bio opvoeding

05-07-2015 17:40 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 22 weken zwanger van mijn eerste kindje. Ik wil graag borstvoeding geven en als dat niet reëel is bio opvolgmelk van hipp. Verder houten speelgoed en alles waar geen gif in zit of van gemaakt is. Voeding niks in potjes zakjes blikken etc zelf bio klaarmaken. Eerste jaar zelf opvoeden na een jaar parttime werken en een nanny inschakelen Ik wil mijn kind gezond en wel opvoeden zonder suiker zout en gif. Zijn er meer superfood moeders op dit forum?
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Ik vraag me af of het aan de hormonen ligt.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:vivapimpelmees schreef op 05 juli 2015 @ 19:59:

[...]

Gut. Dat hebben jullie snel beslist!

Vorige week vond je het nog zo jammer dat je kind niet buiten zou kunnen spelen!we wouden het al heel lang. Nu is de knoop door gehakt en willen we een huis met een tuin en een open keuken. Maar eerst appartement verkopen.
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Ik heb de reacties nog niet gelezen want dan durf ik waarschijnlijk niet meer te reageren Ik ben een tijdje geleden ook vol goede moed aan de opvoeding begonnen want ik, ik ging het "anders doen".

Ik heb 6 maanden bv gegeven (met veel plezier trouwens), de meeste maaltijden voor mijn kind zelf bereid maar af en toe ook een potje gegeven (en dat zou ik nóóit doen!) Ik was ook een enorme fan van ecologisch houten speelgoed (want veel mooier, kwalitatiever en milieubewust vervaardigt). Die liefde was over op het moment dat mijn oudste dochter zichzelf met een prachtige (peperdure) houten rammelaar een blauw oog sloeg. 3 nachten ziekenhuis met een hersenschudding en daarna ging alle houten meuk naar de kringloop.
Doe maar gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg!
De grap is dat ik met onze eerste lang bv heb gegeven, bijna altijd zelf hapjes heb gekookt en ook erg houd van houten speelgoed. Maar ik krijg zo'n jeuk van je topic, de manier waarop je schrijft, de vastbeslotenheid, misschien ook een beetje de dwangmatigheid? In ieder geval vind ik het om een of andere reden bijna op voorhand al zielig voor je kind.

Weet je wat je baby nodig heeft: liefde en een relaxte moeder. De rest is bijzaak, echt. En dat jij de bijzaken zo prioriteert (in je topic) maakt dat ik het denk ik moeilijk vind je post serieus te lezen.
quote:FaileyRosa schreef op 05 juli 2015 @ 19:58:

[...]

Trap jij nog maar even na ik bepaal alsnog zelf hoe ik mijn kind opvoed. En wat ik wil ik beoordeel niemand vroeg alleen om advies. En jij moet er natuurlijk grofgebekt erin komen.Ik grofgebekt? Natrappen? Ik vraag me werkelijk af of jij in een andere dimensie zit met je hersenen ofzo. Heb je wel eens naar je eigen taalgebruik gekeken? De agressie spat er vanaf. Vindt je het zelf niet raar dat mensen negatief op je reageren? Of is het wel zo makkelijk om vooral niet naar jezelf te kijken en alles negatief op een ander te richten?
quote:milivia schreef op 05 juli 2015 @ 20:04:

Ik heb de reacties nog niet gelezen want dan durf ik waarschijnlijk niet meer te reageren Ik ben een tijdje geleden ook vol goede moed aan de opvoeding begonnen want ik, ik ging het "anders doen".

Ik heb 6 maanden bv gegeven (met veel plezier trouwens), de meeste maaltijden voor mijn kind zelf bereid maar af en toe ook een potje gegeven (en dat zou ik nóóit doen!) Ik was ook een enorme fan van ecologisch houten speelgoed (want veel mooier, kwalitatiever en milieubewust vervaardigt). Die liefde was over op het moment dat mijn oudste dochter zichzelf met een prachtige (peperdure) houten rammelaar een blauw oog sloeg. 3 nachten ziekenhuis met een hersenschudding en daarna ging alle houten meuk naar de kringloop.Jeetje wat erg, het was meer een idee voor als hij ouder is houten speelgoed. ik ben nog zelf aan het meten en passen hoe ik het wil hebben maar dit zijn wel de richtlijnen.
quote:-jolijn- schreef op 05 juli 2015 @ 19:57:

2. Is er naast al je idealen ook nog ruimte voor je kind? Tenminste, ik vind mensen zo prettig als ze hebben leren denken voor zichzelf, hun eigen oplossingen leren vinden, zich veilig voelen om hun eigen pad te zoeken, ook rustig een ander pad durven in te slaan wanneer zij vinden dat de tijd daar rijp voor is, en die ruimte hebben voor andere mensen.Mooie post jolijn. Mijn idealen zitten vooralsnog op dit vlak.
Je zegt dat je wilt overleggen met andere bio-moeders (wederom: wat is dat in godsnaam), maar ondertussen duw je alleen maar jouw mening door ieders strot. Niemand mag er iets over zeggen, want oh wee als er misschien een puntje van kritiek jouw kant op komt. Dat wordt lastig opvoeden, je kind gaat feilloos inspelen op al jouw gevoeligheden. En als het wat ouder wordt gaat het zich ook nog eens afzetten. Ik zie bier, sigaretten en Haribo in de toekomst.
quote:hatsetats schreef op 05 juli 2015 @ 20:02:

Ik vraag me af of het aan de hormonen ligt.Ik geloof wel dat hormonen bepaald gedrag kunnen versterken, maar niet dat een in wezen aardig, weldenkend en fatsoenlijk persoon ineens verandert in Eucalypta omdat er extra hormonen in een lijf rondzwerven. Dat zat er dan al in.
quote:kersopdetaart schreef op 05 juli 2015 @ 20:04:

De grap is dat ik met onze eerste lang bv heb gegeven, bijna altijd zelf hapjes heb gekookt en ook erg houd van houten speelgoed. Maar ik krijg zo'n jeuk van je topic, de manier waarop je schrijft, de vastbeslotenheid, misschien ook een beetje de dwangmatigheid? In ieder geval vind ik het om een of andere reden bijna op voorhand al zielig voor je kind.

Weet je wat je baby nodig heeft: liefde en een relaxte moeder. De rest is bijzaak, echt. En dat jij de bijzaken zo prioriteert (in je topic) maakt dat ik het denk ik moeilijk vind je post serieus te lezen.Het is voor mij allemaal nieuw ik ben zo bang dat ik het verkeerd doe. Het zijn wel de richtlijnen die ik wil volgen maar ik bedoel helemaal niet om bevooroordeeld te zijn ieder voor zich. Ben hartstikke zachtaardig en ik wil het beste voor mijn kind dat denkt iedere moeder toch als ze net zwanger is van de eerste??
Principes zijn voor mensen zonder baby's
quote:FaileyRosa schreef op 05 juli 2015 @ 20:10:

[...]

Het is voor mij allemaal nieuw ik ben zo bang dat ik het verkeerd doe. Het zijn wel de richtlijnen die ik wil volgen maar ik bedoel helemaal niet om bevooroordeeld te zijn ieder voor zich. Ben hartstikke zachtaardig en ik wil het beste voor mijn kind dat denkt iedere moeder toch als ze net zwanger is van de eerste??Uiteraard, ik wil het ook graag heel goed doen voor mijn (binnenkort eerste) kind. Maar ik ga juist heel erg uit van: onderzoek alles en behoud het goede. Dus ik kijk naar alle mogelijkheden die er zijn en bepaal dan hoe ik denk dat het fijn gaat zijn voor zowel kind, mij als partner. Je wilt toch ook nog een beetje fijn kunnen leven en sommige dingen (denken dat er speelgoed van gif gemaakt wordt) maken je alleen maar bang en ongerust. Inlezen, prima, maar probeer er realistisch naar te kijken.

[...]

Het is voor mij allemaal nieuw ik ben zo bang dat ik het verkeerd doe. Het zijn wel de richtlijnen die ik wil volgen maar ik bedoel helemaal niet om bevooroordeeld te zijn ieder voor zich. Ben hartstikke zachtaardig en ik wil het beste voor mijn kind dat denkt iedere moeder toch als ze net zwanger is van de eerste??

De kunst is om er van uit te gaan dat je vast wel iets verkeerd zult doen, en dat dat geen blijvende schade aan zal richten als je het niet te bont maakt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:FaileyRosa schreef op 05 juli 2015 @ 18:31:

Mijn vriendin haar dochtertje is supergestrest als ze naar de kinderopvang is geweest hartstikke stijf als ze thuis is is ze rustig en huilt niet en in de opvang huilt ze heel veel.

Dat is een kind. Als onze het kdv binnen komt gaat hij gelijk spelen en wij zijn dan ook gelijk vergeten. Wij worden eindelijk nooit uitgewaaid ondanks dat de leidsters en wij zeggen dat wij weg gaan. Het maakt hem echt niet uit dat wij weg gaan.

Hij heeft daar ook al echt een vriendje waar hij elke keer mee speelt sinds zijn 1ste verjaardag. Zo grappig deze liggen krom van de lach het ene moment en het volgende moment hebben ze 'ruzie'.

Verder eten wij hier niets uit potjes of pakjes. Mijn zoon heeft eigenlijk altijd zelf gemaakte hapjes gekregen. Was het plan, maar ook bij die ene keer dat het even niet uit kwam wou hij de potjes niet.

Hou te speelgoed heeft hij genoeg, maar ook plastic gewoon omdat hij erg van muziek maken houdt en speelgoed waar liedjes uitkomen. Bij die laatste categorie gaat hij lekker staan dansen, dat heb ik liever plastic met geluid. Daarnaast is heeft onze zoon ontdekt dat je heel goed kunt gooien met hout. Dit is vaak zwaarder dan plastic dus makkelijk.

Suiker krijgt hij bijna niet.

[...]

Het is voor mij allemaal nieuw ik ben zo bang dat ik het verkeerd doe. Het zijn wel de richtlijnen die ik wil volgen maar ik bedoel helemaal niet om bevooroordeeld te zijn ieder voor zich. Ben hartstikke zachtaardig en ik wil het beste voor mijn kind dat denkt iedere moeder toch als ze net zwanger is van de eerste??

En toch doe je dat keer op keer wel en als er dan wat van gezegd wordt reageer je agressief en/of zet je diegene met veel bombarie op de negeer. Als je het allemaal niet zo bedoelt, waarom doe je het dan steeds wel en reageer je zo op mensen die je daarop attenderen?

Mensen hebben nou eenmaal geen zin om tips uit te wisselen met iemand die zich zo gedraagt.
TO, woon je in de buurt van Duitsland ? Het assortiment bio, antroposofisch en/of verantwoord is daar veel groter én betaalbaar. De Hipp oplosthee raad ik je af. Pure suiker, evenals de daar populaire apfelsprudel. Veel Duitse dreumesen hebben last van zuigflescariës.

In Duitsland verkopen ze in de supermarkt rubberen spenen, als alternatief voor siliconen.

Zalig spul, alsof je je kind aan een condoom laat sabbelen.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Maar wat is het beste voor je kind? Mijn idee: go with the flow. Niet met een afvinklijstje van de beste methodieken. Volg je hart, niet je studieboek. Probeer je kind te begrijpen, in plaats van wat opvoedkundigen van ándere kinderen hebben begrepen.

[...]

Je doet het niet verkeerd zolang je een ontspannen moeder blijft en van je kind houdt. De focus heel sterk houden op die andere zaken vertroebelt dat alleen maar.

Kijk hoe het gaat met bv/evt flesvoeding en dan heb je nog tijd genoeg om wat voor hapje dan ook te maken (maaaanden). En als je toch besluit bijv voor bio potjes te gaan oid, geef dat dan met plezier en liefde aan je kind, maak er iets moois van die eerste hapjes. Dat is mijns inziens echt waar het om gaat.
quote:Snoesje666 schreef op 05 juli 2015 @ 20:16:

TO, woon je in de buurt van Duitsland ? Het assortiment bio, antroposofisch en/of verantwoord is daar veel groter én betaalbaar. De Hipp oplosthee raad ik je af. Pure suiker, evenals de daar populaire apfelsprudel. Veel Duitse dreumesen hebben last van zuigflescariës.

In Duitsland verkopen ze in de supermarkt rubberen spenen, als alternatief voor siliconen.

Zalig spul, alsof je je kind aan een condoom laat sabbelen.

Ik woon in Amsterdam helaas
Wij heben vaak kindjes thuis spelen die thuis geen suiker krijgen, en ook geen computers en beperkt tv tijd en dan ook nog voor hun uitgekozen programma's.

Ze vinden het hier een walhalla maar niet alleen bij mij hoor eigenlijk bij bijna iedereen waar ze spelen.

Ze gooien nog net hun zakken niet vol met snoep en als de tv of pc aanstaan worden ze helemaal contact gestoord.

Vind het vooral heel zielig dat soort kinderen.
Als ik je topic lees vind ik het vooral heel lief bedoeld allemaal. Maar zul je net zien dat je kindje de door jou met zorg zelf gemaakte prakjes op de grond smijt en juist alleen maar potjes wil eten. Ik gaf ook zelf gemaakte hapjes en mooi niet dat hij het wilde eten. Alles flikkerde hij zo op de grond. Vanaf maand 7 (want toen geen BV meer) tot aan de 14 maanden leefde meneertje op kuipjes appelmoes, broodkorsten, flesjes Nutrilon en koekjes. Meer ging er gewoon niet in.

Mijn zus doet ook alles bio qua eten, ze geeft zelfs eten mee aan mijn moeder. Als de kinderen bij haar zijn schreeuwen ze moord en brand, ze eten het niet op. Dikke boterhammen met chocopasta van de supermarkt, dát willen ze. En snoep

Succes!
Het lijkt me dat je probeert te doen wat jij denkt dat het beste zal zijn voor je kindje. En dat is prima. Dat wil vrijwel elke moeder.

Maar het is ook handig om in te zien dat de realiteit soms wat in de weg staat. En het lukt gewoon niet om alles perfect te doen.

Want heel veel dingen weet je ook niet als normaal mens. Zo schijnen er ook veel gifstoffen in kleding te zitten om nog maar niet te spreken van de babyverzorgingsproducten. En ik las laatst dat zwangeren wordt afgeraden om vleeswaren te eten. En wat dacht je van alle fijnstof die ongezond is en de asbest in scholen of de hoogspanningsmasten die misschien een kans op leukemie vergroten?

Je kunt het niet perfect doen.
quote:kersopdetaart schreef op 05 juli 2015 @ 20:16:

[...]

Je doet het niet verkeerd zolang je een ontspannen moeder blijft en van je kind houdt. De focus heel sterk houden op die andere zaken vertroebelt dat alleen maar.

Kijk hoe het gaat met bv/evt flesvoeding en dan heb je nog tijd genoeg om wat voor hapje dan ook te maken (maaaanden). En als je toch besluit bijv voor bio potjes te gaan oid, geef dat dan met plezier en liefde aan je kind, maak er iets moois van die eerste hapjes. Dat is mijns inziens echt waar het om gaat.Liefde is het belangrijkste wat ik zeker ga geven ik ben nog aan het zoeken wil het heel graag goed doen. Misschien te goed, nachtmerries gehad dat het fout ging. Bbrrr
quote:FaileyRosa schreef op 05 juli 2015 @ 20:07:

[...]

Jeetje wat erg, het was meer een idee voor als hij ouder is houten speelgoed. ik ben nog zelf aan het meten en passen hoe ik het wil hebben maar dit zijn wel de richtlijnen.Als je kind ouder is (pakweg 'n jaar of 4-5) en naar school gaat, zal het gewoon de dingen willen die 'in' zijn bij zijn klasgenootjes en met veel smaak alle snoepgoed en chips traktaties naar binnen werken. Je kunt dat toch niet tegenhouden.
Shoot first, ask questions later!
Kariesgefahr durch Apfelsaft und Apfelschorle

Reiner Apfelsaft enthält zwar keinen Zuckerzusatz - aber Kariesbakterien mögen auch den fruchteigenen Zucker gerne. Sie verarbeiten ihn zu Säure, die den schützenden Zahnschmelz aufweicht. Die im Apfelsaft enthaltene natürliche Säure schädigt den Zahnschmelz ebenfalls, da sie den ph-Wert im Speichel senkt. Auch die verdünnte Form, Apfelsaftschorle, ist kaum zahnfreundlicher als reiner Apfelsaft - selbst bei einem Mischungsverhältnis von zwei Teilen Wasser und einem Teil Apfelsaft. Da Kinder für Karies besonders anfällig sind, sollten sie Apfelsaft oder Apfelschorle nicht aus der Flasche „nuckeln".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven