Baltische staten

12-06-2015 11:22 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

mijn vriend en ik gaan deze zomer naar de Baltische staten. Wij vliegen eerst naar Riga, en willen daar een auto huren.

We hebben 3 weken.

Zijn er mensen met tips? Leuke, goeie, slimme tips... alles is welkom.

Het meest oostwaarts waar we geweest zijn is Berlijn, dus voor ons is dit nieuw!!
I believe in good
Binnen Europa bedoel ik.
I believe in good
Ik vond de eilanden voor de kust van Estland prachtig! Saaremaa heeft mijn hart gestolen, zo mooi en stil!

Verder: tussen Riga en Vilnius kom je langs de 'hill of crosses', een bult met honderden/duizenden kruizen erop. Een soort bedevaartplaats in het klein.

Wat ik ook mooi vond in Litouwen was de Curonian Spit, lekker fietsen daar door de duinen en bossen. Klaipeda was ook een gezellig stadje voor een middag.

De kleine plaatsen langs de Letse kust zijn een vreemde mix van voormalig oostblok en handelssteden langs de Oostzee. Liepaja en Ventspils bijvoorbeeld.
Wij zijn vorig jaar ook drie weken geweest in de zomer. Met de auto de ferry op in Kiel. Route was: Liepaja (met daar ergens een nationaal park in de buurt)-Klaipeda (vond ik dan weer niks)- Riga- Kihnu (een mini-eiland voor de kust van Estland- op het strand gekampeerd- tijd is er een jaar of 100 blijven stilstaan.)- Tallinn- Vilnius - en dan nog een paar dagen Berlijn op de terugweg.

We hebben ook uitstappen gedaan naar Sigulda (vanuit Riga), Narva (vanuit Tallinn - ligt vlak op de Russische grens met aan beide kanten van het water burchten, 1 Russische, 1 Estse), Hill of Crosses en Trakai (vanuit Vilnius). We zijn ook naar een communistisch beeldenpark geweest (Stalin World- beetje.... euh... bizar).

Ik vond Riga de leukste stad. Echt wel een beetje Parijs van het Noorden. Heel fijn centrum, leuke overdekte markt (in een oude zeppelin luchthaven) en een paar hippe wijken. Wij waren met de auto en hadden een hotel net buiten Riga in een kustplaatsje, maar dat was prima te doen. Op een dag of 2 heb je de stad wel gezien. Sigulda is een leuke uitstap. Niet heel bijzonder (qua burcht dan), maar wel aangenaam.

Tallinn heeft leuke restaurants en een state of the art maritiem museum, maar het centrum vond ik een beetje Brugge meets Disneyland. Het is heel pittoresk, goed bewaard... maar gigantisch veel toeristen en hoewel het niet nep is, doet het wel zo aan. Wij waren er in juli en dan stikt het er van de cruisegroepen. Ook Tallinn is een dag of 2. Op een eventuele extra dag kun je de ferry naar Helsinki pakken, maar wij zijn dus naar de Russische grens gereden (ook al omdat we al eens in Helsinki geweest waren en ik dat nu ook niet zo'n bijzondere stad vind).

Vilnius vond ik het minst aan. Heel veel kerken, dat wel. Maar voor de rest voor mij een beetje een dertien-in-een dozijn gevoel. In de buurt zijn we nog even naar het middelpunt van Europa geweest.

De hill of crosses is gewoon vreemd. Meer niet. Was ook veel en veel kleiner dan ik me had ingebeeld. Trakai is hypertoeristisch en dan vooral bij lokale toeristen erg in trek.

Ik was eigenlijk niet zo wild van de Baltische staten. Een eiland zou ik zeker doen, dat heeft wel iets. Zo'n strand helemaal voor jou alleen met af en toe een hert dat uit het bos komt gelopen en wilde ganzen die overvliegen (het stikt trouwens ook van de ooievaars op het platteland- in het begin wijs je nog elke ooievaar aan, maar op den duur heb je er gewoon honderd gezien of zo ). En stop in een paar kleinere dorpjes dat is echt nog helemaal anders dan hier.

Eten... bwah... niet echt mijn ding, al heb ik ook niet echt slecht gegeten en kun je in Riga en Tallinn in heel hippe restaurants terecht. Hou er rekening mee dat rijden langzaam gaat. Meestal zijn het wegen waar je max. 90 mag (en vaak zitten er tractors of zo voor je). Autosnelwegen zijn er nauwelijks. Heel veel wegen zijn -eens van de grote weg af - ook nog gewoon zandwegen. Als je toch even door kan rijden, hou je in want zeker in Estland flisten ze bijna letterlijk om de 5 km op sommige wegen. (al heb ik nooit de boetes gekregen, maar ik reed met een buitenlandse nummerplaat).

Veel plezier!
Een heerlijk dagje ontspannen en genieten van leuke glijbanen?

Vichy Aquapark in Vilnius! Wij hebben daar een heerlijk ontspannen dagje doorgebracht. Vooral fijn als het een dagje wat minder weer is.

http://www.vandensparkas.lt/en
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
In Vilnius zit ook nog het KGB museum. Ook heel interessant om te zien (als je er van houdt)

En tip: in die staten krijg je op veel korting met je studentenpas. Geen idee hoe oud jullie zijn maar met mijn studentenpas van 3 jaar geleden waar niet heel duidelijk op stond van welk studiejaar die was, hebben wij toch op veel plaatsen korting gekregen.
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Ik ben een paar jaar geleden in Riga geweest. Popperig mooi centrum. Blijkt UNESCO en geleend geld te zijn ... er waren toen protesten omdat de economie (a la IJsland / Griekenland) op instorten stond door dat geleende geld.

Anyway: Riga prima stad. Lijkt Scandinavisch. Mooie huizen, genoeg interessante horeca. Er is een hoog gebouw (kado van Rusland aan Sovjet-broeder-land) dat leuk is om te beklimmen. Er is een markthal waar je je ook kan verbazen.

In Riga een museum (bij het katjeshuis) over de oorlog en de Sovjet-tijd. Heftig. Pogroms door de lokale bevolking zelf, op initiatief van de Duitsers die net waren binnengevallen. Daarna concentratiekampen door de Sovjets.

Letland heeft een heftige historie: het is de laatste eeuw vaak overheerst geweest. Het was rond 1940 even onafhankelijk, toen kwamen de Duitsers, daarna de Sovjets. Pas weer bij de instorting van de Sovject Unie (1990? 1992?) werden ze weer onafhankelijk. Het is dus begrijpelijk dat ze met groot wantrouwen naar de Oekraine-inval kijken.

Zodra je buiten het centrum komt, dan zie je ook (Sovjet) armoe. Heftig. Daar zou ik zeker aandacht aan besteden. Waarschijnlijk tussen die armoe ook prettige dingen.

Op rijafstand van Riga is de kust. Vast ook een bezoek waard.

Ik zou wel weer terug willen naar Letland, juist omdat het zo anders is dan rijke west-europese landen.
Leuk!!

Bedankt tot zover.
I believe in good

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven