Onderzoek?

19-07-2015 19:27 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,Ik ben nieuw op dit forum.Ik vroeg me af in hoeverre hulpverlening je kan dwingen diagnostiek te laten doen bij ons meisje van 3,4 jaar oud? Die nog amper praat.En doen wij dit niet dan schakelen zij amk in! hopelijk dat jullie mij wat meer info kunnen geven.Gr een ongeruste vader...
Willem, heb je zelf hulp? Kan me voorstellen dat je de afgelopen periode heel veel aan je hoofd hebt gehad. En ik denk dat de mensen om jouw kind heen, inclusief jijzelf, allemaal het beste willen voor jouw kind. Misschien dat jouw wantrouwen bij hen het idee wekt dat jij hulp niet nodig vindt. Kun je proberen om met hen open het gesprek aan te gaan, en hen vertellen dat jij het allerbeste wilt voor je kind maar bang bent haar kwijt te raken?
Ik vind je tamelijk vaag. Ik heb de indruk dat je een alleenstaande vader bent, misschien ben je een weduwnaar, misschien heeft je partner je gewoon in de steek gelaten. Dat kunnen ook omstandigheden zijn die een enorme invloed op je dochtertje hebben gehad, moeder plotseling weg. Als je nou de omstandigheden een beetje beter uitlegt kunnen de forummers er misschien iets mee. Niet alle vaders kunnen ook moederen dus wie weet kan iemand je een eindje op weg helpen.
verba volant, scripta manent.
En kind wordt niet zo maar uit huis geplaatst, sterker nog het is heel lastig om een kind uit huis geplaatst te krijgen. Dus daar hoef je je niet zo'n zorgen om te maken. Het niet praten is een reden voor zorg, maar ik begrijp dat ze logopedie krijgt en naar een KNO arts gaat, dus wat dat betreft krijgt ze zorg. Dan nog het vreemde gedrag, dit meisje heeft haar moeder verloren en vertoont teruggetrokken gedrag, ook daar is zorg voor nodig. Misschien heeft ze hulp nodig bij de verwerking van haar verdriet, zeker een kind dat nog niet praat kan moeite hebben met zich uiten.

Professionals zien dat je kind hulp nodig heeft, dat zie je zelf misschien niet, maar denk daar eens over na. Praten met een professional kan altijd, bijv. via het Centrum voor jeugd en gezin. Je hoeft niet gelijk voor een diagnose te gaan.
En waarom zouden ze je moeten dwingen dan? ik neem aan dat je zelf toch ook graag wilt weten of er iets aan de hand is? want niet praten voor een ruim 3 jarige is natuurlijk niet volgens het boekje
Ze pakken echt niet zomaar je kind weg.

Welk afwijkend gedrag vertoond je kind?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:jadaiswa schreef op 19 juli 2015 @ 20:55:

[...]

Het lukt psz en kdv niet, dus meerdere keren hebben zij aangegeven dat onderzoek noodzakelijk is. Dit kan niet zonder toestemming ouders, doe geeft to niet: dus kind kan niet geholpen worden: gevolg? Veilig thuis + minstens een onderzoek met consequenties.

Je doet uitspraken over zaken waar je niet alles vanaf weet. Hoe kan jij nou beoordelen dat er kans is op een uithuisplaatsing? Dit geeft alleen maar aan dat je eigenlijk niet zo goed weet hoe het werkt.

Ter info. Contact opnemen met Veilig Thuis is niet gelijk aan een AMK melding en/of onderzoek! De organisatie kan ook alleen advies vragen. Dan dan Veilig Thuis beoordelen of een melding noodzakelijk is en dan komt er een onderzoek. Dit gebeurt echt niet zomaar, maar alleen als er sprake is van een ernstige situatie. Of dat bij TO ook zo is, weet je helemaal niet. Dus maak TO niet onnodig ongerust. Er is geen contact geweest met Veilig Thuis en er is al hulpverlening in het gezin.
Mijn tweeling sprak met 3 jaar ook nog maar verrekte weinig. No way dat er ooit eens het woord AMK is gevallen.
quote:jadaiswa schreef op 19 juli 2015 @ 20:52:

Dat is per zaak verschillend. Ik ben op proffesioneel vlak vaker betrokken geweest bij onderzoeken van veilig thuis. En ja, kinderen kunnen voor dit soort dingen in combinatie met andere dingen (bijv wat jij raar gedrag noemt en waarvan ik niet weet hoe dag zich uit) en de thuissituatie uit huis geplaatst worden. Besef je dat jij al heel lang de spraakachterstand van je dochter genegeerd hebt EN dat er meer dingen spelen en dat kdv/psz niet bij elk kind aan veilig thuis denken, enkel wanneer het welzijn van het kind ernstig in het gevaar lijkt. Dat gevoel hebben zij bij jouw kind, dus aks zij juist zitten, ja dan zou dat zomaar kunnen gebeuren.Zelfs bij mishandeling worden kinderen niet uit huis geplaatst, hier zie ik dat ook niet snel gebeuren.
quote:MarianneDavids schreef op 19 juli 2015 @ 21:00:

Ik vind je tamelijk vaag. Ik heb de indruk dat je een alleenstaande vader bent, misschien ben je een weduwnaar, misschien heeft je partner je gewoon in de steek gelaten. Dat kunnen ook omstandigheden zijn die een enorme invloed op je dochtertje hebben gehad, moeder plotseling weg. Als je nou de omstandigheden een beetje beter uitlegt kunnen de forummers er misschien iets mee. Niet alle vaders kunnen ook moederen dus wie weet kan iemand je een eindje op weg helpen.Vrouw / moeder is 4 maanden geleden overleden..
Nou ja.. dat dus..
Willem, kan het zijn dat het je allemaal wat veel is geworden? Het verlies van je vrouw, het verdriet en de rouw, de zorg voor je dochter en de mogelijke achterstand in combinatie met de bemoeienis van KDV en PSZ?

Schaam je daar niet voor. Je hebt veel op je bord gekregen en misschien kun jij zelf heel goed een luisterend oor gebruiken

Je bent ervan op de hoogte dat je via de huisarts in contact kunt komen met mensen die jou kunnen ondersteunen?
Ik vind het heel fijn dat ik mijn verhaal hier kan doen.Bedankt voor jullie reacties.
Willem, het is hier al eerder gevraagd maar hoe gaat het met je? Hoe red je jezelf samen met je kleine meid na het overlijden van je vrouw? Zit daar mogelijk ook nog een zorg?
Nou ja.. dat dus..
quote:saaaaar81 schreef op 19 juli 2015 @ 21:03:

Mijn tweeling sprak met 3 jaar ook nog maar verrekte weinig. No way dat er ooit eens het woord AMK is gevallen.Tweelingen hebben soms een eigen taal waarmee ze communiceren, genoeg filmpjes op joeptoep.
quote:saaaaar81 schreef op 19 juli 2015 @ 21:03:

Mijn tweeling sprak met 3 jaar ook nog maar verrekte weinig. No way dat er ooit eens het woord AMK is gevallen.En wat heb jij daar aan gedaan?
Willem, ik geloof oprecht dat jij het beste met je kindje voor hebt, op basis van wat je schrijft denk ik niet dat ze je kind weghalen. Ik heb het al eerder gezegd maar herhaling kan denk ik geen kwaad.

quote:MarianneDavids schreef op 19 juli 2015 @ 21:06:

[...]

Tweelingen hebben soms een eigen taal waarmee ze communiceren, genoeg filmpjes op joeptoep.Goh..... echt?.....
En wat is amper praten, hoeveel woorden zijn dat? En worden die woorden gecombineerd? Hoe is de passieve taalontwikkeling? Mijn jongste is heel laat gaan praten, met 3,5 jaar. Geen ontwikkelingsachterstand, geen ziekte, nu een jaar verder loopt ze voor, behalve op uitspraak en haar zinsbouw is normaal.
quote:bloosje schreef op 19 juli 2015 @ 21:04:

[...]

Vrouw / moeder is 4 maanden geleden overleden..Sorry, dat kreeg ik niet mee. Afschuwelijk, misschien is daar ook een heleboel narigheid aan voorafgegaan, dat weet ik natuurlijk niet maar een jonge weduwnaar met een kindje heeft natuurlijk wel hulp nodig, ook van familie trouwens, opa, oma, een broer/zwager of zus/schoonzus.
quote:saaaaar81 schreef op 19 juli 2015 @ 21:10:

[...]

Goh..... echt?.....
quote:saaaaar81 schreef op 19 juli 2015 @ 21:10:

[...]

Goh..... echt?.....https://www.youtube.com/watch?v=hPkjy6r0fwQ
quote:MarianneDavids schreef op 19 juli 2015 @ 21:10:

[...]

Sorry, dat kreeg ik niet mee. Afschuwelijk, misschien is daar ook een heleboel narigheid aan voorafgegaan, dat weet ik natuurlijk niet maar een jonge weduwnaar met een kindje heeft natuurlijk wel hulp nodig, ook van familie trouwens, opa, oma, een broer/zwager of zus/schoonzus.Absoluut eens.. Heb je voldoende hulp cq een vangnet Willem?
Nou ja.. dat dus..
Ik red me opziche wel redelijk.Het gaat me voornamelijk om mijn dochter.Ik wil het beste voor haar.

En het klopt ik heb een aantal keer de hulp afgewezen dan weer opgestart en weer afgewezen ik denk dat ze daarom zijn gaan dreigen met veilig thuis...heel erg dom van mijn kant..
quote:willem23 schreef op 19 juli 2015 @ 21:07:

[...]

En wat heb jij daar aan gedaan?

Mijn dochters zijn 4 dagen per week naar een psz met vve gegaan, daarna kregen ze logopedie, nu zijn ze 5 en praten ze leeftijdsconform.

Maar eerlijk is eerlijk, jouw meisje loopt misschien toch wel behoorlijk achter qua taalontwikkeling, daarnaast heeft ze (hebben jullie) een verschrikkelijkke gebeurtenis meegemaakt.

Hebben jullie überhaupt hulp gehad?
Eigenlijk wel apart dat jeugdzorg niet al bij je op de stoep heeft gestaan, want dat doen ze namelijk na het overlijden van de vrouw vaak (jaja), zeker als je bevoegdheden niet goed geregeld hebt. Dan komt er standaard een onderzoek. Heel oneerlijk, maar gebeurd wel bij weduwnaren en al helemaal als alles niet helemaal goed geregeld is.

Ze gaan jouw kind niet zomaar uit huis halen. Gewoon meewerken en meedenken en dan komt alles op zijn pootjes terecht. Zie het ook als extra hulp voor jou en niet als dreiging.

Het is nog zo kort allemaal, terechte vraag van mensen hier is of jij zelf hulp hebt? Doen hoor, kan ik van harte aanbevelen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, als weduwnaar met kinderen wordt daar toch anders naar gekeken dan als een vrouw met kinderen haar man verliest. Toch hoef je er niet van uit te gaan dat ze jouw dochter uit huis zullen halen. Uiteraard ook gecondoleerd met het verlies van jouw vrouw.
quote:reisa1978 schreef op 19 juli 2015 @ 21:10:

En wat is amper praten, hoeveel woorden zijn dat? En worden die woorden gecombineerd? Hoe is de passieve taalontwikkeling? Mijn jongste is heel laat gaan praten, met 3,5 jaar. Geen ontwikkelingsachterstand, geen ziekte, nu een jaar verder loopt ze voor, behalve op uitspraak en haar zinsbouw is normaal.Maar er zijn ook signalen van afwijkend gedrag bij de dochter van Willem, dat telt ook mee natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven