Geld & Recht alle pijlers

Onterfd...

12-06-2015 20:32 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Kan niet je hebt altijd recht op je kindsdeel
Je hebt toch altijd recht op je kindsdeel?
Je zou alleen recht hebben op het geld (dus geen goederen) en dan op 50% van het kindsdeel. Lees hier: https://notaristeeuwen.nl ... kan-ik-mijn-kind-onterven
Van wie heb je eigenlijk gehoord dat je onterfd bent? Notaris?
Wat wel kan;

Je kunt een testament maken waarin je aangeeft dat jouw geld in jouw familie blijft. Dat hebben mijn moeder en schoonmoeder ook gedaan. In principe erft mijn man van zijn moeder (en vader, maar die is er niet meer) en mijn zus en ik erven van mijn moeder. Ik weet niet precies hoe het heet, maar als mijn schoonmoeder overlijdt dan erft mijn man. Als hem iets gebeurt, erf ik dat, of natuurlijk onze dochter. Stel dat zij er niet meer zou zijn, gaat het geld terug naar de familie van mijn man. Andersom erft mijn stiefvader van mijn moeder, maar als hij er niet meer is, is alles van mijn zus en mij. Niet van zijn familie.

Ik kan me dus voorstellen dat er constructie is geweest waarbij jouw ouder wel een bedrag heeft gekregen, maar dat het dus niet naar jou toe komt.
Casalinga, bij jou is de koude kant uitgesloten, dat is iets anders dan de situatie waar TO in zit, zij is biologische kind, niet een aangetrouwd kind. TO heeft altijd recht op haar kindsdeel.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
quote:sweetfirefly schreef op 12 juni 2015 @ 21:17:

Casalinga, bij jou is de koude kant uitgesloten, dat is iets anders dan de situatie waar TO in zit, zij is biologische kind, niet een aangetrouwd kind. TO heeft altijd recht op haar kindsdeel.Ja. Maar TO geeft niet duidelijk aan om welke ouder het gaat en ook niet om welk eerder familielid. Het zou best kunnen dat de TO in dit geval de koude kant is.
Er staat:...."is 1 van mijn ouders overleden".

Het maakt niet uit welke dat was. De ouders waren al gescheiden.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
quote:Casalinga schreef op 12 juni 2015 @ 21:21:

[...]

Ja. Maar TO geeft niet duidelijk aan om welke ouder het gaat en ook niet om welk eerder familielid. Het zou best kunnen dat de TO in dit geval de koude kant is.Dat kan niet. Alle familie van haar vader is ook haar familie. Zij kan geen koude kant zijn van haar eigen bloedverwanten.
quote:riannerianne schreef op 12 juni 2015 @ 21:26:

[...]

Dat kan niet. Alle familie van haar vader is ook haar familie. Zij kan geen koude kant zijn van haar eigen bloedverwanten.

Dat snap ik. Maar blijkbaar was er voorheen een erfenis van een vermogend familielid.

Ik kan me het volgende scenario voorstellen;

Vader- hertrouwt met mevrouw A. Mevrouw A erft een leuk bedrag van haar eigen vader. Dan is TO´s vader dus koude kant geweest en kan het best zijn dat TO daar niks van krijgt. Hooguit haar (of zijn) deel van het vermogen van de eigen vader.
Nope, de ouder was erfgenaam van het vermogende familielid schrijft TO. Als hij de koude kant was die uitgesloten was had hij zijn kind niet hoeven onterven want zowel hij als zijn nakomelingen zouden dan sowieso niks krijgen.
Het is niet vd koude kant. Het gaat mij ook niet om mijn kindsdeel. Ik wist dat er weinig geld over was, wat mijn ouder aan een goed doel wilde schenken. Dit heb ik zo gelaten. Ik wil wel graag de hoogte van het bedrag van de overleden bloedverwant kunnen achterhalen. Om zeker te weten of mijn gevoel klopt dat dit verdonkeremaand is. Omdat ik onterfd ben is er geen inzage in de boekhouding geweest.

Bij leven heeft mijn ouder niet gezegd dat ik onterfd zou worden. Deze boodschap kreeg ik per brief van de notaris.
quote:wauqs schreef op 12 juni 2015 @ 21:36:

Het is niet vd koude kant. Het gaat mij ook niet om mijn kindsdeel. Ik wist dat er weinig geld over was, wat mijn ouder aan een goed doel wilde schenken. Dit heb ik zo gelaten. Ik wil wel graag de hoogte van het bedrag van de overleden bloedverwant kunnen achterhalen. Om zeker te weten of mijn gevoel klopt dat dit verdonkeremaand is. Omdat ik onterfd ben is er geen inzage in de boekhouding geweest.

Bij leven heeft mijn ouder niet gezegd dat ik onterfd zou worden. Deze boodschap kreeg ik per brief van de notaris.

Ok. In dat geval snap ik niet goed hoe dit mogelijk is. Je kunt je eigen kinderen alleen onterven op basis van datum (is mij 25 jaar geleden geleerd, dus pin me er niet op vast). Dus je kunt zeggen; ik onterf mijn kind, maar wat je tot dan al hebt opgebouwd, daarvan kun je ze niet onterven. Wel van wat je daarna nog gaat opbouwen.

Een babbeltje maken met de notaris, is dat nog een idee?

Maar wat staat er dan letterlijk in de brief?

Zoals hierboven vermeld: na onterving heb je recht op de legitieme portie, en die is altijd de helft van het gewone erfdeel.
Ik heb inderdaad de notaris gebeld. Deze zei dat er nog weinig vermogen over was. Hij mocht niet zeggen hoeveel, omdat ik onterfd was. Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat mij om evt. eerder weggesluisd vermogen. Of mijn gevoel klopt, dat dit is gebeurd.
quote:wauqs schreef op 12 juni 2015 @ 21:46:

Ik heb inderdaad de notaris gebeld. Deze zei dat er nog weinig vermogen over was. Hij mocht niet zeggen hoeveel, omdat ik onterfd was. Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat mij om evt. eerder weggesluisd vermogen. Of mijn gevoel klopt, dat dit is gebeurd.

Notaris moet zijn kennis wat beter bijhouden.

Ik vind o.a. dit:

Rechten van een onterfd kind

Onlangs heeft de Rechtbank Amsterdam hier een interessante uitspraak over gedaan.

Vader was overleden, hij had een zoon en een dochter en had zijn zoon en diens afstammelingen onterfd bij testament. De dochter was benoemd tot enig erfgename. Natuurlijk ontstond er de nodige discussie over de grootte van de nalatenschap. De onterfde zoon vroeg aan de dochter de nodige informatie onder andere over de schenkingen die door vader in het verleden aan de dochter waren gedaan. De zoon vorderde bij de rechter afschriften van de bankrekeningen van vader in de periode 1997 tot 2007. De rechter stond dit toe zodat de zoon over de periode 1997 tot 2007 inzage kreeg in alle bankafschriften. Tevens werd de zoon gemachtigd door de rechter om alle informatie bij alle banken in Nederland betreffende het vermogen van vader in te zien. Meer in het bijzonder had de zoon de volmacht om overschrijvingen van bedragen boven een bepaald bedrag vanaf 1967 tot en met 2007 bij de bank op te vragen.

Kortom, een onterfd kind heeft recht op alle informatie betreffende het verloop van de rekeningen van de ouder.

https://notaristeeuwen.nl ... ge-geven-aan-onterfd-kind
En dit:

Heeft een onterfd kind/kleinkind recht op inzage in de bescheiden in een nalatenschap?

Onlangs heeft de rechter een uitspraak gedaan:

Moeder was overleden met achterlating van twee zoons en twee kleinkinderen (kinderen van een vooroverleden dochter). Moeder heeft een testament gemaakt waarin zij de zoons tot erfgenamen had benoemd en de kinderen van de vooroverleden dochter had onterfd.

Kinderen hebben altijd recht op de legitieme portie. Dit is gewoonlijk de helft van datgene wat het kind gehad zou hebben indien het gewoon erfgenaam geweest zou zijn. De kleinkinderen beriepen zich op deze legitieme portie (door het overlijden van hun moeder kregen de kleinkinderen nu de legitieme portie) en eisten van de twee zoons alle informatie om hun legitieme portie ook te kunnen berekenen.

De twee zoons weigerden om informatie te geven, waarna de kleinkinderen een procedure startten bij de rechter.

De rechter veroordeelde de zoons om op straffe van een dwangsom van ¤ 500 per dag aan de kleinkinderen een opgave te doen van schenkingen die door moeder waren gedaan en om kopieën af te geven van de bankafschriften van alle bankrekeningen van moeder waarop zichtbaar was hoe hoog het saldo op de datum van het overlijden was.

Dus, u moet zich realiseren dat, indien u een (klein)kind onterft, deze altijd recht heeft op inzage van alle stukken om hun legitieme deel te berekenen.

Een dwangsom zoals hiervoor uitgesproken zal daarbij zeker helpen en wellicht ook het geheugen kunnen opfrissen.

https://notaristeeuwen.nl ... eiden-in-een-nalatenschap
Dank allen voor het meedenken. Jullie hebben gelijk dat hoewel ik onterfd ben, toch recht had op een legitieme portie. Daar heb ik geen beroep op gedaan, aangezien dit een klein bedrag was. Dan had ik het goede doel benadeeld, waar de nalatenschap voor bedoeld was.
Dank riannerianne voor de info.
Je kunt je kind niet geheel onterven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Ik wil wel graag de hoogte van het bedrag van de overleden bloedverwant kunnen achterhalen. Om zeker te weten of mijn gevoel klopt dat dit verdonkeremaand is.Waar maak je je druk om? Je had amper contact met die ouder bij leven.
quote:wauqs schreef op 12 juni 2015 @ 21:50:

Dank allen voor het meedenken. Jullie hebben gelijk dat hoewel ik onterfd ben, toch recht had op een legitieme portie. Daar heb ik geen beroep op gedaan, aangezien dit een klein bedrag was. Dan had ik het goede doel benadeeld, waar de nalatenschap voor bedoeld was.Waarom wil je dan nu ineens alle informatie en heb je destijds niet om die info gevraagd?
quote:Honeymoonquiz schreef op 12 juni 2015 @ 22:27:

[...]

Waarom wil je dan nu ineens alle informatie en heb je destijds niet om die info gevraagd?Inderdaad.
quote:wauqs schreef op 12 juni 2015 @ 21:50:

Dank allen voor het meedenken. Jullie hebben gelijk dat hoewel ik onterfd ben, toch recht had op een legitieme portie. Daar heb ik geen beroep op gedaan, aangezien dit een klein bedrag was. Dan had ik het goede doel benadeeld, waar de nalatenschap voor bedoeld was.Je kan het toch je legitieme portie claimen en dat schenken aan het goede doel in kwestie? Als het om een kleine erfenis gaat dan hoef je daar ook geen belasting over te betalen. Enige nadeel voor het goede doel is dat ze een deel van het geld later krijgen, maar dan kan jij ten minste misschien nog achterhalen wat er met dat vermogen is gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven