Vanavond onweer..

05-06-2015 16:03 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi..

Zit ik net heerlijk buiten van het zonnetje te genieten, krijg ik het niet uit mijn hoofd dat het vanavond gaat onweren.

Ik ben er nogal bang voor, ik vind het verschrikkelijk.

Voor mijn verhuizing had ik nooit ergens last van, maar nu is elke donder en flits een ramp.

Toen woonde ik in een bosrijk gebied met meerdere huizen. Kans is dan iets kleiner dat je geraakt word.

Nu woon namelijk in de middle of nowhere.

Je hebt mijn huis, een schuur en een stal. Verder is er alleen maar gras en andere gewassen om mijn huis te vinden.

En dan 1,5 km verder op de buren. Geen boom, geen bliksemafleider helemaal niets.

Dus als het inslaat is de kans heel groot dat wij getroffen worden..

Vanavond ben ik ook nog eens alleen thuis, iemand tips wat ik kan doen om de angst minder te maken?
Ga bij iemand op visite of nodig iemand uit? Anders een gezellig lachfilm opzetten met een bak chips erbij.
De bliksem zoekt het hoogste punt in de omgeving.

Je schiet er niets mee op jezelf nu al bang te maken met iets dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet gaat gebeuren. Het enige wat ik zou doen als ik jou was, een bliksemafleider laten plaatsen. Daar heb je nu niets aan maar in de toekomst wel, dat ding kan een deel van je angst wegnemen.

Ik vind onweer trouwens fascinerend, kan er uren naar kijken maar in Nederland zijn de buien nooit zo spectaculair als in warme landen, ooit een onweer van 24 uur meegemaakt niet ver van Istanbul, 24 uur aardedonker en geen stroom. .
verba volant, scripta manent.
Laat de gemeente een bliksemafleider plaatsen. iig vraag erna bij hen. Dan heb je de volgende keer dit probleem niet.

En als je echt bang ben, in je woning ben je veilig, de kans dat de bliksem in je woning slaat is erg klein.. Succes, ik hou er zelf ook niet zo van, maar goed.. We kunnen er niks aan doen.
Een aluminium hoedje opzetten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Huh? Waarom zou de gemeente dat moeten doen?
Best kans dat er wel een bliksemafleider zit, zo'n ding steekt geen tien meter uit, het gaat niet om de hoogte van de bliksemafleider maar om de hoogte van het grondwater.
quote:viva-amber schreef op 05 juni 2015 @ 16:15:

Een aluminium hoedje opzetten.
Float like a butterfly, sting like a biatch.
Wat woon je mooi! En wat naar, bang voor onweer. Vroeger ging ik altijd op de WC zitten. Deur dicht, dan zie je in ieder geval niets. En ik denk dat je er ook relatief veilig zit áls de bliksem inslaat? Maar dat weet ik niet hoor. Sterkte!
quote:wiebeltje schreef op 05 juni 2015 @ 16:21:

Wat woon je mooi! En wat naar, bang voor onweer. Vroeger ging ik altijd op de WC zitten. Deur dicht, dan zie je in ieder geval niets. En ik denk dat je er ook relatief veilig zit áls de bliksem inslaat? Maar dat weet ik niet hoor. Sterkte!Tenzij je tussen de koperen leidingen zit. In de auto ben je veiliger, die fungeert als een soort kooi van Faraday.
Anti-social behaviour is a trait of intelligence in a world full of conformists - Nikola Tesla
De kans dat de bliksem inslaat is alsnog verwaarloosbaar, echt waar.
Als je huis door de bliksem wordt getroffen, is brand het grootste gevaar.

Misschien ben je minder bang als je nu vast bedenkt wat je vluchtroute bij brand is. Misschien je papieren en je regenjas voor het grijpen leggen. Mobiel opladen. Ramen dicht. En dan verder gewoon lekker een boek gaan lezen en wachten tot het over is.

Of dat je bij elke donderslag een stuk chocola mag. (Dit heb ik nog nooit geprobeerd, maar als het werkt vraag ik er patent op en dan ga ik er cursussen in geven en cd's verkopen met chocola- en walvisgeluiden. Wat zijn chocolageluiden, vraag je je nu af. Ik ook.)

Sterkte! Niet leuk om bang te zijn.
Ik hou van onweer, ik vind het eng en leuk tegelijkertijd. In jouw situatie zou ik het ook niet heel prettig vinden. Woon je in het zuiden van het land of wat noordelijker? Zuid gaat het wat ruiger aan toe.
Zeker als een huis niet beveiligd is tegen de bliksem, dient men geen bad of douche te nemen en kranen, radiatoren en wasmachines niet aan te raken, aldus het KNMI.
In je auto gaan zitten als het echt hard gaan onweren. En parkeer die ergens waar er geen boom op kan vallen. Deuren en ramen dicht, radio aan, deken mee, eten en drinken eventueel, dan zit je superveilig. Veiliger dan in je huis.

En tellen he. Na de flits ga je tellen. Elke seconde vermenigvuldig je met 350 en dan weet je hoe ver de bliksem van je verwijderd is. Als je langer kunt tellen tussen flitsen, drijft de bui van je weg. Alleen is het wel zo dat er meerdere buien tegelijk over kunnen drijven en dan kun je lastiger bepalen met tellen of de buien wegdrijven.

Ik woon in Zaanstad. Nu vind ik al die lange uitstootpijpen van de industrie hier niet zo erg. We wonen vlakbij een cacao fabriek met een hele lange toeter erop. Er zijn iig veel hoge punten waar de bliksem eerder inslaat dan op de grond.

Ik ben binnenshuis of in een auto nooit echt bang maar je krijgt me met geen stok naar buiten. Mijn twee grote honden komen altijd gezellig bibberen op schoot. En als ik wel bang word, naast ons pand staan een aantal auto's en campers ter opslag, gaan we daar lekker zitten.

Tips. NIET, ik herhaal, NIET onder een boom gaan schuilen. Op een open veld: ga op je hurken zitten met je armen om je benen en je hoofd naar beneden gebogen. Maak je zo klein mogelijk en hou je hoofd goed naar beneden gericht. Met rubberen zolen maak je geen aarde. Met houten wel. Als je iets niet geleidends kunt vinden zoals rubber, ga daar op staan. Het schijnt zo te zijn dat vlak voordat de bliksem in jou inslaat, dat al je haren rechtop gaan staan. Dan ben je wel te laat om er nog iets aan te doen trouwens. Onweer is gevaarlijker dan veel mensen inschatten, dus wees alstublieft voorzichtig allen. Voor het geweld van moeder natuur dien je respect te hebben want wij nietige mensjes worden anders door haar vernietigd.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Het is niet gezegd he, dat de bliksem het hoogste punt perse raakt. Het is grillig en pas zo een 20 meter boven de grond 'zoekt' het de beste geleider. Maar ik ben het met je eens dat de veiligste plek tijdens een heftige onweersbui in de auto is in TO's geval.

Lekker TV kijken etc klinkt heel geruststellend, maar als het er hevig aan toe gaat kan je beter de stekkers eruit halen, niet douchen etc.

Onweer en de Erasmusbrug.
quote:tekenis schreef op 05 juni 2015 @ 17:00:

Het is niet gezegd he, dat de bliksem het hoogste punt perse raakt. Het is grillig en pas zo een 20 meter boven de grond 'zoekt' het de beste geleider. Maar ik ben het met je eens dat de veiligste plek tijdens een heftige onweersbui in de auto is in TO's geval.

Lekker TV kijken etc klinkt heel geruststellend, maar als het er hevig aan toe gaat kan je beter de stekkers eruit halen, niet douchen etc.Zorg als je in de auto zit wel dat je geen metalen delen aanraakt als de bliksem inslaat.
Ik heb een paar keer een blikseminslag meegemaakt en ik ben nog steeds niet bang .

Eerste keer was in een oud huis, sloeg in de meterkast. Alle electrische apparaten naar de haaien. Gelukkig hadden we een goede verzekering.

De tweede keer sloeg ie in op de telefoonleiding. Waarschijnlijk gewoon in de kast van het bedrijf, maar onze telefoon gaf een prachtige flits en was daarna dood. Evenals de internetverbinding trouwens. Nadat het telefoonbedrijf het kastje hersteld had, was het probleem opgelost. Dat wil zeggen; wij hebben daarna dus wel een nieuwe telefoon moeten kopen.

En één keer bij de overburen. Die zaten vervolgens ook een tijd zonder stroom.

Dus misschien de verzekeringspolis even nakijken?
In Duitsland zagen we ooit de bliksem inslaan in een windmolen. Toen we er de volgende dag weer langsreden zag die windmolen eruit als een treurwilg.
Polis nakijken kan geen kwaad idd. Bij een rieten dak is het verplicht een bliksemafleider te plaatsen geloof ik.

Echt joh? Wist ik niet. (Metale onderdelen binnen auto) wellicht wat naief
quote:MarianneDavids schreef op 05 juni 2015 @ 17:04:

[...]

Zorg als je in de auto zit wel dat je geen metalen delen aanraakt als de bliksem inslaat.....en vóór je uitstapt even zachtjes ergens tegen aan rijden.
quote:MarianneDavids schreef op 05 juni 2015 @ 17:03:

[img]https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... rtpua1jYg2[/img]

Onweer en de Erasmusbrug.Is dat een oudje?
Float like a butterfly, sting like a biatch.
quote:michielkoning schreef op 05 juni 2015 @ 17:29:

[...]

Is dat een oudje?Zal wel, ik pluk hem net van het Internet, vond het wel een mooi plaatje. Op 31 december vuurwerk uit de winkel en zo nu en dan "echt" vuurwerk.
Mijn ene grootmoeder was bang voor onweer. Ze had geen buienradar nodig, ze voelde het aan haar water. Spiegels werden afgedekt, metalen voorwerpen verdwenen in een lade, overal gingen de stekkers uit, ramen en gordijnen dicht, kaarsen en lucifers binnen handbereik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven