Werk & Studie alle pijlers

Schalen...

13-07-2015 14:52 12 berichten
Ok, even een complete "nitwit" vraag. Ik werk sinds een jaar bij een bedrijf. Had een jaarcontract, begon in schaal 0, en krijg nu een contract voor onbepaalde tijd. Ze zijn tevreden over mij en in het voortgangsgesprek besproken dat ik graag meer zou willen verdienen. Hierop werd positief gereageerd, er zou worden berekend hoeveel salaris ik erbij zou krijgen. Nu mijn nieuwe contract binnen en daarop staat precies hetzelfde maandsalaris als op mijn vorige contract en ook "schaal 0" terwijl ik al een jaar in dienst ben.

Ik ga morgen natuurlijk meteen praten, maar vraag mij vooral af wat mijn rechten zijn. Kan mij voorstellen dat er gezegd wordt: "we hebben gerekend, maar kunnen niet meer gaan betalen", maar "hoor" je niet bij positieve beoordelingen gewoon na een jaar een schaal omhoog te gaan? Of is dit per beroep verschillend?

Ben al in het zoeken in mijn CAO maar kom er niet helemaal uit. Vind het wel fijn om voor mijn onderhandelingspositie te weten wat mijn rechten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Welke CAO?

En bedoel je schaal 0, of trede 0? Schalen hangen samen met functies. In een CAO met bijvoorbeeld 10 schalen is schaal 1 een schoonmaker, schaal 3 een chauffeur, schaal 5 een secretaresse, schaal 8 een manager en schaal 10 de hoogste directeur. En binnen een schaal heb je dan treden, meestal een stuk of 20, waarbij je begint op trede 0, en elk jaar een trede omhoog gaat. Zo kan bijvoorbeeld trede 20 van schaal 3 gelijk zijn aan trede 10 van schaal 5.

Elk jaar een schaal omhoog is een heel mooie carriere, maar weinig realistisch
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Oja, sorry...zie je daar heb je het al. Gaat inderdaad om de trede.

Kortom, zit al een jaar in trede 0. Zou ik niet naar trede 1 moeten gaan?
Welke CAO? Zonder te weten waar het over gaat kunnen we weinig zeggen over waar je 'recht' op hebt. Elke CAO is anders.

Normaalgesproken ga je inderdaad elk jaar een trede omhoog. En het krijgen van een vast contract is altijd een goede reden om daar nog eens over te onderhandelen, want je kunt ook een trede overslaan als ze erg tevreden zijn.

Nu heb je een gesprek gehad, en er is je iets voorgerekend, maar nu zetten ze je terug op de oude trede? Heb je toen aantekeningen gemaakt over wat er is voorgerekend? Om welke trede dat ging?

Zo ja, dan is het simpel, en kun je hard terugwijzen naar dat er een foutje is gemaakt, want beloofd is dat je naar trede X zou gaan. Als geen aantekeningen, dan kun je wat zachter aangeven dat je je herinnert dat je in elk geval zou stijgen, en dat je sowieso volgens CAO (nakijken) een trede omhoog hoort te gaan, dus dat je vermoed dat je in trede 1 of 2 moet terechtkomen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Normaliter ga je elk jaar een trede omhoog, mits er een goed beoordelingsgesprek met papierhandel (doelstellingen en realisatieformulieren) aan vooraf gegaan is.
Ja, beoordelingsgesprek met doelstellingen ed is geweest, op papier staat dat ik erg goed presteer, dat men zeer tevreden over mij is en ze mij graag willen behouden in het bedrijf. Er zijn geen op- of aanmerkingen, geen enkel punt van ontevredenheid. Iedereen is blij dat ik er ben en dat is ook de reden om mij een vast contract aan te bieden.

Er is vervolgens niet voorgerekend hoe ik omhoog zou gaan, maar wel afgesproken dat ik omhoog zou gaan. Men moest nog gaan rekenen wat ze mij konden bieden. Begin nu toch meer te denken dat er een foutje is gemaakt met het contract. Als dat niet zo is zou ik het nogal onterecht vinden. Nou ja, ga morgen in gesprek, zal het aardig houden, maar ben er stiekem toch kwaad over. Op zijn minst hoor ik een trede omhoog te gaan.
Ik heb inmiddels wel letterlijk in mijn CAO gevonden dat je ieder jaar een trede omhoog gaat (tenzij het functioneren slecht is).

Zucht...nou ja, wie weet is het gewoon een fout en heb ik het verkeerde contract toegestuurd gekregen.
Is er geen PSA afdeling waar je even bij kan informeren?

Indien je normaal functioneert hoor je volgens mij gewoon een trede omhoog te gaan.

Wellicht gaat er bij de personeels administratie iets mis.
Zou het niet kunnen dat je een hele schaal omhoog bent gegaan? Dus bijvoorbeeld van schaal 3 trede 0 naar schaal 4 trede 0?
Het is overigens wel zo dat je die verhoging pas krijgt, een jaar na dat je vaste contract is ingegaan.

Dus vanaf de datum dat je tijdelijke contract is omgezet naar een vaste aanstelling. Die maand moet je aanhouden.

Het zou ook op je loonstrookje moeten staan.

Maar het kan vast niet zo moeilijk zijn om dit even met je baas te bespreken. Of met de personeel en salarisadministratie binnen het bedrijf.
quote:PeterRusso schreef op 13 juli 2015 @ 16:11:

Het is overigens wel zo dat je die verhoging pas krijgt, een jaar na dat je vaste contract is ingegaan.

Dus vanaf de datum dat je tijdelijke contract is omgezet naar een vaste aanstelling. Die maand moet je aanhouden.

Het zou ook op je loonstrookje moeten staan.

Maar het kan vast niet zo moeilijk zijn om dit even met je baas te bespreken. Of met de personeel en salarisadministratie binnen het bedrijf.Klopt, ik bespreek het morgen. En loon is onveranderd, dus ik ben zeker geen schaal omhoog gegaan.
Die laatste zin was voor Missmarissie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven