Tips Dordogne

25-06-2015 16:51 31 berichten
Wij gaan deze zomer 2 weken naar een camping in Limeuil, zo'n 35 km westelijk van Sarlat.

Ik ben benieuwd naar leuke tips om te doen/zien , ook voor de kinderen (6 en 8)

Ik ga me later zelf inlezen en googlen, maar ben vast benieuwd naar waar jullie mee komen: leuke dorpjes/mooie natuur/kastelen/grotten , alle tips zijn welkom :-)
Alle reacties Link kopieren
de dordogne is zo mooi! vlakbij jullie bestemping; stadje le bugue bezoeken, vlak erbij 'parc le bournat (vonden onze kinderen erg leuk) met ernaast het aquarium, en de grotten van lascaux
Brive la Gaillarde is ook niet al te ver, leuk om een dagje naartoe te gaan. Het centrum is op bepaalde tijden alleen toegankelijk voor voetgangers.
verba volant, scripta manent.
Kanoeen, Domme, Castelnaud (kasteel),

Sarlat heeft volgens mij woensdagochtend kleine markt en zaterdag grote markt.
anoniem_19055 wijzigde dit bericht op 25-06-2015 18:25
Reden: Markt toegevoegd.
% gewijzigd
Sarlat is erg leuk, of Brantome. Ga lekker zwemmen in de Dordogne zelf, wij hebben er eindeloos dammen in gebouwd. Kanoën kan je er ook goed, hoewel die van ons nog wat te klein waren daarvoor. Castelnaud zijn we ook geweest, was ook een succes.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Je zit trouwens vlák bij het strandje waar we dammen bouwden: klik
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Hm, dat is niet de link die ik wilde, google maar op 'Les ponts des Limeuil'.
Ha Bloesem,

Daar zijn wij 2 jaar geleden geweest; prachtig! Limeuil zelf is prachtig! Niet groot, maar wel lekker om even doorheen te dwalen en dan lekker bij de rivier te gaan zitten. Wat onze jongens prachtig vonden was kanovaren op de Dordogne (dacht ik, in ieder geval de rivier die eindigt bij Limeuil). We hadden de kortste route (3 kwartier volgens mij), maar daar hebben we 2,5 uur over gedaan. Langzaam peddelen, onderweg picknicken op 'een onbewoond eiland' (strandjes langs de kant).

Je komt er om in de touristische folder. Grotten, kastelen en is heel veel te beleven. Er schijnt ook nog een dino park te zijn, maar daar waren onze jongens toen nog te jong voor.

Wat wij ook nog hebben gedaan, volgens mij is dat elk jaar de derde zondag van juli is een vogelverschrikkersfestival. Soort dorpsfeest met ipv praalwagens zelfgemaakte vogelverschrikkers. Allemaal heerlijke zelfgebakken taarten, oud franse spelletjes, was heel grappig om het eens mee te maken. Ik weet niet meer hoe het dorpje heette, maar daar is lokaal vast achter te komen.

En wat echt superleuk is, zijn 'marche gourmande': eten op de dorpspleintjes. Elke dag is er wel in een ander dorpje een marche gourmand! Allemaal stands met eten en je koopt waar je zin in hebt. Voor de kinderen zijn er altijd wel flensjes; er is echt vanalles. Wel zelf bord en bestek meenemen. Wij hebben het in Le Bugue gedaan (leuk, wat groter) en in Audrix (heb ik nu even weer opgezocht, volgens mij was het dat dorpje; daar heb je ook hele mooie grotten met een licht en geluid show), ongelooflijk prachtig! Middeleeuws piepklein dorpje, uitzicht op de vallei, heerlijk eten aan lange banken, accordeonist: fantastisch! Het derde dorp waar we het hebben gedaan, was geen aanrader.

Hele fijne vakantie! Wij kijken met veel plezier terug op de vakantie in de Dordogne.
Castelnaud is erg leuk. Het kasteel, maar ook het dorpje eromheen. De grotten grouffe de proumeyssac is erg gaaf! het klimpark en dinopark Le Conquil vonden onze kinderen ook een succes. Je kunt er klimmen, dino's kijken en er is een prehistorische grot. op de weg naar Les Eyzies heb je diverse grotwoningen. De dordorgne zelf heeft vele leuke strandjes. Met slecht weer is het aquarium in Le buque erg leuk. in Domme is een prettige markt. Wel beneden pinnen, want in het dorp is dat haast onmogelijk (spreek uit ervaring).

Les Jardins de Marqueyssac, is mooi. Daar kun je mooi wandelen en zijn er onderweg mooie uitzichten en speelplekken.

Chateau des Milandes is een mooi kasteel en daar is dagelijks een roofvogelshow.

En als je gewoon gaat rondrijden is er zoveel te zien en te doen. Er liggen vast vele gidsen met tips.

Veel plezier. Wij gaan volgende week ook weer die kant op
Ohhhh, Sarlat, dat is zo'n leuk stadje! Denk er met weemoed aan terug.

Heerlijk om een hapje te eten, vaak wel van alles te zien.

Eind juli is er volgens mij straattheater, superleuk! Onze kinderen weten het nóg!

En vergeet La Roque-Gageac niet, ook een erg mooi gedeelte.

Verder is Rocamadour leuk en ook Roque de st Christhophe, voor kinderen ook heel leuk.

http://www.roque-st-christophe.com

En de grotten van Lascoux zijn ook beroemd.

Wij waren toen op camping Les Peneyrals, en wie weet komen we er nog eens terug. Heerlijke tijd gehad daar, mede door de mooie omgeving.
quote:emka78 schreef op 25 juni 2015 @ 17:10:

de dordogne is zo mooi! vlakbij jullie bestemping; stadje le bugue bezoeken, vlak erbij 'parc le bournat (vonden onze kinderen erg leuk) met ernaast het aquarium, en de grotten van lascaux

Dat parc is leuk. Alles is van 100 jaar geleden. Dus oude ambachten, maar ook zelf potten bakken en een oud reuzenrad. Vond het een beetje het Zuiderzeemuseum op zń Frans.

Het aquarium is ook leuk, zit er naast. Maar vond ik niet zo groot en vrij prijzig voor wat er te zien kreeg. Overigens is het in dat dorpje zomers erg druk. Houd daar rekening mee.

Grotten vonden mijn kinderen ook leuk.

Ik denk dat we dezelfde vakantie hebben gehad

Sarlat is trouwens ook een leuk stadje om 's avond door heen te slenteren. Wel heel toeristisch, maar daar ben ik niet vies van op vakantie.
Roque de St Christophe vond ik zelf erg leuk om te zien, en het dorpje Belves...de rest is hier al genoemd.

Ik vond wel het weer tegenvallen, vergeleken met de Provence dan, het is er bij tijden erg warm en nogal benauwd door de vochtigheidsgraad, een beetje zoals Singapure.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Leuk om te lezen allemaal! De voorpret kan beginnen. Nog 4 weken wachten! Ik ga al jullie tips opschrijven en bekijken. Dank :-)

Onze camping ligt direct aan de rivier. Volgens de website kun je er dammetjes bouwen, maar ik lees op zoover en tripadvisor dat de rivier daar ook breed en diep kan zijn ; zal dus wel afhankelijk zijn van de regenval. In elk geval kunnen we op de camping kano's huren.
Wij hebben de eerste week veel regen gehad en konden alsnog dammen bouwen. De rivier is heel breed daar, als je een beetje bij de oever blijft is er geen probleem.
quote:bubbelwijn schreef op 25 juni 2015 @ 20:01:

[...]

Dat parc is leuk. Alles is van 100 jaar geleden. Dus oude ambachten, maar ook zelf potten bakken en een oud reuzenrad. Vond het een beetje het Zuiderzeemuseum op zń Frans.

Het aquarium is ook leuk, zit er naast. Maar vond ik niet zo groot en vrij prijzig voor wat er te zien kreeg. Overigens is het in dat dorpje zomers erg druk. Houd daar rekening mee.

Grotten vonden mijn kinderen ook leuk.

Ik denk dat we dezelfde vakantie hebben gehad

Sarlat is trouwens ook een leuk stadje om 's avond door heen te slenteren. Wel heel toeristisch, maar daar ben ik niet vies van op vakantie.

en ik zou het zo weer doen!

maar idd ook het kasteel van Castelnaud en daartegenover jardins de marquessac ( in het donker met de lichtjes tocht, erg leuk!) la gouffre de padirac, en de avondmarkten...en er zijn verschillende boottochtjes over de dordogne (de schoonste rivier van europa vertelde men ons) dat was ook leuk. In de Dordogne ligt dit alles dicht op elkaar maar door de kleine slingerweggetjes ben je toch vaak lang onderweg, maar t landschap verveelt niet
Leuk topic, ik kom al helemaal in de stemming. Als ik het zo lees zijn 2 weken niet genoeg.
Die grotten van Lascaux, zijn die de moeite waard? Mijn schoonvader vond het weinig voorstellen,maar van anderen hoor ik wel enthousiaste verhalen.
quote:VickyP schreef op 25 juni 2015 @ 18:14:

Hm, dat is niet de link die ik wilde, google maar op 'Les ponts des Limeuil'.

Vicky: bedoel je le port de limeuil?

Zo heet de camping waar wij heen gaan en volgens de website kun je er dammetjes bouwen. Hoewel reacties op zoover ook zeggen dat de rivier daar ook te diep en te breed voor kan zijn (is natuurlijk afhankelijk van de regenval)

Heb al jullie tips naar word over gezet, adres erbij en korte beschrijving. Wij zijn er klaar voor. Nog 2,5 week :-)
Aquarium du Périgord Noir
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
http://www.prehistoparc.fr/

Echt leuk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Château Castelnaud (Castelnaud-la-Chapelle)

http://www.castelnaud.com/uk/index.php
Les Jardins de Marqueyssac (Vezac)

http://marqueyssac.com/
Die van ons vonden http://www.jacquouparc.com heel erg leuk. Een mini-pretparkje met zwembaden en glijbanen.

Ik dacht dat het in Le Bugue was...
Jacqueouparc is in Ste Alvere. Prima nog voor de leeftijd van jullie kinderen. Vanaf 12 is het niet meer zo leuk.

Op maandag is de markt in Ste Alvere, Dinsdag in Le Bugue en donderdag in LaLinde. La Linde is een leuke (maar drukke markt). Parkeren bij de voetbalvelden (Stadion) en dan zo de markt oplopen.

In Le Bugue heb je richting Limeuil een heel leuk restaurant zitten aan een grote vijver. Le Parc. De kinderen kunnen daar lekker los rondrennen zonder dat ze andere mensen lastig vallen. Ook zit er bovenin Limeuil een goed restaurant. Au bon accueil. Super lekker om daar uitgebreid te gaan lunchen als het erg warm is. Je zit op het terras onder een heester/blauwe regen.

Bergerac is ook leuk om een keer te bezoeken en dan een boottocht te maken op een ouder boot over de Dordogne.

Als je meer restaurant tips wil laat maar weten. Mijn kind is wat ouder dus wij gaan graag uit eten daar

Kanovaren doen wij trouwens altijd vanuit Vitrac. Dat vinden wij de mooiste route. Langs Limeuil is het wat saaier. Ook mooi, maar minder dorpjes.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Hoe is het weer trouwens geweest toen jullie in de Dordogne waren? Ik lees verschillende verhalen. Hopelijk hebben we grotendeels mooi weer. Nog 1,5 week. Zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven