Werk & Studie alle pijlers

Opleiding doktersassistente

12-07-2015 21:07 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen omtrent de verkorte opleiding doktersassistente. Ik zou deze het liefst aan het Zadkine volgen, zodat ik gewoon in Rotterdam kan blijven.

Ik volg momenteel de opleiding Biomedische Wetenschappen aan de UU, maar mijn droom is om arts te worden. Aangezien mijn opleiding nog tussen de 4 en 6 jaar duurt wil ik mij al graag wat verder ontwikkelen binnen de gezondheidszorg. Een diploma als doktersassistent helpt mij denk ik al heel erg in de goede richting. Op deze manier kan ik al wat ervaring op doen in de praktijk.

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe zwaar is deze (verkorte) opleiding en wat zijn jullie verdere ervaringen??

Alvast bedankt!

Groetjes, Kim
Huh? Je wil dus deze opleiding erbij doen? Maar zo'n verkorte opleiding is toch 4 dagen werken en 1 dag school? Dat is tenminste bij apothekersassistent wel zo. Dat lijkt me niet te combineren eigenlijk.
Als je nu BMW doet, wil je waarschijnlijk proberen via de zij-instroom binnen te komen? Dan zou ik eerder zorgen dat je praktijkervaring op doet door als bijbaan in de thuiszorg of een verzorgingstehuis gaan werken. Dat combineert ook nog eens beter met een full time studie. Ik denk dat de kennis die je bij de opleiding doktersassistente opdoet niet heel veel bijdraagt, ook niet om binnen te komen. Die kennis ga je tijdens de studie toch ook wel leren. Er zit waarschijnlijk wel een stage bij, maar dat combineert dan weer lastig met je huidige studie. Weten hoe het in de zorg echt is (door bv zo'n bijbaan) is wel een pre, omdat het de kans verkleint dat je teleurgesteld afhaakt.
Hoi Kimm,

Ging je voor de BOL of de BBL variant? Volg zelf de 2 jarige BBL variant en het bevalt prima. Tis hard werken en je moet met soms lastige en stressvolle situaties om kunnen gaan. Ook kan de werkdruk in de zorg erg hoog zijn en is geen dag hetzelfde. Ook gaat het leren thuis natuurlijk gewoon door na een drukke dag. Gezien ik begin 30 ben moest ik af en toe even wat kennis bijspijkeren maar gezien jouw voorgeschiedenis moet dat een eitje zijn!

Heel veel succes!
🌸
De opleiding die ze aanbieden is 1 dag per week school en daarnaast zelfstudie. Dit is een speciale 21+ verkorte opleiding. Daarnaast moet er 60 dagen stage gelopen worden, maar ik heb hierover nog informatie gevraagd via de opleiding zelf. Tijdens de studie leer je ook al wat handelingen die je toe gaat passen. Mocht ik dan nog toegelaten worden tot Geneeskunde heb ik hier alvast een stapje voor.

Ik wil inderdaad proberen om binnen te komen via de zij instroom na het behalen van mijn bachelor. Ik heb al een aantal jaren Diergeneeskunde gestudeerd en vrijwilligerswerk gedaan in een zorginstelling met verstandelijk gehandicapten. Bij mijn vorige opleiding heb ik geleerd dat connecties ontzettend belangrijk zijn, daarom wilde ik voor deze opleiding gaan en dan naast mijn studie hopelijk werken als assistent. Op deze manier kan ik hopelijk connecties maken. Deze zij instroom is echt mijn laatste kans om aangenomen te worden, dus ik wil er echt alles aan doen! Helaas 3 keer uitgeloot en bij de EUR decentraal niet toegelaten :(

Ik weet dus al wel heeeel zeker dat ik in de zorg wil werken. Ik heb al een keer meegelopen in het ziekenhuis op de SEH en dat vond ik helemaal geweldig.
Hallo kayako ,

Ik wil dan voor de BOL variant gaan, aangezien ik momenteel geen werkplek heb en ook nog mijn andere studie heb. Het gaat dan ook meer zijn als bijbaan tijdens het verdere verloop van mijn studie. Op deze manier zou ik dan werkzaam zijn binnen het werkveld waar ik uiteindelijk wil komen. Het contact met mensen spreekt mij ook heel erg aan. Bij mijn huidige baantje is daar helaas geen sprake van :( De vraag is dus echt of deze studie te combineren is. Ik ben al gewend aan hele lange dagen (40 uur per week school + 20-30 uur zelfstudie)
Ik heb geen ervaring met de opleiding voor doktersassistente, maar waarom probeer je niet de decentrale selectie bij een andere universiteit?
Na drie keer uitgeloot te zijn mag je helaas nooit meer meedoen voor de bachelor :( dus ook niet decentraal.
En in België gaan studeren? Daar hebben ze die selectie niet
Ik heb al een aantal jaren in Belgie gestudeerd (Diergeneeskunde), maar voor geneeskunde moet je een toelatingstest maken. Aangezien mijn natuurkunde en wiskunde niet echt top zijn, ben ik daar al 5 keer voor gezakt ...
Je doet nu dus een universitaire opleiding maar wil wen scholing erbij doen tot doktersassistente?

Waarom als ik vragen mag?

Je wil dus een BOL scholing doen, dus echt in de klas zitten met medescholieren en tegelijkertijd ook college volgen met medestudenten?

Hoe wil je dat gaan bolwerken dan? Je kan jezelf niet in tweeën splitsen toch?

En is het niveauverschil niet veel te groot?
Maar die test is toch een test om te zien of je de opleiding aan kan? Als je daar al 5 keer voor bent gezakt, lijkt me dat de opleiding zelf ook erg zwaar zal zijn voor je.
Waarom ga je niet werken aan je natuurkunde en je wiskunde dan?

Want dat lijkt mij dan beter als je kans van slagen wil hebben bij geneeskunde.
Dit heb daar al vaker aan gewerkt en ik kom daar gewoon niet doorheen. I, zie het ook echt niet meer zitten om weeeeer natuurkunde en wiskunde op vwo niveau te gaan leren. Ik weet dat het niveau van geneeskunde niet te hoog ligt aangezien ik cum laude stond aan de universiteit voor een heel erg soortgelijke opleiding. Het binnenkomen lukt me gewoon niet..

En de opleiding die ik dan wil doen is een volwassen deeltijd opleiding. Dus 1 dag school en de rest zelfstudie. Bij BMW heb ik ook niet belachelijk veel contact uren en het studeren gaat me goed af.
Ik ben het met je eens dat contacten kunnen helpen, maar snap niet helemaal hoe deze opleiding je daar dan bij gaat helpen? Je hebt niks aan contacten met andere doktersassistenten en een paar huisartsen. Die gaan niet over de selectie. Als het je daarom gaat moet je binnen het UMC aan de slag zien te komen en daar overal laten vallen wat je wilt. Zorg dat je BMW stages relatief klinisch zijn, meldt je aan bij de studenten flex-pool enz. Dan heb je kans met de goede mensen in contact te komen.
Ok, dan zou het wel kunnen.

Maar de opleiding is wellicht wel te simpel voor je.

HBO-V is wellicht beter, maar eigenlijk ook heel anders dan geneeskunde uiteindelijk.

Ik zou mijn tijd besteden aan het up to date houden van de eisen die aan je gesteld worden voor geneeskunde. Want ondanks dat de opleiding wel leuk is, is het voor jou alleen maar leuk.

Je gaat niks doen met dat diploma.

Dan kan je beter kijken naar een studie die wat dichter bij geneeskunde ligt.

Ik neem aan dat deze opleiding niet geschikt is voor de zij instroom?
Ik denk dat je uitgelachen wordt als je een opleiding voor doktersassistente wilt gebruiken als springplank om geneeskunde te studeren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik wil met het diploma proberen aan de slag te komen in het ziekenhuis. Aangezien ik ook nog zo lang aan het studeren ben, lijkt dit me juist heel nuttig om ernaast te kunnen doen. Zonder diploma of als niet-student geneeskunde zullen ze me voor zo'n baantje niet aannemen. Dus het is puur om echt aan de slag te kunnen in een ziekenhuis of soortgelijke instelling om ervaring op te doen en dus naast mijn studie een beetje te kunnen bijverdienen. HBO is dan ook weer een langere opleiding en daar ben ik niet naar op zoek. Ik heb al redelijk wat dingen op mijn cv staan voor de zij instroom. Daarnaast wil ik proberen de komende jaren nog af en toe mee te lopen bij een arts in het ziekenhuis. Doktersassistent is dus niet echt voor deze toelating, maar meer om iets te kunnen doen wat ik echt leuk vind.
Hoeveel vacatures staan er bij de ziekenhuizen bij jou in de omgeving voor doktersassistentes zonder werkervaring?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maar wat zou een doktersassistente in het ziekenhuis moeten? Is nou niet echt een plek waar er veel werken volgens mij.
Bedankt Himalaya, maar daar is het dus niet voor. Heb al een post academische certificaat gehaald op master niveau, al jaren een ehbo diploma, meeloopdagen bij artsen in het ziekenhuis, vrijwillergerswerk in een gehandicapten instelling en ben ambasdeur geweest in Belgie voor een chirurgisch paardenkliniek, dit diploma is dus niets van een springplank voor de toelating.
Als ik zoek naar vacatures dan kom ik heel wat tegen voor in het ziekenhuis Desperate Housewife. Ik hoop dat ze me daar op school ook nog het een en ander over kunnen vertellen.
Ik dacht dat je het had over assistente voor de huisarts. Maar je bedoeld dus voor op de poli? Ik zie de link met de opleiding geneeskunde daarin niet echt. Is apothekersassistent dan niet veel logischer?
Ze vragen tegenwoordig overal ervaring..
Een doktersassistent kan bij beide werkzaam zijn. Ik denk dat apothekersassistente veel meer affiniteit heeft met apotheker en veel minder met arts zijn. Farmacie was ook echt iets dat ik niet wilde gaan studeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven