouders kan ik moeilijk op de wacht gaan liggen. Kan haar uit de gang halen, maar dan blijft ze alsnog door blaffen.

Wil graag met de hond aan het werk, maar weet dit probleem even niet te tackelen.

Met de tips van de hondenschool kan ik even niks, als ik de situatie uitleg komt ze weer aan met hetzelfde geneuzel en ben ik aldus haar degene die onwelwillend is.

Gaan binnenkort wel op zoek naar een andere hondenschool. vind het heerlijk om met de hond aan het werk te zijn. Maar heb met deze gewoon geen klik.
Waar ik aan zit te denken is om 'vreemd volk' interessant te maken door een koekje te laten geven. Maar misschien is dat wel een foute oplossing...
quote:winkelfanaat schreef op 02 juni 2015 @ 22:53:

Waar ik aan zit te denken is om 'vreemd volk' interessant te maken door een koekje te laten geven. Maar misschien is dat wel een foute oplossing...

leuke oplossing, maar of het haalbaar is?

Op de uitlaatplekken waar we geregeld komen is ze inmiddels wel aan de vaste meute gewend, niet altijd middels koekjes, maar die hebben wel wat voorspoedigt inderdaad. maar om elke vreemde nu een koekje in de hand te drukken.. :P

Ze gaat toch haar ''ontdooi''tijd nodig hebben. En een koekje voor het blaffen lijkt mij juist stimuleren voor het blaffen.
Haha, ja ik snap dat het niet gaat werken om de postbode in te zetten jouw hond koekjes te voeren. Maar ik dacht meer aan vrienden of buren te vragen. Als hun dan langlopen en de hond een koekje te geven.

Ik ben op het idee gekomen omdat mijn hond niet met een hond hier uit de buurt overweg kon. De eigenaar van die hond heeft mijn hond een koekje gegeven en sindsdien begint mijn hond al te kwispelen als ze die hond ziet.

Het blaffen belonen is niet goed, maar als nu niks werkt dan zou je het kunnen proberen. De hond blaft toch wel, of je nou boos wordt of niet. Misschien gaat je hond de link leggen dat vreemde mensen nog weleens wat lekkers kunnen hebben en je deze dus beter niet kan wegblaffen.
Maar goed, ik ben geen hondentrainer. Was maar een suggestie. Een andere hondenschool heeft misschien een beter plan. Lastig zulke dingen, maar super dat je er mee bezig bent! succes.
Gevonden op internet:

De beste oplossing tegen blaffen is de hond te negeren en vervolgens hem leren wat hij wel moet doen. Als hij stil is krijgt hij aandacht en beloningen en als hij blaft wordt hij genegeerd. Daarnaast kun je een aversie tegen blaffen creëren door hem te corrigeren zonder dat hij in de gaten heeft dat jij de gever bent van de correctie. Denk aan een water pistool, een blikje met kiezelsteentjes die je zijn richting op gooit of gebruik een ander geluid waar de hond van schikt. Om er voor te zorgen dat de hond niet alleen stopt met blaffen in jouw aanwezigheid, is het van groot belang dat je de hond alleen corrigeert met deze middelen wanneer hij niet ziet dat jij het doet. De correctie moet op de eerste blaf volgen en consequent worden toegepast. Het gewenst gedrag moet ook systematisch worden beloond.
Voor dit probleem bestaat geen toverstafje. Je hebt een probleemhond, en dat kost tijd. Geduld hebben en dingen zelf uitproberen: korte commando's om het blaffen te stoppen, afleiding, en belonen als het blaffen stopt. (dus niet afleiden met een koekje of belonen als het blaffen nog aan de gang is). Commando's met een lage "strenge" stem, belonen met een hoge stem.

Ik heb zelf een verwaarloosd badkamerhondje, die was ook 3 toen ik hem ophaalde. In die drie jaar was de hond gevormd tot een bang hondje, superlief voor iedereen waarmee hij rustig kon kennismaken, maar bij vreemden en mensen buiten de voordeur was het grommen en blaffen. Het was vooral angst.

We zijn nu 6 jaar verder en met veel geduld is het stukken verbeterd. Hier werkt afleiding en een kort commando heel goed. Maar het kost enorm veel tijd.

Daarnaast is een hond natuurlijk ook waaks, de één wat meer dan de ander. En als ik hem uitlaat is de bevolking buiten nog steeds regelmatig de Sjaak op straat, terwijl vriend hem geluidloos kan uitlaten.

Volgens onze toenmalige hondenschool trainer heeft onze hond een enorme beschermingsdrang naar mij toe. En daar doe je weinig aan.

Maargoed, probeer een andere school en heb vooral heel veel geduld. Irritatie bij jou maakt de hond alleen nog maar nerveuzer en dat zal vooral resulteren in nog meer geblaf.
Misschien stom gedacht maar zolang jouw hond de postbode (of anderen) niet aanvalt oid is er toch niks aan de hand?

Of merk je dat jouw hond niet meer stopt en er echt te gestressed van raakt?

Ik heb mijn hond nml echt geleerd om aan te slaan op de bel/post enz, geeft mij een veilig gevoel maar hij stopt dan ook na 2x.
quote:stellar schreef op 02 juni 2015 @ 23:23:

Misschien stom gedacht maar zolang jouw hond de postbode (of anderen) niet aanvalt oid is er toch niks aan de hand?

Of merk je dat jouw hond niet meer stopt en echt te gestressed van raakt?

Ik heb mijn hond nml echt geleerd om aan te slaan op de bel/post enz, geeft mij een veilig gevoel maar hij stopt dan ook na 2x.Een hond die blijft blaffen om alles, daar word je gek van. En ook voor je buren is dat geen pretje. Daarnaast raakt de hond helemaal van de leg en blijft "vastzitten" in zijn gedrag. Dat kan angst zijn, maar ook extreme waaksheid. En dat is nooit goed, want daar kan het stresslevel behoorlijk van stijgen.
quote:Mopsie41 schreef op 02 juni 2015 @ 23:26:

[...]

Een hond die blijft blaffen om alles, daar word je gek van. En ook voor je buren is dat geen pretje. Daarnaast raakt de hond helemaal van de leg en blijft "vastzitten" in zijn gedrag. Dat kan angst zijn, maar ook extreme waaksheid. En dat is nooit goed, want daar kan het stresslevel behoorlijk van stijgen.

Dat was dus ook mijn vraag "of merk je dat jouw hond er gestressed van raakt en niet meer stopt?"

Op zich is er nml niks mis met waaks gedrag, het is zelfs natuurlijk mits/maar/tenzij de hond er in doorslaat.

In dat geval zou ik TO adviseren om met een gedragsdeskundige te gaan praten om advies voor haar specifieke situatie en hond. Een hond met een dergelijk verleden heeft nou eenmaal meer en andere hulp nodig.

Ik zou bv geen voorwerpen gooien naar een toch al angstige hond.
Ik denk dat het combi van angst en waaks zijn is.

Ze vertrouwd vreemden echt niet, daarom die ontdooitijd. Ze moet je even kennen.

Daarnaast heeft ze nooit een eigen plekje gehad, nu is echt eigen geworden. Ik ben van haar.

Door blaffen...ze blijft blaffen tot het weg is. Ik krijg haar niet stil. Zelfs aanlijnen (jachtlijntje om de kop) en naar buiten werkt niet. Ze blijft te keer gaan tot het weg is. Zelfs in een andere ruimte zal ze blijven blaffen.

Probleemhond, muah... t loopt nog niet de spuigaten uit, maar wil wel erger voorkomen.
Hoort een hond niet een waaks te zijn?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ze mag van mij gerust iets waaks zijn. Een keer dr kop optrekken en een zachte blaf vind ik niet erg.

Maar laatst moet de postbode bij mijn ouders echt enorm geschrokken zijn, zo ging ze te keer.

Ikzelf woon in een gekleurde flat. Veel van die gekleurde mensen lopen al met een grote boog om honden heen uit angst. Laat staan als er dan een zwart monster staat te grommen en blaffen.

Ik wil gewoon erger gaan voorkomen. Het misschien iets in kunnen dammen. Zodat hond weet dat ik haar heus wel gehoord heb en dat haar gedrag niet nodig is omdat ik het wel controleer
Ik kreeg de tip om ook is op haar staart te gaan letten. Dat ga ik zeker doen. Ik kijk meestal naar voren. De grom en blaf hoor en voel ik wel van dr. Door de lijn heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven