antiek verkopen

17-06-2015 15:21 31 berichten
mijn ouders willen hun huis verkopen. ze wonen nu ruim en hebben dus heel veel spullen.

Kasten, bureaus, commodes, eetkamer, gereedschap, kleine spullen. Alles oud/antiek.

Nu weten we niet goed hoe we dit het beste kunnen aanpakken. voor mijn gevoel zet je een oude antieke kast niet zomaar op marktplaats. Maar een antiekwinkel geeft je natuurlijk maar een fractie van de prijs wat het waard is. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? De kringloop laten we voor overige spullen ook komen maar die zullen niet geïnteresseerd zijn in het echte antiek.
Alle reacties Link kopieren
Antiek is volgens mij zo al "wat de gek er voor geeft" Vraag gewoon verschillende antiekwinkels wat zij willen geven, of probeer het via een veilinghuis
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
laten taxeren en bij een veiling verkopen?
Waarom is een kringloop niet geïnteresseerd in antiek? Daar zijn ze volgens mij best blij mee hoor. Ook kringloopwinkels verkopen steeds meer wat duurdere tweedehands spullen, het is niet alleen maar voor ouwe meuk die voor max twee tientjes weg mag.
ligt een beetje aan de kringloop maar die zijn inderdaad vaak ook geïnteresseerd, ik denk niet dat hun prijzen zo veel van de inkoopprijs van de antiekhandelaar zullen verschillen...

als je googled op inkoop antiek krijg je veel hits, bij sommigen is een taxatie gratis als je het daarna aan hen verkoopt, dan kan je een deel verkopen en de 'topstukken' alnog proberen te veilen of via marktplaats met juiste waarde in je hoofd.
Het is antiek waar tientallen jaren geleden al vrij fors voor betaald is. Dus niet gewoon een oude kast maar echt duurder spul. Ook heel veel koperwerk, kandelaars etc.
Ik ben opgegroeid tussen het antiek, ik weet er wel wat van.

Koperwerk is al jaren niet meer gevraagd, dat kun je net zo goed aan de kringloop meegeven.

De antiekprijzen zijn ook al jaren niet meer wat ze geweest zijn, 80% van mijn vaders antiek is nu minder waard dan de aankoopprijs.

Mooie antieke kasten en voorwerpen kun je laten taxeren door antiquairs maar reken niet op een hoge prijs als zij ze zelf doorverkopen, de prijzen bij Tussen kunst en kitsch zijn verkoop / vervangingsprijzen, je moet met de helft of minder rekenen als de antiquair inkoopt.

Het kan dus zijn dat je ouders nooit de betaalde prijzen terugkrijgen, je zou ook mooie stukken onder de kinderen kunnen verdelen bijvoorbeeld, antiek behoudt altijd enige waarde en het kan heel mooi staan, zeker gedoseerd.
Magazinejunkie, ik heb echt de plaats er niet voor. Misschien wat van de kleine spullen maar absoluut niet voor de grote spullen. Zou het dan toch zinnig zijn om de kasten op marktplaats te gooien en dan maar kijken wat de gek ervoor geeft?
je kan altijd mensen gewoon laten bieden natuurlijk, geen telefoonnr erbij en een tijdje wachten om te zien waar men warm voor loopt.

je zou eens een taxateur in de buurt kunnen bellen om te kijken wat een taxatie gaat kosten en dat afwegen... dan kan je ook nog met foto's diverse inkopers mailen en kijken wie de beste prijs er voor wil geven.
Mp is het andere uiterste, daar heb je een heel breed publiek, bij de antiquair vindt men hogere prijzen normaal, voor goede stukken.

Als je laat taxeren kun je altijd nog kijken wat je van de geboden prijzen vindt, misschien vallen ze je wel mee als je er realistische, niet al te hoge verwachtingen van had.

Antiquairs willen sowieso alleen echt goede stukken inkopen nu, er is immers niet heel veel vraag naar gemiddeld antiek, dat verkoopt alleen goed als antiek echt ''in'' is.
Maak foto's en loop eens binnen bij een vendu huis. Maak ook foto's van verbindingen (kasten, lades), scharnieren, sloten of andere zaken aan de hand waarvan de leeftijd van het voorwerp min of meer te achterhalen is.
verba volant, scripta manent.
Veilen kan idd altijd nog, daar komt ook een geinteresseerder publiek op af dan op MP rondstruint.

Hou er dan wel rekening mee dat als je zonder minimumprijzen voor bepaalde stukken laat veilen het nogal een loterij kan worden, met of heel veel of heel weinig opbrengst en zeker geen garanties.
Veilen willen mijn ouders niet. ik neig dan zelf toch naar foto's maken en naar verschillende antiekinkopers hier mailen. Kijken wat ze ervoor zouden bieden
dat is een goed idee, lisbeth.
Dus koper is 'uit'?
al zeker 15 jaar.

je zou hoogstens een pannetje kunnen verkopen aan iemand die het voor de sier in de keuken zet, dat kan ook via MP.
Rood koper is nu in dat andere uit.

Woon je in Gelderland of Overijssel?
Bij veilen komt er opgeld bij hou daar rekening mee
De oud koperprijs staat vrij hoog momenteel. Dus als je koper op MP zet krijg je vooral reacties van handelaren in oud ijzer. Beter is zelf een betrouwbaar adres te zoeken waar je het kan verkopen per kilo
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Hebben jouw ouders alleen antiek? Vintage (jaren 50, 60, 70) is namelijk op dit moment helemaal hip en kan aardig wat opleveren. Niet alleen meubels (stoelen, bureau's en kasten), maar ook verlichting, vazen, bloempotten, keramiek, serviezen, etc.. Het is de moeite waard om daar ook even naar te kijken.
Volgens mij is het voornamelijk antiek. Ze zijn altijd liefhebber geweest
quote:lisbeth schreef op 17 juni 2015 @ 16:44:

Volgens mij is het voornamelijk antiek. Ze zijn altijd liefhebber geweestJa, dat is jammer, antiek is nou eenmaal niet zo populair in deze tijd. Het is ook wat lastig te combineren in het hedendaagse interieur (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Je moet het echt van de liefhebbers, verzamelaars hebben denk ik.
Kabinetten en Empire levert nog wel wat op

Henri Deux spul is bijna niets meer waard

Grenen antiek kun je wit verven dan verkoop je het nog
Mooie antieke meubels doen het wel goed op Marktplaats hoor. Het is mij nog nooit gelukt om daar iets moois voor bijna niets te vinden.
Catawiki is een internationale veilingsite. Misschien vinden jouw ouders de voorwaarden daar prettiger of je kunt gewoon eens kijken om een beeld van aanbod en prijzen te krijgen;

http://veiling.catawiki.nl/#cw-link-antiek

Jammer dat antiek tegenwoordig niet echt gewaardeerd wordt. Ik vind het prachtig.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven