neefje zo wild

15-06-2015 13:17 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje heeft een zoontje van drie. Het is een lief ventje, maar zo ontzettend wild. Het trekt aan andere kinderen op de glijbaan, hangt aan hun capuchon, loopt ze omver, trekt per ongeluk kleding steek, bijt soms enzo. gevolg is dat mijn kinderen er altijd wel met een krasje of plekje vandaan komen. Mijn zwager laat hem dan heel lief zijn excuus maken en een kusje geven. prima op zich, maar hij leert er niets van en wij blijven met gebutste kids zitten. Overigens lijken ze vaak echt niet te zijn dat hij de oorzaak is van huilende kinderen. Zal ik met mijn zusje om tafel hierover, wil het ook niet te zwaar maken want weet dat zij het ook wel lastig vindt. En ik vindt ook dat zij hem nog wel eens echt corrigeert, het is met name zwager die ik niet adequaat vind. Maar ja, iemand aanspreken op opvoedingsstijl is best gevoleig en eigenlijk vind ik dat ok niet zo horen. Ondertussen ontploffen mijn man en onze andere zwager zowat als er weer een huilend kind zich komt melden, maar die voelen zich ook niet in de positie er wat van te zeggen en willen de sfeer ook niet bederven. wat is wijsheid?
Niet meer met neefje laten spelen!
Moi
Kinderen mogen niet gebutst worden? Ze zijn van glas?
Absoluut niks van zeggen, je kinderen er maar niet meer mee laten spelen.
Dat is niet echt haalbaar. ze zijn elkaar op verjaardagen, feestjes, familedagen etc.
quote:JollyJ schreef op 15 juni 2015 @ 13:22:

Kinderen mogen niet gebutst worden? Ze zijn van glas?nee, dat niet, helemaal niet zelfs. Maar het gaat echt om lelijke krassen en stukke kleren en dat structureel. Dat vind ik niet fijn.
Tsja. Wat werkt dan wel volgens jou?

Een ander aanspreken op dat hij het misschien anders aan moet pakken met zijn kind heeft alleen zin als jij op zeker aan kan geven welke vorm van correctie dan wel het gewenste resultaat kan hebben. Alleen maar roepen dat een ander het niet goed doet is te makkelijk.

Sommige kinderen zijn nu eenmaal wilder dan andere. Straffen of stevig toespreken heeft dan meestal niet zo veel zin. De ouders van die kinderen weten dat. Over de linie hebben ouders best een goede kijk op het gedrag van hun kind hoor, en kiezen ze daarbij de manier die bij hun en bij h kind past. Meestal wordt het kind in ogen van de omgeving niet streng genoeg aan gepakt, maar snapt de omgeving ook niet dat dat niet altijd de juiste aanpak is voor kinderen die wat 'lastiger' zijn.
quote:rosie76 schreef op 15 juni 2015 @ 13:23:

[...]

nee, dat niet, helemaal niet zelfs. Maar het gaat echt om lelijke krassen en stukke kleren en dat structureel. Dat vind ik niet fijn.Kapotte kleren? Koop spijkerstof!
Door niks te zeggen wordt de sfeer ook bedorven.

Hoe oud zijn de andere kinderen? Willen zij wel met neefje spelen als hij zo wild doet?

Ik zou er wel wat van zeggen en aangeven dat mijn kind niet met neefje mag spelen als hij zo wild doet. Duwen enzo hoort wel bij deze leeftijd. Mijn dochter probeert dat ook maar daar ben ik altijd heel streng op: duwen, slaan, bijten dat mag absoluut niet bij ons.
quote:patchouli_ schreef op 15 juni 2015 @ 13:24:

Tsja. Wat werkt dan wel volgens jou?

Een ander aanspreken op dat hij het misschien anders aan moet pakken met zijn kind heeft alleen zin als jij op zeker aan kan geven welke vorm van correctie dan wel het gewenste resultaat kan hebben. Alleen maar roepen dat een ander het niet goed doet is te makkelijk.

Sommige kinderen zijn nu eenmaal wilder dan andere. Straffen of stevig toespreken heeft dan meestal niet zo veel zin. De ouders van die kinderen weten dat. Over de linie hebben ouders best een goede kijk op het gedrag van hun kind hoor, en kiezen ze daarbij de manier die bij hun en bij h kind past. Meestal wordt het kind in ogen van de omgeving niet streng genoeg aan gepakt, maar snapt de omgeving ook niet dat dat niet altijd de juiste aanpak is voor kinderen die wat 'lastiger' zijn.Ik vind het heel lastig. Ik denk dat hij ook wel eens aangesproken zou moeten worden op zijn gedrag, maar snap ook dat a) op feestjes en borrels mensen hun kinderen wel eens anders behandelen dan thuis en b) dat meer structuur bij hem wellicht niet werkt. maar moet me wel inhouden als hij bv mijn dochten met twee handen in gezicht knijpt en dan niet wordt ingegrepen.
Hoe oud zijn jouw kinderen dan ?

Zo min mogelijk met neefje om laten gaan, of er zelf bij blijven zitten en in de gaten houden.

Als je kinderen gescheurde kleren hebben, omdat neefje ze expres gescheurd heeft, kan je er best wel je zus/zwager op aanspreken.

Als je kinderen alleen een beetje "gebutst" zijn, zou ik hete r waarschijnlijk niet over hebben (behalve als ze een stuk jonger/kleiner zijn als neefje) omdat kinderen vaak ruw met elkaar spelen.

Wat vinden je kinderen zelf van hun neefje ? grote kans dat ze niet meer met hem willen spelen als hij te wild is
quote:Mugske schreef op 15 juni 2015 @ 13:26:

Door niks te zeggen wordt de sfeer ook bedorven.

Hoe oud zijn de andere kinderen? Willen zij wel met neefje spelen als hij zo wild doet?

Ik zou er wel wat van zeggen en aangeven dat mijn kind niet met neefje mag spelen als hij zo wild doet. Duwen enzo hoort wel bij deze leeftijd. Mijn dochter probeert dat ook maar daar ben ik altijd heel streng op: duwen, slaan, bijten dat mag absoluut niet bij ons.onze kinderen zijn 5-10. de jongste geeft wel eens aan dat zij het druk vindt en dat ze liever alleen met ander nichtje wil. maar mijn zusje zet neefje daar dan meestal tussen, omdat hij ook mee mag doen. dat snap ik dan ook weer wel.
Mag ik vragen hoe jij er dan op reageert? Als er niet gereageerd wordt door ouders, dan vind ik persoonlijk dat je best je neefje daarop mag "aanspreken". Ik vergelijk het maar even met een kindje dat bij mij thuis op de bank staat te springen, dat thuis wel mag maar bij mij niet. Dan zeg ik daar iets van, ook als de ouders er bij zijn. Zo zou ik dit ook doen als de ouders niet ingrijpen bij het pijn doen van mijn kind.
quote:JollyJ schreef op 15 juni 2015 @ 13:25:

[...]

Kapotte kleren? Koop spijkerstof!

Omdat dat neefje niet normaal kan doen? Lijkt me een beetje van de zotte.

Lijkt me een lastig verhaar Rosie. Ik snap je frustratie.

Ik denk wel dat je, op het moment dat het je eigen kinderen aangaat, je neefje echt wel kunt corrigeren, zeker als de ouders het op dat moment niet doen.

Hoe reageren zijn ouders op het moment dat hij weer eens iets uithaalt?
quote:rosie76 schreef op 15 juni 2015 @ 13:28:

[...]

Ik vind het heel lastig. Ik denk dat hij ook wel eens aangesproken zou moeten worden op zijn gedrag, maar snap ook dat a) op feestjes en borrels mensen hun kinderen wel eens anders behandelen dan thuis en b) dat meer structuur bij hem wellicht niet werkt. maar moet me wel inhouden als hij bv mijn dochten met twee handen in gezicht knijpt en dan niet wordt ingegrepen.Maar waarom grijp je zelf niet in dan ? gewoon tegen neefje zeggen dat hij z'n nichtje niet zo hard mag knijpen, begrijpen ze op 3-jarige leeftijd heus wel hoor.
vaak zien ze het niet. als ze het zien, lopen ze naar hem toe, pakken hem op en laten hem een kus geven aan het andere kindje. Op zich heel lief, maar dat vindt hij alleen maar reuze gezellig. Hij snapt niet dat zijn gedrag negatief is, omdat de consequentie voor hem positief is.
Kom op zeg, het kind is 3 en die van jou veel ouder!! Die kunnen prima een klein neefje corrigeren hoor, zo leert neefje vanzelf dat zulk gedrag niet getolereerd zal worden. Waarom lopen jou kinderen naar jou "te klikken" terwijl ze zelf groter, sterker ouder zijn??

Zijn ouders zullen zichzelf waarschijnlijk echt wel bewust zijn van hun wildebras, en zullen zich al bezwaard genoeg voelen dat hun kind steeds maar weer gecorrigeerd moet worden. Tja sommige kids zijn nu eenmaal wilder, zoals jou neefje dus, maar jou kinderen zijn niet van suiker. Als je weet dat ze samen gaan spelen, trek gewoon lekker speelkleding aan, en leer je kinderen assertiever (op een leuke manier) met je neefje om te gaan. Trouwens, als jij iets ziet gebeuren wat niet kan, kun je daar best je zus of zwager op aanspreken. Zoals ik het lees corrigeren ze hem en laten hem excuses aanbieden, lijkt mij goed zat... Hoe ouder het jochie, hou meer hij leert en rustiger hij zal zijn.
Zit hij op peuterspeelzaal? Nog even en hij gaat naar school, dan komen de klachten wel van andere ouders/juf. Dan moeten de ouders er wel wat mee doen.
Een kind van 5 kan zelf toch wel een driejarige handelen? Het lijkt me ook stug dat de kleren van een 10 jarige die neefje worden stukgemaakt. Is dat niet gewoon van het buiten spelen en door de bosjes rausen?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:maar moet me wel inhouden als hij bv mijn dochten met twee handen in gezicht knijpt en dan niet wordt ingegrepen.

Moet me wel inhouden? Waarom? Ik zou m'n kinderen echt geen zeer laten doen, dan grijp ik absoluut in. Als er iets, zeg je het met woorden naar elkaar. En absoluut niet fysiek!

Mijn 3 jarige begrijpt dat prima.
quote:m31 schreef op 15 juni 2015 @ 13:36:

Kom op zeg, het kind is 3 en die van jou veel ouder!! Die kunnen prima een klein neefje corrigeren hoor, zo leert neefje vanzelf dat zulk gedrag niet getolereerd zal worden. Waarom lopen jou kinderen naar jou "te klikken" terwijl ze zelf groter, sterker ouder zijn??

Zijn ouders zullen zichzelf waarschijnlijk echt wel bewust zijn van hun wildebras, en zullen zich al bezwaard genoeg voelen dat hun kind steeds maar weer gecorrigeerd moet worden. Tja sommige kids zijn nu eenmaal wilder, zoals jou neefje dus, maar jou kinderen zijn niet van suiker. Als je weet dat ze samen gaan spelen, trek gewoon lekker speelkleding aan, en leer je kinderen assertiever (op een leuke manier) met je neefje om te gaan. Trouwens, als jij iets ziet gebeuren wat niet kan, kun je daar best je zus of zwager op aanspreken. Zoals ik het lees corrigeren ze hem en laten hem excuses aanbieden, lijkt mij goed zat... Hoe ouder het jochie, hou meer hij leert en rustiger hij zal zijn.mijn jongste is vijf en kleiner van stuk (en assertief genoeg, maar krabben en buiten en haren trekken in de mate waarin dat gebeurt is wel wat beyond ze zelf op kan lossen) die komt niet klikken, maar een pleister halen of troost zoeken. en ze mag van ons geen pijn doen aan andere kinderen, stop zeggen helpt niet.
quote:boebezoebe schreef op 15 juni 2015 @ 13:39:

Een kind van 5 kan zelf toch wel een driejarige handelen? Het lijkt me ook stug dat de kleren van een 10 jarige die neefje worden stukgemaakt. Is dat niet gewoon van het buiten spelen en door de bosjes rausen?Dat gaat idd om shirts van mijn oudste, waar hij aan gaat hangen, of hij duwt kinderen en die blijven dan haken. hij is gewoon heel erg blij, maar ook heel onbenullig.
quote:Bromelia schreef op 15 juni 2015 @ 13:36:

Zit hij op peuterspeelzaal? Nog even en hij gaat naar school, dan komen de klachten wel van andere ouders/juf. Dan moeten de ouders er wel wat mee doen.op de creche zijn ook regelmatig klachten
Met dat knijpen, daar kun je toch gewoon iets van zeggen? Ik corrigeert mijn nichtjes ook wel eens als ze duinen doen die niet de bedoeling zijn. Vind mijn broer prima.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:m31 schreef op 15 juni 2015 @ 13:36:

Zijn ouders zullen zichzelf waarschijnlijk echt wel bewust zijn van hun wildebras, en zullen zich al bezwaard genoeg voelen dat hun kind steeds maar weer gecorrigeerd moet worden. Tja sommige kids zijn nu eenmaal wilder, zoals jou neefje dus, maar jou kinderen zijn niet van suiker. Als je weet dat ze samen gaan spelen, trek gewoon lekker speelkleding aan, en leer je kinderen assertiever (op een leuke manier) met je neefje om te gaan. Trouwens, als jij iets ziet gebeuren wat niet kan, kun je daar best je zus of zwager op aanspreken. Zoals ik het lees corrigeren ze hem en laten hem excuses aanbieden, lijkt mij goed zat... Hoe ouder het jochie, hou meer hij leert en rustiger hij zal zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven