iPabo en Pabo
dinsdag 7 juli 2015 om 12:52
Ik wilde vragen of iemand ervaring heeft met de iPabo in Amsterdam en met de Pabo in Utrecht (op de HU)?
En wat is het verschil tussen deze twee, behalve dat de iPabo zich ook bezig houdt met religies. Ik heb gehoord dat er op de Pabo meer knutsel en knipwerk is en er niet echt in wordt gegaan op de didactiek.
Ik twijfel tussen deze twee, dus wie o wie helpt mij uit de brand . De Google resultaten zijn niet meer relevant. Topics zijn erg verouderd, helaas.
Ik hoor graag ervaringen!
En wat is het verschil tussen deze twee, behalve dat de iPabo zich ook bezig houdt met religies. Ik heb gehoord dat er op de Pabo meer knutsel en knipwerk is en er niet echt in wordt gegaan op de didactiek.
Ik twijfel tussen deze twee, dus wie o wie helpt mij uit de brand . De Google resultaten zijn niet meer relevant. Topics zijn erg verouderd, helaas.
Ik hoor graag ervaringen!
dinsdag 7 juli 2015 om 13:17
Ja, dat is op dit moment niet best. Maar tegen de tijd dat ik klaar ben, zal het onderwijs wel meer aantrekken. Er is vergrijzing gaande en er blijven wel altijd gewoon kinderen verschijnen op scholen.. dus vroeg of laat zal er een tekort zijn. En anders kan ik altijd nog wat anders doen (andere studie daarna of ander werk). Kinderopvang daarentegen zal nog wel een tijd FC Knudde zijn. Maar, dat komt meer door dat gerommel met subsidies en de werkloosheid, waardoor kinderen gewoon thuis kunnen blijven.
dinsdag 7 juli 2015 om 13:27
Ik heb een blauwe maandag de iPabo gedaan, maar ik vond het niets. Van alle opleidingen die ik heb gedaan, en dat zijn er een hoop, was dit de meest infantiele. Alles moest in groepjes, de toetsen waren simpel en de hele opleiding is nog simpeler. Het is niet echt uitdagend, zeg maar. (en ik heb gewoon havo gedaan)
Ik raad het je in ieder geval om de iPabo te doen. Goed, er is een vergrijzing gaande, maar volgens mij worden er ook lang niet zo veel kinderen meer geboren als in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw. Tel daarbij op dat scholen minder te besteden hebben. De klassen zijn vaak groot, zodat ze minder docenten nodig hebben.
Met een Pabo-diploma kan je niet erg veel. Ja, voor de klas staan en eventueel methodes ontwikkelen, maar dat is het dan ook. Is er niet een andere studie die je leuk lijkt?
Ik raad het je in ieder geval om de iPabo te doen. Goed, er is een vergrijzing gaande, maar volgens mij worden er ook lang niet zo veel kinderen meer geboren als in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw. Tel daarbij op dat scholen minder te besteden hebben. De klassen zijn vaak groot, zodat ze minder docenten nodig hebben.
Met een Pabo-diploma kan je niet erg veel. Ja, voor de klas staan en eventueel methodes ontwikkelen, maar dat is het dan ook. Is er niet een andere studie die je leuk lijkt?
dinsdag 7 juli 2015 om 13:28
Als je kiest voor de (i)Pabo, bedenk je dan dat je alleen maar het beroep van juf kunt uitoefenen. Bij de iPabo staat naast het basisonderwijs, ook het geloofsonderwijs centraal zoals je zelf al aangeeft. Dit zal je later meerde mogelijkheden bieden wanneer je opzoek bent naar een baan. Zelf heb ik er ook lang over nagedacht om naar de pabo te gaan, maar ik zie mijzelf niet mijn hele leven voor de klas staan en ik wil meer kunnen dan alleen juf zijn. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de studie pedagogiek en heb het daar erg naar mijn zin. Met de studie pedagogiek kan je ook werkzaam zijn in het onderwijs, maar ook in bijvoorbeeld de jeugdzorg. Met pedagogiek heb je veel meer mogelijkheden en dit heeft mij uiteindelijk de keuze voor de studie doen maken.
Tip: doe mee met een meeloopdag! Hierdoor krijg je veel inzichten in de opleiding, de hofschool zelf en in de colleges die worden gegeven.
Tip: doe mee met een meeloopdag! Hierdoor krijg je veel inzichten in de opleiding, de hofschool zelf en in de colleges die worden gegeven.
dinsdag 7 juli 2015 om 13:37
Bedankt voor de reacties!
Ik ben nu wat ouder en ik zie mezelf nu wel voor de klas staan voor een lange tijd. Voorheen heb ik ook de pabo gedaan (2 maanden ), maar ik was er toen nog niet klaar voor, merkte ik. Toch is het wel iets wat mij het meeste aanspreekt. En ik heb een heleboel opleidingen gezien, de afgelopen 3 jaar, op open dagen enzovoorts. Ook een totaal andere opleiding geprobeerd, maar het pastte niet bij me.
Pedagogiek vind ik net even te "heftig". Ik wil niet constant met heftige dingen bezig zijn in mijn werk (jeugdzorg enz). Toch bedankt voor de tip!
Ik ben nu wat ouder en ik zie mezelf nu wel voor de klas staan voor een lange tijd. Voorheen heb ik ook de pabo gedaan (2 maanden ), maar ik was er toen nog niet klaar voor, merkte ik. Toch is het wel iets wat mij het meeste aanspreekt. En ik heb een heleboel opleidingen gezien, de afgelopen 3 jaar, op open dagen enzovoorts. Ook een totaal andere opleiding geprobeerd, maar het pastte niet bij me.
Pedagogiek vind ik net even te "heftig". Ik wil niet constant met heftige dingen bezig zijn in mijn werk (jeugdzorg enz). Toch bedankt voor de tip!
dinsdag 7 juli 2015 om 13:56
Raindance, waarom was je vroeger nog niet klaar voor de Pabo? Wat maakt dat je denkt dat je dat nu wel bent?
Vergis je niet: ook in het onderwijs krijg je te maken met heftige dingen. Thuissituaties van kinderen, allerlei leer- en gedragsstoornissen zijn orde van de dag. Het speciaal onderwijs is uitgedund en er zitten steeds meer kinderen in een reguliere klas, terwijl ze beter tot hun recht zouden komen in het speciaal onderwijs.
Daarnaast heb je een berg administratie waar je niet goed van wordt. Voor de klas staan is niet alleen lesgeven! Integendeel! Voor mij waren alle randzaken een reden om het onderwijs vaarwel te zeggen, terwijl ik lesgeven fantastisch vond.
Vergis je niet: ook in het onderwijs krijg je te maken met heftige dingen. Thuissituaties van kinderen, allerlei leer- en gedragsstoornissen zijn orde van de dag. Het speciaal onderwijs is uitgedund en er zitten steeds meer kinderen in een reguliere klas, terwijl ze beter tot hun recht zouden komen in het speciaal onderwijs.
Daarnaast heb je een berg administratie waar je niet goed van wordt. Voor de klas staan is niet alleen lesgeven! Integendeel! Voor mij waren alle randzaken een reden om het onderwijs vaarwel te zeggen, terwijl ik lesgeven fantastisch vond.
dinsdag 7 juli 2015 om 14:05
Ik was toen een stuk jonger en ik denk dat ik nu persoonlijk gegroeid ben, waardoor ik er wel klaar voor ben. Ik had toen geen zin om te studeren, was toe aan een pauze. Nu heb ik gewerkt, vele ervaringen rijker.
De Pabo is op het moment mijn enige optie, want de rest spreekt mij niet aan..
Tuurlijk komen er heftige dingen voorbij, maar zeker in mindere mate dan pedagogiek. Het is zeker niet alleen lesgeven, dat weet ik.
De Pabo is op het moment mijn enige optie, want de rest spreekt mij niet aan..
Tuurlijk komen er heftige dingen voorbij, maar zeker in mindere mate dan pedagogiek. Het is zeker niet alleen lesgeven, dat weet ik.
dinsdag 7 juli 2015 om 19:11
Tegenwoordig zijn er heel wat universitair afgestudeerden (kinderpsychologie, orthopedagogie) die de Pabo in 2 jaar doen. Dat zal straks voor heel wat concurrentie zorgen bij het bemachtigen van een schaarse onderwijsbaan. Veel Pabo-afgestudeerden gaan op een kinderdagverblijf aan de slag, waar de MBO'ers vervolgens weer geen baan meer kunnen krijgen. Of je mag eeuwig invallen.