ouder-kind relatie
vrijdag 17 juli 2015 om 22:01
Geen idee of dat zo is, er zullen ook veel goede vader-zoon en moeder-dochter relaties zijn maar als we dan toch kort door de bocht gaan: denk omdat je in een kind van het andere geslacht minder geneigd bent een mini-me te zien waardoor een kind zich wellicht vrijer voelt zichzelf te zijn bij de ouder van het andere geslacht?
Of dat kinderen eerder het gevoel kunnen hebben dat de ouder van hetzelfde geslacht teleurgesteld in hem/haar is?
Even heel generaliserend dan hè, maar dat is de OP ook.
Of dat kinderen eerder het gevoel kunnen hebben dat de ouder van hetzelfde geslacht teleurgesteld in hem/haar is?
Even heel generaliserend dan hè, maar dat is de OP ook.
vrijdag 17 juli 2015 om 22:09
quote:Desperate_Housewive schreef op 17 juli 2015 @ 22:07:
Als dit zo is, hebben jullie een probleem NYC En weer zitten we in hetzelfde topic haha!
Hier is het niet zo. Ik heb een betere band met mijn moeder. Onze dochter trekt niet naar 1 van ons.
Dan zit NYC toch helemaal goed, zitten ze beiden goed.
Ontopic, kan ik nog niet zeggen of mijn drie dochters meer naar mijn man trekken. Op dit moment niet, wie weet komt dat nog.
Als dit zo is, hebben jullie een probleem NYC En weer zitten we in hetzelfde topic haha!
Hier is het niet zo. Ik heb een betere band met mijn moeder. Onze dochter trekt niet naar 1 van ons.
Dan zit NYC toch helemaal goed, zitten ze beiden goed.
Ontopic, kan ik nog niet zeggen of mijn drie dochters meer naar mijn man trekken. Op dit moment niet, wie weet komt dat nog.
vrijdag 17 juli 2015 om 22:10
vrijdag 17 juli 2015 om 22:11
Zelf heb ik een betere band met m'n moeder. Maar kan vervolgens weer beter met m'n zoontje ipv dochter. Dat heeft wel echt met karakter te maken denk ik.. Zoon en ik hebben zelfde humor. Dochter is echt papa's meisje.
Vraag het me vaak af. Soms vind ik het maar ingewikkeld, dochters..
Ik lees graag mee en hoop het verlossende antwoord te lezen.
Vraag het me vaak af. Soms vind ik het maar ingewikkeld, dochters..
vrijdag 17 juli 2015 om 22:18
quote:farrah15 schreef op 17 juli 2015 @ 22:14:
Zou het echt met karakter te maken hebben?Ik denk het wel. Wat ditjedatje schrijft, herken ik wel. Mijn vader en ik liggen blauw om dezelfe foute grappen, mijn moeder vindt dat geen humor. En dus kan ik met mijn vader erg lachen en niet met mijn moeder. Om maar een voorbeeld te geven. Dat soort dingen maakt wel of je elkaar ligt of niet.
Zou het echt met karakter te maken hebben?Ik denk het wel. Wat ditjedatje schrijft, herken ik wel. Mijn vader en ik liggen blauw om dezelfe foute grappen, mijn moeder vindt dat geen humor. En dus kan ik met mijn vader erg lachen en niet met mijn moeder. Om maar een voorbeeld te geven. Dat soort dingen maakt wel of je elkaar ligt of niet.
vrijdag 17 juli 2015 om 22:31
Ik heb met mijn beide ouders overigens een goede band. Ik denk dat ik wel feller kan zijn tegen mijn moeder en dat het "botsen" dan misschien juist inderdaad komt doordat je allebei op dezelfde manier reageert. Overigens herken ik ook best veel van mijn vader in mijzelf. Misschien ook juist vooral in hoe ik op ons kind/stress reageer of probeer te reageren: "komt wel goed schatje". Ik kan een enorme stresskip zijn, mijn vader is dat allesbehalve maar ik doe heel goed mijn best om zo weinig mogelijk stresserig te raken. Sinds ik een kind heb lukt dat trouwens echt stukken beter.
vrijdag 17 juli 2015 om 22:33
Ja weet t niet. Vroeg t me echt af..
Mijn moeder en ik lijken dus niet op elkaar en dat vult mekaar echt aan ofzo.
Bij m'n schoonmoeder zie ik dat ze veel losser en relaxter met zoon (mijn man) omgaat. Schoonzus is ze veel strikter mee. Dochters moeten opgevoed worden..? Zoons worden meer geaccepteerd om wie ze zijn door moeders? En dat is bij vader/zoon dus vice versa?
Om maar de knuppel in t hoenderhok te gooien
Bij m'n schoonmoeder zie ik dat ze veel losser en relaxter met zoon (mijn man) omgaat. Schoonzus is ze veel strikter mee. Dochters moeten opgevoed worden..? Zoons worden meer geaccepteerd om wie ze zijn door moeders? En dat is bij vader/zoon dus vice versa?
Om maar de knuppel in t hoenderhok te gooien
vrijdag 17 juli 2015 om 22:37
quote:ditjedatje schreef op 17 juli 2015 @ 22:33:
Om maar de knuppel in t hoenderhok te gooien ;)Zal zeker meespelen helaas.
Om maar de knuppel in t hoenderhok te gooien ;)Zal zeker meespelen helaas.
quote:farrah15 schreef op 17 juli 2015 @ 22:33:
[...]
Nee maar zo heb ik er nooit over nagedacht.
Maar nu je het zegt ik denk dat het op latere leeftijd wel degelijk daar aan ligt.Op jonge leeftijd ook. Ik heb twee meiden. De oudste is een kopie van mij en trekt enorm naar haar vader. De jongste is een kopie van mijn man en trekt meer naar mij
[...]
Nee maar zo heb ik er nooit over nagedacht.
Maar nu je het zegt ik denk dat het op latere leeftijd wel degelijk daar aan ligt.Op jonge leeftijd ook. Ik heb twee meiden. De oudste is een kopie van mij en trekt enorm naar haar vader. De jongste is een kopie van mijn man en trekt meer naar mij
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik heb met beide ouders een goede band vind ik, wel met allebei heel anders qua raakvlakken. Heb echt dingen die ik met moeder deel en dingen die ik met vader deel.
wat mij dan weer opvalt is dat mijn broer (de jongste) veel meer lijkt te kunnen maken bij ze terwijl ik (de oudste) veel meer rekening met ze moet houden. Als ik hetzelfde met ze om zou gaan als mijn broer doet zouden we om de haverklap ruzie hebben vrees ik maar hij lijkt overal mee weg te komen.
Qua humor hetzelfde als m'n broer trouwens, daarmee krijgen we onze ouders wel altijd op stang.
wat mij dan weer opvalt is dat mijn broer (de jongste) veel meer lijkt te kunnen maken bij ze terwijl ik (de oudste) veel meer rekening met ze moet houden. Als ik hetzelfde met ze om zou gaan als mijn broer doet zouden we om de haverklap ruzie hebben vrees ik maar hij lijkt overal mee weg te komen.
Qua humor hetzelfde als m'n broer trouwens, daarmee krijgen we onze ouders wel altijd op stang.
vrijdag 17 juli 2015 om 22:58
Ik heb een keer gelezen dat het een soort onbewust 'oerding' is. Zoons zijn concurrenten voor mannen, daarom trekken vaders meer naar dochters. Dochters zijn dan weer concurrenten voor moeders, waardoor moeders meer met zoons hebben. Dat alles dus onopzettelijk. Het hele verhaal was natuurlijk veel uitgebreider. Ik vond het wel interessant.
vrijdag 17 juli 2015 om 23:11
Hier klopt het wel. Ik was echt papa's meisje. Helaas is papa er niet meer we waren echt twee handen op een buik. M'n moeder... Tja. Het is toch lastig met haar.
Ik wil stiekem ook dochters omdat ik hoop dat ze net zulke papa'skindjes worden als ik, want er is niks leukers ter wereld dan als dochter met je papa zijn in mijn ogen, haha. En mijn man wordt zo'n leuke vader
Ik wil stiekem ook dochters omdat ik hoop dat ze net zulke papa'skindjes worden als ik, want er is niks leukers ter wereld dan als dochter met je papa zijn in mijn ogen, haha. En mijn man wordt zo'n leuke vader
zaterdag 18 juli 2015 om 00:00
Zelf stem ik op karakter. Dat is mijn ervaring van huis uit en dat zie ik nu ook terug in mijn eigen gezin. Toen zoon nog wat jonger was dacht ik wel eens dat ik als vrouw gewoon wat onbevangener tegenover mijn zoon stond, niet wetende wat het is om als jongen op te groeien. Dat als je de valkuilen niet ziet/kent je ook niet probeert ze daarvoor te behoeden (en dus te sturen). Maar goed, hij is pas vier dus wellicht dat dit in de puberteit nog om de hoek komt kijken. Vooralsnog zie ik weinig verschil qua 'zorgen' met bijvoorbeeld vriendinnen/zus/schoonzus met een dochter in die leeftijd.
zaterdag 18 juli 2015 om 00:41
Ik heb ooit gelezen dat dochters het gedrag van hun moeder spiegelen om door papa aardig gevonden te worden. Want papa vindt mama leuk, dus als ik doe wat mama doet, dan vindt papa mij leuk. En dat jongens het gedrag van de vader spiegelen om door mama aardig gevonden te worden. Want mama vindt papa leuk. Dat is een soort strijd in de vroege jeugd die het kind voert met de ouder van hetzelfde geslacht om zijn/haar eerste liefde (=ouder van het andere geslacht) voor zich te winnen. Dit is volgens mij een theorie van Freud.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
zaterdag 18 juli 2015 om 08:10
Bij mij gaat die theorie niet op. Ik heb geen band met mijn vader en mijn broertje heeft dat ook niet. Met mijn moeder ben ik heeeeeel erg hecht.
Zelf heb ik een dochter en een zoon. Dochter lijkt op mij qua karakter en hangt ook veel meer aan mij dan aan haar vader. Zoon lijkt heel erg op mijn man en trekt ook wat meer naar hem toe.
Zelf heb ik een dochter en een zoon. Dochter lijkt op mij qua karakter en hangt ook veel meer aan mij dan aan haar vader. Zoon lijkt heel erg op mijn man en trekt ook wat meer naar hem toe.