behalen van doelen.

13-06-2015 00:09 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iets wat mij veel bezig houdt.

Het behalen van doelen. Of het nou gewicht/sport/werk/financieel gerelateerd is, ik merk altijd dat ik minder scherp word wbt mijn doel. Ik stel mezelf best vaak doelen, maar na een tijdje wijk ik weer af en ik val ik in oude patronen. Ook lijkt het alsof het doel minder belangrijk wordt naarmate de tijd vordert. Hoe zorg ik er voor dat ik scherp blijf?
Een doel onderverdelen in subdoelen? Dan lijkt het niet zo groot en onhaalbaar. En dan heb je tussendoor ook iets om blij om te zijn. En trots op jezelf, zodat je weer extra gemotiveerd raakt.
Geen doelen stellen die bij voorbaat al tot mislukken gedoemd, of niet realistisch zijn.

Dus 10 kilo in 2 weken tijd willen afvallen door maar 600 calorieën per dag te eten is niet realistisch. Nu nog ven gaan trainen om volgende maand de marathon te lopen ook niet. Kijk naar de mogelijkheden en pas je doelen daar op aan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Misschien blijkt gewoon in de realiteit dat je doelen te streng of te moeilijk zijn gesteld door jezelf.
quote:parbleumondieu schreef op 13 juni 2015 @ 00:16:

Misschien blijkt gewoon in de realiteit dat je doelen te streng of te moeilijk zijn gesteld door jezelf.Misschien wel ja. Probleem is dat ik altijd alles heel snel geregeld/opgelost wil hebben. Ik heb dus weinig geduld. Om het voorbeeld marathon te nemen. Stel ik besluit om een marathon te gaan lopen, dan wil ik dat eigenlijk zsm. Ik geef mezelf dan geen tijd. Hoe zorg ik ervoor dat ik dat wel doe + me er prettig bij voel?
wat bedoel je met doelen, geef eens een voorbeeld?
quote:fifaqueen schreef op 13 juni 2015 @ 00:24:

[...]

Misschien wel ja. Probleem is dat ik altijd alles heel snel geregeld/opgelost wil hebben. Ik heb dus weinig geduld. Om het voorbeeld marathon te nemen. Stel ik besluit om een marathon te gaan lopen, dan wil ik dat eigenlijk zsm. Ik geef mezelf dan geen tijd. Hoe zorg ik ervoor dat ik dat wel doe + me er prettig bij voel?Door je te realiseren dat zsm niet altijd de eerstkomende gelegenheid is, maar misschien wel de 2de of zelfs de 3de gelegenheid
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:fifaqueen schreef op 13 juni 2015 @ 00:24:

[...]

Misschien wel ja. Probleem is dat ik altijd alles heel snel geregeld/opgelost wil hebben. Ik heb dus weinig geduld. Om het voorbeeld marathon te nemen. Stel ik besluit om een marathon te gaan lopen, dan wil ik dat eigenlijk zsm. Ik geef mezelf dan geen tijd. Hoe zorg ik ervoor dat ik dat wel doe + me er prettig bij voel?

Je mag best wel eisen stellen, maar bijvoorbeeld een marathon lopen kost tijd en conditie. Start met eerst het doel te stellen 5 km hardlopen, doe vervolgens mee met een cityrun om te zien hoe dat voelt. Dan ga je verder met je doel, 10 km. En dit breidt je uit, 15 km, 20 km en dan loop je de halve marathon mee.

Vanuit niets een marathon willen lopen kost minimaal een jaar, anderhalf jaar? Dus zoek een leuke uit voor over anderhalf jaar waar je dan naartoe werkt. Wees realistisch in je doelen. Je hoeft niet over 2 weken een topatleet te zijn. In het voorbeeld van de marathon dan.
In anderhalf jaar van niks naar een marathon trainen lijkt me nog steeds erg onrealistisch..

Zie hier een uitleg over SMART doelen formuleren: http://www.carrieretijger ... even/doelen-stellen/smart
quote:SpringDing schreef op 13 juni 2015 @ 02:39:

In anderhalf jaar van niks naar een marathon trainen lijkt me nog steeds erg onrealistisch..Ik heb echt geen idee, ik ben geen hardloper ik ben een wielrenner, vandaar ook het vraagteken .
Wie gaat er dan ook een marathon lopen...de eerste die het deed viel aan het einde dood neer. Ik zou in eerste instantie gaan voor 5 km en wanneer het leuk is 10. Eerlijk gezegd ik vind hardlopen afschuwelijk...waarom zou je je zelf dat aan doen?

Mijn doelen zijn meestal, stel ik squatte vorige week 60 kg 5 herhalingen 3x....dan wil ik deze week 4 setjes of 62,5 kg en hetzelfde aantal herhalingen. Mijn grote doelen zijn: sterk zijn en zo uitzien en niet te veel vet op mijn buik (een beetje mag).

Eigenlijk ben je echt sterk wanneer je 1,5 maal je lichaamsgewicht kunt squatten voor mij ongeveer 90kg. Indien dat mijn doel was zou ik bij 60kg wel opgeven denk ik want die voelt soms al als 90 kg. Ik val ook weleens terug...ik zat al op 67,5 kg, wanneer je minder in je vel zit kun je niet altijd verder vooruit en moet je even 2-3 weken geduld hebben.

Mijn zusje loopt wel en die volgt gewoon zo een programma op een app wat heel langzaam opbouwt of ze loopt met een groepje..eerst met de beginners en dan later in een betere groep.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Daarbij doe iets wat je leuk vindt en niet alleen om je doel te behalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lees eens wat over kaizen. Dat zijn piepkleine doelen die je uiteindelijk brengen naar je grotere doel.

Bijv. zorg dat je elke dag (als je nooit bewoog) 2 minuten beweging gaat doen. En na een week verdubbel je dit. Het klinkt heel lullig, maar het werkt wel. Of op je werk: zorg dat je elke dag een kleine verbetering doorvoert. Door die hele kleine doelen is het veel haalbaarder dan ineens een groot doel, dus bijv. elke dag een half uur flink sporten. Je geest en lichaam schijnt hier veel beter op te reageren dan ineens het roer om te gooien, wat de meesten toch niet lukt.
Ik stel mezelf heel bewust weinig doelen. Ik heb op mijn werk zat doelen, dus daar wil ik prive niet ook nog eens druk mee zijn. We moeten allemaal al zo veel! Misschien moet je gewoon eens ophouden met al die doelen en gaan luisteren naar wat je echt wil. En dat kan maar zo een avondje bankhangen zijn ipv weer in je run-outfit dat bos is.
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 juni 2015 @ 00:25:

wat bedoel je met doelen, geef eens een voorbeeld?

Ik heb een onrustige huid en dit komt (denk ik) voornamelijk door mijn voeding, want ik zie wel degelijk verschil als ik een week heel goed op mijn voeding let + genoeg water drink. Probleem is dat ik het nooit lang volhoud. Dan baal ik gewoon, want ik weet hoe blij ik zou zijn met een mooie huid toch weegt dat dan blijkbaar niet op tegen de ongezonde verleidingen. Maar na zo'n misstap vind ik het heel moeilijk om me weer te focussen op mijn doel en dat is gewoon een gezonde leefstijl. En die leefstijl wil ik gelijk. Ik wil er geen maanden over doen om zo'n stijl te ontwikkelen, ik wil het nu en dat is een beetje mijn probleem. Ik geef mezelf nooit de tijd om te ontwikkelen.

Zelfde met de sportschool. Dan wil ik ook gelijk alles al kunnen en daag ik mezelf erg uit. Wat er toe leidt dat ik eigenlijk nooit tevreden ben, omdat je gewoonweg nog niet alles aankunt als je weer net begint met sporten.
Dus jouw doelen zouden eigenlijk moeten zijn: een kleine aanpassing in je voeding doen vanaf in wat je eet, in de richting van de voeding die waarschijnlijk goed is voor je huid. Iets meer water drinken en een tussendoortje of bijgerecht aanpassen per dag. En je wil af en toe sporten.

Dan heb je doelen die je waarschijnlijk al kunt halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven