[Feedback] Zoekmachine VIVA Forum

01-07-2015 07:59 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,

Eind volgende week heb ik een afspraak met de (externe) ontwikkelaars van onze zoekmachine om deze te evalueren en om te kijken of ze nog dingen kunnen verbeteren aan de zoekfunctionaliteit.

Naast mijn eigen bevindingen ben ik ook erg benieuwd naar jullie mening.

Ik zou graag willen weten wat jullie nu goed vinden aan het zoeken op Viva en de zoekresultaten die je krijgt, wat je denkt dat er beter kan en wat je echt nog mist aan hoe het zoeken nu werkt en/of welke resultaten je krijgt als je zoekt.

Om het voor mij een beetje overzichtelijk te houden, graag 2 min en 2 pluspunten noemen

Alvast bedankt!

~ Lot
voordelen; geen, het werkt niet

nadelen; 1) werkt niet

2) werkt niet
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 01 juli 2015 @ 08:32:

voordelen; geen, het werkt niet

nadelen; 1) werkt niet

2) werkt nietZou je misschien iets specifieker kunnen zijn?
Nadeel; geregeld kan ik niet een bepaald topic terug vinden, wat voor zoekwoorden ik ook gebruik. Of hij geeft een hele lijst aan maar veel wat geen raakvlakken heeft met mijn zoekwoord.

Nadeel; En zelf zou ik het prettig vinden als je zoekresultaten op datum staan, recente bovenaan en dan aflopend. Nu is het nog een zoektocht in je zoekresultaten.

Voordeel; doordat er veel topics tussen zitten die je niet zoekt, kom je toch wel eens iets tegen dat je denkt, `oja, dat was ook zo, even weer nalezen`.

Voordeel; de zoekfunctie doet het iig maar kan iets verbeterd worden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Eens met MV. Dat is ook mijn ervaring.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Ook eens met MV
Voordeel: er is een zoekmachine die iets zoekt

Voordeel: de zoekmachine zelf is duidelijk te vinden

Nadeel: resultaten kun je niet sorteren op bijv datum of relevantie

Nadeel: er is niet zoiets als geavanceerd zoeken, wat ik bij veel fora wel zie, waar je ook kunt zoeken op topicopener of forumposter en/of alleen zoeken in een bepaalde pijler en/of alleen zoeken in posts van de laatste week/maand/jaar
Eens met de rest. Als je gewoon een onderwerp zoekt kun je beter via Google zoeken met site:forum.viva.nl.

Het zou echt wat toevoegen als je geavanceerd kon zoeken.
Ben het eens met voorgaande posters. Ik zoek altijd via Google, en dan vind ik het wél.
Home is where your wifi connects automatically.
Ook eens met voorgaande posts.
Ik zie net dat er weer een topic uit 2009 naar boven komt terwijl de info soms niet meer geldig is, kan daar geen slotje op komen?
* Vroeger typte ik 'Nouschi + zoekterm' dan kwamen de juiste topics tevoorschijn, nu niet.

* Als ik bv 'ik vertrek 2013' intyp komt er niks terwijl er wel topics zijn die 'ik vertrek' heten met een jaartal erachter.

Kortom, ik kan veel niet vinden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hij zoekt, dat is al heel wat. Hij vindt alleen niet alles, dat is jammer. Google werkt beter als je hier iets zoekt.
Ik ga voor kwantiteit.
Als ik zoek op "zoekmachine", staat dit topic er niet tussen. Wel een aantal oudere topics.

Het lijkt me niet wenselijk dat een nieuw topic pas dagen later terug te vinden is via de zoekmachine. Je verwacht als gebruiker dat je alle gepubliceerde content van de website gelijk kan doorzoeken.
Lang leve Google !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mag ik toch stiekem nog een nadeel noemen? Volgens mij zoekt de zoekmachine alleen op woorden in topictitels. Ik weet van oude topics vaak de titel niet meer en zoek juist op dingen die in de discussie werden genoemd, en dus kan ik dan de topics die ik zoek niet meer terugvinden.
quote:marana schreef op 02 juli 2015 @ 09:28:

Mag ik toch stiekem nog een nadeel noemen? Volgens mij zoekt de zoekmachine alleen op woorden in topictitels. Ik weet van oude topics vaak de titel niet meer en zoek juist op dingen die in de discussie werden genoemd, en dus kan ik dan de topics die ik zoek niet meer terugvinden.Dit was mij ook al opgevallen en heb ik ook als punt op mijn eigen lijst staan!
voordeel: Zolang hij niet optimaal werkt is het minder makkelijk om anderen tegen de oren te slaan met uitpraken die ze in het verleden hebben gedaan.

nadeel: dat men dan in al je berichten gaat zitten neuzen

oplossing: beide uitzetten
Hij geeft bij mij alleen hele oude resultaten van jaren geleden. Als je een goeie zoekmachine op een forum wilt zien, ga eens kijken bij het hondenforum. Die werkt geweldig. Ook op posters kun je daar zoeken en in topics naar zoekwoorden. De zoekmachine op dit forum is een brommertje en die van het hondenforum een vette Mercedes. Dus misschien willen ze verklappen welke software ze daarvoor gebruiken. Geen idee of dat zo werkt, maar goed.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
lekker de zoekfunctie inhoudelijk weglaten, maar wel ergens dat men de zoekresultaten veel beter vindt als je op google wat steekwoorden + viva intypt.

dat werkt namelijk wél.
Google werkt inderdaad beter.

Mijn ervaring; ik zocht vandaag een topic en tikte letterlijk de titel van het topic in. Als resultaat kreeg ik echter alleen een oud topic over hetzelfde onderwerp maar niet het topic dat ik zocht.... (terwijl ik toch echt de exacte topictitel had ingetikt)

Vond ik ook wel apart!
Als ik mobiel zoek naar "zoekmachine" is het meest recente resultaat van de 3 hits een topic van 28-1-2009..

Kan me niet voorstellen dat dat het meest recente topic is
Zoekmachine geeft vaak onrelevante topics aan, ook vaak geen recente topics. Ik zoek dan ook nooit meer via de zoekmachine van het forum. Als ik 'onderwerp' + Viva Forum intik bij Google dan krijg ik wel de topics die ik zoek. Werkt voor mij prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven