Afstand van verslaafde zus.

18-07-2015 11:46 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
verwijderd ivm herkenbaarheid
I'm Doing Me
Ik heb geen tip voor je, alleen een
If you can dream it, you can do it.
Kun je met je moeder hierover praten?
Dankje Mel.

We praten er wel over maar er veranderd niks. Mijn moeder zegt elke keer dat dit de laatste keer was en laat haar dan toch weer binnen. Mijn zus weet ook dat ze alles kan maken bij mijn moeder en dat ze haar toch weer helpt.
I'm Doing Me
Misschien kunnen je moeder en jij samen in therapie, om te leren hoe jullie hier het beste mee om kunnen gaan, en waar een ieder van jullie behoefte aan heeft.

Zus kun je niet dwingen tot therapie/afkicken helaas. Dus houdt het bij jullie zelf. Sterkte:
Dus wanneer jij en je moeder praten leidt dit tot niets. Uiteindelijk helpt je moeder je zus niet, maar dat is voor je moeder moeilijk om in te zien?

Dat is heel lastig...

Heb je dit al met iemand anders besproken die dicht bij jullie/je moeder staat? (Je vader, tante, oma, enz?)
Och meisje toch. Dit is heftig.

Ik zou zelf niet meer haar ghb weggooien. Dan kan je zo'n reactie krijgen, ze is verslaafd en kan niet zonder, dat levert dus zo'n reactie op.

Jammer dat je moeder zo zwak is. Ik denk dat je niet zoveel kan doen. Hoe lang moet je nog thuis wonen voor je op jezelf kan?
Er zal vast ergens een hulpgroep zijn voor familie van verslaafden. Op google vond ik deze, maar er zijn meer hulpgroepen.

Zorg dat jij ook hulp krijgt, want dit is niet makkelijk. Ik hoop dat je snel uit huis kan, dan is er al wat afstand. Dat scheelt.
afstand nemen lijkt me heel verstandig. dat je moeder dat niet kan is ook begrijpelijk, het is haar kind
Ik zit zelf wel in therapie voor andere dingen, heb gesprekken. Ga door volgende keer ook hier over hebben. Hoe ik afstand kan nemen en stoppen met het me zo aantrekken en me zorgen maken. Mijn moeder zegt altijd het is en blijft mijn kind en denkt dat dit het juiste is om te doen. Kan hier met mijn tante wel over praten zij komt ook vaak niet meer vanwege mijn zus naar verjaardagen en dergelijke. Ze kan en wil geen afstand nemen. We hebben daar vaak ruzie over. Ik hoop over een jaar alleen te kunnen gaan wonen.
I'm Doing Me
quote:sabbaticalmeds schreef op 18 juli 2015 @ 12:20:

afstand nemen lijkt me heel verstandig. dat je moeder dat niet kan is ook begrijpelijk, het is haar kindIk woon bij mijn moeder en verder moet ik dan afstand nemen van alles. Kan nooit meer naar een verjaardag, kerst bij mijn moeder omdat mijn zus er altijd is of eist dat ze er is. Is dat niet heel oneerlijk?
I'm Doing Me
Je zus is ziek. Dit is geen excuus voor haar gedrag. Maar het is wel een feit.

Misschien kan je contact opnemen met een organisatie bij jou in de buurt voor familieleden van een verslaafde. Zij zijn bekend met dit probleem en kunnen je waarschijnlijk goed advies geven over jou mogelijkheden.

Sterkte!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:lovesray schreef op 18 juli 2015 @ 12:24:

[...]

Ik woon bij mijn moeder en verder moet ik dan afstand nemen van alles. Kan nooit meer naar een verjaardag, kerst bij mijn moeder omdat mijn zus er altijd is of eist dat ze er is. Is dat niet heel oneerlijk?Nee want jij hebt er last van. Je kan niet afdwingen dat je moeder je zus buiten de deur zet.
De keuzes die je moeder maakt, daar heb je mee te dealen. Dus als je moeder je zus uitnodigt voor Kerst kun je twee dingen doen: gaan en accepteren at je zus er is of op een ander moment gaan.

Ik zou heel snel uit huis gaan. Zoek een kamer.
Jellinek biedt ook avonden voor familieleden van verslaafden. Je zou daar ook eens naartoe kunnen gaan, zodat jij leert omgaan met een verslaafde zus.

https://www.jellinek.nl/f ... en/omgaan-met-verslaving/
quote:lovesray schreef op 18 juli 2015 @ 12:24:

[...]

Ik woon bij mijn moeder en verder moet ik dan afstand nemen van alles. Kan nooit meer naar een verjaardag, kerst bij mijn moeder omdat mijn zus er altijd is of eist dat ze er is. Is dat niet heel oneerlijk?

Het voelt voor jou alsof jouw moeder voor jouw zus kiest. Maar zij zal voelen dat ze niet anders kan, omdat jouw zus ernstig ziek is. Ze heeft haar moeder hard nodig. Terwijl jij vermoedelijk de zelfstandige en verstandige dochter bent, die zich niet in de nesten werkt en die daardoor minder zorg nodig heeft. Je zal vast net zo welkom zijn bij je moeder als je zus, alleen jouw moeder wil geen keuze maken tussen jullie.

Probeer straks wat nieuwe tradities Te introduceren, zodat jij op jouw manier toch samen de leuke dingen met je moeder kunt vieren. Introduceer bijv dat jullie samen wat leuks doen op Kerstavond of 3e Kerstdag, dat is ook gezellig. Of ga bij verjaardag altijd de vrijdag daarna langs oid. Sterkte!
Ben opzoek naar een kamer al langer, is moeilijk om er een te vinden wat ik kan betalen waar ik woon. Op dit moment lijkt me wonen in een park nog aantrekkelijker dan hier in dit gekkenhuis blijven. Ik denk dat voor mij het beste is om ook afstand van mijn moeder te nemen. Het gaat ook altijd over mijn zus ik ben het gewoon zat, het is belastend voor me. Dat ze ziek is enzo snap ik wel en is vervelend maar ik heb vanaf dat ik 8 ben hiermee moeten leven. Het heeft mijn jeugd verpest. Ik wil het gewoon niet meer. Dan maar geen moeder.
I'm Doing Me
quote:Sitka schreef op 18 juli 2015 @ 12:32:

Jellinek biedt ook avonden voor familieleden van verslaafden. Je zou daar ook eens naartoe kunnen gaan, zodat jij leert omgaan met een verslaafde zus.

https://www.jellinek.nl/f ... en/omgaan-met-verslaving/Ik heb al jaren geprobeerd om te gaan met haar ik ben nu op het punt dat ik hulp wil voor mezelf om het los te laten en verwerken, ik hoef niet met haar om te gaan. Ben er echt klaar mee.
I'm Doing Me
quote:lovesray schreef op 18 juli 2015 @ 12:33:

Ben opzoek naar een kamer al langer, is moeilijk om er een te vinden wat ik kan betalen waar ik woon. Op dit moment lijkt me wonen in een park nog aantrekkelijker dan hier in dit gekkenhuis blijven. Ik denk dat voor mij het beste is om ook afstand van mijn moeder te nemen. Het gaat ook altijd over mijn zus ik ben het gewoon zat, het is belastend voor me. Dat ze ziek is enzo snap ik wel en is vervelend maar ik heb vanaf dat ik 8 ben hiermee moeten leven. Het heeft mijn jeugd verpest. Ik wil het gewoon niet meer. Dan maar geen moeder.een beetje afstand is altijd goed. Als je wat losser bent kan je er ook anders naar kijken en je wie weet dat op een dag een bepaalde vorm van contact wel goed gaat
Afstand is de beste optie.

Jij wil weg, heb je inkomen?

Ben je gebonden aan zo dicht bij huis,

Want meer afstand is meer rust en biedt misschien meer mogelijkheden?
Moeilijk lijkt me dat! Wat anderen ook al schrijven: zoek hulp bij een groep voor familieleden van verslaafden.

Dat je moeder voor haar lijkt te kiezen, lijkt me voor jou heel erg moeilijk. De bezorgdheid die jij voelt, zal zij ook heel erg voelen en daardoor zo handelen.

Ken je het boek: de moeder van David S. van Yvonne Keuls? Dat beschrijft heel goed hoe een verslaving werkt in een gezin.

Ook kan je op YouTube afleveringen kijken van Intervention. Die laten ook goed zien wat jij schrijft. Misschien herken je er iets in, vind je er herkenning in of misschien op dit moment wat troost.

Sterkte!
quote:lovesray schreef op 18 juli 2015 @ 12:35:

[...]

Ik heb al jaren geprobeerd om te gaan met haar ik ben nu op het punt dat ik hulp wil voor mezelf om het los te laten en verwerken, ik hoef niet met haar om te gaan. Ben er echt klaar mee.Als jij straks uit huis bent, dan kun je zelf aangeven onder welke voorwaarden jij contact wil hebben met jouw moeder. Wellicht is het dan helemaal niet nodig om het contact helemaal te verbreken. Vergeet niet dat jouw moeder ook een slachtoffer is in deze situatie.
[...]

Verder zo weinig mogelijk bij je moeder over de vloer zijn als zij langskomt, als je weet dat je moeder afspreekt met je zus ga jij naar vrienden en kom pas thuis als zus weer weg is. En weet niet hoe oud je bent, maar als je eenmaal op jezelf woont hoef je natuurlijk helemaal geen contact meer met zus te hebben. Als je weet dat zij op 1e kerstdag naar je moeder gaat, dan ga jij de 2e. Beetje afspreken zodat je niet meer met haar samen hoeft te zijn.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-07-2015 13:54
Reden: ongepast
% gewijzigd
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2015 @ 12:48:

[...]

Verder zo weinig mogelijk bij je moeder over de vloer zijn als zij langskomt, als je weet dat je moeder afspreekt met je zus ga jij naar vrienden en kom pas thuis als zus weer weg is. En weet niet hoe oud je bent, maar als je eenmaal op jezelf woont hoef je natuurlijk helemaal geen contact meer met zus te hebben. Als je weet dat zij op 1e kerstdag naar je moeder gaat, dan ga jij de 2e. Beetje afspreken zodat je niet meer met haar samen hoeft te zijn.Schrijf je die eerste zin nu echt? Aan iemand die aangeeft dat ze met de kwestie in de maag zit en zich ook zorgen maakt om zus? Last hebben van iemand is nog wel wat anders [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-07-2015 13:55
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2015 @ 12:48:

[...]

Doe even normaal.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-07-2015 13:54
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven