Iets niet afmaken

09-06-2015 20:06 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin altijd met nieuwe dingen, maar afmaken of er mee doorgaan lukt gewoon niet. Ik heb onder andere armbanden gemaakt, accessoires voor in huis gemaakt, fotoshoots gedaan, kleurspullen, spelletjes, een cursus boekhouden waar ik maar een paar hoofdstukken uit gemaakt heb en alles ligt te verstoffen in huis.

Af en toe als ik er zelf over nadenk lijkt het er wel een beetje op alsof ik mensen na aap omdat hun er heel goed in zijn en ik dat ook wil kunnen, het wordt dan gewoon niets en er is weer een hoop geld weggegooid omdat ik alle spullen wel al had aangeschaft. Van bijna al deze hobby's had ik de hoop om er me werk van te maken, echt wat te gaan verdienen. Lukt dat niet, geef ik het op. Als ik alles bij elkaar op tel had ik van al het geld wat ik heb uitgegeven allang een andere auto kunnen kopen of hoop geld mee kunnen sparen.

Het is een soort vicieuze cirkel waar ik maar niet uit kom. Het lijkt wel of ik alles leuk vind en als ik er aan begin ga ik er mer volle passie voor en steek ik er heel erg veel tijd in. Na een aantal dagen/weken/maanden laat ik het versloffen en kijk ik er niet meer naar om. Elke keer denk ik: nee ik ga me er niet in verdiepen, ik koop niets, maar dan toch begint het te kriebelen en dan ga ik toch wat aanschaffen en binnen de kortste keren heb ik dan weer een x bedrag uitgegeven omdat ik dan toch alles moet en zal hebben.

Hebben meer mensen hier last van? Hoe kom ik hier vanaf of hoe kan ik hier beter mee omgaan?
Ik herken het wel en heeft bij mij te maken met teveel leuk vinden en niet gefocust zijn. Wat helpt is toch in ieder geval een ding eens af te maken. Dan volgt er meer.

Het is trouwens vicieuze cirkel, niet visuele
Volgens mij hebben heel veel mensen dat...zelf Otazu is failliet gegaan met zijn sieraden. Je kunt in je eentje ziet zoveel sieraden produceren dat je er echt aan kunt verdienen. De enige tip die ik ja kan geven is doe iets voor jezelf en wat je echt leuk vindt en anders niet of alleen een proef workshop. Mijn financiën doe ik 1x per maand wanneer mijn salaris binnen is.

Eigenlijk kun jij heel goed opnieuw beginnen en heel goed kopen dat zijn nogal lege hobby's.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:jippie55 schreef op 09 juni 2015 @ 20:11:

Ik herken het wel en heeft bij mij te maken met teveel leuk vinden en niet gefocust zijn. Wat helpt is toch in ieder geval een ding eens af te maken. Dan volgt er meer.

Het is trouwens vicieuze cirkel, niet visueleHaha ja ik dacht al het klopt niet toen ik het doorlas! Ik pas het aan thanks!
Misschien jezelf wat minder opleggen, wie zegt dat je het af moet maken of er meteen je beroep van moet maken. Zo leg je de lat wel hoog. Maak gewoon plezier en kijk hoe lang je het volhoudt.

Heb je een hobbybudget? Je kunt voor jezelf een bedrag afspreken dat je aan je hobby's mag besteden, nieuw of oud.

Wat bij mij vaak werkt is hobbyspullen in het zicht leggen, dan pak ik ze vanzelf weer en vind ik het ook echt weer leuk.
Hallo?!
Waarom je beroep van maken? Heb je geen werk of vind je je werk niet leuk? Ik herken het niet, ik heb niet zoveel hobby's, maar doe ze juist lang en word er best goed in. Dat is juist omdat ik het zo leuk vind hoor, niet omdat ik mezelf daartoe dwing. Wel wil ik dingen graag goed doen, dus ik geef niet meteen op als ik het even minder leuk vind. Maar ik leg mezelf ook niet op dat ik door moet gaan of er geld mee moet verdienen of zo. Gelukkig niet, want van aikido word je niet rijk. Van hobbykoken ook niet en boeken lezen en spellen spelen kost ook geld. Maar ik heb er plezier in.
Verzin tussenstappen. Jij wilt van 0 (nieuwe hobby) in één keer naar 100 (er geld mee verdienen). Dat is een te grote stap, dat houdt geen mens vol.

Bijvoorbeeld: armbanden. Tussenstappen:

Eerste doel: armband voor jezelf.

Tweede doel: armband als cadeau voor je beste vriendin.

Derde doel: kraampje huren met andere sieradenmakers op suffe braderie, hoekje van de kraam voor jouw armbanden.

Vierde doel: armbanden opgenomen in collectie leuke webshop

Vijfde doel: eigen webshop

(voorbeelden hè, ik weet niks van armbanden of de verkoop ervan.)

Vier het behalen van elke tussenstap uitbundig.

En trek er rustig 5 jaar voor uit. Alles duurt altijd langer dan je denkt.
@aikidoka

Financieel hebben we het erg zwaar gehad, samen met me vriend vorig jaar in januari een huis gekocht, 2 maanden later werd onverwachts mijn jaarcontract niet verlengd. Gelukkig snel een andere tijdelijke baan gevonden maar daarna ook een tijdje in de WW gezeten. Omdat ik niet aan een baan kwam, en me tussen het solliciteren dood verveelde, ging ik me verdiepen in andere dingen. Ben behoorlijk creatief en handig dus dacht laat ik het eens proberen.

Heel veel dingen die ik echt leuk vond aan het begin om te doen. Maar na een tijdje werd ik het zat, dan had ik er zoveel tijd ingestoken dat het me tegen ging staan. Bijvoorbeeld een hoop verschillende armbanden maken en dan op een ladiesnight of markt er 3 verkopen. Resultaat: ongeveer 5000 kralen in verschillende potjes, hoop bedels, draad, touw staat allemaal in de schuur, heb er al maanden niet naar omgekeken en geen behoefte eraan om er verder mee te gaan op dit moment. Staat hier in een kast te verstoffen.

Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor het kleuren. Heerlijk ontspannend soms, veel willen kopen, veel kleurboeken willen omdat ze echt erg mooi zijn. Ik ken mezelf onderhand, ik hou dit een maand vol, daarna vind ik weer wat anders waarmee ik me een tijdje vermaak en zo blijf ik bezig. Als ik iets nieuws zie, verdiep ik me erin, wil ik zoveel mogelijk er van hebben en dan is het ineens klaar.
Wat zou er gebeuren als je er gewoon even aan gaat zitten, ook al heb je geen zin. Misschien helpt dat wel.
Hallo?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven