Welke digitale compact camera?

25-06-2015 06:56 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend was ik jarig en nu wil ik een compact camera kopen. Maar hoe kies je zo'n ding?!?!? Ik heb al uren op vergelijkings-en beoordelingssites doorgebracht, me laten informeren in verschillende winkels, maar ik kom er niet uit. Er zijn er zo veel.

Ik heb al een digitale spiegelreflex camera, dus deze is dan meer voor als ik eens met mijn zoontje naar de kinderboerderij ga of een stukje ga fietsen.

Iemand tips?

In 1 winkel werd een Samsung WB351F geadviseerd, maar daar vind ik bijna geen info over. Dat schijnt een actiemodel te zijn geweest een tijdje geleden. Maar dat scheelt bijvoorbeeld al ¤100 met de WB350F. Ik vraag me af of dat verschil het dan echt waard is of een mooi verkooppraatje van de verkoper die van zijn actiemodellen af wil.
Het is al weer een hele tijd terug dat ik er een kocht, maar waar ik op lette was:

- beeldstabilisatie

- veel optische zoom (digitale zoom is imo niet relevant)

- zo veel mogelijk groothoek

- gewicht (je wil hem makkelijk in je zak dragen)

Bedenk zelf of je een oog wil of dat een scherm voldoende is.

Bedenk of je batterijen wil of een op accu. Ik heb zelf een op batterijen vervloekt, zou ik nooit meer nemen. Maar ik weet dat er ook mensen juist bij zweren. Bij accu's moet je wel weer een tweede accu bij kopen, wat je aanschaf duurder maakt.

Veel verschillende programma's hebben ze tegenwoordig allemaal wel, dus dat zou ik minder relevant vinden. Hoogstens dat er een sport- of kinderprogramma op zit, want dat is wel handig voor als je zoontje aan het spelen is buiten en er dus veel beweging vastgelegd moet worden. Maar weinig camera's die dat niet hebben, lijkt me.

Sommige camera's hebben geen mogelijkheid om zaken als diafragma e.d. handmatig in te stellen. Als je dat wel wil is dat dus nog een criterium. Maar je hebt als een Srl, dus misschien zal je dat bij deze compact niet nodig hebben.
Mezelf gequote.....
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wij hebben de Samsung WB352F. Die kostte volgens mij 150 euro in Duitsland.

Volgens mij hebben de toestellen van WB35xF allemaal dezelfde specs, maar verschilt alleen het uiterlijk.

Het is een beschamend goed toestel. Als je een landschapsfoto maakt van een berg met huisjes en thuis zoom je in op één van de huisjes, dan kun je de afwas op het aanrecht zien staan. En dan stond je dus zelf op een andere berg, met een dal ertussen.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Sony Cyber-shot DSC-RX100 II. Compact, heel lichtsterk, mooie groothoek en een heleboel professionele features, teveel om hier te posten, Heel geschikt voor als je eigenlijk de kwaliteit en mogelijkheden wilt van een spiegelreflex, maar je te vaak je spiegelreflex thuislaat omdat je niet wilt sjouwen.

Niet de goedkoopste (zo'n 500 euro) maar wel waar voor zijn geld.
Ik ben drie winkels ingelopen en heb gezegd dat ik op zoek was naar een camera die voldeed aan de volgende eisen:

- moet in mijn boekzak passen

- moet binnen ok foto's maken

- budget

De drie winkels gaven al met al geloof ik 5 verschillende camera's aan. Daar heb ik me verder in verdiept en vervolgens heb ik er één online gekocht (ja ik weet het die arme media markt, saturn en fotospeciaal zaak (waar ik hem uiteindelijk online heb gekocht)).

Ik dacht, als ze allemaal deze camera's aanraden kan het geen verkeerde keuze zijn en de vraag is hoeveel nog 3 rondjes internet dan oplevert.

Dit is overigens al een jaar of 4 geleden dus echt advies over de inhoud heb ik niet.
Ik heb gewoon moeite met kiezen.....

Vandaag nog een fotowinkel binnen gelopen en die gaf weer heel ander advies. Grappig dat de meningen zo verdeeld zijn. En ik ben ook wel verwend, omdat ik al een dsrl heb. Ik ga nog maar eens rustig nadenken. Ben er nu wel uit dat het een Sony moet gaan worden. Nu nog uitmaken hoeveel ik er maximaal aan uit wil geven.

Bedankt voor de tips iedereen!
quote:sophie_emma schreef op 25 juni 2015 @ 09:01:

Sony Cyber-shot DSC-RX100 II. Compact, heel lichtsterk, mooie groothoek en een heleboel professionele features, teveel om hier te posten, Heel geschikt voor als je eigenlijk de kwaliteit en mogelijkheden wilt van een spiegelreflex, maar je te vaak je spiegelreflex thuislaat omdat je niet wilt sjouwen.

Niet de goedkoopste (zo'n 500 euro) maar wel waar voor zijn geld.Dit, echt een leuk ding.
Fujifilm X20 of X30.

Niet de goedkoopste (zo'n 500 euro) maar wel waar voor zijn geld.

Ja, dit is samen met de opvolger de RX100 III wel zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen aan compact camera.

Toch heb ik hem niet gekocht.

Want: 1. Erg duur , 2. Heel weinig zoom 3. Best groot en zwaar

Hoewel elke compact camera met een béétje zoom minder scherpe fotos maakt als bovenstaande, vind ik de zoom toch wel dermate belangrijk dat ik dat voor lief neem.

Ik heb vandaag na lang dubben en reviews lezen de Sony Cyber-shot WX350 besteld voor 199 euro. Die heeft 20x optische zoom.

Nadelen: geen handmatige instelling sluitertijd en diafragma mogelijk (wel een speciale functie voor een close-up met blurry achtergrond). En display moeilijker af te lezen in de volle zon (dat kan best vervelend zijn).

Voordeel: de kleinste en lichtste van alle zoomcamera's (164 gram vs 245 gram voor bv die Rx100). Behoorlijk goede fotos, maar dus niet het allerbest haalbare.
.
Ik heb onderweg ook nog een mooie reviewsite gevonden waar je heel makkelijk de fotokwaliteit van verschillende camera's kunt vergelijken.

http://www.dkamera.de/tes ... -s9900/bildqualitaet.html

Mijn nummer 2 was trouwens de Nikon Coolpix S9700. Maar het lage gewicht van de Sony gaf de doorslag (de Nikon is 230 gram).

Als de Sony me tegenvalt ruil ik hem misschien nog voor deze - of voor de (duurdere) Panasonic TZ70. Die hebben 30x zoom, maar ik heb een camera met 18 gehad en vind 20x ook wel genoeg.
.
Bedankt Impala!
quote:kikkerprinses schreef op 26 juni 2015 @ 20:45:

Bedankt Impala!

Succes met je zoektocht. Ik ben benieuwd waar jij op uit gaat komen.

Als je foto's van je spelende kind wil maken is een beetje zoom wel handig, anders moet je er steeds bovenop gaan staan.
.
Ik heb de Samsung WB50F . Superblij mee, voor het eerst foto's die ook in het donker goed lukken. Ik maak zelf graag concertfoto's, en dat was altijd ene drama maar met deze niet.

Ik ben er super tevreden over in elk geval en wou dat ik hem eerder had gekocht.
Heb de Sony Cyber-shot WX350 binnen, en ik weet niet of ik hem hou.

Wat me niet bevalt: ik vind de flits veel te sterk en die is niet af te zwakken.

Je kunt wel een vaste maar geen maximaal te gebruiken iso-waarde instellen, waardoor hij al snel een vrij hoge iso-waarde kiest bij wat minder licht. Ik heb liever een lagere iso ivm ruis, de foto wordt dan wat donkerder maar dat kun je oplichten. En je kunt de macrostand niet met de hand instellen, dat gaat automatisch als je dicht op een onderwerp komt, maar dat werkt niet helemaal lekker vind ik, vooral niet als je er ook bij zoomt. Mijn vorige camera had ook een aparte macro-zoom functie. En de functie 'blur de achtergrond' om een kleine scherpte-diepte na te doen blijkt er toch niet op te zitten (die functie bleek op de voorganger ook niet zo lekker te werken).

Hij is wél superlicht en klein, dus een dingetje dat je altijd bij je kunt dragen. Dat is een erg groot pluspunt. Het is de enige camera met een groot zoombereik (20x) die zo draagbaar is. Maar ik zou dan toch nog een andere camera bij willen om in bepaalde omstandigheden betere resultaten te krijgen (sfeerfotos bij minder licht, inflitsen van personen bij wat tegenlicht). Misschien moet ik een vloeitje of een stukje tape over de flitser plakken om dat probleem op te lossen? Maar dat is wel een beetje sneuig.

Oh ja nog een irritant dingetje: je kunt wel een histogram in beeld krijgen om de belichting te checken (heel klein) maar op het moment dat je handmatig iets onder- of overbelicht (wat op zich makkelijk gaat), dan zie je het histogram niet meer en kun je het effect dus niet checken.

Ik denk dat ik hem toch maar terugstuur
.

Niet de goedkoopste (zo'n 500 euro) maar wel waar voor zijn geld.Precies deze serie wilde ik adviseren. Ik heb sinds gisteren de allernieuwste hiervan (RX 100 M4) in mijn bezit en ben laaiend enthusiast. Deze serie van Sony is het beste wat er te koop is qua compact camera's als je voor beeldkwaliteit en snelheid gaat. Afhankelijk van je budget kan je een ouder model kiezen of een nieuwere, de beeldkwaliteit is sowieso uitstekend.
quote:hkgirl schreef op 01 juli 2015 @ 06:07:

[...]

Precies deze serie wilde ik adviseren. Ik heb sinds gisteren de allernieuwste hiervan (RX 100 M4) in mijn bezit en ben laaiend enthusiast. Deze serie van Sony is het beste wat er te koop is qua compact camera's als je voor beeldkwaliteit en snelheid gaat. Afhankelijk van je budget kan je een ouder model kiezen of een nieuwere, de beeldkwaliteit is sowieso uitstekend. Klopt. Maar dat gebrek aan zoom he... Dat is toch wel een grote handicap. En voor dat geld kun je ook weer net zo goed een systeemcamera kopen.
.
quote:impala schreef op 01 juli 2015 @ 13:55:

[...]

Klopt. Maar dat gebrek aan zoom he... Dat is toch wel een grote handicap. En voor dat geld kun je ook weer net zo goed een systeemcamera kopen.Ik heb liever de 24mm dan de zoom eerlijk gezegd, bij veel zoombereik neemt de kwaliteit van de foto zo enorm af. En DE reden dat ik zoveel geld aan dit kleine monster heb uitgegeven is dat het ding echt zo heerlijk compact is dat ik 'em altijd in m'n tas heb zitten en dus altijd bij mij heb. Bij een systeem camera en DSLR heb je dat natuurlijk weer niet dus laat je hem veel vaker thuis, zo zonde van de mooie plaatjes die je anders had kunnen schieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven