Spruw

28-06-2015 23:43 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een klein beetje het vermoeden dat ons zoontje van 7 weken spruw heeft. Hij heeft echter geen vlekjes in zijn mondje en lijkt ook geen pijn te hebben bij het drinken. Wel heeft hij een min of meer permanente witte aanslag op zijn tongetje. Dat laagje is soms wat dikker en soms wat dunner. Is dat alleen maar aanslag van de flesvoeding? Of moet ik toch maar even langs de huisarts?

(ik snap dat jullie geen artsen zijn en aan de hand van de beschrijving niet zo veel kunnen oordelen. Ik hoop alleen dat hier moeders zijn die hetzelfde hebben gezien bij hun kindje en willen delen of het bij hun spruw was of niet.)
Mijn oudste heeft twee keer spruw gehad en dat zag ik ook aan de witte aanslag op zijn tong. De HA schreef nystatin voor hem voor en miconazole voor mijn tepels omdat ik bv gaf (pin me niet vast op de medicijnnamen, ik ben geen dokter). Na dat kuurtje kregen we het weer en hebben we hetzelfde nogmaals gedaan en toen was het over. Hij vond die nystatin heerlijk.

Je kunt het ook even bij het inloopspreekuur van het CB vragen hoor, zij hebben het waarschijnlijk al 1000 keer gezien. Maar als zij denken dat het spruw is, dan verwijzen ze je door naar de HA en hij/zij kan een recept uitschrijven. Je kunt natuurlijk ook gelijk naar de HA gaan, net wat handig is.
Spruw kan je niet wegvegen, melkaanslag wel ;)
Naar de huisarts gaan.

Die kan zien of het spruw is.

Je kind krjgt dan een heel lekker, zoet drankje met een "crème catalan" smaak. Heerlijk ! Je doseert het met een spuitje, wellicht sabbelt je kind het zelf leeg, anders spuit je het met kleine beetjes in zijn wang.

Beterschap !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Idd, baby/dreumes/peuter-medicijnen worden soort van ingepakt door vloeibaar marsepein. Mijn oudste smulde naast de spruwzooi ook werkelijk van de AB-kuur tegen krentenbaard.
Het schijnt dat kinderen ook spruw kunnen hebben zonder klachten en er dan overheen kunnen groeien. Als hij nergens last van heeft, waarom zou je dan aan de medicijnen?
Je krijgt niet zomaar medicatie voor een eventuele spruw, alleen als de voeding er onder dreigt te lijden.

Als hij verder helemaal nergens last van lijkt te hebben en flesvoeding krijgt, zou ik het zelf niet eens willen. Tegen dit schimmeltje moet je weerstand opbouwen; iets waar je gewoon 'doorheen' moet. Moet het lichaam zelf doen.
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Probeer het inderdaad even weg te vegen met een gaasje. Als dat niet lukt, is het waarschijnlijk toch spruw. En misschien doe je het niet meer, maar kook flessen en spenen uit als je spruw vermoedt. Heeft hij er last van? Je kunt altijd even langs de huisarts, voor de zekerheid.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
De vraag is óf dit spruw is. Als je kind verder geen klachten heeft en ook niet de typische spruw-symptomen als witte puntjes, dan is er een heel reële kans dat de aanslag op zijn tong gewoon melk-aanslag is.

En mocht het wel spruw blijken te zijn, dan is het vroeg genoeg om te beginnen met behandelen als er klachten zijn. Klakkend drinken of onrustig drinken kunnen aanwijzingen zijn voor pijn bij het drinken. Zonder pijn zou ik niet behandelen eerlijk gezegd. Het mag dan wel naar marsepein smaken, het blijven wel medicijnen met bijwerkingen natuurlijk. En het kan ook gewoon spontaan over gaan. Als het spruw is dus.

Overigens zet ik mijn vraagtekens bij dat "er overheen groeien". Ik ben mijn leven lang al gevoelig voor schimmeltjes. Ik weet niet wanneer dat "er overheen groeien" plaats zou moeten vinden, maar hier is dat de afgelopen veertig jaar nog niet gebeurd.
quote:Belle73 schreef op 29 juni 2015 @ 09:21:

Probeer het inderdaad even weg te vegen met een gaasje. Als dat niet lukt, is het waarschijnlijk toch spruw. En misschien doe je het niet meer, maar kook flessen en spenen uit met azijn als je spruw vermoedt. Heeft hij er last van? Je kunt altijd even langs de huisarts, voor de zekerheid.

Aanvulling.

Het zuur doodt de schimmel, dus is wat wij altijd deden bij het uitkoken in verband met spruw. Idem dito voor hydrofielen en spuugdoekjes: azijn bij het laatste spoelwater, dat doodt de schimmel.
Dat wist niet, van die azijn. Gelukkig zijn mijn kinderen de spruw leeftijd al lang en breed voorbij.
Toch even langs de huisarts geweest. Ze heeft het bekeken en moest zelf ook toegeven dat het een twijfelgevalletje is ivm enigszins dikke plak aanslag op zijn tongetje. Maar verder heeft hij geen vlekjes of dat het rood ziet en hij lijkt er geen last van te hebben dus ik heb er geen medicijn voor gevraagd. Alleen als het erger wordt moeten we even bellen.
Had moeite met de zware medicatie troep die er na diagnose vorgeschreven in dat mondje moest.

Alternatief gezocht ;

Deppen met steriele gaasjes gedrenkt in Pau d'arco thee hielp erg goed.

Die thee is natuurlijk ook sterk spul maar leek me toch wat natuurlijker dan het voorgeschreven spul en het hielp goed die thee. Let op niet laten drinken enkel deppen, zoek het eerst goed uit, lees het eerst goed na.
quote:unuance schreef op 30 juni 2015 @ 07:42:

Had moeite met de zware medicatie troep die er na diagnose vorgeschreven in dat mondje moest.

Alternatief gezocht ;

Deppen met steriele gaasjes gedrenkt in Pau d'arco thee hielp erg goed.

Die thee is natuurlijk ook sterk spul maar leek me toch wat natuurlijker dan het voorgeschreven spul en het hielp goed die thee. Let op niet laten drinken enkel deppen, zoek het eerst goed uit, lees het eerst goed na.Dat is geen troep, dat zijn geteste geregistreerde medicijnen die heel goed helpen en waar je kind alleen maar baat bij heeft.
Waarom zou de huisarts een baby 'zware medicatie troep' geven? Eensch met permis..
We hebben het niet gehad over het soort medicatie maar de HA zei zelf dat als het niet nodig is, ze liever niets wilde geven. Het is ook niet ernstig dus ik was het er wel mee eens.

Verder lijkt het me erg lastig om in een babymondje een tongetje te gaan deppen met iets. De HA kreeg zijn mondje al met moeite open om er in te kijken dus hoe je hem dan zo ver moet krijgen op commando zijn mondje wagenwijd open te doen zodat je een tongetje kunt gaan deppen, is mij echt een raadsel. Ik twijfel ernstig of mij dat zou lukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven