Geld & Recht alle pijlers

Radeloos

14-07-2015 12:48 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik zal bij het begin beginnen.

Ik ben een meisje van 22 jaar ik heb niet zo'n fijne jeugd gehad, mijn moeder was coke verslaafd en mijn vader was spoorloos nooit gezien. Ik was als 6 jarige uithuis geplaatst en van opvang naar opvang gegaan. Ik zit nu in een begleid wonen traject binnenkort is dat ook klaar ik heb enorme schulden zorgverzekering telefoon abbo studiefinanciering tandarts kosten. Ik werk in de horeca ik verdien daar een gammele 1.000 euro per maand mee (tenminste iets dan niets) ik heb een bewindvoerder die al mijn financiële zaken regelt. Ik mag niet studeren omdat daar simpel weg geen geld voor is ik mag van mijn bewindvoerder geen studiefinanciering aanvragen. Ik heb geen diploma's binnenkort ook geen woonruimte. Wat zijn mijn rechten? En wat moet ik doen? Ik heb veel ellende meegemaakt ik heb geen familie wel vrienden maar daar schaam ik me voor om mijn verhaal te vertellen. Mijn schulden zijn ontstaan doordat ik een tijdje geen inkomen had en alles stapelde zich op rente boven rente. Ik wil graag advies.
quote:blueeyes*3 schreef op 14 juli 2015 @ 16:51:

Ze hebben een zorgplicht over jou. Dat wil dus zeggen dat als ze jou door laten stromen naar ambulante begeleiding of laten uitstromen, ze verplicht zijn om jou een andere plek aan te bieden of te regelen. Dit kan met een urgentie via de woningbouw. Als die urgentie is afgegeven, kunnen ze jou er niet uit zetten (of je moet je zwaar gaan misdragen oid). Dan mag jij op je huidige kamertje wachten op een huisje.

Of ze kijken of je misschien door kunt stromen naar een wat zelfstandiger woonvorm, met minder begeleiding (bijvoorbeeld geen begeleiding 's nachts meer aanwezig) en waar de focus meer ligt op zelfstandigheid (dus: in plaats van dat ze je was voor je doen, gaan ze jou leren om je was te doen, dat idee. Stom voorbeeld misschien, maar je snapt wat ik bedoel).

Wat ze bedoelen met 'op een gegeven moment is het over', is dat jij niet tot je 80e bij hen op dat kamertje kunt blijven. Maar, als jij je gewoon inzet om je doelen te halen en je begeleidbaar opstelt, dan is het doorgaans wel bespreekbaar om wat langer te blijven. Zeker in dit soort situaties. Ze hebben vaker met dit bijltje gehakt, dus ze weten echt wel aan welke touwtjes ze moeten trekken

Aan jou de taak om:

- te zorgen dat je ingeschreven staat bij woningbouw en/of woningnet (hier is dat bij de RIBW zelfs verplicht als je aangemeld wordt voor wonen-met-zorg, wat jij dus nu hebt)

- met je PBer te gaan praten. Hij of zij kan een urgentie voor je regelen, en je ook helpen met de angsten die je nu hebt. Daarnaast kun je samen met PBer en evt bewindvoerder een stappenplan maken, zodat je zelf ook weer wat overzicht hebt. Ik denk dat je dat ook veel rust gaat geven.Die zorgplicht hangt samen met de specifieke omstandigheden van het geval, zoals bijv de mentale en lichamelijke capaciteiten in het geval van TO en haar leeftijd. De zorg kan wel degelijk op een bepaalde leeftijd ophouden, waarna je het in sommige gevallen verder zelf uit moet zoeken. (Maar let wel, dat geldt alleen voor die gevallen waarin verdere hulp dus ook echt niet meer nodig is, omdat iemand prima in staat wordt geacht zichzelf te redden).
Doreia kan to geen traject doen van werken en leren. Is dat bol of bbl ?
TO: waarom stopt het traject van begeleid wonen?

Wanneer heb je het te horen gekregen?

Ben je helemaal klaar met je therapie?
Begeleid wonen trajecten kunnen idd stoppen op die leeftijd.

En ik sta allang niet meer te kijken van het feit dat iemand daar schulden opbouwt, die begeleiding is vaak meer in naam dan in praktijk.

To, kijk in jouw stad eens of er projecten zijn voor jongeren met 'omklapwoningen'. Dan krijg je begeleiding, de woning staat op naam van de instantie en als het goed gaat komt de woning op jouw naam. Je hebt bewindvoering, dus dat is fijn. Nu is het een kwestie van volhouden. Ik zou iig nog niet zonder begeleiding gaan wonen. Maar als het goed is helpt je huidige begeleiding je met het zoeken naar iets andersluidende en dan kun je ook gewoon begeleiding krijgen in een eigen woning of kamer.
Als je wilt wil ik wel met je meekijken. Maar het beste stel je deze vragen aan je eigen begeleiding.
Ik heb ook in begeleid wonen gewoond. Ook ik ben uit huis geplaatst als kind en dit was richting op mijzelf wonen. De begeleiding heb ik echter weinig gezien, sleutel van de voordeur kreeg je niet, alleen van je gedeelde huiskamer en eigen slaapkamer. Begeleid wonen is dus niet altijd dat ze je dingen leren, en financiële zaken kijken ze al zeker niet naar. Overigens heb ik nooit schulden opgebouwd en woon inmiddels al jaren op mijzelf samen met een lieve vriend en ben zwanger. Maar dat idee dat begeleid wonen zo fantastisch is en je daar alles leert nee. Heb het mijzelf allemaal geleerd.

TO, ik hoop dat je er goed uit gaat komen. Knap dat je meer wilt doen en wilt studeren. Maar zorg eerst dat je schulden verminderen misschien kan je bij je werk meer uren maken?
Ik denk dat je beter een afspraak kan maken bij het juridisch loket

Daar kunnen ze je vast meer vertellen

Sterke! Knap dat je uit zo n situatie wil uitworstelen. Zorg dat je bij de juiste personen ca informanten terecht komt
quote:mara2 schreef op 14 juli 2015 @ 19:45:

Doreia kan to geen traject doen van werken en leren. Is dat bol of bbl ?

In de schuldregeling moet je zoveel mogelijk inkomen vergaren om je schuldeisers af te lossen. Er wordt gekeken naar je verdiencapaciteit. Die is voor deze vrouw hoog, want ze is jong en is fulltime beschikbaar voor werk. Als ze 5 dagen in de week kan werken, heeft de schuldsanering dit liever dan wanneer je een BBL inkomen krijgt, als deze lager ligt.

Aan de andere kant zorgt school en studie ook weer voor extra kosten, zoals boeken, studiegeld en dergelijke. Zaken die er niet zijn wanneer je werkt. Het is dus per situatie te bekijken of dit mogelijk is. Maar ik neig ernaar de bewindvoerder van deze TO te geloven als die zegt dat een studie niet kan. Die heeft namelijk de situatie het beste van ons allemaal in het oog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven