Grote klas
zaterdag 13 juni 2015 om 08:40
Een paar weken geleden werden de ouders van alle leerlingen van de twee groepen 3 al ingelicht dat de twee klassen waarschijnlijk in het nieuwe schooljaar bij elkaar zouden komen vanwege bezuinigingen.
De klas van mijn dochter telt 17 leerlingen en de andere klas 20.
De kogel is nu door de kerk; het wordt nu samen een grote klas van 37 kinderen.
In mijn optiek veel te groot.
Hoewel de school een goed uitziende plan heeft opgesteld, heb ik toch mijn twijfels hoe dit in de praktijk gaat.
Ik voel nu een soort van drang dat ik nu nog gauw moet beslissen of ik mijn dochter door laat gaan op deze school of dat ik moet zoeken naar een andere school.
Ondanks dat ik negatief sta tegenover de grote klas, sta ik nog wel positief tegenover de school. Er hangt een fijne sfeer met goede docenten. Bij een andere school (welke?) is dat maar weer afwachten.
Iemand ervaring met zoveel leerlingen in een klas?
De klas van mijn dochter telt 17 leerlingen en de andere klas 20.
De kogel is nu door de kerk; het wordt nu samen een grote klas van 37 kinderen.
In mijn optiek veel te groot.
Hoewel de school een goed uitziende plan heeft opgesteld, heb ik toch mijn twijfels hoe dit in de praktijk gaat.
Ik voel nu een soort van drang dat ik nu nog gauw moet beslissen of ik mijn dochter door laat gaan op deze school of dat ik moet zoeken naar een andere school.
Ondanks dat ik negatief sta tegenover de grote klas, sta ik nog wel positief tegenover de school. Er hangt een fijne sfeer met goede docenten. Bij een andere school (welke?) is dat maar weer afwachten.
Iemand ervaring met zoveel leerlingen in een klas?
zaterdag 13 juni 2015 om 08:44
Het gebeurt steeds meer inderdaad... Hebben ze momenten met extra ondersteuning in de groep of momenten waarop de klas gesplitst gaat worden?
Wel ervaring met grote klassen (33 lln) maar dat was een combi 6-7. Dan kun je beter een enkele groep 3 hebben hoor (zeg ik als leerkracht zijnde, wellicht is dat anders). Tja weet je, elke school heeft wel z'n dingetjes zeker in deze tijd van bezuinigingen. Als ze fijne vriendjes heeft en de sfeer op school is goed en goede leerkrachten zou ik haar niet zomaar weghalen
Wel ervaring met grote klassen (33 lln) maar dat was een combi 6-7. Dan kun je beter een enkele groep 3 hebben hoor (zeg ik als leerkracht zijnde, wellicht is dat anders). Tja weet je, elke school heeft wel z'n dingetjes zeker in deze tijd van bezuinigingen. Als ze fijne vriendjes heeft en de sfeer op school is goed en goede leerkrachten zou ik haar niet zomaar weghalen
zaterdag 13 juni 2015 om 08:48
Ik vind 37 kinderen in een klas echt onacceptabel.
Ik zou kijken of er nog andere wegen te bewandelen zijn behalve een overstap.
Wat vinden andere ouders ervan? En de MR? Wat staat er over maximale leerlingaantallen per klas in het beleidsplan/pedagogisch plan van de school en de overkoepelende organisatie?
Ik zou kijken of er nog andere wegen te bewandelen zijn behalve een overstap.
Wat vinden andere ouders ervan? En de MR? Wat staat er over maximale leerlingaantallen per klas in het beleidsplan/pedagogisch plan van de school en de overkoepelende organisatie?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
zaterdag 13 juni 2015 om 08:54
quote:annavanandelle schreef op 13 juni 2015 @ 08:46:
37 leerlingen??? Mag dat?
Ruimtenormen basisonderwijs en voortgezet onderwijs
In het basisonderwijs geldt een minimale bruto vloeroppervlakte van 3,5 vierkante meter per leerling.
In het voortgezet onderwijs is de vloeroppervlakte per leerling afhankelijk van:
het soort onderwijs;
het leerjaar.
De ruimtenormen staan in het Uitvoeringsbesluit voorzieningen in de huisvesting po/vo.
http://wetten.overheid.nl ... ldigheidsdatum_13-06-2015
37 leerlingen??? Mag dat?
In het basisonderwijs geldt een minimale bruto vloeroppervlakte van 3,5 vierkante meter per leerling.
In het voortgezet onderwijs is de vloeroppervlakte per leerling afhankelijk van:
het soort onderwijs;
het leerjaar.
De ruimtenormen staan in het Uitvoeringsbesluit voorzieningen in de huisvesting po/vo.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 13 juni 2015 om 08:56
Oef, daar zou ik ook niet blij mee zijn. Ik vind 37 leerlingen veel en veel te veel, mag dat inderdaad wel? Bij ons op school hebben ze dat willen voorkomen door een combinatieklas te maken. Dochter gaat naar groep 5 en komt in een combinatieklas 4/5 met 26 leerlingen. Ik ben overigens ook niet blij met die situatie, maar dat heeft niet zoveel te maken met de combinatieklas.
zaterdag 13 juni 2015 om 08:58
zaterdag 13 juni 2015 om 08:58
quote:Enn schreef op 13 juni 2015 @ 08:54:
[...]
het soort onderwijs;
het leerjaar.
Red je dat met een gemiddeld klaslokaal?
130 m2
[...]
het soort onderwijs;
het leerjaar.
130 m2
zaterdag 13 juni 2015 om 09:00
quote:Enn schreef op 13 juni 2015 @ 08:54:
[...]
het soort onderwijs;
het leerjaar.
De school van mijn dochter staat half leeg, was gebouwd op meer groepen dan er nu zitten. Van de 18 klaslokalen zijn er 10 in gebruik.
Die mogen dus kennelijk groepen van 50 leerlingen voeren?
Kleuterklas van dochter vind ik al groot, nu einde schooljaar 34 leerlingen. Best chaotisch, maar gelukkig kunnen kleuters ook de gang gebruiken waar alle hoeken staan (bouwhoek, huishoek, puzzelhoek en computers staan allemaal buiten het lokaal). Dat scheelt veel ruimte in de klas. Toch denk ik dat ze volgend jaar bij net zo'n groei rond januari gaan splitsen. Anders zitten ze einde schooljaar wel rond de 40 leerlingen, veel te veel.
[...]
het soort onderwijs;
het leerjaar.
De school van mijn dochter staat half leeg, was gebouwd op meer groepen dan er nu zitten. Van de 18 klaslokalen zijn er 10 in gebruik.
Kleuterklas van dochter vind ik al groot, nu einde schooljaar 34 leerlingen. Best chaotisch, maar gelukkig kunnen kleuters ook de gang gebruiken waar alle hoeken staan (bouwhoek, huishoek, puzzelhoek en computers staan allemaal buiten het lokaal). Dat scheelt veel ruimte in de klas. Toch denk ik dat ze volgend jaar bij net zo'n groei rond januari gaan splitsen. Anders zitten ze einde schooljaar wel rond de 40 leerlingen, veel te veel.
zaterdag 13 juni 2015 om 09:00
zaterdag 13 juni 2015 om 09:01
quote:riannerianne schreef op 13 juni 2015 @ 09:00:
[...]
.
Vraag jij nou aan mij of het sommetje dat de rijksoverheid op zijn site plaatst klopt?
Waarom? Je kan toch zelf wel rekenen?
[...]
.
Vraag jij nou aan mij of het sommetje dat de rijksoverheid op zijn site plaatst klopt?
Waarom? Je kan toch zelf wel rekenen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 13 juni 2015 om 09:02
quote:annavanandelle schreef op 13 juni 2015 @ 08:58:
[...]
130 m2Nee, maar het gaat bij de ruimtenorm niet alleen om het lokaal, maar om de totale brutovloeroppervlak van de school, dus inclusief wc, trappen, gangen, lerarenkamer en dus ook dat leegstaande lokaal wat ze nu gaan creëren. Of gaan ze dat ergens anders voor gebruiken?
[...]
130 m2Nee, maar het gaat bij de ruimtenorm niet alleen om het lokaal, maar om de totale brutovloeroppervlak van de school, dus inclusief wc, trappen, gangen, lerarenkamer en dus ook dat leegstaande lokaal wat ze nu gaan creëren. Of gaan ze dat ergens anders voor gebruiken?
zaterdag 13 juni 2015 om 09:02
Het mag inderdaad wel. Uiteraard is er veel aan vooraf gegaan, vele gesprekken en diverse mogelijkheden bekeken, en dit is het resultaat.
Als het nu ook geen fijne school was, was mijn beslissing snel gemaakt. Maar nu zit ik enorm in dubio.
De klas krijgt twee juffen waarvan 1 middag zij samen in de klas zijn. Bovendien krijgen ze ook hulp van een andere mevrouw (ik weet haar functie even niet) die het hele jaar door de docenten ondersteund en in de gaten houdt of de doelen wel behaald worden.
Als het nu ook geen fijne school was, was mijn beslissing snel gemaakt. Maar nu zit ik enorm in dubio.
De klas krijgt twee juffen waarvan 1 middag zij samen in de klas zijn. Bovendien krijgen ze ook hulp van een andere mevrouw (ik weet haar functie even niet) die het hele jaar door de docenten ondersteund en in de gaten houdt of de doelen wel behaald worden.
zaterdag 13 juni 2015 om 09:04
zaterdag 13 juni 2015 om 09:08
quote:riannerianne schreef op 13 juni 2015 @ 09:04:
[...]
Ik vroeg me meer af of dat het enige criterium is.
Wettelijk gezien dacht ik wel. Misschien weten anderen hier nog meer van.
Het ministerie houdt via BRON wel overzicht
https://duo.nl/zakelijk/N ... spages/BRON_als_basis.asp
[...]
Ik vroeg me meer af of dat het enige criterium is.
zaterdag 13 juni 2015 om 09:09
Wel fijn dat er vinger aan de pols wordt gehouden. Het ligt misschien ook aan hoe jouw kind is, is ze zelfredzaam of heeft ze veel aandacht of extra instructie nodig? Is er een mogelijkheid dat ze rustig kan werken, bijvoorbeeld op de gang? Ik noem maar even wat. Verder eens hoor, 37 leerlingen, pfoe!
Misschien de situatie eerst even aankijken, wie weet valt het mee. Mocht het echt te erg zijn kun je ook met kerst nog overstappen (hoewel dat ook niet ideaal is natuurlijk).
Misschien de situatie eerst even aankijken, wie weet valt het mee. Mocht het echt te erg zijn kun je ook met kerst nog overstappen (hoewel dat ook niet ideaal is natuurlijk).
zaterdag 13 juni 2015 om 09:10
quote:Enn schreef op 13 juni 2015 @ 09:08:
[...]
Eigenlijk is dat best vreemd.
Als je ziet hoe streng men handhaaft in de kinderopvang wat betreft groepsgrootte en bezetting. Maar zodra een kind vier wordt, maakt dat kennelijk niet meer uit.
[...]
Eigenlijk is dat best vreemd.
Als je ziet hoe streng men handhaaft in de kinderopvang wat betreft groepsgrootte en bezetting. Maar zodra een kind vier wordt, maakt dat kennelijk niet meer uit.
zaterdag 13 juni 2015 om 09:12
Beantwoording Kamervragen over groepsgrootte basisonderwijs
Staatssecretaris Dekker (OCW) beantwoordt vragen van de Tweede Kamer over zijn brief van 2 februari 2015 over de ontwikkeling van de groepsgrootte in het basisonderwijs.
Quote:
In mijn brief heb ik aangegeven dat de kwaliteit van onderwijs voor mij leidend is, niet de
gemiddelde groepsgrootte. De indeling en vorming van groepen is bij uitstek een
aangelegenheid die om maatwerk op het niveau van de school vraagt. Ik verwacht van scholen
dat zij zorgen voor uitdagend en toekomstgericht onderwijs dat inspeelt op de talenten en
leerbehoeften van alle individuele leerlingen. De wijze waarop scholen groepen indelen, maar
ook hoe personeel en (digitale) leermiddelen worden ingezet, bepalen de mate waarin scholen
in staat zijn om maatwerk voor leerlingen te bieden. Het is echter aan de school om eigen
keuzes hierin te maken die passen bij het karakter van de school.
Quote:
Zij gaven aan dat ouders en leraren een groepsgrootte van 30 leerlingen als
maatstaf hanteren. Zoals in mijn brief en hierboven benadrukt is de indeling en vorming van
groepen bij uitstek een aangelegenheid die om maatwerk op het niveau van de school vraagt.
De resultaten van 2014 bevestigen opnieuw mijn beeld dat scholen de kwaliteit leidend laten
zijn in hun afwegingen tussen het beschikbare budget en de personele inzet. Ik zie dan ook
geen reden om een wettelijke bovengrens vast te stellen.
http://www.rijksoverheid. ... ootte-basisonderwijs.html
Staatssecretaris Dekker (OCW) beantwoordt vragen van de Tweede Kamer over zijn brief van 2 februari 2015 over de ontwikkeling van de groepsgrootte in het basisonderwijs.
Quote:
In mijn brief heb ik aangegeven dat de kwaliteit van onderwijs voor mij leidend is, niet de
gemiddelde groepsgrootte. De indeling en vorming van groepen is bij uitstek een
aangelegenheid die om maatwerk op het niveau van de school vraagt. Ik verwacht van scholen
dat zij zorgen voor uitdagend en toekomstgericht onderwijs dat inspeelt op de talenten en
leerbehoeften van alle individuele leerlingen. De wijze waarop scholen groepen indelen, maar
ook hoe personeel en (digitale) leermiddelen worden ingezet, bepalen de mate waarin scholen
in staat zijn om maatwerk voor leerlingen te bieden. Het is echter aan de school om eigen
keuzes hierin te maken die passen bij het karakter van de school.
Quote:
Zij gaven aan dat ouders en leraren een groepsgrootte van 30 leerlingen als
maatstaf hanteren. Zoals in mijn brief en hierboven benadrukt is de indeling en vorming van
groepen bij uitstek een aangelegenheid die om maatwerk op het niveau van de school vraagt.
De resultaten van 2014 bevestigen opnieuw mijn beeld dat scholen de kwaliteit leidend laten
zijn in hun afwegingen tussen het beschikbare budget en de personele inzet. Ik zie dan ook
geen reden om een wettelijke bovengrens vast te stellen.
http://www.rijksoverheid. ... ootte-basisonderwijs.html
zaterdag 13 juni 2015 om 09:12
Hier zie je dat ook steeds meer. Nichtje is werkzaam in het onderwijs en krijgt volgend jaar een combinatie 3/4 met 36 kinderen.... Dan toch liever een enkele groep met zo veel kinderen. Zelfs in het speciaal onderwijs, waar ze de grens bij mijn weten hebben liggen op 15 kinderen in een groep, zitten er momenteel 'al' 19.