Welke krant?

23-07-2015 14:54 34 berichten
Ik heb een probleem. Nou ja, een kleintje. Ik lees al jaren een krant voor het landelijke nieuws. Ik vind het fijn om dat 's ochtends bij het ontbijt te doen. Het hoeft niet per se op papier, alhoewel dat wel mijn voorkeur heeft (dan hoef ik geen ruzie met kind te maken over wie er op de tablet mag.)

Verder vind ik sites als nu, of de gratis kranten niet informatief genoeg. Ik lees namelijk ook graag reportages en achtergronden en goede columns, over het nieuws of anderszins, vind ik ook prettig.

Ik ben jaren geabonneerd geweest op het AD en dat vond ik altijd prima. maar de laatste tijd is het één en al human interest en voor het echte nieuws is weinig plaats. Ik lees een krant niet voor de emoties van de buurvrouw van een slachtoffer van MH17, ik wil de feiten en achtergronden. Dus het AD hoeft niet meer, maar wat dan wel?

De telegraaf vind ik op financieel/economisch gebied onovertroffen en ik vind de weekendbijlagen (buiten die afgrijselijke VROUW) fijn, maar de nieuwsgaring in de krant vind ik zeer matig. Het NRC komt 's middags, dus dat is ook geen optie. Dan de Volkskrant. Vind ik zeker een optie, maar (oh gruwel dat ik het schrijf) ik vind het zo'n waas van letters als ik hem zie liggen. Alhoewel de weekendbijlagen wel heel prettig zijn te lezen. Parool en Trouw ken ik eigenlijk niet zo goed, maar misschien toch fijn.

Krantenlezers op Viva, wat zouden jullie mij adviseren? Zie ik nog een landelijk dagblad over het hoofd, over welke krant zijn jullie erg tevreden? of ben ik met mijn voorkeur voor een krant officieel een ouwe doos geworden?
Is Blendle, dus betalen per artikel, iets voor je?
Alle reacties Link kopieren
De Volkskrant
Blendle vind ik ideaal!
Bestaan er geen proefabonnementen meer?
Ga ik mij in verdiepen. Bedankt voor de tip!
Volkskrant.

Parool heb ik ook altijd graag gelezen, maar die krant is op Amsterdam gericht.
Lille girl, wat is je mening over de Volkskrant?
Volkskrant 2 weken op proef voor ¤5.

http://abonnement.volkskrant.nl/2-weken ... tag=9f8ydb
Saracenen, dat is ook een goed idee. Gewoon het AD opzeggen, en achter elkaar een aantal proefabonnementen nemen. Dan kan ik zelf ondervinden welke krant me bevalt.
Ik ben ook heel tevreden over de Volkskrant. Vind het Volkskrant Magazine ook leuk. Ken de krant van huis uit al en hoewel ik ook nog wel even nrc.next heb gehad ben ik nu toch weer terug bij de Volkskrant.
Trouw maar volgens mij komt die ook 's middags. Ik heb een voorkeur voor NRC maar Trouw vind ik ook een heel fijne krant. De Telegraaf is een uitstekende krant om de open haard mee aan te steken.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 23 juli 2015 @ 15:08:

Trouw maar volgens mij komt die ook 's middags. Ik heb een voorkeur voor NRC maar Trouw vind ik ook een heel fijne krant. De Telegraaf is een uitstekende krant om de open haard mee aan te steken.Dat wordt wel heel vaak over de Telegraaf gezegd, en ik snap het ook wel, maar het financiële en economische nieuws van het AD vind ik gewoon goed.
Ik had altijd NRC next, die kwam wel 's ochtends. Nu helaas geen tijd meer voor, wel NRC weekend
quote:MarianneDavids schreef op 23 juli 2015 @ 15:08:

De Telegraaf is een uitstekende krant om de open haard mee aan te steken.

Hier al jarenlang de Volkskrant, zou geen andere krant willen.
quote:Katherina schreef op 23 juli 2015 @ 15:00:

Lille girl, wat is je mening over de Volkskrant?

Goed geschreven, goede, uitgelichte artikelen en relevant nieuws (geen showbiss onzin).

De telegraaf komt er bij mijn ouders echt niet in haha, echt geweldig hoe mijn moeder in het buitenland ook weigert een telefegraaf te kopen. Dan maar geen krant
Ik lees al sinds ik kan lezen (ben nu bijna 50) de Volkskrant. Fijne krant, goede mix van nieuws, achtergrond, columns etc. Maar sinds een aantal jaren hebben we ook de NRC en die vind ik nog finer, eerlijk gezegd, ook al komt die pas 's middags. We hebben dus ons VK-abonnement omgezet naar digitaal door de week en alleen op zaterdag op papier, terwijl de NRC elke dag op paier komt. Heerlijk om uit mijn werk eerst even met een kopje thee of een wijntje de krant te lezen, voor ik ga koken.
AD kan ik waarderen om de korte, duidelijke artikelen. Maar het grote nadeel is dan weer dat ze met nieuw komen over de achterbuurvrouw van het vriendinnetje van het neefje van een BNN'er
Veel Volkskrant lezers hier.
Trouw vind ik een hele fijne krant.

NRC ook maar inderdaad die komt pas 's middags.

Volkskrant hebben we ook een poos gehad. Ook niks mis mee.

Ik heb geen uitgesproken voorkeur voor een van deze drie. Ik zou inderdaad een aantal proefabonnementen nemen en dan kijken.

Trouw heeft vaak goede achtergrond artikelen.
Ik ben eens aan het googlen geslagen, maar wat ik nu echt wel weten, een overzichtje van waar elke krant staat, politiek gezien, hoe de onafhankelijkheid van de redactie is gewaarborgd en waar het nieuws-zwaartepunt ligt, dat kan ik niet echt vinden. Kan iemand dat wel, een soort profielen van de verschillende dagbladen vinden?
quote:Katherina schreef op 23 juli 2015 @ 15:21:

Ik ben eens aan het googlen geslagen, maar wat ik nu echt wel weten, een overzichtje van waar elke krant staat, politiek gezien, hoe de onafhankelijkheid van de redactie is gewaarborgd en waar het nieuws-zwaartepunt ligt, dat kan ik niet echt vinden. Kan iemand dat wel, een soort profielen van de verschillende dagbladen vinden?

Zoek eens op redactiestatuut.

Ik lees mijn hele leven al de Volkskrant. Trouw vind ik ook goed, maar ik ga de VK toch meer missen als ik die niet heb.
Trouw of de Volkskrant
Ik heb begin van dit jaar een boel kranten geprobeerd. Mijn, uiteraard zeer subjectieve, mening:

- telegraaf: teveel sensatie en ik vind de opmaak niet fijn met die koeienletters. Wel goed economisch inderdaad.

- trouw: goede krant. Veel tekst. En heeft een christelijke grondslag, dat zag je naar mijn mening iets te vaak terug komen in de keuze van artikelen.

- nrc next: vind ik niksig. Veel beeld, weinig wol, zoiets.

- NRC: goede krant, kwalitatief sterke artikelen. Wel wat intellectueel en in mijn ogen wat te veel "wij slimme mensen". Ook best links vond ik, ik irriteer me aan een te duidelijke mening in een krant, die vorm ik liever zelf (al is geen enkel medium helemaal objectief). Goed maar wat droog en soms beetje moeilijk doen om het moeilijk doen.

- Parool: vind ik een fijne krant omdat ik de mix van landelijk en lokaal nieuws fijn vind. ooit abonnement op gehad maar opgezegd omdat de verhouding tussen verdieping/nieuws/achtergronden en de tijdelijke omlegging van bus 43 in noord voor mij een beetje scheef gaat.

- Volkskrant: inhoudelijk sterk, geeft vaak diverse standpunten weer over een onderwerp en ik vind de lay-out prettig. Goede mix van nieuws, verdieping en leuke dingen.

Ik heb uiteindelijk hier een abo op genomen.

- FD: als extra. Als je van economisch nieuws houdt is dit de beste. Ik heb ook een abo hierop. Goede krant. Maar wel eenzijdig economisch dus zou voor mij onvoldoende zijn als enige krant.

krantentest heeft mij geholpen. kan je al 3 kranten uitproberen: http://www.krant.nl/ontdek/?ref=ES

Succes!
Doe een proefabonnement Trouw, dan Volkskrant ;

haal zo af en toe de NRC en vooral een NRC weekend

en beslis daarna zelf welke het best bij je past...?

ps ik las vroeger s ochtends de NRC van de vorige dag..

en luisterde ondertussen naar de radio (bbc worldwervice en radio 1) voor de actualiteiten..

( in geval van breaking news)
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven