Werk & Studie alle pijlers

PABO afgerond en nu?

25-06-2015 12:34 36 berichten
Hoi hoi,

Ik heb de PABO gedaan en ben nu ongeveer 2,5 jaar klaar. Ik heb 1,5 jaar lang op dezelfde school gewerkt, maar het is nu helaas afgelopen omdat er geen plek meer was voor mij als invaller. Stiekem hoop ik dat iemand spontaan zwanger raakt of dat er in deze vakantie iets vrij komt, maar ik ga er niet vanuit.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik tijdens/na de zomervakantie wil doen. Ik blijf sowieso nog werken in de horeca, maar stiekem ben ik hier heel erg klaar mee na 11 jaar. Dus eigenlijk wil ik iets anders..

Wat hebben jullie gedaan toen jullie klaar waren met de PABO? Lesgeven of totaal iets anders?

Ik heb zelf niet dat ik per sé in het onderwijs wil blijven, ik sta ook open voor ander werk, maar het schiet maar niet op met het solliciteren.

Hoe hebben jullie dit aangepakt en hebben jullie ook nog tips? Of zijn er ook nog mensen wat anders gaan studeren?

Ik had trouwens al gekeken naar oudere onderwerpen hierover, maar het meest recente wat ik kon vinden was uit 2011. Vandaar dat ik hier een topic over opende
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 25 juni 2015 @ 23:17:

[...]

En je moet daar geschikt voor zijn.

Absoluut.

Maar niet geschikte mensen vinden het zelden leuk;)
Werken op een VVE peuterspeelzaal/Voorschool?

Ook daar liggen de vacatures niet voor het oprapen maar met een PABO diploma kom je er waarschijnlijk wel sneller tussen.

Je moet dan vaak wel een certificaat halen van de specifieke methode waar ze meewerken en een taaltoets doen ;)

Ook op BSO kun je vaak wel aan de slag met PABO. Misschien ter overbrugging?

Of wil je echt totaal een andere kant op en niets meer met kinderen doen?

Je zou ook nog kunnen kijken naar het doen van een post-HBO/Master om bijvoorbeeld in het Speciaal onderwijs te mogen werken. Heb het idee dat daar nog wel meer vacatures zijn.
Heel erg bedankt voor al jullie reacties! De vso/bso en kinderopvang leek me ook erg leuk, dus ik wil daar nog open sollicitaties naar toe sturen. Even afwachten dus

Ik zat ook aan een thuisstudie te denken.

Ik had al gereageerd op een vacature op het MBO, maar daar werd ik helaas afgewezen.

Het speciaal onderwijs is niet echt mijn ding..
Tegenwoordig werken er ook veel mensen met een pabo-opleiding in de kinderopvang. Voor een mbo'er wordt het steeds moeilijker om in die sector een baan te vinden. Ik begrijp niet waarom er telkens geroepen wordt dat er een tekort aan leerkrachten komt. Er zijn zo weinig banen voor zoveel afgestudeerden. Invallen is tijdelijk leuk om ervaring op te doen, maar verder biedt het weinig zekerheid. Zorgen dat je excelleert als invalkracht is het enige dat helpt; je moet dus een uitschieter in positieve zin zijn. Dat betekent ook dat je niet na schooltijd de tent uit rent en de boel de boel laat. Dat laatste doen veel invallers.
quote:Pientjexxxx schreef op 27 juni 2015 @ 00:14:

Tegenwoordig werken er ook veel mensen met een pabo-opleiding in de kinderopvang. Voor een mbo'er wordt het steeds moeilijker om in die sector een baan te vinden. Ik begrijp niet waarom er telkens geroepen wordt dat er een tekort aan leerkrachten komt. Er zijn zo weinig banen voor zoveel afgestudeerden. Invallen is tijdelijk leuk om ervaring op te doen, maar verder biedt het weinig zekerheid. Zorgen dat je excelleert als invalkracht is het enige dat helpt; je moet dus een uitschieter in positieve zin zijn. Dat betekent ook dat je niet na schooltijd de tent uit rent en de boel de boel laat. Dat laatste doen veel invallers.Er is al een tekort aan leerkrachten maar alleen in bepaalde vakken (voortgezet onderwijs) en in bepaalde regio's.
Weet niet waar je woont maar dit soort organisaties zitten door het hele land - http://www.spelenderwijsutrecht.nl/

Ze vragen bij voorkeur HBO en er staat verder geen specificatie bij maar ik neem aan dat PABO een goede opleiding zal zijn om ook daar te mogen werken.
quote:nina1966 schreef op 25 juni 2015 @ 14:03:

[...]

Waarom? Het mensen iets leren zou er toch in moeten zitten aangezien je opleidingskeuze. Fouten van een ander zien daar leert men van hoor.Dus jij wordt er graag op gewezen dat "aangezien" hier fout is?
http://www.edustaf.nl/vacatures/trainee ... a-docenten
quote:liefbeest schreef op 27 juni 2015 @ 01:16:

[...]

Er is al een tekort aan leerkrachten maar alleen in bepaalde vakken (voortgezet onderwijs) en in bepaalde regio's.

Voortgezet onderwijs is wel heel iets anders dan het primair onderwijs. Helaas zijn ook veel banen in het voortgezet onderwijs part-time.

In de regio Amsterdam zijn in verhouding veel banen, maar daar heb je weinig aan als je aan de andere kant van het land woont. Ik bent trouwens erg benieuwd hoe de nieuwe wetgeving die per 1 juli ingaat, uitpakt voor invallers. Volgens mij moet je je bij heel veel stichtingen gaan inschrijven. Ik kan mij niet voorstellen dat ze je na een paar keer invallen (één dag kan al als één contract tellen) een vaste baan gaan aanbieden. Er zijn ook stichtingen die een invalcontract voor een aantal dagen per week met dezelfde arbeidsvoorwaarden als vast personeel aanbieden. Het betekent wel dat je heel flexibel moet zijn met de dagen waarop je invalt. Je kunt dan niet aangeven op welke dagen je wel of niet kan werken. Lastig als je zelf van de kinderopvang gebruik maakt.
De tip van de kinderopvang en VVE zijn hele goede. Er is een omslag gaande in dit werk, waarbij ze mbo-geschoolden willen laten samenwerken met HBO-geschoolden. Met name Pedagogiek of Pabo wordt daarbij veel gevraagd.
quote:kelso schreef op 28 juni 2015 @ 13:25:

De tip van de kinderopvang en VVE zijn hele goede. Er is een omslag gaande in dit werk, waarbij ze mbo-geschoolden willen laten samenwerken met HBO-geschoolden. Met name Pedagogiek of Pabo wordt daarbij veel gevraagd.Het is alleen wel jammer dat je in de kinderopvang veel minder verdient dan in het PO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven