Werk & Studie alle pijlers

Switch naar creatieve sector?

29-07-2015 12:27 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers!

Ik ben 33 en bezig mijn leven om te gooien (hoezo dertigers crisis ). Heb momenteel geen werk en vacatures zoeken/solliciteren is haast niet te doen omdat ik niet weet wat ik wil. Ww is inmiddels ook op. Ik wil geen kantoorbaan meer en wil mijn passie vinden!

Daarom onlangs gestart bij een loopbaancoach. Na een heel fijn intakegesprek heb ik afgelopen maandag de eerste sessie gehad en nu blijkt dat ik graag in de creatieve sector zou willen werken. Eigenlijk iets wat altijd al diep in mijn achterhoofd zat (ik heb zo'n bewondering voor mensen die iets kunnen maken/creeren en een passie hebben), maar zelf zoiets doen/kunnen/durven was geen optie.

Deze week moet ik als opdracht opleiders zoeken, de ultieme opleiding/cursus zoeken of kiezen en het grotere plan beschrijven. Heel moeilijk en tegelijkertijd ontzettend spannend!

Zijn er forummers die van een traditionele baan zijn geswitcht naar de creatieve sector? Zijn er forummers met een creatieve baan? Ideeen voor creatieve banen?

Alle hulp is welkom!
Is er in de creatieve sector wel veel werk te vinden?
Je wil een creatieve baan maar weet niet wat?
quote:GateKeeper schreef op 29 juli 2015 @ 12:29:

Is er in de creatieve sector wel veel werk te vinden?Welnee.... zeker niet voor starters.
quote:spectral schreef op 29 juli 2015 @ 12:29:

[...]

Welnee.... zeker niet voor starters.Dus wordt je weer opgeleid tot beroepswerkeloze. Ik zou heel eerlijk voor zekerheid gaan ipv voor passie.
Je gaat toch in de creatieve sector werken, daar waar je hart ligt en waar je goed in bent?

Ik heb iets in de creatieve sector gedaan, maar ik moet bv echt geen kunstschilder worden, of architect ofzo. En voor danseres ben ik ook al te oud. Maar mijn huidige baan ligt niet in de creatieve sector, maar ik ben nog nooit zo creatief uitgedaagd. Dat kan ook nog.

Dus ik vind het een beetje een vage opdracht als je het heel moeilijk vindt.
Ik zit in creatieve sector (podiumkunst) en neer..er is veel wegbezuingd en afgeschaft. Dus weet niet wat je plannen zijn..maar dat word harde dobber.
Een kantoorbaan is beter dan geen baan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb meerdere opleidingen gedaan voor de creatieve sector, maar er nooit een baan in gevonden.
Kun je niet een 'gewone' baan vinden en je creativiteit hobbymatig toepassen en eventueel af en toe/zo mogelijk wat verkopen? Een combinatie tussen zekerheid/inkomen en iets leuks doen?

En waaraan denk je als je in de creatieve sector wilt gaan werken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
In welke creatieve hoek ben je nu al bezig? Wat doe je weleens, als hobby of wat vind je eigenlijk leuk om te doen?

Oh, en ga niet op zoek naar je passie, dat scheelt teleurstellingen.
Wat kun je? Wat heb je tot nu gedaan? Zoek je een baan of wil je freelance werken? Wil je zelf creatief zijn of in de creatieve sector mensen ondersteunen?

Mijn ervaring "in de creatieve sector" is dat je aanleg moet hebben en heel hard moet werken aan je portfolio, de juiste stages, aansprekende projecten.
Ik zou het niet doen als ik jou was... Overigens vind ik het heel opvallend hoe vaak ik van mensen hoor dat uit een loopbaansessie/beroepskeuzetest etc. zo vaak komt dat ze in de creatieve sector zouden moeten gaan werken. Zou dat niet veel meer te maken hebben dat men daar een persoonlijke interesse heeft liggen (zoals je ook van museum- en theaterbezoek kunt houden zonder museumdirecteur of artiest te worden).

Natuurlijk is er voor sommige mensen ook wél werk in deze sector. Ook op hoog niveau en (zeer) goed betaald. Maar echt alleen met keihard werken, studeren, echt een flinke dosis ambitie en (al jong) voor de top willen gaan, netwerken, portfolio uitbreiden etc.

Helaas denk ik ook dat teveel mensen hun studiekeuze/carrièreswitch maken op basis van wat eigenlijk vrijetijdsbesteding is. En hoewel ik zeker niet wil dat opleidingen en studies in de creatieve sector worden opgeheven denk ik wel dat hier (veel!) kritischer naar moet worden gekeken of het nu echt een verstandige keuze is. Zowel door aanstaande studenten, de opleidingen zelf en de studieadviseurs op de middelbare scholen.
En wat bedoel je precies met 'creatieve sector'? Dat is wel heel erg ruim.

Heel veralgemenend kan ik wel stellen dat ik het rondom mij vooral zie wegbezuinigd worden of dat er een overaanbod is. Denkend aan grafische designers, hebben we ze maar uit te kiezen - vooral starters - maar zoeken wij toch altijd naar die met minstens 5 jaar ervaring.

Geen sector dat je werkzekerheid gaat geven vrees ik.
90% van de mensen die hun kantoorbaan zat zijn wil iets creatiefs gaan doen.

Een loopbaancoach die daar zonder meer in meegaat is een klaploper die zijn of haar geld niet waard is.

Natuurlijk heb je een heel fijn intake gesprek gehad. Hij snapt helemaal dat je wat anders wil en natuurlijk ben je hartstikke creatief en wordt je naar de mond gepraat.

Vervolgens mag jij opleidingen gas zoeken. Dit had je ook zonder die coach kunnen doen. Maar het is toch wel fijn als je iemand d e schuld kunt geven als je hier ook geen week in vind. He de loopbaancoach vond het ook een goed idee.

Toch gek dat uit zo'n advies nou nooit eens iets praktisch komt maar altijd iets als iets cratiefs of je bent super geschikt om wen eigen zaak op te starten of iets met kinderen en liefst alledrie gecombineerd.
Mensen die echt creatief zijn zijn dat ook al hun hele leven.... die tekenen, schilderen, schrijven, fotograferen... niet vanuit werk maar vanuit passie, en omdat ze niet anders kunnen/willen.

Als dat niet in je zit kun je wel fijn een creatieve studie doen, maar daar schiet je helemaal niets mee op.
Ik heb trouwens uiteindelijk van mijn passie niet mijn beroep gemaakt, omdat ik het zonde vond om die passie om zeep te helpen. Als werk moet je nl bepaalde dingen, dag in dag uit en ik wilde van die passie graag van blijven genieten. Het is trouwens wonderlijk hoe die passie tegenwoordig verwaterd is.
Kan mij voorstellen dat je geen zin meer hebt om 40 uur per week naar een scherm te staren, ik zou van ellende na een maand van het gebouw springen, maar "creatieve sector" is wel heel erg breed. En een baan is nog altijd beter dan geen baan..

Ik vind het kappersvak daar ook onder vallen net als tattoo artiesten of visagisten, mode stylistes, grafische vormgevers, film makers, reclame makers, studio muzikant of licht technicus. Podium kunsten, beeld kunstenaar, galerie houder en ga zo maar door.

Wat wil je? En hoe lang ben je bereid om daar voor te gaan leren, rekening houdend met het feit dat je "al "in de 30 bent en veel bedrijven niet zitten te wachten op mensen zonder ervaring?
quote:geordie schreef op 29 juli 2015 @ 13:36:

Kan mij voorstellen dat je geen zin meer hebt om 40 uur per week naar een scherm te staren, ik zou van ellende na een maand van het gebouw springen, maar "creatieve sector" is wel heel erg breed. En een baan is nog altijd beter dan geen baan..

Ik vind het kappersvak daar ook onder vallen net als tattoo artiesten of visagisten, mode stylistes, grafische vormgevers, film makers, reclame makers, studio muzikant of licht technicus. Podium kunsten, beeld kunstenaar, galerie houder en ga zo maar door.

Wat wil je? En hoe lang ben je bereid om daar voor te gaan leren, rekening houdend met het feit dat je "al "in de 30 bent en veel bedrijven niet zitten te wachten op mensen zonder ervaring?In een bepaalde hoek in de creatieve sector staar je ook meer dan 40 uur per week naar een scherm.
quote:Mevrouw75 schreef op 29 juli 2015 @ 13:41:

[...]

In een bepaalde hoek in de creatieve sector staar je ook meer dan 40 uur per week naar een scherm.Ja en bij de andere hoek niet. Wat wil je daar mee zeggen?
quote:Eigenlijk iets wat altijd al diep in mijn achterhoofd zat (ik heb zo'n bewondering voor mensen die iets kunnen maken/creeren en een passie hebben), maar zelf zoiets doen/kunnen/durven was geen optie.Ik denk dat je dan geen kans maakt om in die richting aan de slag te gaan. Ik heb een aantal jaar geleden ook iets dergelijks gedaan. Ik ben een hbo-opleiding gevolgd in een heel andere (creatieve) richting, en ik werk inmiddels ook in dat vakgebied. Alleen... ik was al jaren hobbymatig bezig met dat waar ik nu mijn beroep van heb gemaakt. Ik deed het al als vrijwilligerswerk (en nog steeds), gewoon omdat ik het leuk vond om te doen. Doordat ik die aantoonbare (jarenlange) ervaring had werd ik ergens aangenomen waar ik héél graag wilde werken, en daar werk ik nu nog steeds. Zonder die ervaring was ik zeker niet in aanmerking gekomen voor deze functie.
quote:geordie schreef op 29 juli 2015 @ 13:46:

[...]

Ja en bij de andere hoek niet. Wat wil je daar mee zeggen?Dat TO niet zomaar 'iets' in de creatieve sector moet gaan doen omdat ze niet op kantoor wil werken/ genoeg heeft van 40 uur pw naar een scherm staren. Het is een aanvulling op jouw post.
quote:Mevrouw75 schreef op 29 juli 2015 @ 13:49:

[...]

Dat TO niet zomaar 'iets' in de creatieve sector moet gaan doen omdat ze niet op kantoor wil werken/ genoeg heeft van 40 uur pw naar een scherm staren. Het is een aanvulling op jouw post.

Ah zo, ja helemaal mee eens.

Creativiteit kan je niet leren. Je bent creatief of niet. Daarom vraag ik me af wat TO verstaat onder "creatieve sector", het is veel te breed.
Ik vind de creatieve sector - anders dan de naam misschien zou doen vermoeden - trouwens echt een enorm harde sector. Echt eentje waar je het helemaal kunt maken... of waar het nooit wat zal worden. In tegenstelling tot veel andere beroepen die wellicht heel wat saaier en eentoniger zijn, maar waar je vooral je werk uitvoert omdat je in die richting je papieren hebt behaald.

Is een beetje kort door de bocht, ook in veel andere sectoren moet je je natuurlijk bewijzen en op het sollicitatiegesprek laten zien waarom ze jou boven de anderen zouden moeten verkiezen, maar in "de creatieve sector" vind ik dat dit fenomeen vermenigvuldigd wordt met een factor tien. Onsympathieke sector dus vooral, wat je gedurende de opleiding zelf misschien nog niet eens direct zal merken. Niettemin kan dit ook niet anders omdat er (zeker op professioneel niveau) geen behoefte is aan duizenden vormgevers, kunstenaars, ontwerpers etc. Maar onderschat dit dus niet...
quote:NYC schreef op 29 juli 2015 @ 13:58:

Ik vind de creatieve sector - anders dan de naam misschien zou doen vermoeden - trouwens echt een enorm harde sector. Echt eentje waar je het helemaal kunt maken... of waar het nooit wat zal worden. In tegenstelling tot veel andere beroepen die wellicht heel wat saaier en eentoniger zijn, maar waar je vooral je werk uitvoert omdat je in die richting je papieren hebt behaald.

Is een beetje kort door de bocht, ook in veel andere sectoren moet je je natuurlijk bewijzen en op het sollicitatiegesprek laten zien waarom ze jou boven de anderen zouden moeten verkiezen, maar in "de creatieve sector" vind ik dat dit fenomeen vermenigvuldigd wordt met een factor tien. Onsympathieke sector dus vooral, wat je gedurende de opleiding zelf misschien nog niet eens direct zal merken. Niettemin kan dit ook niet anders omdat er (zeker op professioneel niveau) geen behoefte is aan duizenden vormgevers, kunstenaars, ontwerpers etc. Maar onderschat dit dus niet...Zelf als je het gemaakt hebt blijft het een keiharde en zeer onsympathieke sector, zeker op dit moment.... met veel gratis pitches, zeurende klanten die voor een dubbeltje het onderste uit de kan willen, en heel veel achterbakse bureaus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven