computer afkick verschijnselen

09-06-2015 11:59 62 berichten
Vanwege allerlei persoonlijke omstandigheden (druk op school met oudste, diagnose ziekte man) zijn wij afgelopen maanden wat makkelijk geweest met het beeldscherm beleid voor jongste nu net 8. Daar plukken we nu de vruchten van .

we zijn dus met een streng afkick regime begonnen. Iets waar jongste het duidelijk niet mee eens is. Het is een pittig kind wat je nu goed merkt. Hij schreeuwt en krijst, heeft driftbuien. Gooit met spullen door zijn kamer.

Gisteren heeft hij een driftbui van 1.5 uur gehad. Uiteindelijk heb ik hem tegen half acht naar bed gestuurd. Nadat hij eerst al niet wilde eten want het eten was ook niet goed. Toen heeft hij nog een half uur in bed liggen huilen en is toen in slaap gevallen.

Ik probeer rustig met hem te praten eerst, uitleggen dat al zijn vriendjes buiten zijn, hij niet op de computer mag en hij gewoon buiten kan gaan spelen. Maar hij wil niks behalve een beeldscherm.

Hij wil andere ouders, ergens anders wonen. zijn leven is k-u-t.

Ik vind het ook nog echt rot voor hem, echt waar. Maar ik weet ook dat als ik nu toegeef hij weer achter die apparaten hangt.

maar wat heb ik te doen met hem....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je originele idee (weer vaste tijden invoeren) prima was. Om het simpel te houden zou je kunnen zeggen: elke avond na het eten een uur?

In het begin zal hij dan de hele middag hangen tot het tijd is, maar dat gaat wel weer over na een tijdje. Nu wordt het een strijdpunt terwijl je juist de focus er af wil halen.

Als hij merkt dat hij echt elke avond mag spelen en echt niet vaker gaat hij vanzelf weer wat doen met de rest van zijn tijd. Maar dat kan even duren.
Het is zoals het is
quote:redbuIIetje schreef op 09 juni 2015 @ 13:47:

Beeldschermtijd, wat spartaans!

Worden die kinderen ook gekort op boektijd als ze liever in hun eentje zouden zitten lezen dan buiten spelen met vriendjes?Dat deden mijn ouders wel! Ik mocht op een gegeven moment nog maar een uur per dag lezen...
quote:cellista schreef op 09 juni 2015 @ 22:07:

[...]

Dat deden mijn ouders wel! Ik mocht op een gegeven moment nog maar een uur per dag lezen...Heeft het geholpen?
Misschien moet hij wat meer regie krijgen, binnen de door jou aangegeven grenzen? Als ik mijn kinderen dit soort regels zelf laat verzinnen komen ze soms met verrassend goeie ideeen. Als je nou eens tegen m zou zeggen "het beeldschermen moet minder, ik zou het liefst willen dat je er helemaal niet meer achter zat (en ook uitleggen waarom), maar ik snap dat jij wél wil beeldschermen. Je bent ook al 8, ik denk dat je daar best een beetje zelf over kan meedenken, wat zou jij een goeie nieuwe regel vinden?" en dan eens kijken waar hij mee komt? Geef je grens aan (als hij gewoon roept "de hele dag" is dat geen oplossing), maar wees ook bereid een beetje water bij de wijn te doen, zodat hij ook écht voelt dat hij mee mag beslissen. Zo maak je samen een nieuwe afspraak waar je elkaar aan mag houden. Het ondertekenen (allebei) van een contract (maak iets wat er lekker officieel uitziet) vinden kinderen van die leeftijd ook nog wel eens erg stoer, en het maakt dat ze de afspraak serieuzer nemen.

Je kan ook nadenken over jouw aandeel, misschien wil hij wel graag iets vaker samen een spelletje doen (ik verzin maar iets)? Daarmee bied je heb ook iets in de plaats van het beeldscherm dat je "afneemt". Zet dat ook in het contractje, en hou je eraan. Zoon mag jou daar dan ook op aanspreken.

Ligt een beetje aan het kind hoor, maar hier werkt het behoorlijk goed om de dingen zo aan te pakken. (Nooit 100 %, het blijven kinderen, maar het scheelt een boel!)
Vervolgens wel duidelijk en consequent zijn in het hanteren van de afspraken. Maar dat is dan ook makkelijker, want hij heeft er zelf in mee mogen denken. Dan kan je zeggen "dit was ook jouw eigen idee, we hebben het samen afgesproken, hier houden we ons allebei aan".

Geen ruimte meer voor onderhandeling of discussie, die ruimte heb je al gegeven toen je samen de regels bepaalde.
quote:Doreia schreef op 09 juni 2015 @ 12:17:

Jeetje zeg, dus eerst mag hij van mama onbeperkt erachter omdat de oudste zo druk is met school en papa ziek is en nu opeens, vanuit het niets, mag hij helemaal niet meer erachter? Want mama heeft weer aandacht en tijd voor hem? En dan wordt hij boos en maakt strijd om het enige waar hij controle op heeft, namelijk zijn eten en zijn gedrag, en dan wordt hij nog veel meer gestraft?

Wat sneu voor het joch! Je kan hem toch niet zomaar totaal afkappen? Hij heeft niets verkeerd gedaan en toch wordt hij wel opeens gestraft. Zo ziet hij het in elk geval wel waarschijnlijk.

Waarom niet net zo natuurlijk de boel weer normaliseren? Het is mooi weer. Ga na schooltijd lekker met hem fietsen, wandelen, buiten spelen. Nodig vriendjes uit en klieder met water in de tuin. Maak andere dingen aantrekkelijk. Zo rigoureus staat mij tegen.

En boos worden dat hij er achterweg moet en dan meteen maar ene hele week verbieden? Dit dus.
.
quote:cellista schreef op 09 juni 2015 @ 22:07:

[...]

Dat deden mijn ouders wel! Ik mocht op een gegeven moment nog maar een uur per dag lezen...Geen idee, ik weet nog steeds niet wat ze nu probeerden te bereiken! buitenspelen deed ik toch wel... Ik vond het wel erg stom
.
sorry, ik besefte niet dat dit als wegblijven werd gezien.

we zijn nu een week verder. We hebben het vorige week met zoon erover gehad. Afgesproken dat hij een uur per dag tablet of computer mag. Wanneer is zijn zaak. Dat mag ochtend, middag of avond. wat hij het prettigste vind of wat die dag het beste uitkomt.

We letten op dat hij rond dit uur blijft. ik waarschuw meerdere keren, over 10 minuten, over 5 minuten. Als hij ervan af moet blijft het drama, maar hij gaat uiteindelijk wel wat anders doen. Met of zonder ons. Kan beide. Zo'n extreme bui als vorige week heeft hij niet meer gehad. Hij wordt nu boos, roept dat dit de rotste dag van zijn leven is. loopt boos naar zijn kamer en gaat daar mokkend duckjes lezen ofzo.

Wat hij anders gaat doen is ook zijn zaak. Spelletje, DD lezen, buiten spelen. Hij hoeft van mij dus niet meteen te socializen maar ik wil hem gewoon niet meer vastgeplakt hebben zitten aan een beeldscherm.
Je kan ook gewoon consequenties aan dat gedrag hangen natuurlijk.

Je stopt op tijd zonder gezeur anders lever je de volgende dag een uur in.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven