De verhuizing: Amerika

23-02-2015 17:24 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is bijna rond: een contract in Amerika. Voor mij heel lang een droom geweest en nu lijkt die dan ook echt uit te komen! Eind dit jaar vertrek ik waarschijnlijk. Dat geeft nog wat tijd, maar tegelijkertijd weet ik dat die ook zo voorbij vliegt!

Zijn er nog andere forummers die naar Amerika geëmigreerd zijn en die praktische tips hebben? Via mijn werk ga ik in eerste instantie een H-1B visum aanvragen. Ik heb al op het AllesAmerika rondgekeken, maar wie weet vind ik hier nog wat meer informatie of ideeën.
quote:LA_Woman schreef op 23 februari 2015 @ 19:13:

Ook hebben we onze geboorteaktes en trouwakte opgevraagd bij de gemeente, die bij de rechtbank van een apostille laten voorzien en meegenomen. Tot nu toe alleen onze trouwakte nodig gehad toen ik mijn paspoort ging verlengen, verder liggen ze in de kluis. Heb je de "echte" aktes opgevraagd of een uittreksel? (Of is dat hetzelfde?) Apostille had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar ik kan me voorstellen dat dat een verschil maakt. Bij mijn eerste verhuizing lukte het allemaal met een uittreksel uit het BRP, maar het is misschien beter om hier niet op te vertrouwen. Overigens zou ik dan ook een uittreksel niet-ingezetene moeten halen nu. Geen idee hoe dat verschilt.
Ik had m'n geboorteakte (met apostille inderdaad) pas nodig voor m'n groene kaart. Voor SSN was/is er een lijst waarvan je dan minstens 1 of 2 dingen moet hebben. Ik heb denk ik alleen m'n Nederlandse paspoort nodig gehad.

Zie ook hier: http://www.ssa.gov/ssnumber/ss5doc.htm

Lijkt te zeggen, fijn als je het hebt maar niet essentieel.
Geen ervaring met deze specifieke procedure, maar ik had ooit wel een geboorte bewijs nodig en ik kreeg toen gewoon een internationaal exemplaar (dus ook het Engels) van de gemeente waar ik geboren ben. Is dat geen optie?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dat is als ik het goed begrijp een uittreksel uit het geboorteregister, toch? Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om die aan te vragen bij de gemeente waar ik geboren ben. Ik was even bang dat een geboorteakte iets anders (officiëlers) was. Maar ik ga er gewoon twee of drie vragen en dan naar de rechtbank voor een apostille. Als ik ze nu niet nodig heb, zijn ze voor de green card wellicht handig.

Had je voor je eerste doktersbezoek trouwens ook een vaccinatiebewijs nodig? Of is dat ook pas voor de green card?
Ja, inderdaad, dat is dan het uittreksel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:ElizabethJennings schreef op 13 juli 2015 @ 00:23:

[...]

Heb je de "echte" aktes opgevraagd of een uittreksel? (Of is dat hetzelfde?) Apostille had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar ik kan me voorstellen dat dat een verschil maakt. Bij mijn eerste verhuizing lukte het allemaal met een uittreksel uit het BRP, maar het is misschien beter om hier niet op te vertrouwen. Overigens zou ik dan ook een uittreksel niet-ingezetene moeten halen nu. Geen idee hoe dat verschilt.

Euhm... als je naar de gemeente gaat dan krijg je geloof ik een officiële akte mee. Volgens mij is dat anders dan een uittreksel.

Als ik het me goed herinner dan heb je je geboorte akte (met apostille) niet nodig voor het aanvragen van je SSN. Ik heb zelf geen SSN maar mijn man wel, en voor zover ik weet heb ik maar 1x onze trouwakte nodig gehad toen ik mijn Nederlandse paspoort ging laten vernieuwen en daar zijn naam in wilde zetten.

Maar het is altijd goed om het te hebben, die aktes met apostille.

Wij hebben namelijk binnenkort onze geboorteaktes nodig om een Amerikaans paspoort voor ons dochtertje (3 weken oud, en zij heeft al wel een SSN en ik niet ) aan te vragen dus ik ben blij dat we destijds alles hebben geregeld.
Even snel onze aktes bekeken en het is een 'uittreksel uit de geboorteakte' staat bovenaan het document Ze zien er wel heel officieel uit trouwens!
Ah, heel fijn! Dan laat ik de afspraak bij de gemeente gewoon staan!

(En gefeliciteerd met jullie dochter!)
Dank je!

LAman is as we speak ook in de bureaucratische molen beland om een apostille te regelen voor haar Amerikaanse geboortecertificaat zodat we een Nederlands paspoort voor haar aan kunnen vragen

Maar de apostilles waren iets makkelijk te regelen in Nederland, wees gerust!
Ik wil dit topic uppen. Wat zijn voordelen van een O1 en O3 visum? Kan een O3 worden omgezet in een H1-B?
Liubi: wat is een o1 en 03 visum?
Hoi Raccoon, ik heb even een eigen topic gemaakt. Een O1A visum is een visum voor mensen met "extraordinary skills" en een O3 visum is een visum voor spouses en kinderen van een O1 visum.
Laat maar, ik weet het antwoord al. Ik moest gewoon met de juiste termen zoeken. Duh.
Liubi, ik heb hetzelfde beroep als je man. H1B is gangbaar in zo'n geval.
Het bedrijf biedt buitenlandse werknemers een O1 visum aan omdat ze dat dan vaak kunnen verlengen en omdat ze dan geen quotum hebben. Maar voor meereizende spouses pakt dat negatief uit. Maar een H-1b is maar 6 jaar geldig. Hmmm ingewikkeld.
Drie jaar zelfs maar. Maar hij kan wel verlengd worden.

De H1B is een dual intent visum. Het idee is bij mij ook dat mijn werkgever de aanvraag van de green card sponsort. Met dependents heb ik verder geen ervaring.

Heb je wel gekeken of je man niet onder de cap-exempt category valt? Dat was bij mij wel het geval. Was nog een hele berg papierwerk, maar in ieder geval geen loting.
Hoi Elizabeth, hoeveel tijd zat er tussen het het papierwerk en de daadwerkelijke begindatum? Ging daar een half jaar overheen of een jaar?

Of kon je bij de nieuwe werkgever aangeven wanneer je kon beginnen?
Een maand of vijf geloof ik. Maar er is wel betaald voor een versnelde procedure. Ik moest eerst zelf allerlei papierwerk invullen. Dat ging toen naar de immigratieafdeling bij mij op het werk. Toen hun petitie goedgekeurd was kon ik mijn visum aanvragen. Maar op dat moment was er te weinig tijd tot de startdatum, dus vandaar die versnelde procedure. (Net in de tijd dat ik op gesprek moest komen viel het systeem toen uit. Duurde ook weer langer. Uiteindelijk kreeg ik mijn paspoort maar net op tijd terug.)

Als je op een non-immigrant visum gaat, kan het wel nadelig zijn om hem aan te vragen in een land waarvan je de nationaliteit niet draagt. Dat maakt het moeilijker om binding met je thuisland aan te tonen. Met een dual intent visum hoefde je dat gelukkig niet aan te tonen, want ik woonde hiervoor ook al niet in Nederland.
Dank Elizabeth! Mijn man had het eerste deel van zijn interview vandaag. Ik denk dat hierna nog volgen. We moeten.goed overwegen. Bij een bedrijf of prof worden. Daarvoor staan ook twee sollicitaties gepland. Nota bene in Europa.
Over Skype bedoel je? Ja, dat had ik voor sommige sollicitaties inderdaad ook. Op basis daarvan werd dan besloten of ze je lieten overvliegen voor een face-to-face interview. Dat duurde dan wel gelijk 2-3 dagen.

Maar goed, het is sowieso een beetje een wereld op zich natuurlijk. Succes in ieder geval met de keuze.
Ik had destijds een L1-b visum, die aanvraag duurde maar 2,5-3 maanden. Volgens mij mag je dan als echtgenote ook werken. Veel vrienden uit Nederland hadden een H1, hun partner mocht dan niet werken volgens mij. Sorry, is lang geleden, maar indien rekevant wellucht goed om nog even verder uit te zoeken Liubi?
De man van een vriendin (ook verhuisd naar Amerika op een H1B-visum) mocht inderdaad niet werken totdat ze hun green cards kregen.
Neem vooral niet teveel mee. Je moet best lang wachten tot je verhuiscontainer aankomt, en in die 6 tot 8 weken heb je het broodnodige al nieuw gekocht (denk aan handdoeken, beddengoed, keukengerei, etc.). Ook zitten in de meeste huurhuizen vaste verlichting, koelkast, wasmachine, droogtrommel, magnetron, etc. Ga dat dus allemaal niet meeslepen. En onderhandel een verhuispremie in je contract. Al met al is het allemaal hartstikke duur (vliegticket, eerste maand huur, laatste maand huur, borg, huisraad, advocaat kosten, etc.)

Verder is de DMV afschuwelijk qua wachttijden, en viel het Greencard proces me alles mee (mits je alle honderdduizend formulieren correct en in alle detail hebt ingevuld).

Je mag me een PB sturen als je specifieke vragen hebt. Heb eventueel wel een aanrader voor een verhuisbedrijf en visumhulp.
Ik heb twee koffers meegenomen in het vliegtuig en de eerste paar maanden een airBnB-achtig appartement gehuurd. Handdoeken zaten in een koffer en zo heb ik amper wat hoeven kopen.

Qua visum liep bij mij het meeste trouwens via mijn werk. Voor de rest kon ik het allemaal prima zelf. De eerste belastingaangifte was wat gepuzzel (die kon in mijn geval niet online), maar uiteindelijk ook wel te doen. En snel waren ze ook: binnen een maand stond de te veel betaalde belasting al op mijn rekening!
Wij wonen nu in het Midden Oosten dus we hebben al ervaring gelukkig met verhuizen. Niet teveel meenemen is geen optie met 3 kinderen

We hebben trouwens verhuispremie van inze oude werkgever en mogen tot 1000 kg sowieso meenemen.

Mijn man heeft net voor een jaar bijgetekend hier dus het wordt sowieso niet voor 2017. De grote vraag is alleen: gaan we voor industrie of academie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven