Geld & Recht alle pijlers

Invoice vraag

08-06-2015 18:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin uit Denemarken heeft tijdens een bezoek aan Nederland een schilderij gezien die ze erg mooi vond van een Nederlandse kunstenaar.

Bij thuiskomst heeft ze zijn website opgezocht en kwam ze erachter dat deze kunstenaar enkele herdrukken verkocht en via email heeft hij erin toegestemd dat ze een herdruk kon kppen voor 125 euro en verzendkosten 20 euro naar Denemarken.

Nu stuurt hij een invoice:

Herdruk: 125 euro

Verzendkosten: 20 euro

21% belasting: 26,25 euro

Totaal: 171,25 euro

Vriendin vraagt mij nu dus of dit normaal is.

Ik vind het om eerlijk te zijn een beetje apart, achteraf belasting toevoegen en dan ook nog eens belasting over de verzendkosten, maar ik heb er geen verstand van.

Weet iemand dit?
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Als hij zijn spullen exclusief btw aanbiedt, is het normaal dat dat er nog bij komt.
Als ze als consument gekocht heeft moeten prijzen altijd incl btw genoemd/getoond/vermeld worden. Is de koper een bedrijf dan geldt dit volgens mij niet.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Dat is de btw. Hij had er wel bij kunnen vermelden dat de prijs ex btw was. Maar hij moet het wel afdragen, ook over de verzendkosten.
Heel normaal. Als ondernemer betaal je btw. Ook over de verzendkosten. Die brengt hij in rekening, maar al die kosten draagt hij weer af aan de belasting. Kortom, hij maakt er geen cent 'winst' op hoor.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Tja, er staat niets online, hij heeft geen webshop dat ik weet.

Dit staat in de email die ze heeft gekregen:

Some information on the print:

Size: 42 x 52 cm

Paper: off-set print (regular paper)

Edition: no edition

Prize: ¤125,-

The print will also be signed by the artists and will be rolled up send in a carton tube,

Delivery costs, Europe, ± ¤ 20

If you would like to purchase a print provide me with your invoice address, and also address for receiving the print.

Then I will send you a invoice , after your payment I will send you the print and keep you informed about delivery.

Please let me know your thoughts,

Warm Regards.

Tja, dus zij heeft al moeten wikken en wegen of ze het 145 euro waard vond, is een boel geld voor haar, en dan komt er dus nog eens 30 euro bovenop. Maar goed, ik vond die email een beetje houtje-touwtje overkomen, alof hij nog even probeert wat extra geld te krijgen, dus ik wilde t even checken voor haar.
quote:carrie-bradshaw schreef op 08 juni 2015 @ 18:39:

Als ze als consument gekocht heeft moeten prijzen altijd incl btw genoemd/getoond/vermeld worden. Is de koper een bedrijf dan geldt dit volgens mij niet.Correct. Plus: http://www.belastingdiens ... ten_naar_andere_eu_landen
Bedrijven rekenen altijd btw. het was netjes geweest als hij het vermeld had maar het klopt wel.
quote:adorabull schreef op 08 juni 2015 @ 18:44:

Heel normaal. Als ondernemer betaal je btw. Ook over de verzendkosten. Die brengt hij in rekening, maar al die kosten draagt hij weer af aan de belasting. Kortom, hij maakt er geen cent 'winst' op hoor.Dat zou wel een beetje jammer zijn dat hij zich suf schildert en nooit winst maakt. Ik neem aan dat jij en ieder die werkt ook gewoon betaald krijgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja ze koopt als consument. Ze is dus na wikken en wegen akkoord gegaan met 145 euro, en kreeg toen een invoice toegestuurd van 171,25 terwijl er nergens werd gezegd dat de bedragen exclusief waren.

Dus tja, wellicht een beetje slordig van de artiest, verder geen mega issue in dit geval, maar misschien dat hij het er voortaan dan bij vermeldt ofzo.
Ze kan hem ook terug mailen dat zij is verbaasd over het feit dat de prijs excl. BTW is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 08 juni 2015 @ 18:54:

[...]

Dat zou wel een beetje jammer zijn dat hij zich suf schildert en nooit winst maakt. Ik neem aan dat jij en ieder die werkt ook gewoon betaald krijgen.Ik denk dat dat een reactie is op mijn vraag/aanname of hij niet probeert wat extra winst te maken door die btw en btw over verzendkosten toe te voegen. Niet of een artiest geen winst maakt in het algemeen.
quote:viva-amber schreef op 08 juni 2015 @ 18:55:

Ze kan hem ook terug mailen dat zij is verbaasd over het feit dat de prijs excl. BTW is.

Dat heeft ze gisteren gedaan en nog geen antwoord op gekregen maar ze vroeg me net via Whatsap of ze nou een hele rare vraag aan hem had gesteld en hoe het in Nederland zit, en ik weet eigelijk niet anders dan dat in winkels en webshops nooit voor particulieren nog BTW rekenen bovenop de prijs die je "ziet".

Maar ik ben een leek.

Bedankt voor de antwoorden trouwens!
Nee, hoor legitieme vraag van haar, misschien dat hij het niet kan veranderen maar dan is hij nu wel getriggerd om het in de toekomst anders te doen.
quote:viva-amber schreef op 08 juni 2015 @ 18:54:

[...]

Dat zou wel een beetje jammer zijn dat hij zich suf schildert en nooit winst maakt. Ik neem aan dat jij en ieder die werkt ook gewoon betaald krijgen.Dat gaat over de btw uiteraard...... Daar pakt hij 'geen winst' op.
Volgens mij is het gangbaar dat er nog BTW bij komt.. tja het was netter geweest als het erbij vermeld werd maar ik kan mij ook voorstellen dat de kunstenaar dacht dat het algemeen bekend zou zijn dat er nog btw bij kwam en heeft niks gezegd.
Ik zou er ook niet zo bij stilstaan. In ben ondernemer en over het algemeen doe ik weinig tot niets voor particulieren. Stel dat ik dat een keer zou doen is het voor mij evident dat er nog btw op mijn prijs komt. Ik ben geen grootgrutter.

Ooit een keer iets voor een particulier gedaan die vroeg of ik 'de btw niet kon laten vervallen'. Ehm, nou nee. Zo simpel zit het niet. De btw is een verplichting en die staat op mijn factuur. Het is niet iets wat ik leuk vind, maar ik kom er ook niet onderuit.
Wanneer er met een particulier gesproken wordt over prijzen, mag de particulier er van uit gaan dat de prijzen inclusief BTW zijn.

Tevens geldt voor kunst het lage BTW-tarief van 6%. Aangezien de hoofddienst uit kunst bestaat, mag ook over de verzendkosten 6% berekend worden.

In dit geval zou de BTW dan ¤ 8,70 bedragen.

Wellicht dat je vriendin dit nog zou kunnen noemen wanneer de kunstenaar vast blijft houden aan de btw van 21%.
Kunst valt onder de 6% regeling, dus als het om een echte kunstenaar gaat zou je daar wat mee kunnen.

Aankopen binnen de EU zijn vrijgesteld van BTW, dus als zij in Denemarken zit hoeft ze geen NL BTW af te tikken.

Verder is de kunstenaar helemaal correct
quote:hoelahoepla schreef op 08 juni 2015 @ 19:39:

Kunst valt onder de 6% regeling, dus als het om een echte kunstenaar gaat zou je daar wat mee kunnen.

Aankopen binnen de EU zijn vrijgesteld van BTW, dus als zij in Denemarken zit hoeft ze geen NL BTW af te tikken.

Verder is de kunstenaar helemaal correctHet tarief van 6% klopt. De BTW-vrijstelling geldt echter alleen voor ondernemers binnen de EU met een geldig BTW-nummer. Aan particulieren dient gewoon BTW in rekening gebracht te worden, die door de kunstenaar aan de Nederlandse Belastingdienst afgedragen dient te worden.
quote:adorabull schreef op 08 juni 2015 @ 19:09:

Ooit een keer iets voor een particulier gedaan die vroeg of ik 'de btw niet kon laten vervallen'. Ehm, nou nee. Zo simpel zit het niet. De btw is een verplichting en die staat op mijn factuur. Het is niet iets wat ik leuk vind, maar ik kom er ook niet onderuit.Bedoelde die klant niet dat hij graag zwart wilde betalen?
quote:sporty73 schreef op 08 juni 2015 @ 19:43:

[...]

Het tarief van 6% klopt. De BTW-vrijstelling geldt echter alleen voor ondernemers binnen de EU met een geldig BTW-nummer. Aan particulieren dient gewoon BTW in rekening gebracht te worden, die door de kunstenaar aan de Nederlandse Belastingdienst afgedragen dient te worden.Aaaahhh! Ik ben ZZPer, dus ik koop inderdaad BTW-vrij. Excuus, ik zit nog te veel in werk-modus!
quote:Justmaartje123 schreef op 08 juni 2015 @ 19:44:

[...]

Bedoelde die klant niet dat hij graag zwart wilde betalen?Natuurlijk bedoelde hij dat ;). Maar ik kan echt heel goed dom kijken.
6% BTW omdat de afnemer geen ondernemer is. http://www.beeldrijk.org/ ... 20en%20omzetbelasting/665
Je mag aan een particulier wettelijk geen prijsopgave doen zonder BTW. Dus je vriendin had er redelijkerwijs inderdaad vanuit kunnen gaan dat het inclusief BTW was.

Het lastige is natuurlijk alleen om hier ook je gelijk te krijgen. Ze heeft nog niks ontvangen, dus als zij nu voet bij stuk houdt, zijn er twee opties: ze krijgt het voor 145, of de verkoper trekt zich terug. Dat mag misschien ook niet, maar ik denk niet dat ze een zaak wil beginnen om haar schilderij af te dwingen.

Overigens zei iemand hierboven: 'ik lever vooral aan bedrijven, dus als er een keer een particulier bij zit, zou ik ook kunnen vergeten de BTW erbij te rekenen'. Dat kan natuurlijk, maar dat is niet het probleem van de klant. Die heeft een geldige offerte, waar je niet nog eens BTW bij op mag gaan tellen. Dus dat je hem alsnog moet betalen, moet dan helaas uit eigen zak komen. Het is je verantwoordelijkheid als ondernemer om de offerte juist op te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven