Geld & Recht alle pijlers

Bijstand

25-06-2015 10:24 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was op weg naar men werk word ik halverwege de lift gestopt door een vrouw van de sociale dienst. Die had een paar vragen over de buren. Ze vroeg of er wel eens mensen bij haar over de vloer kwamen, of ze ook een auto had. Ik dacht bij mezelf wat! was wel geschrokken dat de sociale dienst zoveel controleren. Want als mensen bij je komen slapen word je gekort op je bijstand dus geen gratis geld meer. Ik weet ook dat de buurvrouw voor haar bijstand moet werken als vrijwilliger. Raar toch? Er word streng gecontroleerd. Ik ben blij dat ik een baan heb.
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
quote:dubbeltje4 schreef op 25 juni 2015 @ 16:05:

Reageren we allemaal heel verontwaardigd over die ene bestuurder die vertrekt met een vette bonus, bankmedewerkers die zich zichzelf te royaal willen belonen, maar houden we onze mond over uitkeringsgerechtigden die naast hun uitkering lekker zwart bijverdienen.

Hoeveel denk je dat dit de maatschappij op jaarbasis kost?

Het is gewoon ordinair jatten.

Een inbreker loopt een risico, een zichzelf verrijkende bestuurder wordt openbaar aan de schandpaal genageld (helemaal prima!), maar die vrouw of man die de boel belazert met zijn zwart bijverdienen naast zijn uitkering kan zijn gang gaan.

Want wij zijn te sjiek om te klikken.

Als je zeker weet (en hoe weet je dat zeker) dat ze de boel oplichten snap ik je denkwijze.

Maar ik zou niet weten wat mijn buren doen en dat hou ik graag zo. Heb wel wat anders doen dan mensen begluren, noteren wat en hoe en ander bewijs verzamelen .

Maar zonder dat ik dat zeker weet zou ik ze dus niet gaan melden, ik hou er niet van om mensen te naaien als ik iets niet zeker weet.

Oftewel, ik zou zo'n melding dus in praktijk nooit doen.
quote:Feeksje1977 schreef op 25 juni 2015 @ 16:28:

[...]

Als je zeker weet (en hoe weet je dat zeker) dat ze de boel oplichten snap ik je denkwijze.

Maar ik zou niet weten wat mijn buren doen en dat hou ik graag zo. Heb wel wat anders doen dan mensen begluren, noteren wat en hoe en ander bewijs verzamelen .

Maar zonder dat ik dat zeker weet zou ik ze dus niet gaan melden, ik hou er niet van om mensen te naaien als ik iets niet zeker weet.

Oftewel, ik zou zo'n melding dus in praktijk nooit doen.Ofwel, je wil het niet zeker weten, want dan hoef je ook niks.
Bel je de politie als je iemand ziet inbreken?

Of denk je dan: is vast een arme verslaafde die geld nodig heeft voor zijn verslaving?

Of iemand die zijn sleutels is vergeten?
Wat een NSB praktijken BAH!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:dubbeltje4 schreef op 25 juni 2015 @ 16:34:

Bel je de politie als je iemand ziet inbreken?

Of denk je dan: is vast een arme verslaafde die geld nodig heeft voor zijn verslaving?Je opa met AOW die een vriedin heeft met AOW en stiekem samen wonen? Ga jij dat melden?

http://www.plusonline.nl/ ... woont-u-wel-stiekem-samen
Als we niet willen "klikken" als iemand bewust de regels overtreedt door zwart bij te klussen naast zijn uitkering, moeten we ook onze grote mond houden over de graaiers in onze maatschappij.
quote:Bromelia schreef op 25 juni 2015 @ 16:37:

[...]

Je opa met AOW die een vriedin heeft met AOW en stiekem samen wonen? Ga jij dat melden?

http://www.plusonline.nl/ ... woont-u-wel-stiekem-samenJa.
quote:dubbeltje4 schreef op 25 juni 2015 @ 16:39:

Als we niet willen "klikken" als iemand bewust de regels overtreedt door zwart bij te klussen naast zijn uitkering, moeten we ook onze grote mond houden over de graaiers in onze maatschappij.Zwart bijklussen naast gewoon werk mag wel? Je werkt als schilder voor je werkgever en je beunt in het weekend zwart bij met het zelfde werk.
quote:Bromelia schreef op 25 juni 2015 @ 16:40:

[...]

Zwart bijklussen naast gewoon werk mag wel? Je werkt als schilder voor je werkgever en je beunt in het weekend zwart bij met het zelfde werk.

Vind ik niet slim.

Als je dan een ongeluk krijgt, ben je daartegen niet verzekerd.

Daarom laten wij ook al het werk wat nodig is aan ons huis ook wit verrichten.

Maar klikken zou ik in zo'n geval niet doen.

Als we niet willen "klikken" als iemand bewust de regels overtreedt door zwart bij te klussen naast zijn uitkering, moeten we ook onze grote mond houden over de graaiers in onze maatschappij.Dus het ene sluit het andere uit? Tegenwoordig weet je niet meer of iemand zwart werkt of vrijwilligerswerk of mantelzorg doet. Het lijkt voor de buitenstaander allemaal op elkaar. Fijn als je dan zo'n verrader in de buurt hebt wonen, terwijl je gewoon je buren een paar keer in de week helpt.
quote:mary57 schreef op 25 juni 2015 @ 17:22:

[...]

Dus het ene sluit het andere uit? Tegenwoordig weet je niet meer of iemand zwart werkt of vrijwilligerswerk of mantelzorg doet. Het lijkt voor de buitenstaander allemaal op elkaar. Fijn als je dan zo'n verrader in de buurt hebt wonen, terwijl je gewoon je buren een paar keer in de week helpt.Soms weet je het wel gewoon zeker.
http://demonitor.ncrv.nl/sociale-dienst
quote:dubbeltje4 schreef op 25 juni 2015 @ 16:44:

[...]

Vind ik niet slim.

Als je dan een ongeluk krijgt, ben je daartegen niet verzekerd.

Daarom laten wij ook al het werk wat nodig is aan ons huis ook wit verrichten.

Maar klikken zou ik in zo'n geval niet doen.

Wat is eigenlijk het verschil met iemand die een uitkering heeft? Het is toch net zo goed fout?

Als je zwart werkt steel je eigenlijk altijd van de samenleving, want je draagt geen belasting af. Eigenlijk stelen uitkeringsgerechtigde die zwart werken twee keer in dat geval. Door geen belasting te betalen en doordat ze onterecht een uitkering krijgen.

En persoonlijk ben ik het wel met je eens hoor. Het is stelen, het mag niet.

Maar toch, net als Feeksje1977 zal ik zelf niet zo snel melding maken. Tenzij je mensen echt goed kent weet je niet zeker of er gefraudeerd wordt of niet. En als het zou gaan om iemand die ik wel goed ken (vrienden, familie) dan zou ik ze er zelf eerst op aanspreken.
quote:Zwartvlekje schreef op 25 juni 2015 @ 17:36:

[...]

En als het zou gaan om iemand die ik wel goed ken (vrienden, familie) dan zou ik ze er zelf eerst op aanspreken.En dan stoppen ze?

Als we niet willen "klikken" als iemand bewust de regels overtreedt door zwart bij te klussen naast zijn uitkering, moeten we ook onze grote mond houden over de graaiers in onze maatschappij.Ik draai het om: zolang de grote graaiers overal mee weg komen, ondanks dat we daar onze mond over open doen, moeten we niet verwachten dat iedereen gaat klikken over het kruimelwerk.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Bromelia schreef op 25 juni 2015 @ 16:40:

[...]

Zwart bijklussen naast gewoon werk mag wel? Je werkt als schilder voor je werkgever en je beunt in het weekend zwart bij met het zelfde werk.Ja dat mag, want dat is goedkoper voor de 'opdrachtgever'.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:dubbeltje4 schreef op 25 juni 2015 @ 17:41:

[...]

En dan stoppen ze?

Vaak.

Mijn beste vriendin heeft afgelopen jaar een flink bedrag bijverdient met wat ict klussen naast haar vaste baan. Ze heeft lang getwijfeld over wel of niet opgeven en heeft dat uiteindelijk wel gedaan. Dat weet ik ook zeker omdat ik haar aangifte heb gedaan. Ik heb haar laten zien hoeveel extra het zou kosten en ook wat er zou gebeuren als ze betrapt werd.

Ik ben vrijwilliger bij een belastingwinkel en er komen veel mensen ook met vragen over hoe ze inkomsten verborgen kunnen houden bij ons. Dat doen we nooit. Als er ernstige twijfel is over mensen worden ze ook niet geholpen. Daarin tegen helpen we mensen ook met het aanvragen van toeslagen waar ze recht op hebben en zorgen we er voor dat alle aftrekposten op de juiste wijze worden benut.

Ik weet dat mensen sommige schoonmaken en klussen in hun vrije tijd. Ik weet niet of ze dit ook opgeven. Als mensen om mijn hulp vragen zeg ik dat ze het moeten opgeven en attendeer ze altijd op de mogelijke gevolgen. Het gebeurt zelden dat ik merk dat mensen zwart verdienen en dit weigeren aan te geven. Ik heb eerlijk gezegd vaker meegemaakt dat ik mensen blij heb kunnen maken door ze te wijzen op een toeslag of een aftrekpost waar ze geld mee konden (terug)krijgen.
quote:simbalabimba schreef op 25 juni 2015 @ 17:44:

[...]

Ik draai het om: zolang de grote graaiers overal mee weg komen, ondanks dat we daar onze mond over open doen, moeten we niet verwachten dat iedereen gaat klikken over het kruimelwerk.

Al die kleine bedragen lopen anders aardig op hoor.

Zou bij elkaar wel eens heel wat meer kunnen zijn dan wat de graaiers binnen slepen.
quote:Zwartvlekje schreef op 25 juni 2015 @ 17:58:

[...]

Vaak.

Mijn beste vriendin heeft afgelopen jaar een flink bedrag bijverdient met wat ict klussen naast haar vaste baan. Ze heeft lang getwijfeld over wel of niet opgeven en heeft dat uiteindelijk wel gedaan. Dat weet ik ook zeker omdat ik haar aangifte heb gedaan. Ik heb haar laten zien hoeveel extra het zou kosten en ook wat er zou gebeuren als ze betrapt werd.

Ik ben vrijwilliger bij een belastingwinkel en er komen veel mensen ook met vragen over hoe ze inkomsten verborgen kunnen houden bij ons. Dat doen we nooit. Als er ernstige twijfel is over mensen worden ze ook niet geholpen. .Worden ze aangegeven?
Het is best wel bizar hoeveel privacy je kwijtraakt als je in de bijstand zit. Ik werkte bij een netbeheerder van gas en elektra en daar werden we dus ook regelmatig gebeld of we het verbruik konden doorgeven van iemand. Als het stroomverbruik te hoog was voor 1 persoon was het ook verdacht.
quote:Mlle_j schreef op 25 juni 2015 @ 14:44:

[...]

Dankje, dat stuk zocht ik. Ik snap dat er regels zijn, maar ik laat mijn bijstandsbuuf met dit weer lekker bbq'en met haar familie hoor. En als ze daarna blijven slapen en morgen samen ontbijten prima, niet mijn zaak. Ben niet van de stasi.

Graag gedaan!

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben niet tegen controle maar dat moet dan wel heel zorgvuldig gebeuren. Mijn voormalige onderbuurman had hersenbeschadiging door een auto-ongeluk; als je het niet wist dan zag je het niet. Hij was al wat ouder en liep wat moeilijk maar meer ook niet.

Als je hem had gevraagd hoe vaak en hoeveel mannen ik over de vloer had gehad dan had hij gezegd dat dat er best veel waren.

Hij kende mijn (lat)vriend maar herkende hem niet als hij zijn uniform niet aan had en dan vroeg hij of ik weer een nieuwe vriend had. Dit deed hij ook als mijn broer mij met de auto thuis bracht Hoppa! weer een nieuwe man in mijn leven!

Je moet zo oppassen met dit soort dingen, niets is wat het lijkt als je niet het hele verhaal kent!

By the way, mensen die tegen mij lopen op te scheppen dat ze zwart werken krijgen van mij ook de wind van voren plus een lesje "wat er met je gebeurt als je gepakt wordt"

Maar vage onderzoeken door louche bureautjes met ondervragingen aan de buren vind ik dus geen gedegen onderzoek. Als je zwart werkt moet het toch vrij makkelijk zijn om iemand op de 'werkplek' te betrappen lijkt mij zo.
It's hip(ster) to be square!
quote:ronniemitchel schreef op 25 juni 2015 @ 17:33:

http://demonitor.ncrv.nl/sociale-dienstOok een goede link! Heb een aantal zaken bij Monitor gevolgd en daar lusten de honden ook geen brood van
It's hip(ster) to be square!
quote:Bumba1985 schreef op 25 juni 2015 @ 18:39:

Het is best wel bizar hoeveel privacy je kwijtraakt als je in de bijstand zit. Ik werkte bij een netbeheerder van gas en elektra en daar werden we dus ook regelmatig gebeld of we het verbruik konden doorgeven van iemand. Als het stroomverbruik te hoog was voor 1 persoon was het ook verdacht.Heftig hé jeetje ik vind het ook zielig dat ze buren ermee lastig vallen wat kunnen zij doen?
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Het is niet meer gratisgeld je verliest al je privacy enkrikgt er niks voor terug. Je moet zelfs werken voor je uitkering. Als je ziet hoe het gaat dan snap ik mensen wel die zelfmoord plegen.
quote:FaileyRosa schreef op 25 juni 2015 @ 20:26:

Het is niet meer gratisgeld je verliest al je privacy enkrikgt er niks voor terug. Je moet zelfs werken voor je uitkering. Als je ziet hoe het gaat dan snap ik mensen wel die zelfmoord plegen.Ik wilde je voor de opmerking over zelfmoord plegen vanwege de soos even deze geven:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven