Onderzoek?

19-07-2015 19:27 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,Ik ben nieuw op dit forum.Ik vroeg me af in hoeverre hulpverlening je kan dwingen diagnostiek te laten doen bij ons meisje van 3,4 jaar oud? Die nog amper praat.En doen wij dit niet dan schakelen zij amk in! hopelijk dat jullie mij wat meer info kunnen geven.Gr een ongeruste vader...
quote:willem23 schreef op 20 juli 2015 @ 15:44:

Moet ik het wel aangeven over haar oren?Dat zou ik zeker doen. Hier kan een heel groot deel van haar communicatieproblemen liggen.
Only dead fish go with the flow

Moet ik het wel aangeven over haar oren?

Dat zeker, maar er zal genoeg met je besproken worden hoor. Ook het feit dat jij niks herkent kan je benoemen. Je dochter is nog erg jong voor dergelijke onderzoeken dus jouw bevindingen zullen zeker bekeken worden.

Daarnaast geeft nu de PSZ wat aan maar het zou best kunnen dat deskundigen helemaal geen aanleiding zien om dit te onderzoeken op haar leeftijd.

Het is moeilijk maar je zal een beetje mee moeten gaan veren.
quote:Dreamglasses schreef op 20 juli 2015 @ 15:45:

Wat is dat voor psz? Trekjes van autisme bij een kind van 3 constateren? Dat kan bijna de beste psycholoog nog niet. Zorg dat je zelf ook wat hulpverleners om je heen verzamelt om hen een stapje terug te laten doen. Erg vreemd.

Op een kdv of psz kunnen ze weldegelijk afwijkend gedrag constateren.

Zij kunnen hun vermoedens uitspreken. Ze zullen echt niet diagnostiseren maar samen met de ouder(s) hulp voor onderzoek inschakelen.

Zo ging het op het kdv waar ik werkte wel.

Observeren enzo.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Moet ik het wel aangeven over haar oren?Ja maar dat weten ze toch al neem ik aan?
Ik geloof echt niet dat een PSZ de professionals in huis heeft om tekenen van autisme te constateren. Laat staan een diagnose te stellen. Je dochter is veel te jong. En het kan juist heel goed aan haar oorproblemen liggen . Geef dat ook aan.

En zijn de redenen geweest dat je de afspraken voor dochter moest afzeggen? Daar kun je beter eerlijkbover zijn.
quote:MadameQetesh schreef op 20 juli 2015 @ 15:50:

[...]

Op een kdv of psz kunnen ze weldegelijk afwijkend gedrag constateren.

Zij kunnen hun vermoedens uitspreken. Ze zullen echt niet diagnostiseren maar samen met de ouder(s) hulp voor onderzoek inschakelen.

Zo ging het op het kdv waar ik werkte wel.

Observeren enzo.Ik kan mij heel goed voorstellen dat enigszins afwijkend gedrag wordt aangemerkt. Maar tekenen van autisme bij een kindje van 3 bespeuren. Kom nou, dat mogen ze niet eens zeggen. Dat is onprofessioneel vanuit hun oogpunt.
quote:willem23 schreef op 20 juli 2015 @ 15:25:

Nog even een vraag.Ze gaan haar nou onderzoeken en ook op autisme,maar als het nu gewoon allemaal van haar oren afkomt? Hoe moet ik dit nu doen? Dadelijk krijgt ze een verkeerde diagnosen?Je maakt je veel te druk om dingen die nog lang niet zeker zijn. Het gaat hier om de toekomst van je dochter. Door signalen te negeren ontneem je haar misschien kansen. Stel dat het inderdaad aan haar oren ligt, dan is daar een oplossing voor, zelfs als ze volledig doof zou zijn. Er kunnen allerlei redenen zijn voor het nog niet kunnen praten op die leeftijd, zelfs een traumatische ervaring. Niemand kan hier een diagnose stellen, jij bent degene die verantwoordelijk is voor je kind en haar toekomst. Gá ervoor.
verba volant, scripta manent.
quote:Dreamglasses schreef op 20 juli 2015 @ 15:57:

[...]

Ik kan mij heel goed voorstellen dat enigszins afwijkend gedrag wordt aangemerkt. Maar tekenen van autisme bij een kindje van 3 bespeuren. Kom nou, dat mogen ze niet eens zeggen. Dat is onprofessioneel vanuit hun oogpunt.

Wie zegt dat zij dat gezegd hebben?

Dat kan ook komen vanuit de instantie die de onderzoeken gaat doen.

Wij moesten altijd neutrale raporten opstellen. Puur gebaseerd op wat we zagen.

Geen : "we zien teken van ...."

Maar wel welk gedrag een kind vertoond.

Die raporten gingen naar de leiding gevende en die besprak dat weer met tja geen idee wat voor instanties.
Dat heeft Willem net in een van zijn post geschreven

Edit: ik lees nu dat hij heeft geschreven Dat men zijn dochter ook op autisme getest gast worden. Heb zelf ingevuld dat het van de psz af kwam.

Willem wie heeft dit aangegeven?
quote:Dreamglasses schreef op 20 juli 2015 @ 16:03:

Dat heeft Willem net in een van zijn post geschreven

Edit: ik lees nu dat hij heeft geschreven Dat men zijn dochter ook op autisme getest gast worden. Heb zelf ingevuld dat het van de psz af kwam.

Willem wie heeft dit aangegeven?

Dat zal de psz waarschijnlijk wel zelf aan hem hebben aangegeven.

Betekend niet dat zij deze diagnose of de autistische trekken hebben vastgesteld.

Zij geven gewoon door waarop men denkt te willen onderzoeken.

Maar voor nu is er nog helemaal geen diagnose of wat dan ook. Dus ik zou gewoon de onderzoeken afwachten.
Ik vind het al erg onprofessioneel om over vermoedens te spreken t.a.v. autisme voor een PSZ. Zij hebben die deskundigheid absoluut niet in huis.
quote:Dreamglasses schreef op 20 juli 2015 @ 16:46:

Ik vind het al erg onprofessioneel om over vermoedens te spreken t.a.v. autisme voor een PSZ. Zij hebben die deskundigheid absoluut niet in huis.

Nog maar een keer: wie zegt dat dit van de psz komt?

Ik heb in mijn andere post al uitgelegd hoe dit bij ons ging. Een psz zal geen diagnoses of vermoedens uitspreken.

Er zal een onderzoek komen voor eventuele autisme. Dit geven ze dan door. Betekent niet dat ze daar zelf mee komen maar de onderzoekende instantie. Daar heeft de psz namelijk hun bevindingen mee overlegd.

Maar volgens mij heb jij sowieso geen hoge pet op van psz. Prima hoor.
quote:jadaiswa schreef op 20 juli 2015 @ 15:29:

Autisme kan niet aan oren liggen. Lees je eens in, misschien herken je zelf sommige dingen?Autisme kan niet aan de oren liggen, maar het weinige praten kan wel komen door slechthorendheid. Autisme is een andere mogelijke oorzaak van laat/weinig praten, dus het lijkt mij wel logisch dat dat ook onderzocht wordt. Al is het maar om het uit te kunnen sluiten. Willem, laat beiden onderzoeken en sta ook open voor andere mogelijke oorzaken. Het gaat erom dat je dochter geholpen wordt, toch? Als je dochter geen autisme heeft, zullen ze dat ook niet zomaar constateren lijkt me.
Mijn dochter was ook erg laat in haar ontwikkeling (praten, grove en fijne motoriek) en is via school onderzocht. Behalve een constatering dat ze 1,5 jaar (ze was toen 4) achter liep in haar ontwikkeling heeft dit geen etiketjes opgeleverd. Wel extra begeleiding op school. Logopedie en fysiotherapie kreeg ze al. Wel is er toen een samenwerking en overleg met school en fysio en logo gestart.

Ze is nu 9 en gaat over naar groep 6 met een keurig rapport en ze hobbelt lekker gemiddeld mee.

Neem gewoon elke hulp aan die geboden wordt. En voor die hulp gestart word wordt er meestal onderzocht wat het probleem is en waardoor dit veroorzaakt wordt en daarna wat er aan gedaan kan worden.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Wat goed dat je hulp bent gaan vragen Willem.

Wat ik best vaak van ouders die door zo'n onderzoekstraject gaan hoor, is dat ze het gevoel hebben dat ze hun kind 'overgeven' aan vreemden. Voor jou is je meisje prima zoals ze is en dat maakt je alleen maar een liefhebbende papa. Al die vreemde en beoordelende ogen van professionals kunnen voelen als dat moeten opgeven of overgeven.

Maar het is ook waar dat het goed en belangrijk is te kijken wat ze nodig heeft om het te redden op de psz, school en het latere leven, en daar wordt nu naar geken. En dat ze voor jou goed is zoals ze is, dat kan niemand jullie afnemen.

Maar ik kan me je reactie na het verliezen en moeten 'opgeven' van je vrouw wel voorstellen.

Ik hoop dat je goede steun vindt en snel wat meer duidelijkheid hebt over je dochter zodat iedereen haar zo goed mogelijk kan helpen ontwikkelen.
quote:Dreamglasses schreef op 20 juli 2015 @ 15:45:

Wat is dat voor psz? Trekjes van autisme bij een kind van 3 constateren? Dat kan bijna de beste psycholoog nog niet. Zorg dat je zelf ook wat hulpverleners om je heen verzamelt om hen een stapje terug te laten doen. Erg vreemd.

Dit kan zeker wel. Genoeg kinderen van 3 die een ASS diagnose krijgen. De PSZ geeft aan dat ze zorgen hebben over taalachterstand, eigen plan trekken en niet met andere kinderen spelen. Dat zijn signaleringen die zouden kunnen wijzen op autisme spectrum problematiek (ASS), dat hoeft niet per se, daar is dus juist een gedegen onderzoek voor nodig. Het is inderdaad niet netjes van een PSZ om conclusies te trekken en dit naar ouders te uiten. Zij moeten zich bij hun concrete zorgen houden.

Willem, je moet het aangeven over haar oren bij het onderzoek, maar ze zullen er ook naar vragen. Een psycholoog leert dat bij diagnostiek de eerste stap is om lichamelijke oorzaken van de problematiek uit te sluiten. Oren geven vaak problemen bij kinderen en slecht horen in je jonge jaren kan leiden tot taalachterstand. Dit weten kinderpsychologen.

Een psycholoog doet een uitgebreid onderzoek, hij/zij zal naar je dochter kijken, een psychologisch onderzoek doen (werkjes maken), als het goed is nog een spelobservatie, mogelijk ook nog een observatie op de PSZ (door een andere psycholoog die je dochter nog niet kent) en hij/zij zal jou veel vragen over hoe de afgelopen jaren zijn geweest. Hoe je dochter zich, volgens jou, ontwikkeld heeft, of er belangrijke gebeurtenissen zijn geweest enz. Misschien nog een beetje over je eigen geschiedenis. Daarna zal de psycholoog alles bij elkaar leggen (evt in het multidisciplinaire team) en tot een advies komen aan jou. Afhankelijk van waar het onderzoek gebeurt kan het net iets anders verlopen, misschien zul je ook de kinderpsychiater zien.

Wat je ook echt kan aangeven bij het onderzoek is dat je het erg spannend vindt en dat je bang bent dat ze een diagnose zullen geven die niet klopt. Dit is trouwens wat bijna alle ouders van jonge kinderen voelen wanneer hun kind onderzocht wordt, dus het is helemaal niet raar.
Ik vind het zo fijn dat ik deze topic heb geopend! Jullie geven me zulke goede raad.Ik ga er samen met mijn meisje gewoon met open vizier in,en we zien wel wat er uit komt.Ik geef het aan bij het onderzoekscentrum dat ze last heeft van haar oren,en hopelijk nemen ze dit wel mee in hun bevindingen.En daarna kijken we waar ze misschien wel op haar plaatsje zit want dat is het belangrijkste!Zijn er nog meer dingen die ik kan aangeven?Hebben jullie nog meer tips,dan noteer ik dit direct??
Ik zou je graag willen meegeven dat 'anderen' nooit het doel hebben jouw je dochter weg te nemen. Ik denk ook dat je daar nu, in deze moeilijke periode, sneller toe geneigd bent om dat te denken. Verder hoop ik dat je goed voor jezelf blijft zorgen op welk vlak dan ook, dit zal jullie meisje alleen maar ten goede komen.

Je doet het goed Willem, komt over als een fijne vader..

Nou ja.. dat dus..
Ik doe me best,maak ook mijn foute en dat durf ik ook toe te geven maar hou zielsveel van onze dochter! Het is mijn kleine prinses☺️Zal er altijd voor haar zijn.
quote:willem23 schreef op 20 juli 2015 @ 20:17:

Ik doe me best,maak ook mijn foute en dat durf ik ook toe te geven maar hou zielsveel van onze dochter! Het is mijn kleine prinses☺️Zal er altijd voor haar zijn.

En dat straal je in je berichten ook uit.

Je bent goed bezig.
Hebben jullie nog meer tips,qwa onderzoeken wat moet ik vragen,doen,zeggen? Help me dames!😃
De onderzoekers hun werk laten doen.

Autisme heb je in zoveel gradaties en vormen. Ook taalachterstand kan bij autisme voorkomen. Maar zolangze niet onderzocht is blijft het speculeren....

Zorg dat ze snel buisjes krijgt dan weet je ook snel of dit de oorzaak kan zijn mbt taalachterstand.

Daarnaast heb geduld en laat het wat los. Traject is in gang gezet en meer kun je nu niet doen.

De wereld vergaat trouwens niet met diagnose van autisme.... Ook dat zijn geweldige kinderen... Heb er ook eentje van 10 jaar rondlopen!
zzonnetje wijzigde dit bericht op 21-07-2015 10:15
Reden: Typefoutjes...
% gewijzigd
quote:willem23 schreef op 20 juli 2015 @ 20:26:

Hebben jullie nog meer tips,qwa onderzoeken wat moet ik vragen,doen,zeggen? Help me dames!😃

Wees eerlijk en open. Bespreek alles met ze, ook waar je bang voor bent. Vertel over je vrouw, hoe jullie ermee om proberen te gaan. En waarom je reserveringen hebt. Je dingen gestart bent en gestopt. Beantwoordt de vragen gesteld worden. En stel de vragen die je wilt stellen en laat ze het opnieuw en opnieuw uitleggen als je het niet begrepen hebt.

Ze gaan veel testen doen en dat vooral om uit te sluiten, waaronder ook autisme. Liever heel grondig dan dat er iets over het hoofd wordt gezien. En testen betekent niet per definitie een diagnose! Het kan ook dat er komt te staan taalachterstand ivm oren en dit is het advies.

Haar oren zou ik sowieso benoemen, dat is belangrijk want dat kan een oorzaak zijn van slechte taalontwikkeling. Als je niet goed hoort kun je ook niet leren praten.

Nog even een vraag, welk gedrag van jouw dochter vinden ze bij de logopedie en de peuterspeelzaal zorgelijk? Misschien laat ze thuis iets anders zien dat kan hoor. Of jij vindt het normaal terwijl het wat afwijkend is.
quote:[willem23 schreef op 20 juli 2015 @ 20:26[/message]:

ik zou erop staan dat ze niet gelijk tig onderzoeken loslaten op je kind, het meisje is nog maar 4 maanden geleden haar moeder verloren.

uit ervaring weet ik hoe hulpverleners e.d op hol kunnen slaan als er een ouder overleden is.

hou de touwtjes in handen, je dochter heeft tijd nodig, jij ook, en tijd is nou net iets wat je bijna niet krijgt als rouwende.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 21 juli 2015 @ 12:17:

[...]

ik zou erop staan dat ze niet gelijk tig onderzoeken loslaten op je kind, het meisje is nog maar 4 maanden geleden haar moeder verloren.

uit ervaring weet ik hoe hulpverleners e.d op hol kunnen slaan als er een ouder overleden is.

hou de touwtjes in handen, je dochter heeft tijd nodig, jij ook, en tijd is nou net iets wat je bijna niet krijgt als rouwende.

Kinderen rouwen anders dan volwassenen, zij doen dit functioneler en sneller.

Jij hebt niet echt vertrouwen in de hulpverlening geloof ik.
anoniem_144312 wijzigde dit bericht op 21-07-2015 12:38
Reden: spelfout
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven