Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen

02-08-2015 17:57 22 berichten
Misschien stomme vraag, maar is het voor iedereen mogelijk om een huis te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Mits je de hypotheek rond kan krijgen wel.
Als je genoeg centen hebt en niet onder bewind staat wel.
Nee dat is niet voor iedereen mogelijk. Als dat wel zo zou zijn dan hadden we geen sociale huur woningen nodig in Nederland.
Als je een hypotheek rond kan krijgen wel ja of zelf een heleboel geld hebt
.
oke, ik vraag dit eigenlijk omdat altijd als ik zeg dat ik een huurhuis heb, mensen dan heel verbaas reageren? alsof ik minder ben ofzo. voel een druk dat ik wel een huis moet kopen maar wil en kan dat niet
Ik heb ook een huurhuis (overigens naar volle tevredenheid) en prijs technisch gezien zou het voor mij goedkoper zijn om een huis te kopen. Ik ben echter chronisch ziek en dus daardoor voor de bank en met name de verzekeringsmaatschappij een reden om bepaalde premies dusdanig hoog op te schroeven waardoor met name het voldoen van de verplichte verzekeringen simpelweg niet mogelijk is omdat ze mij als een risico zien (en dat te bedenken dat ik een goed salaris heb, fulltime werk, mijn leven/werk niet worden beïnvloed door mijn chronische aandoening en omdat ik eigenlijk nooit ziek ben).
Lekker laten gaan.

Er zijn zoveel mensen met een huurhuis, niets mis mee.

Ik kocht op mijn 22ste een woning omdat ik geen huurwoning kon vinden in deze regio anders was ik ook gaan huren in eerste instantie.
.
maar isa 22 is best wel jong om te kopen toch? had je z''n goede baan of kocht je samen met je vriend?
quote:bohogirl schreef op 02 augustus 2015 @ 18:05:

oke, ik vraag dit eigenlijk omdat altijd als ik zeg dat ik een huurhuis heb, mensen dan heel verbaas reageren? alsof ik minder ben ofzo. voel een druk dat ik wel een huis moet kopen maar wil en kan dat niet

Ach, je lekker niets van aan trekken! Waarom zou je per se een huis moeten kopen? Omdat je denkt dat andere mensen vinden dat het zo hoort? Huren en kopen hebben beiden zo hun voor-en nadelen.

Heb je wel eens aan die mensen gevraagd waarom ze zo verbaasd reageren? Wie weet valt het antwoord mee en anders kun je direct aangeven dat je tevreden bent met waar je nu woont ( als dat tenminste zo is )

Je doet het eigenlijk nooit goed, ik zou me niet zo druk maken om andere mensen, zolang je zelf tevreden bent met waar je woont
quote:bohogirl schreef op 02 augustus 2015 @ 18:19:

maar isa 22 is best wel jong om te kopen toch? had je z''n goede baan of kocht je samen met je vriend?

Ja wel jong maar ik had toen al een baan met een vastcontract, ik woonde samen met mijn ex in een huurwoning dus toen wij uit elkaar gingen moest ik op zoek naar iets anders.

Dus kocht dit appartement in mijn eentje, het is ook maar een appartement van 50m2.

In eerste instantie wilde ik ook huren maar er is zo'n woning tekort en je moet gewoon 9 jaar wachten tot je een keertje aan de beurt bent hier

Maar nu woon ik dus samen met mijn vriend in mijn woning op 50m2 want tja ik zit hier een beetje vast met mijn koopappartement
.
@Chantilly

Nee ik ben dan vaak beetje verbijsterd en weet dan niet goed wat ik moet zeggen. Ja dat is ook zo mensen vinden altijd wel iets van je en denken het altijd beter voor je te weten, dodelijk vermoeiend

@isa

uitzonderlijke situatie hoor zo jong en dan al een vaste aanstelling, lijkt mij wel heel fijn, toch een stukje rust en zekerheid. Ook al een huisje, goed voor elkaar! Ja maar niet iedereen heeft die luxe dat als je niet wil wachten je dan maar iets koopt
Ik heb geleerd heel veel van me af te laten glijden Vriend en ik hebben ook gekocht toen we 22 en 23 waren ( we zijn pas in het huis getrokken toen we 25 en 26 waren) zonder daarvoor te hebben samengewoond. Dat het een risico was, dat klopt. Wij hebben het gedaan, goed nagedacht over alles en nu ruim een jaar later nog altijd dolgelukkig in ons eigen huis. Als ik had geluisterd naar ieder negatief commentaar had ik geen leuk leven gehad ;)
Zo uitzonderlijk is dat niet hoor, ik kocht ook alleen op mijn 21e mijn eerste woning. Reden? Dat was goedkoper dan huren in de vrije sector.
@Jadaiswa

ik ken niemand die zo jong al een huis kocht

@Chantilly

Ik ben het aan het leren, trek me dat meteen aan! Misschien omdat ik er ook meteen een beeld van heb dat het zo hoort en je dan pas echt alles op een rijtje hebt, zo van dan ben je echt volwassen en heb je het gemaakt in t leven, terwijl ik ook heel gelukkig ben met mijn huurhuisje alleen iets minder met de reacties daar op haha
quote:jadaiswa schreef op 02 augustus 2015 @ 18:32:

Zo uitzonderlijk is dat niet hoor, ik kocht ook alleen op mijn 21e mijn eerste woning. Reden? Dat was goedkoper dan huren in de vrije sector.

Vrije sector is inderdaad duurder maar als ik een sociale huurwoning had kunnen vinden, was ik daar liever voor gegaan op mijn 22ste denk ik. Dan kun je makkelijker weer vertrekken, nu is dat toch lastiger.

Maar goed ik woon hier nu nog steeds en bevalt wel hoor.
.

oke, ik vraag dit eigenlijk omdat altijd als ik zeg dat ik een huurhuis heb, mensen dan heel verbaas reageren? alsof ik minder ben ofzo. voel een druk dat ik wel een huis moet kopen maar wil en kan dat nietDit heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. En ik woon 3 hoog in een sociale huurwoning. Of je hebt kutmensen om je heen, of je verbeeldt je dingen.
Ik ken persoonlijk heel veel mensen met een huis onder water die stiljaloers op onze huurwoning zijn...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
quote:isa__88 schreef op 02 augustus 2015 @ 18:38:

[...]

Vrije sector is inderdaad duurder maar als ik een sociale huurwoning had kunnen vinden, was ik daar liever voor gegaan op mijn 22ste denk ik. Dan kun je makkelijker weer vertrekken, nu is dat toch lastiger.

Maar goed ik woon hier nu nog steeds en bevalt wel hoor.Als ik op een huurhuis had moeten wachten woonde ik nu nog ergens op een kamer. Dan vind ik dit toch stukken beter. Het enige jammere is dat ik wil verhuizen en dat nu even niet kan. Maar ach, de markt trekt weer aan en ik heb geduld.

oke, ik vraag dit eigenlijk omdat altijd als ik zeg dat ik een huurhuis heb, mensen dan heel verbaas reageren? alsof ik minder ben ofzo. voel een druk dat ik wel een huis moet kopen maar wil en kan dat nietAls het je zo dwars zit dat je er een topic over opent heeft het meer met niet kunnen dan niet willen te maken. Want niet willen: daar heb je goede redenen voor die prima uit te leggen zijn.
Je hoeft toch niet per se te kopen? Lekker niet luisteren naar die rare mensen hoor, als jij zo gelukkig bent dan prima toch?

Ik kocht een paar maanden terug (ben 24) mijn eerste appartement. Mijn inkomen zat boven de sociale huurgrens, dus anders was ik heel veel geld kwijt aan huur, dit is relatief een stuk goedkoper. Geen vast contract, wel een intentieverklaring , daar lukte het ook mee
Mijn vriend en ik hebben eerst een huis in de vrije sector gehuurd. We moesten daardoor ¤900 Pm aan huur betalen.. Op zulke prijzen kom je hier in de buurt al gauw als je in de vrije sector zit. Daarom hebben wij besloten om een huis te kopen. Dat is puur om t feit dat wij vonden dat ¤900x12 weggegooid geld is/was.. En dat we dit geld liever aan een bank betalen en straks minder vaste lasten hebben over 30 jaar. Dat was voor ons de reden, ook omdat t financieel haalbaar was om een huis naar onze zin te kopen, met t oog op de toekomst maar ook zodat we leuke dingen konden blijven doen. Wij kregen de sleutel toen ik 22 jaar was. Ik snap dat k heel erg bevoorrecht ben ook met beide een vaste baan. Persoonlijk vindt ik t een hele grote stap om te kopen en als je t alleen maar doet omdat andere t raar vinden.. Moet je t echt niet doen! Er komt zoveel meer bij kijken dan bij een huurhuis! Dus wees blij als je geen nieuwe ketel hoeft te kopen of een enorme lekkage krijgt. En mocht je t toch wel willen doen, laat je goed adviseren door een adviseur! En niet t eerste advies aannemen, maar kijk goed rond!
Carpe Diem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven