Werk & Studie alle pijlers

Switch naar creatieve sector?

29-07-2015 12:27 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers!

Ik ben 33 en bezig mijn leven om te gooien (hoezo dertigers crisis ). Heb momenteel geen werk en vacatures zoeken/solliciteren is haast niet te doen omdat ik niet weet wat ik wil. Ww is inmiddels ook op. Ik wil geen kantoorbaan meer en wil mijn passie vinden!

Daarom onlangs gestart bij een loopbaancoach. Na een heel fijn intakegesprek heb ik afgelopen maandag de eerste sessie gehad en nu blijkt dat ik graag in de creatieve sector zou willen werken. Eigenlijk iets wat altijd al diep in mijn achterhoofd zat (ik heb zo'n bewondering voor mensen die iets kunnen maken/creeren en een passie hebben), maar zelf zoiets doen/kunnen/durven was geen optie.

Deze week moet ik als opdracht opleiders zoeken, de ultieme opleiding/cursus zoeken of kiezen en het grotere plan beschrijven. Heel moeilijk en tegelijkertijd ontzettend spannend!

Zijn er forummers die van een traditionele baan zijn geswitcht naar de creatieve sector? Zijn er forummers met een creatieve baan? Ideeen voor creatieve banen?

Alle hulp is welkom!
quote:Anoniemeke schreef op 31 juli 2015 @ 11:56:

...................... Ik ben nog te jong om in een baan te zitten waar ik geen plezier uit haal en dat is waar ik nu een oplossing voor moet zien te vinden. Misschien moet ik het niet te groot zien en niet op zoek gaan naar mijn passie, maar naar werkplezierMaar je bent niet te jong om in een baan te zitten waar je geen plezier aan beleefd, je bent al in de dertig. Werken is gewoon een middel om geld te verdienen. Het is meegenomen als je arbeidsvreugde beleefd en dat gebeurd echt wel in de meeste banen. Een tevreden gevoel als je je werk goed doet, dat soort dingen. Beetje proberen om promotie te maken e.d. Je gaat gewoon ergens werken en dan bekwaam je je steeds verder in die sector. Je moet er wat van maken maar werken is niet iets voor je plezier.
quote:benq schreef op 31 juli 2015 @ 12:18:

[...]

Maar je bent niet te jong om in een baan te zitten waar je geen plezier aan beleefd, je bent al in de dertig. Werken is gewoon een middel om geld te verdienen. Het is meegenomen als je arbeidsvreugde beleefd en dat gebeurd echt wel in de meeste banen. Een tevreden gevoel als je je werk goed doet, dat soort dingen. Beetje proberen om promotie te maken e.d. Je gaat gewoon ergens werken en dan bekwaam je je steeds verder in die sector. Je moet er wat van maken maar werken is niet iets voor je plezier.Het is eigenlijk een gek verschijnsel.... vrouwen hebben hier veel en veel meer last van dan mannen.
quote:spectral schreef op 31 juli 2015 @ 12:25:

[...]

Het is eigenlijk een gek verschijnsel.... vrouwen hebben hier veel en veel meer last van dan mannen.Dat komt omdat vrouwen heel vaak kunnen leunen op het inkomen van hun partner. Tot dat de relatie op de klippen loopt en ze alsnog op hun 40ste of zo echt aan de bak moeten maar dan heb je dus wel een slag gemist met je zelfontplooiingsbaan.
Ja Spectral, mannen zijn/hebben het veel makkelijker;-)
Werk is gewoon een inkomstenbron voor mij. Ik kan er deels een 'passie' in kwijt maar verder is het gewoon een baan met routineklussen, een baas, werkoverleggen, geroddel etc. En elke maand een fijn salaris, waarmee ik de hypotheek betaal en leuke dingen doe voor mezelf en/of het gezin. Iemand die ik ken volgt haar creatieve passie en kan (inmiddels tegen de 40 lopend) zichzelf nog steeds niet onderhouden. Haar partner brengt al jaren het geld binnen met een normale fulltimebaan die niets met zíjn passies te maken heeft. Ieder zijn ding natuurlijk maar ik zou het niet kunnen.
quote:Anoniemeke schreef op 31 juli 2015 @ 12:30:

Ja Spectral, mannen zijn/hebben het veel makkelijker;-)

Ik denk het niet, ik ben er van overtuigd dat de media dit soort fenomenen de wereld in heeft geholpen... .alle vrouwenbladen staan altijd vol met passie, bucketlists, gelukkig zijn, hard werken, mooie carriere van je droombaan... alles moet, en je moet gelukkig zijn, en je moet een actief sociaal leven hebben, ideale partner, veel reizen, leuke kinderen....

Zoek werk wat je leuk vindt, of waar je tevreden mee bent. Zoek een leuke hobby, doe je ding. Maar je passie vinden gaat je echt niet lukken.

Je hebt je gewoon wat laten aanpraten wat mij betreft.
quote:Anoniemeke schreef op 31 juli 2015 @ 11:56:

Bedankt voor al jullie eerlijke reacties! (ik dacht een melding te krijgen als er een reactie was, dit bleek niet het geval)

Zonder er verder op in te gaan heb ik door omstandigheden op het gebied van loopbaan en werk nog nooit keuzes vanuit mijn hart gemaakt/kunnen maken. Ik heb Facility Management gestudeerd, ben daarna de communicatie ingerold. Heb voor een werkgever de organisatie van kinderfeestjes voorbereid (bedrijf hield voor het begon op te bestaan) en een half jaar mijn huis verhuurd via AirBnB. Ww is op, ik heb geen partner maar ook geen recht op bijstand.

Ik wil nu voor mijzelf kiezen, doen wat ik leuk vind, werkplezier en energie uit het werk halen. Jullie reacties (ook al is het niet altijd wat ik wil horen ) zetten mij aan het denken en ik vind dat heel positief. Ik ben nog te jong om in een baan te zitten waar ik geen plezier uit haal en dat is waar ik nu een oplossing voor moet zien te vinden. Misschien moet ik het niet te groot zien en niet op zoek gaan naar mijn passie, maar naar werkplezier

En dan nu wil je in eens in heet diepe springen en 'voor je zelf kiezen' wat dat dan ook is (altijd zo'n rare opmerking, als of je voor een ander kiest in het leven, kom toch).

Je hebt geld nodig anders word je je huis uit gegooid. Dat is de realiteit.
quote:GateKeeper schreef op 29 juli 2015 @ 12:29:

Is er in de creatieve sector wel veel werk te vinden?De creatieve sector is in Nederland behoorlijk groot, maar het aantal creatievelingen is beperkt. Ook hier is het een paar procent inspiratie en de rest transpiratie. Als je op kantoor bij (noem eens wat) Eyeworks zit, zijn de meeste taken niet wezenlijk anders dan kantoorwerk bij een willekeurig ander bedrijf.
Wat is dat trouwens toch tegenwoordig dat alles met "passie" moet? Zelf brood van Albert Heijn wordt al met liefde en passie gemaakt i.p.v. meel, gist, water en een beetje zout.

Misschien iets minder lifestyleblaadjes lezen die iedere maand de pagina's weer moeten vullen en gewoon gaan werken.
Waar ga je van rondkomen als je geen recht op WW en WWB hebt en geen partner hebt? Leuk dat je voor 'jezelf' wilt kiezen, maar moet er niet gewoon brood op de plank komen?
Ik heb zelf werk gecrëeerd in de "creatieve" sector. Heb een eigen bedrijf. Ben niet geschoold. In de crisis begonnen, niet failliet gegaan, het bedrijf heeft potentie. Begint steeds beter te lopen. Elke opdracht is een stuk ervaring, een referentie, goed voor je portfolio en maakt je meer vakvrouw en meester.

Ik ben geheel zelfstandig maar het vergt àlles bloed zweet en tranen.

Je moet echt oppassen dat je als het je passie was die niet verliest als het moet ipv mag zoals bij een hobby. Oppeens zit je met deadlines, onmogelijke cliënten een administratie, oneindig repetief werk (geestdodende zware productie met moordende concurentie ipv hobby) etc.

Naast creatief moet je ook zeer zakelijk zijn.

Het kan maar is een enorme strijd die echt in je moet zitten. Je moet echt een pitbull mentaliteit hebben.

Heb je voldoende inspiratie en ideeën (wat jou kennelijk al ontbreekt want je vraagt hier) dan is het mogelijk. Doorzettings vermogen,; nooit opgeven is van belang.

Aan de ene kant zou ik er zelf niet aan moeten denken een kantoor baan en zeg ik doen, maar dan moet het wel echt al in je zitten of je moet het eerst echt ontwikkelen.

Misschien een idee om eerst nog gewoon te werken in een wel zo plezierig mogelijke maar niet per defenitie creatieve baan, want geen ervaring etc., en daarnaast je creatieve kant te ontdekken en ontwikkelen via bv workshops of cursussen of door zelf flink op hobby- en kunst gebied vanalles te gaan uitproberen. Misschien vindt je iets wat je erg leuk vindt, waar je goed in wordt en kan je daar na jaren iets mee. Maar het is niet iets waar je meteen mee aan de slag kan.

Jaren en jaren en zoiets groeit of niet.

Maar lekker creatief bezig gaan in je vrije tijd kan nooit kwaad. Integendeel.

Heel veel plezier !
Knap unuance. Staat de pitbull-mentaliteit je nooit tegen? Of heb je die van jezelf al wel een beetje? (niet als nare opmerking bedoeld hoor)
ThanXx NYC.

Nee ik beschouw het ook als compliment. Ik zie er vrouwelijk uit maar heb een hekel aan slappe handjes en mannen met lieve ogen. Hou van storm en regen, motoren, Mac's (als in vrachtauto's) en van Pitbulls haha. Ik ben strijdlustig en trots en heb helemaal niets met opgeven.

Wel is het zo dat ik mijn potentiële cliënten nooit het gevoel geef dat ze iets moeten. Heb agresieve Amerikaanse verkoop methodes gevolgd en kan dat goed maar bedien mij daar niet van ; Heb er zelf immers ook een hekel aan als er mij een pistool op het hoofd wordt gezet. Ik laat ze volkomen vrij, leun naar achter in het gesprek, het product moet zichzelf verkopen en mijn vakmanschap voldoende overtuigen. Uiteindelijk wil ik enkel een cliënt die werkelijk gelukkig is met zijn keuze. Willen ze echt iets aanschaffen dan geven ze dat uiteindelijk zelf wel aan.

Met pitbull mentaliteit bedoel ik meer dat ik ondanks crisis en door mijn handicap geen toegang tot de bank nooit op zal geven. Ipv failliet gaan en opgeven kies ik steeds voor positief oplossingen zoeken zoals schouders eronder, uitbreiden, verbeteren, betere producten en doelgroepen zoeken etc. Dat is zoeken en zwoegen maar werpt op den duur vruchten af. Het gouden ei heb ik nog niet gevonden maar na jaren uitproberen toch wel wat zilvren.

Ook neem ik opdrachten aan die eigenlijk te zwaar zijn voor mij alleen ( vooralsnog geen goede zelfstandige doorpakkende creatieve assistent of partner gevonden ). Bloed zweet en tranen. Maar opgeven nee. Hooguit andere betere vorm zoeken.

Wat mij serieus heeft geholpen om de stap uiteindelijk na jaren dromen serieus te nemen en echt te wagen en nooit meer op te geven was een vissioen droom die ik had en is het boek the Secret. Dat lijkt dan wel weer soft en zweverig maar is het feitelijk niet. Het is puur positief hersenspoelen.

Op zich heeft de loopbaan coach wel een punt kijk naar wat je diep van binnen eigenlijk het liefste zou willen, wat leeft er in je hart, wat zijn je dromen. Luister daarnaar, geloof erin, visualiseer ze, doe er wat mee en blijf erin geloven.

Maar op elke hier door anderen geopperde manier kan dat ook dus b.v. In je vrije tijd of wees zo creatief mogelijk binnen minder creatieve beroepen etc.

Net wat het beste bij je past en haalbaar is in de naweeën van de crisis.

Het grappige is mijn beroep is al creatief. Maar ik merk dat ik er steeds zelfverzekerder en vrijer en creatiever in wordt. In het begin denk je kan ik dat wel en twijfel je nog over of de materiaal keuze en uitvoering wel perfect is. Als je eenmaal steeds meer ervaring en skills hebt kan je steeds creatiever en kunstzinniger en vrijer aan de slag gaan. ik pas in mijn ontwerpen steeds meer de diepere wensen (die je moet zien te vinden) van mijn cliënten toe. Je cliënten moeten daar wel in mee gaan maar durven ook meer als jij in oprechte zelf verzekerdheid uitstraalt dat het kan en mag.

En ik denk dat dat voor vrijwel elk beroep waar ook maar iets van ruimte is voor eigenheid geldt. Heb je een werkelijk creatieve inslag dan vindt die geest vanzelf zijn weg en wat creatievere vrijheden wel. Binnen lopende band productie werk wordt dat misschien wat moeilijker.... alhoewel ziet vrolijk zingende productie medewerkers voor zich... die in hun vrije tijd hobbyën & musicals frequenteren. Live is what you make it !

Terug naar TO benieuwd of je nu toch je eigen vak wat creatiever in wil vullen of toch wat anders creatievers zoekt of workshops bv een leuk idee vindt. Ach hoef je vandaag ook niet te weten zoiets moet echt in je zitten en groeien of niet.

Ik had trouwens als kind omdat ik nog niet precies wist wat ik nou wilde op kosten van mijn ouders een beroeps keuze test met advies gedaan.

Het was in een groot chique pand. Van binnen slordig en chaotisch. Ik moest een intelligentie test doen waarvan ik zeker wist dat de uitslag niet klopte mijn sterkere en zwakkere punten taal en wiskunde werden verwisseld. Net of ze de test uitslag van een ander met de mijne had verwisseld.

In het advies gesprek adviseerde ze alles wat ik zelf had geuit. Of ze me volledig naar de mond praatte. Ik had verteld dat ik hou van dingen maken en bv origami kaarten maak. Nou dat was meteen haar slotsom en eindadvies en mijn ouders duizenden euro's lichter ; "Waarom ga je niet op de markt staan met je origami kaarten". Ik heb nog een tijd heel serieus geprobeert om die dingen massa te kunnen produceren met mijn kinderlijke kennis van toen.

Wel moet ik haar nageven dat ik na jaren minder creatieve beroepen (die ik vaak wat al te creatief invulde nu dan toch het meest langdurig & succesvol in mijn zelf gecrëeerde creatieve beroep ben.

Btw mijn zus is na de nodige omzwervingen... loopbaan begeleider / omscholings adviseur (of hoe het ook heet) geworden (maar geen advies aan haar gevraagd).
Ik heb een "creatieve" baan, zoals ze het noemen (grafisch vormgever bij een uitgeverij).

Ondertussen zit ik ft op kantoor en heb ik deadlines

Daarnaast is het geen standaard werksituatie, geen 40 man op kantoor, veel vrijheid en zelfstandigheid, geen 9-17 mentaliteit, precies weten wat er van je verwacht wordt en vooral flexibel zijn.

Niet dat ik het erg vind, wat al eerder gezegd werd: creatief zijn zit in je en ik kan door mijn baan mijzelf onderhouden en genieten van mijn leven. Als er een magazine verschijnt ben ik nog altijd trots, kortom het geeft me nog steeds voldoening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven