Begrijpend lezen

04-07-2015 20:53 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op school een oudergesprek gehad waaruit blijkt dat zoon ernstig te kort schiet met begrijpend lezen.

Dat was al met de eerste rapportbespreking, maar het vele oefenen thuis heeft dus weinig vruchten afgeworpen.

Kind heeft echt een hekel aan lezen, dus voor hem is het echt verplichte kost.

De boeken zijn niet aan te slepen, van Geronimo tot Het leven van een looser.

Maar blijkbaar helpt het lezen dus ook niet echt want als je ongeïnteresseerd de boeken induikt zal de helft van het verhaal hem wel ontgaan. Wel kan hij de vragen die wij stellen over het boek altijd beantwoorden, dus echt lezen doet hij wel.

Volgend jaar gaat hij over naar groep 7. Toch wel het pittigste schooljaar.

Alle andere vakken gaan hem trouwens uitstekend af, terwijl begrijpend lezen toch overal in voorkomt.

Van de leerkracht hoe wij hem hierin thuis kunnen ondersteunen hebben wij eigenlijk alleen de tips gekregen die wij al doen.

Misschien dat jullie wat tips weten die wij bij zoon kunnen toepassen om hem tekstverwerking makkelijker af te laten gaan?
Girls compete with each other, women empower one another
Maak een kopietje van de tekst en laat hem onderstrepen waar het antwoord op een bepaalde vraag staat. Inderdaad, intelligente kinderen denken dat ze met even de tekst lezen het wel weten. Desnoods met kleuren: vraag 1 met blauw onderstrepen, vraag 2 met rood, etc
Eigenlijk vind ik dat in dit geval de school verder moet kijken. Als een kind moeite heeft met begrijpend lezen, dan kun je dat met oefenen thuis als ouder proberen te verbeteren. Het lijkt er in dit geval op dat het echter niet in capaciteiten maar in aanpak zit. Dan is het toch aan de school om hier verder naar te kijken?!?
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
quote:Akakia schreef op 04 juli 2015 @ 22:18:

Dat is opvallend. Want zowel rekenen als begrijpend lezen hebben te maken met inzicht, verbanden leggen, redeneren. En meestal zie je dus dat de scores van rekenen en begrijpend lezen redelijk overeen komen. Dat zoon verschillend scoort, lijkt erop te duiden dat hij het wel moet kunnen. Reden voor eens een goed gesprek: doet hij zijn best? Leest hij terug in de tekst? Leest hij sowieso de tekst wel eerst (er zijn kinderen die dat teveel moeite vinden, met alle gevolgen vandien ). Snapt hij dat hij de antwoorden uit de tekst moet halen? Zo zijn er nog veel meer vragen t.a.v, zijn aanpak te bedenken die de leerkracht aan hem kan stellen, om erachter te komen waar die slechte scores vandaan komen...

Ja wij begrijpen het ook niet. Hij blijft slecht scoren op zowel cito's als de methode toetsen met begrijpend lezen.

Heb het gevoel dat wij van school ook totaal geen handvatten krijgen.

Vorig schooljaar, toen een E gescoord, hebben wij met zijn leerkracht afgesproken om teksten en extra hulp in de klas te krijgen.

Maar op af en toe een verhaal na met wat vragen is er geen hulp geweest.

Maar nu er weer een heel schooljaar erop zit, blijkt het probleem aan te houden.

Dus ik dacht even pijlen wat het Viva volk ervan vindt, komen vaak briljante ideeën aan bod.
quote:sandt2.0 schreef op 04 juli 2015 @ 22:46:

Nadat ik de req cd tie van Akakia las, moest ik aan van de week denken. Jongetje uit mijn klas had een toets gemist. Ik, onderwijsassistent, heb die toets met hem ingehaald. We waren in de lerarenkamer gaan zitten, en ik heb eens even zitten opserveren.

Daar kun je veel uit halen! Zijn aanpak, sommen maken zonder de opdracht er boven te lezen. Rekenen op zijn vingers.

Een juf ziet dat niet bij een klassikale toets, tenzij ze iemand laat observeren. Is misschien nog een idee!Neem ik mee, thanks! Nu hopen dat de leerkrachten in het nieuwe schooljaar daar de tijd voor willen vrij maken. Lijkt mij vrij lastig met een klas van 31 kinderen.
quote:fontein schreef op 04 juli 2015 @ 23:22:

Maak een kopietje van de tekst en laat hem onderstrepen waar het antwoord op een bepaalde vraag staat. Inderdaad, intelligente kinderen denken dat ze met even de tekst lezen het wel weten. Desnoods met kleuren: vraag 1 met blauw onderstrepen, vraag 2 met rood, etcWij hebben hen aangeleerd de kernwoorden te onderstrepen, dus dat doe hij al.
quote:Akakia schreef op 04 juli 2015 @ 23:28:

Eigenlijk vind ik dat in dit geval de school verder moet kijken. Als een kind moeite hkieeft met begrijpend lezen, dan kun je dat met oefenen thuis als ouder proberen te verbeteren. Het lijkt er in dit geval op dat het echter niet in capaciteiten maar in aanpak zit. Dan is het toch aan de school om hier verder naar te kijken?!?

Ik denk toch dat het allebei een beetje is.

Wij oefenen al best lang met hem, maar helaas geen vooruitgang.
http://www.oefenslim.nl/t ... ?id=1280&Wat_tonen=detail
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Door te laten onderstrepen wat hij denkt waar het goede antwoord staat, ding je hem de tekst te lezen. Dan heb je ook een handvat voor de nabespreking. Waarom is het goed/fout en krijg je inzicht in zijn manier van denken. Nabespreking is zinvoller dan steeds maar weer oefenen. Maar dit is eigenlijk een taak van de leerkracht
quote:nini28 schreef op 05 juli 2015 @ 00:13:

[...]

Neem ik mee, thanks! Nu hopen dat de leerkrachten in het nieuwe schooljaar daar de tijd voor willen vrij maken. Lijkt mij vrij lastig met een klas van 31 kinderen.Dat kan een stagiair ook doen hoor. Zolang het geen officieel onderzoek is tenminste. In mijn vorige baan deed ik dat soms gewoon even voor de juf. Even bewust kijken, wat er gebeurt om de leerkracht handvatten te geven voor verdere aanpak. Soms ging ik achter- of juist voorin de klas zitten om de interactie met andere kinderen te bekijken. Soms inderdaad even apart werken met een kind.
Ik ben docente Nederlands op de middelbare school en wat hiervoor al gezegd is over een slechte toetsaanpak is herkenbaar. Leerlingen beginnen vaak met de vragen en lezen dan stukjes tekst vluchtig en kijken vaak niet verder dan hun neus lang is. Hier valt al veel te behalen.

Los daarvan:

- Wat je ten eerste zou kunnen doen is hem hardop laten denken terwijl hij een tekst (bijv. uit een schoolboek) leest. Dus hij leest niet alleen, maar probeert ook al zijn gedachten hardop te verwoorden. Wellicht word je hier wat wijzer uit en begrijp je zijn (gebrek) aan aanpak wat beter. Kan me wel voorstellen dat dit lastig is als je hier weinig ervaring mee hebt.

- Waar het onervaren lezers aan ontbreekt zijn leesstrategieën.

Wanneer een ervaren lezer een tekst voor ogen krijgt scant hij automatisch even de tekst (kijkt naar plaatje, titel, tussenkopjes, wat voor type tekst is het, etc.). Hier haalt hij al veel informatie uit, wat helpt bij het begrijpen van de tekst. Pas dan begint hij met lezen. Vervolgens past een ervaren lezer automatisch de juiste manier van lezen toe passende bij het type tekst (door het scannen weet hij dit). Deze ervaren lezer weet wanneer hij iets langzamer moet lezen, of even terug moet lezen (bij moeilijke woorden, lastige stukjes). Je merkt vaak dat onervaren lezers dit niet doen en hierdoor over veel dingen heen lezen. Ook signaalwoorden (verbindingswoorden) worden goed opgepikt door een ervaren lezer, zodat je de verbanden binnen een tekst ziet. Zo heb je nog een aantal dingen die mensen die goed (begrijpend) kunnen lezen doen, zonder dat ze het doorhebben. Om al die strategieën automatisch toe te passen, moet je ze eerst heel bewust leren toepassen.

Dit zou je kunnen oefenen. Wellicht door over de tekst te praten, maar ook door naar zijn aanpak te kijken en jouw aanpak voor te doen. Zo laat je hem meekijken in jouw hoofd, hier kun je veel van leren. (Om bijv. het scannen te laten zien pak je een tekst en vertel je hardop waar je naar kijkt voor je begint met lezen. Je vertelt wat je ziet, wat je denkt en hoe je dit vertaalt in je hoofd naar iets wat je daardoor weet. Dit doe je dan vaker en wat later laat je het hem ook doen. Op deze wijze kun je ook de andere strategieën aanpakken).
Mijn eerste gevoel (zelf leerkracht 6/7) zegt dat hij toch te snel wil. Aangezien hij op rekenen en andere vakken (woordenschat ook?) wel bovengemiddeld scoort, zou je kunnen concluderen dat hij minimaal een voldoende op begrijpend lezen moet kunnen halen. Goed begrijpend lezen kost echter wel meer tijd, ook voor een bovengemiddeld kind (die misschien wel gewend is om alles met twee vingers in de neus te doen). Blijkt uit het analyseren van zijn toetsen ook dat hij op bepaalde strategieen uitvalt?
@ Dawn, harstikke bedankt voor het meedenken. Ik heb er een paar tips opgeschreven en in mijn plan van aanpak ingecalculeerd.

@ Simontje, ja hij maakt ook zelden mooie zinnen in zijn antwoorden. Dat terwijl zijn Nederlands erg goed is en hij wel bespraakte woorden gebruikt.
quote:Enn schreef op 05 juli 2015 @ 01:15:

http://www.oefenslim.nl/t ... ?id=1280&Wat_tonen=detailGrappig, met dezelfde cd rom hebben wij ook geoefend
Bedankt voor de uitleg en de links !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wilde een heel verhaal schrijven wat neerkomt op dat van dawn. Dit is een juiste analyse. Begrijpend lezen is een combi van leesstrategieen kunnen toepassen icm woordenschat. Het verbinden van nieuwe informatie uit een tekst aan dat wat je er al van weet.
Begrijpend lezen is zowel door ouders als door school moeilijk op korte termijn te beinvloeden. Toetsen oefenen kan voor betere resultaten zorgen maar de hogere denkvaardigheden worden daar niet zozeer beter van.
Begrijpend lezen is wel een belangrijke indicator van het uitstroomniveau dat passend is. Als dit beneden de andere resultaten ligt zal het vaak moeizaam verlopen op een hoog niveau VO.
Bij begrijpend lezen is het heel belangrijk om de strategieën goed te oefenen. Eentje waar ik in mijn klas altijd HEEL erg op moet hameren, is teruglezen! Niet zelf het antwoord bedenken (al weet je nog zoveel van het onderwerp), of uit je hoofd herinneren, maar echt in de tekst actief op zoek gaan naar het juiste antwoord. Verder gaat het regelmatig mis bij zorgvuldig lezen, zowel van de tekst als ook de vragen. Als ik de vragen nabespreek, merk je dat veel kinderen maar half gelezen hebben wat er gevraagd wordt. En dat komt bij begrijpend lezen heel nauw, zeker bij CITO, maar ook bij methodetoetsen.

Weet je toevallig welke methode zijn school gebruikt? En of die methode ook oefenprogramma's op de computer heeft? Resultaten van mijn klas zijn enorm verbeterd nadat we zijn gaan werken met ondersteunend computerprogramma.
quote:positivodo schreef op 05 juli 2015 @ 15:58:

Begrijpend lezen is zowel door ouders als door school moeilijk op korte termijn te beinvloeden. Toetsen oefenen kan voor betere resultaten zorgen maar de hogere denkvaardigheden worden daar niet zozeer beter van.

Je moet ook de toetsen niet oefenen maar voortdurend de leesstrategieën 'modellen'.

Letterlijk voordoen dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:digijuf schreef op 05 juli 2015 @ 21:40:

Eentje waar ik in mijn klas altijd HEEL erg op moet hameren, is teruglezen! Niet zelf het antwoord bedenken (al weet je nog zoveel van het onderwerp), of uit je hoofd herinneren, maar echt in de tekst actief op zoek gaan naar het juiste antwoord.

Eens en die strategie eerst bewust 'fout' voordoen en daarna letterlijk 'goed' laten zien.

Vervolgens samen stap voor stap de bij de tekst gestelde vragen via de lees strategieën beantwoorden.
quote:digijuf schreef op 05 juli 2015 @ 21:40:

Bij begrijpend lezen is het heel belangrijk om de strategieën goed te oefenen. Eentje waar ik in mijn klas altijd HEEL erg op moet hameren, is teruglezen! Niet zelf het antwoord bedenken (al weet je nog zoveel van het onderwerp), of uit je hoofd herinneren, maar echt in de tekst actief op zoek gaan naar het juiste antwoord. Verder gaat het regelmatig mis bij zorgvuldig lezen, zowel van de tekst als ook de vragen. Als ik de vragen nabespreek, merk je dat veel kinderen maar half gelezen hebben wat er gevraagd wordt. En dat komt bij begrijpend lezen heel nauw, zeker bij CITO, maar ook bij methodetoetsen.

Weet je toevallig welke methode zijn school gebruikt? En of die methode ook oefenprogramma's op de computer heeft? Resultaten van mijn klas zijn enorm verbeterd nadat we zijn gaan werken met ondersteunend computerprogramma.

School gebruikt taaljornaal, helaas geen ondersteunend computerprogramma.

Ik had het nog nagevraagd omdat neef wel veel thuis kon oefenen met alle taal vakken.
quote:Enn schreef op 05 juli 2015 @ 21:48:

[...]

Je moet ook de toetsen niet oefenen maar voortdurend de leesstrategieën 'modellen'.

Letterlijk voordoen dus.

Deze zal ik volgend jaar meegeven aan de bijlesdocent.

Snoezekind vindt het verschrikkelijk lastig om een betere strategie toe te passen. Hij is bang dat dat teveel tijd kost, terwijl hij vanwege zijn dyslexieverklaring juist extra tijd krijgt.

Hebben jullie ervaring met SprintPlus ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 06 juli 2015 @ 00:46:

[...]

Deze zal ik volgend jaar meegeven aan de bijlesdocent.

Snoezekind vindt het verschrikkelijk lastig om een betere strategie toe te passen. Hij is bang dat dat teveel tijd kost, terwijl hij vanwege zijn dyslexieverklaring juist extra tijd krijgt.

Hebben jullie ervaring met SprintPlus ?Waar loopt Snoezekind vast met begrijpend lezen? Ik lees dat het programma voor leerlingen met dyslexie is. Hoe help jij je kind met tekstverwerking?
quote:positivodo schreef op 05 juli 2015 @ 16:01:

Begrijpend lezen is wel een belangrijke indicator van het uitstroomniveau dat passend is. Als dit beneden de andere resultaten ligt zal het vaak moeizaam verlopen op een hoog niveau VO.

Klopt, daar wringt ook de schoen. Zoon valt dermate uit op begrijpend lezen dat ik mij afvraag hoe zijn advies straks wordt.

Leerkracht heeft al aangegeven dat dat vak vaak leidend is....Ben benieuwd.

Ik probeer a.s. schooljaar nog eruit te halen wat erin zit en dan zullen wij het wel zien.
Ik lees dat je je kind vooral boeken (fictie) wil laten lezen.

De teksten bij begrijpend lezen zijn echter vrijwel altijd zakelijke teksten (non-fictie). Qua woordenschat en aanpak een heel andere manier van lezen.

Thuis oefenen met literatuur is leuk (of niet ) maar oefenen met kranten, de Zo zit dat/Quest/7Days, sluit waarschijnlijk veel beter aan op de lesstof. Er zitten dan vast ook meer onderwerpen bij waar hij iets aan vindt (sportverslagen, recensie over games, natuur, geschiedenis, wetenschap).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven