Regelmaat hulp

10-06-2015 14:16 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames.

Mijn kleine meid is nu 12 weken oud. Ik loop bij regelmaat regelmatig tegen het 'niet willen slapen' probleem aan.

Gister ging super. Luier verschonen, flesje, kort spelen en bij de eerste vermoeidheidstekenen naar bed. Uiteindelijk heeft ze bijna de hele dag geslapen.

Vandaag wil ze steeds net 30-45 min slapen.

Hoe pakken jullie zulke dagen aan? En hoe krijg je haar toch weer in slaap ? Ik merk dat ik er best wat moedeloos van raak dat het de ene dag super gaat en de andere dagen slecht.

En mocht ze echt niet slapen, wat doen jullie dan? Haar laten spelen of?

Gr Sojaboonn
Angels are often daughters in disguised
Je er bij neerleggen dat je kind wisselende slaapbehoefte heeft?
Spelen? met 12 weken?

Wat bedoel jij met spelen? En je kunt zo'n kleintje nergens toe dwingen. Die gaan gewoon op de natuur/hun instinct af. Dus eten wanneer honger, huilen wanneer vieze broek en wakker bij genoeg geslapen.
Ik heb twee kinderen, de eerste sliep hooguit 2 a 3 uur als baby, middagslaapje toen ze nog maar 1 keer sliep was ook nooit langer dan een uur. We gingen veel op stap, kinderwagen, en naar de eendjes, kinderboerderij, supermarkt. Ze was een erg alert kind die het plat in de wagen al snel gehad had, dus ik had een kussentje onder haar rug en hoofd gepropt zodat ze wat hoger lag en meer kon zien. Ze vond alles geweldig. Ook thuis, op een kleed, in de box, lekker tutten.

De tweede was 'normaal' wat slaap betreft, daar heb ik aardig aan moeten wennen. Vond opeens dat ik zo aan huis vast zat vanwege zijn slaapjes .
Ik deed alles op verzoek, niet in een ritme of schema. Met voeden, slapen en spelen (als ze wat ouder zijn dan).

Werkte een stuk beter dan een kind in een schema proppen.
Regelmaat is iets anders dan een stopwatch er naast houden.

Het betekent als een kindje nog zo jong is vooral dat je dingen in een bepaalde volgorde doet.

verschonen, voeden, spelen, slapen...en dan weer opnieuw (of een willekeurige andere volgorde).

Hoe lang elke activiteiten duurt hangt af van jou en je kindje.
Voor zo'n jong kind zijn korte slaapjes normaal. Bij mij hielp het heel erg me dat te realiseren, en een dag met korte slaapjes niet te zien als 'slecht' maar gewoon als iets wat erbij hoort met een baby.

Als ze echt niet meer wilden slapen, dan sliepen ze gewoon niet Dan voedde ik ze, of ging een stukje wandelen of zo.
quote:Onsjanneke schreef op 10 juni 2015 @ 14:22:

Regelmaat is iets anders dan een stopwatch er naast houden.

Het betekent als een kindje nog zo jong is vooral dat je dingen in een bepaalde volgorde doet.

verschonen, voeden, spelen, slapen...en dan weer opnieuw (of een willekeurige andere volgorde).

Hoe lang elke activiteiten duurt hangt af van jou en je kindje.Dat deed ik dus ook niet. Kinderen aten wanneer ze honger hadden en dat kon soms voor en na het slapen zijn, soms alleen ervoor. Op verzoek dus, geen schema's e.d.
En die vaste volgorde hield ik inderdaad ook niet aan. (Of maar gedeeltelijk: de oudste ging alleen slapen met een volle buik, dus bij hem was eten, dsn slapen wel vrij standaard). Regelmaat zat er voor mijn kinderen vooral in dat ze eten kregen als ze honger hadden, en een plekje om te slapen (draagdoek/kinderwagen/bed) als ze moe waren. Die van mij deden het het best op die variant van voorspelbaarheid.
Als ze wakker werden en niet meer verder sliepen dan haalde ik ze uit bed. Twaalf weken is ook echt zo'n overgangsfase, niet meer een hele kleine baby die bijna heel de dag slaapt. Mijn oudste deed het het beste op twee vaste slaaptijden, anders sliep ze helemaal niet. Mijn jongste viel gewoon in slaap als ze moe was, zij gaf veel meer zelf haar ritme aan.

Als ze niet sliepen dan even spelen in de box met speeltjes of muziekmobile, op de grond op een kleed of onder de babygym spelen, in het wipstoeltje naast mij terwijl ik de was aan het opvouwen was/aardappelen aan het schillen was/ enz. En maar kletsen tegen mijn dochters, dit shirt is van jou, deze sokken zijn van mama enz.

Lekker op schoot zitten bij mama, papa, een zus, opa of oma.

Boodschappen doen of wandelen buiten.
Dat regelmaat niet via een stopwatch gaat snap ik erg goed. Dat ze elke dag anders slapen ook.

Mijn vraag is alleen hoe zorg ik ervoor dat als mijn dochter vermoeid is en niet wil slapen, ik haar wel aan het slapen krijg.

Hoe doen jullie dit en wat werkt et bij jullie.
Ik ging lekker wandelen met de wagen met mijn huilbaby (die nooit in zijn bed sliep en altijd maar gedragen of rondgereden moest worden).
quote:sojaboonn schreef op 10 juni 2015 @ 14:32:

Dat regelmaat niet via een stopwatch gaat snap ik erg goed. Dat ze elke dag anders slapen ook.

Mijn vraag is alleen hoe zorg ik ervoor dat als mijn dochter vermoeid is en niet wil slapen, ik haar wel aan het slapen krijg.

Hoe doen jullie dit en wat werkt et bij jullie.Voor mijn oudste werkte het dus het beste om twee vaste slaapmomenten te hebben per dag. Rond 10.00 uur en rond 14.30 uur. In haar eigen bed, ergens anders sliep ze niet. Daar was ze snel aan gewend en dan ging ze ook gewoon lekker slapen. Vaak al na 45 min. wakker, prima dan eruit en lekker spelen en erbij zitten of wandelen en om 14.30 uur weer naar bed. Dit heb ik bij haar zo gehad vanaf een week of 10 tot ongeveer 1 jaar, toen naar 1 keer slapen na de lunch.
Op die leeftijd sliepen mijn kinderen 3-4x overdag ongeveer 45 minuten (inclusief inslapen). De moeite niet waard om voor thuis te blijven... Ik ging lekker op pad. Dan is de dag zo veel makkelijker door te komen. En onderweg gedragen ze zich meestal voorbeeldig en slapen ze zomaar.

De hele dag slapen...... Dat lijkt me op deze leeftijd helemaal niet meer de bedoeling!
Oh super! Dan weet ik dat. Deze vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat het CB zegt dat ze te weinig slaapt en oververmoeid is en ik zelf ook niet meer weet hoe en wat omdat er echt alleen maar onzin wordt verteld. Fijn om te weten dat jullie baby's ook 45 min slapen rn dat geheel normaal is. Van Google word ik namelijk niet wijzer.
45 minuten is 1 slaapcyclus, een baby moet leren er meerdere aan elkaar te plakken. Soms helpt het als je alleen even je hand op het hoofdje of rug legt, maar soms zijn ze gewoon wakker. Zolang je kindje vrolijk is, is het prima.

Alle baby's zijn anders, mijn jongste sliep rustig 4 tot 5 uur overdag achter elkaar, mijn middelste zat er tussenin.
quote:Miffy schreef op 10 juni 2015 @ 14:27:

En die vaste volgorde hield ik inderdaad ook niet aan. (Of maar gedeeltelijk: de oudste ging alleen slapen met een volle buik, dus bij hem was eten, dsn slapen wel vrij standaard). Regelmaat zat er voor mijn kinderen vooral in dat ze eten kregen als ze honger hadden, en een plekje om te slapen (draagdoek/kinderwagen/bed) als ze moe waren. Die van mij deden het het best op die variant van voorspelbaarheid.Dit klinkt zo lief en zorgzaam!
Ik heb nu al geleerd om niet teveel naar het cb te luisteren. Dat geeft ook heel veel rust. Een vriendin van me zei: wij keken altijd naar de kinderen. Wat hebben zij nodig. Als ze het nodig hadden om bij ons te zijn deden we dat. Hadden ze hun eigen plekje/bedje nodig dan deden we dat. Mij gaf dat zoveel rust. Ik probeer nu naar m'n kind te kijken en aan te voelen wat ze nodig heeft. Nu is dat vooral bij mij of haar vader zijn. Daarom slaapt ze of op schoot in de draagzak in de box of cosleeper. Daar waar ik op dat moment benen waarvan ik denk dat t goed voor haar is. Een cb die zegt dat ze haar eigen veilige bedje op d'r eigen veilige kamertje nodig heeft omdat ze anders oververmoeid raakt laat ik dan maar kletsen. Baby is vrolijk en groeit goed. Lijkt me meer van belang!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven